Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bedrijfsmatig verzekeren

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 11:52 #485886

WADnWIND schreef :
De EU is daar onverbiddelijk in; zodra een opvarende ook maar 1 cent betaald voor zijn reis is het wettelijk een passagier. Het gevolg is dat je schip ook moet voldoen aan technische wetgeving. Buiten NL is dat SOLAS (irrispectable of size) en in NL of UK zijn daar eigen regels voor.
Een paar nuances.

Er is nog een andere categorie die geen passagiers zijn, als de opstappers actief meehelpen om de boot te varen, dan zijn dit voor de wet geen passagiers, en gelden er ook hele andere regels. In de SOLAS regels staat niets over financiele vergoedingen in de definities van bemanningen of passagiers.

Dus als je de boot gaat verhuren, en de opstappers helpen actief mee met het varen, maar onder jouw leiding, dan zijn ze feitelijk bemanning in opleiding.

SOLAS "passagiersschip" is overigens ook niet van toepassing als je met minder dan 12 opstappers gaat varen:
Part A
Regulation 2
Definitions
<...>
(e) A Passenger is every person other than:
(i) the master and the members of the crew or other persons employed or engaged in any capacity on board a ship on the business of that ship; and
(ii) child under one year of age.
(f) A Passenger ship is a ship which carries more than 12 passengers
Aldus de kopie van de SOLAS regels die ik hier heb liggen [2012 editie]

Dus, ons soort scheepjes zijn nooit passagiersschepen onder SOLAS, en als de opstappers actief meevaren worden ze als bemaning gerekend, of ze daar nu voor betaald krijgen, er geen geld van handen wisseld, of dat ze er voor moeten betalen.

Dat houd dus ook in dat als je jouw zeilboot als commercieel schip gaat gebruiken, dat je WEL aan de SOLAS regels moet voldoen, maar dan die voor commerciele vaartuigen onder 500 gross ton. En NIET de regels voor passagiersschepen (ook daar zijn verschillende gewichts categorien om de mate van vantoepassing zijnde regels aan te geven).

Maar nogmaals, een verzekering afsluiten is het probleem niet, het daadwerkelijk aan de wettelijke voorschriften voldoen is aanzienlijk moeilijker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 12:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 11:58 #485889

holrobert schreef :
Er wordt hier gesproken over dat 12 meter de grens is voor jachten op zee om wel of niet onder Solas V te vallen, en dat is ook zo.
SOLAS kent geen uitzondering voor lengte of gewicht. Zodra een zeiljacht commercieel gebruikt word dien je jezelf aan de SOLAS regels te houden, als je niet commercieel vaart hoef je daar niet aan te voldoen, ongeacht of je boot 4m lang is of 400m. Zie Chapter I Regulation 3 "exceptions" in de SOLAS regels.

Alle andere regel systemen (van de EU bijvoorbeeld) zijn ondergeschikt aan die van de SOLAS. De EU regelgeving kent wel een aantal grensmaten waaronder die van 12m, zo ook voor de MCA enz. Maar SOLAS heeft daar niets mee te maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 12:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 12:02 #485890

Sea Force One schreef :
Dat mijn schip goed uitgerust is, is geen probleem. Als iemand hier de SOLAS voorwaarden toevallig bij de hand heeft, is dat helemaal mooi. Kan ik ze even checken.
Daar voldoe je niet zomaar aan hoor, ik heb nog nooit een zeiljacht gezien dat "standaard" is, dat aan de regels voldoet.

De regels zijn trouwens niet online beschikbaar, maar staan in een boek dat je kopen moet. Alleen de Amendments staan op de IMO website. Het is een boek van dik 550 pagina's.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 12:55 #485895

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
Erikdejong schreef :
holrobert schreef :
Er wordt hier gesproken over dat 12 meter de grens is voor jachten op zee om wel of niet onder Solas V te vallen, en dat is ook zo.
SOLAS kent geen uitzondering voor lengte of gewicht. Zodra een zeiljacht commercieel gebruikt word dien je jezelf aan de SOLAS regels te houden, als je niet commercieel vaart hoef je daar niet aan te voldoen, ongeacht of je boot 4m lang is of 400m. Zie Chapter I Regulation 3 "exceptions" in de SOLAS regels.

Alle andere regel systemen (van de EU bijvoorbeeld) zijn ondergeschikt aan die van de SOLAS. De EU regelgeving kent wel een aantal grensmaten waaronder die van 12m, zo ook voor de MCA enz. Maar SOLAS heeft daar niets mee te maken.

Ik was idd iets te kort door de bocht: Er is een categorie CCV (Commercial Cruising Vessels) en daar is die 12 meter grens vastgelegd (zie: www.ilent.nl/onderwerpen/trans...al_cruising_vessels/).

De 12 meter die daar gehanteerd wordt is niet LOA maar wat ik eerder poste (bij benadering LWL).

Ben je te 'klein' om als CCV aangemerkt te worden hoef je niet aan de (voor CCV al iets beperkte) eisen van o.a. Solas te voldoen, maar volstaat het om je te houden aan de (veel beperktere) regels die ook voor normale, niet commerciele, jachten gelden (behalve dus de zeebrief en het bemanningscertificaat).

Deze informatie is overigens bevestigd door een geautoriseerd klassenbureau, want ook wij varen met gasten commercieel op zee en willen dit niet aan het toeval overlaten.

Laat onverlet dat je geen onnodige risicos wil lopen met je gasten en je dus je spullen sowieso wel heel goed voor elkaar wil hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 13:15 #485900

Dat is een uitzondering van de Nederlandse scheepvaart inspectie, en zodoende alleen geldig in de Nederlandse teretoriale wateren en voor in Nederland geregistreerde schepen.
Met als uitzondering dat andere EU landen deze exceptie mogen gedogen (maar niet hoeven!) als je met een dergelijke configuratie hun land bezoekt voor minder dan 90 dagen per 6 aaneengesloten maanden.

Wil je het beter aanpakken wat regelgeving betreft om ook in het buitenland probleemloos te kunnen opereren, dan zou ik een MCA certificaat aanvragen. Afhankelijk van de boot en het vaargebeid kost dit tussen de 3.000 en 7.000 euro, maar het word internationaal gelijkgetrokken met een klasse certificaat, en is compliant met de van toepassing zijnde SOLAS regels.
Een MCA certificaat kan toegekend worden door iedere gecertificeerde surveyor.
Dit is hoe het werkt:
www.dft.gov.uk/mca/mcga07-home...scodesandsurveys.htm

Dit zijn de eisen waar je boot aan noet voldoen:
www.dft.gov.uk/mca/blue.pdf
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 13:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 13:22 #485902

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
Erikdejong schreef :
.......dan zou ik een MCA certificaat aanvragen. Afhankelijk van de boot en het vaargebeid kost dit tussen de 3.000 en 7.000 euro, maar het word internationaal gelijkgetrokken met een klasse certificaat, en is compliant met de van toepassing zijnde SOLAS regels.
Een MCA certificaat kan toegekend worden door iedere gecertificeerde surveyor.
Dit is hoe het werkt:
www.dft.gov.uk/mca/mcga07-home...scodesandsurveys.htm

Dit zijn de eisen waar je boot aan noet voldoen:
www.dft.gov.uk/mca/blue.pdf

De CCV regeling is idd beperkt qua zeegebied, dat van die MCA wist ik nog niet: nuttig, dank je daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 21:46 #486058

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Sea Force One schreef :
Dat mijn schip goed uitgerust is, is geen probleem. Als iemand hier de SOLAS voorwaarden toevallig bij de hand heeft, is dat helemaal mooi. Kan ik ze even checken.

Onder NL vlag zijn er de licht blauwe en groene regels, met alleen maar uitzonderingen op solas.
Solas-V is voor pleziervaart.
solas passenger ship kan je als jacht nooit aan voldoen. het past gewoon niet aan boord.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bedrijfsmatig verzekeren 12 feb 2014 22:12 #486061

WADnWIND schreef :
solas passenger ship kan je als jacht nooit aan voldoen. het past gewoon niet aan boord.
Dat hoeft ook niet, want ook voor de volwaardige SOLAS regels ben je geen passagiersschip als je minder dan 12 passagiers meeneemt. En 12 passagiers passen er ook niet op voor een meerdaagse tocht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl