WADnWIND schreef :
De EU is daar onverbiddelijk in; zodra een opvarende ook maar 1 cent betaald voor zijn reis is het wettelijk een passagier. Het gevolg is dat je schip ook moet voldoen aan technische wetgeving. Buiten NL is dat SOLAS (irrispectable of size) en in NL of UK zijn daar eigen regels voor.
Een paar nuances.
Er is nog een andere categorie die geen passagiers zijn, als de opstappers actief meehelpen om de boot te varen, dan zijn dit voor de wet geen passagiers, en gelden er ook hele andere regels. In de SOLAS regels staat niets over financiele vergoedingen in de definities van bemanningen of passagiers.
Dus als je de boot gaat verhuren, en de opstappers helpen actief mee met het varen, maar onder jouw leiding, dan zijn ze feitelijk bemanning in opleiding.
SOLAS "passagiersschip" is overigens ook niet van toepassing als je met minder dan 12 opstappers gaat varen:
Part A
Regulation 2
Definitions
<...>
(e) A Passenger is every person other than:
(i) the master and the members of the crew or other persons employed or engaged in any capacity on board a ship on the business of that ship; and
(ii) child under one year of age.
(f) A Passenger ship is a ship which carries more than 12 passengers
Aldus de kopie van de SOLAS regels die ik hier heb liggen [2012 editie]
Dus, ons soort scheepjes zijn nooit passagiersschepen onder SOLAS, en als de opstappers actief meevaren worden ze als bemaning gerekend, of ze daar nu voor betaald krijgen, er geen geld van handen wisseld, of dat ze er voor moeten betalen.
Dat houd dus ook in dat als je jouw zeilboot als commercieel schip gaat gebruiken, dat je WEL aan de SOLAS regels moet voldoen, maar dan die voor commerciele vaartuigen onder 500 gross ton. En NIET de regels voor passagiersschepen (ook daar zijn verschillende gewichts categorien om de mate van vantoepassing zijnde regels aan te geven).
Maar nogmaals, een verzekering afsluiten is het probleem niet, het daadwerkelijk aan de wettelijke voorschriften voldoen is aanzienlijk moeilijker.