Botervis schreef :
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
Ik hang meestal onze (donker blauwe) bolfender op. Maar is het eigenlijk wel legaal om deze veel praktischere oplossing te kiezen!?
Ik ben er nooit op aangesproken en ik anker nogal vaak.
Het mag dan geen zuivere bolvorm zijn, maar voor iedereen met een beetje gezond verstand is het duidelijk dat zo'n ding op een paar meter boven dek onder de voorstag aangeeft dat je voor anker ligt. En donkerblauw of zwart.. van een beetje afstand zie je het kleurverschil mogelijk niet eens. Kom je dichterbij dan zie je al snel de ankerlijn en is ook duidelijk wat er aan de hand is.
Ik zou zo meegaan in die redenatie.
Mijn ervaring waarbij ik volledig schuldig was is wel wat anders.
Ik lag op het haringvliet aan een mooring, zonder enige vorm van ankerbol. Geheel mijn fout natuurlijk. Een bruine charter boot kwam buiten de betonning voor de wind op mij af. Ik nog steeds stil liggend aan de gele ronde boei.
De bruine boot denderde nog steeds op mij af, tot dat ik dacht hij ziet het echt niet. Dus riep ik HE, waarop hij her roer omgooide en zijn giek op een mm na mijn verstaging miste.
Hij was heeeeel boos en giep wat onaardige zaken naar mij en melde dat ik geen anker bol had.
Waarop ik uit frustratie van de eerdere scheld woorden, griep dat er een grote gele boei in het water ligt.
Natuurlijk was het mijn fout dat ik niet zo bal had dus hees ik direct mijn mosselpan, om in willemstad alsnog een ankerbol te kopen.
Zo zie je niet elke watersporter is ergen mee eens.
Een interessante kwestie. De moorings liggen op diverse plekken op het Haringvliet. Wie lokaal bekend is, kent die plekken wel. Bovendien zijn die gele meerboeien goed herkenbaar. Nu kan het zó zijn dat hij je naderde vanuit een richting waar je eigen romp die boei voor hem afdekte. Omdat hij met ruime wind op je afkwam is dat niet erg waarschijnlijk.
Bovendien kan het voor hem dan lastig zijn om op te merken dat je geen vaart door het water liep. Dat is in dit geval ook niet zo waarschijnlijk. Dat heb je vooral als je een geankerd of gemeerd schip van achteren nadert. Dat kan hier niet het geval zijn geweest, als jij met je boeg in de wind lag.
Ik denk wel dat je, hangend aan een mooring, binnen de Nederlandse voorschriften verplicht bent om een ankerbol te voeren. Je ligt weliswaar strikt genomen niet voor anker maar gemeerd, maar uit het BPR volgt ook dat wanneer dat de veiligheid verhoogd ook een gemeerd schip maatregelen moet treffen om duidelijk te maken dat dit het geval is, zeker als je feitelijk in het vaarwater ligt (waarmee het BPR niet de betonde geul bedoelt, maar het water dat bevaarbaar is).
Dat neemt echter niet weg dat die bruine vlootschipper ook een ijskonijn was, natuurlijk. Dat hij niet opmerkte dat je aan meerboei lag en geen vaart liep is gewoon slecht zeemanschap. Hij zat dus waarschijnlijk in z'n neus te peuteren, of was iets anders aan het doen dat z'n volle aandacht opeiste. Als hij over je heen was gevaren was hij dus evengoed fout geweest.
Maar goed.. een ankerbol: voor mij is het routine om er één op te hangen als ik langer dan 10 minuten ergens voor anker lig. Voor jou nu ook, hoop ik.
--
stegman