Arent schreef :
Hi,
De betonning is de begrenzing van het vaarwater.
Dit is de misvatting. Dit is niet waar.
Wat gegoogle levert het volgende op:
1: In het BPR komt de term stuurboordswal maar 1 keer voor:
Art 6.05.5:
BPR schreef :
Een klein schip mag niet zodanig het vaarwater opkruisen, dat het een klein schip, dat zijn stuurboordswal houdt, dwingt uit te wijken.
2: De definitie van stuurboordswal wordt niet gegeven. Maar in het Westerschelde regelement, kom ik wel het volgende tegen:
BPR schreef :
met een schip met een lengte van 12 m of meer dat stroomopwaarts van het Oude Hoofd van Walsoorden buiten de vaargeul vaart en de richting ervan volgt niet, zo dicht als veilig en uitvoerbaar is, stuurboordswal houden
3: De vaarweg houdt dus niet op bij de tonnenlijn. Maar bij "zo dicht langs de wal, nog veilig en uitvoerbaar is". Dat is dus niet de betonde vaargeul, en ook niet de "sport" betonning. Van beide gaat geen enkel recht uit. Met uitzondering misschien van "verboden toegang" paaltjes waar het Volerak mee vol staat.
4: Daarbij: het hele BPR spreekt nergens van een recht. Je hebt helemaal geen rechten. Alleen plichten. De plicht tot uitwijken. En als dat niet gebeurt, heeft de tegenpartij de plicht alsnog al het nodige te doen om een aanvaring te voorkomen. Voor een jetskier betekent dat wat anders dan voor een vier dubbele duwbak.
Dit staat natuurlijk allemaal los van wat we als "normaal en prettig gedrag" beschouwen. Maar dat zijn allemaal vage en heel persoonlijke normen. En daar hoort volgens mij ook bij dat je af en toe gedrag tegenover je krijgt wat niet aan jouw normen voldoet.
Inademen, uitademen. Goh, wat een prachtige dag! Zulke prachtig weer. Zie je die wolken? Imposant...