Jollenbaas schreef :
Heb altijd mijn twijfels over werkende elektrische apparatuur aan boord in de wintermaanden zonder toezicht.
Hoorde kortgeleden dat zo'n luchtontvochtiger in brand ging en ervoor zorgde dat het gehele interieur van het schip verloren is gegaan door brand. Gelukkig was het schip goed en vrijwel luchtdicht afgesloten met daardoor een zuurstof tekort anders was er weer een winterstalling met schepen uitgebrand...
Yep………, de beschrijving van JB is helaas redelijk accuraat en ook van wat er het kunnen gebeuren. Dat laatste is dus gelukkig niet gebeurd en daar prijs ik me gelukkig mee. Ook is gelukkig niet het hele interieur verloren gegaan.
Het betrof een ontvochtiger van Zibro, nu Qlima. De staat van onderhoud van het apparaat en snoer waren goed. Apparaat stond gezekerd, vrije instroom en uitstroom van lucht. Ik ben het eigenlijk pas de laatste 5-6 jaar incidenteel gaan gebruiken in de 2de helft oktober/november als na een zeiltocht natte zeilen en zeilpakken binnen uitgehangen en achtergelaten moeten worden. Dit jaar was het nat tot het schip het water uitging. Relatief weinig draaiuren. Het werd niet ingezet om de vochtigheidsgraad continue onder een bepaald niveau te houden zoals de meeste van jullie lijken te doen.
De brand lijkt te zijn ontstaan in of rond de motor van de ontvochtiger.
Directe brandschade is geconcentreerd aan stuurboord zijde in de kajuit en opbouw van de kajuit (wanden/plafonds). Verder roet en rook schade door het hele schip. Er is veel, heel veel kapot gegaan.
We hebben het schip inmiddels geheel gestript met behulp van een gewone en haakse Makita schroefmachine, een stanleymes, wat gereedschap en wat doorzettingsvermogen.
Het schip moet nu schoon tot in iedere hoek en dan komt de cruciale vraag voor mij, de werf, de schade expert en verzekeraar of het nog de moeite waard is het schip weer in haar oude glorie te herstellen.
Ik hoop dat jullie hiermee een stukje informatie hebben en zo ertoe bij te dragen dat niet allerlei wilde speculaties in zeilerskringen blijven rondgaan.
Nu eerst weer de handschoenen aan, op de knieën en schoonmaken. Ik hoop van ganser harte dat het haalbaar is om alles te kunnen herstellen en zal op enig moment laten weten hoe we verder gaan. Als we voor de 24 uurs van 2022 weer te water kunnen, hebben we het niet slecht gedaan.
Groet, Dolfijn