Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: om de kont draaien

om de kont draaien 15 mei 2015 20:06 #625378

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Bedankt voor alle bijdragen

vandaag de mast naar achteren in de rail geplaatst en de zijstagen eerst vast gezet na de mast met een lijn naar achteren te hebben gespannen. Mast staat nu meer rechtop dan voorheen. Voorstag staat minder op spanning want die trekt de mast naar voren.
Foto van oude situatie

oi62.tinypic.com/2rc9zi9.jpg

Morgen maar eens proberen hoe het nu zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 15 mei 2015 20:12 #625383

  • sparksnl
  • sparksnl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Hmm, heb zo'n 30 jaar geden ook zo'n bootje gehad maar zo heeft de mast er nooit op gestaan.
Wij (had hem met 2 andere vrienden) legden hem altijd ergens met de boeg vast, grootzeil er op en gaan. Onderweg fokje hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 15 mei 2015 20:47 #625399

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
mgbgt1975 schreef :
Niks standaard!
Ik kan je uit de droom helpen, maar een schip zonder tuig zal halve wind komen te liggen. Afhankelijk van opbouwen en constructie kan dat iets hoger (scherper) of iets lager (ruimer) komen te liggen.

Is het dan ook zo dat een boot die strandt, schade zal krijgen aan de zijkant van de romp en niet aan boeg of spiegel? Omdat hij zijwaarts aan land komt.[/quote]

Ja, in veel gevallen wel.
Ondanks wat seaftinge schrijft, zal echt elk schip of voorwerp halve wind gaan liggen, ook een balk. Probeer het maar eens uit.
Schepen met motor storing komen vrijwel altijd met de zij op de lager wal.
Zoals ik alm eerder schreef kan de hoek wat beinvloed worden door bouw op opbouw of beetje zeil.

Een gestrand schiop staat nooit recht met de kop of kont op het strand, maar drift altijd parallel aan de golven.

Laat je schip maar eens met 5Bf voor top en takel drijven, roer vast in het midden. Een grote bult zeil beinvloed de hoek natuurlijk. Zelfs een persoon staand op voor of achterdenk kan het beinvloeden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 15 mei 2015 20:50 #625402

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Gewicht is een hele belangrijke component voor open bootjes, maar in dit geval zal de mast ook meespelen! Die moet in ieder geval achterover hellen, nie tzoals op je foto voorover (zelfs niet een klein beetje)

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 15 mei 2015 20:51 #625404

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
@Sparksnl hoe stond ullie mast dan wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 15 mei 2015 21:03 #625408

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
surfdj schreef :
Bedankt voor alle bijdragen

vandaag de mast naar achteren in de rail geplaatst en de zijstagen eerst vast gezet na de mast met een lijn naar achteren te hebben gespannen. Mast staat nu meer rechtop dan voorheen. Voorstag staat minder op spanning want die trekt de mast naar voren.
Foto van oude situatie

oi62.tinypic.com/2rc9zi9.jpg

Morgen maar eens proberen hoe het nu zeilt.

Dat is wel extreem veel naar voren. Je mast zou eigenlijk zo goed als recht, of een beetje naar achter horen te staan.
Kijk ook eens op google naar afbeeldingen van flying arrow .
Daar staat de mast steeds zo goed als recht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 15 mei 2015 22:55 #625437

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
surfdj schreef :
vandaag de mast naar achteren in de rail geplaatst
Dan gaat de mast automatisch nog verder naar voren hellen.
Als je het mij vraagt moet je de mast zo ver mogelijk naar voren schuiven. Dan de voorstag zo lang mogelijk maken. Dan de zijstagen zo kort mogelijk maken.
Dan nog eens een foto maken en hier posten ;)
Voorstag staat minder op spanning want die trekt de mast naar voren.
Dat is vreemd. Als je de zijstagen spant span je automatisch je voorstag want het zit allemaal aan elkaar.
Ik heb even de horizon recht gezet op je foto:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 00:04 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 16 mei 2015 07:31 #625465

  • sparksnl
  • sparksnl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
surfdj schreef :
@Sparksnl hoe stond ullie mast dan wel?

Wat al meer gezegd wordt: iets achterover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 16 mei 2015 07:57 #625471

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Airgead schreef :
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Dat een boot zonder zeil met de kont in de wind gaat liggen is normaal, standaard!

Niks standaard!

O.K. mijn boot in ieder geval, en volgens mij bijna elke standaard zeilboot met kiel. Natuurlijk maak ik naar genoegen daar gebruik van naar keuze bij het manouveren in havens, het wachten voor bruggen en wat dies meer zij.

De meeste schepen die ik heb gezien liggen stabiel met de kont in de wind als je genoeg gas achteruit geeft (bij 2BF tot 4BF blijf je stil liggen als je schakelt tussen stationair achteruit en vrij).

Als je de motor in de vrij zet gaat het schip meer dwars dan op de kont liggen, zou gauw de wind vat krijgt op de zijkant van de achterzijde van het schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 16 mei 2015 09:24 #625497

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
reuv schreef :
Airgead schreef :
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Dat een boot zonder zeil met de kont in de wind gaat liggen is normaal, standaard!

Niks standaard!

O.K. mijn boot in ieder geval, en volgens mij bijna elke standaard zeilboot met kiel. Natuurlijk maak ik naar genoegen daar gebruik van naar keuze bij het manouveren in havens, het wachten voor bruggen en wat dies meer zij.

De meeste schepen die ik heb gezien liggen stabiel met de kont in de wind als je genoeg gas achteruit geeft (bij 2BF tot 4BF blijf je stil liggen als je schakelt tussen stationair achteruit en vrij).

Als je de motor in de vrij zet gaat het schip meer dwars dan op de kont liggen, zou gauw de wind vat krijgt op de zijkant van de achterzijde van het schip.

Dit is natuurlijk wel een héél erge off topic discussie.

We hebben het hier niet over motor gebruik, geen zeilen of slecht gebrogen zeilen. Gewoon een object boot. Ook mét kiel of zwaard heeft de neiging om halve wind te gaan liggen. Afhankelijk van eerder genoemde factoren kan dit hoge rof lager zijn (roer vast). Met zijzwaarden, hoge kop, roef, kajuit, roer kan je dit dus allemaal beïnvloeden.


probeer maar eens als een soort stuurloos-clinic ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 16 mei 2015 10:52 #625524

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nou nee, dat is niet off topic, en het is ook niet stuurloos.
Ik maak er gebruik van bij motormanouveren, het maakt daar gewoon een onderdeel van uit.
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 10:52 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:om de kont draaien 16 mei 2015 13:22 #625565

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Oef. Wij hebben sinds kort ook precies zo'n FA. Hoewel we er nog niet veel mee gezeild hebben hebben we jouw probleem nog niet ervaren. Onze mast lijkt ook wat anders te staan. Bijgevoegd wat foto's van ons bootje, welllicht heb je daar wat houvast aan.









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 16 mei 2015 14:26 #625585

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
WADnWIND schreef :
We hebben het hier niet over motor gebruik, geen zeilen of slecht gebrogen zeilen. Gewoon een object boot. Ook mét kiel of zwaard heeft de neiging om halve wind te gaan liggen. Afhankelijk van eerder genoemde factoren kan dit hoge rof lager zijn (roer vast). Met zijzwaarden, hoge kop, roef, kajuit, roer kan je dit dus allemaal beïnvloeden.

Mijn ervaring is dat het van boot tot boot sterk kan verschillen.
Mijn oude Victoire 22 draaide, als je de boot voor top en takel liet drijven, consequent de kont in wind en als er een beetje wind stond begon de boot ook wat vaart te lopen.
De huidige Southerly 28 gaat inderdaad halve wind liggen en verlijert dan langzaam. De laatste positie is wat prettiger, omdat de verplaatsing trager is en je de boot langer aan zichzelf kunt overlaten, terwijl je één of ander probleempje oplost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 16 mei 2015 16:07 #625616

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Wederom bedankt voor jullie bijdragen.
Vandaag waaide het te hard, 5-6 bft, om wat aan de mastpositie te doen.
Dankzij de foto's van Garfield is het plan om de mast redelijk voorin te zetten, de mast achterover te trekken met een extra lijn. En dan beide zijstagen strak af te spannen. Hopelijk trekt hierdoor de mast achterover of rechtop.
Of de boot is ingewaterd is weet ik niet. Er zit nog wel wat water in het voorcompartiment en dat krijg ik er niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:om de kont draaien 16 mei 2015 21:35 #625710

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
[/quote]

En als je nu tijdens het zeilen eens wat verder voorin de boot gaat zitten dan op de foto, zul je merken dat de boot ook veel beter zeilt.
Probeer die spiegel zover als mogelijk uit het water te krijgen.
Alleen met harde wind op een ruim rak kun je verder naar achteren proberen te zitten om de boel eventueel in plane te krijgen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 16 mei 2015 22:06 #625724

En je kan de giek hoger monteren zodat je je zeil tot in de masttop kan hijsen. Scheelt een hoop kopstoten met de giek...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 17 mei 2015 14:06 #625892

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Het lijkt te zijn gelukt.
Eerst de voorstag zo lang mogelijk aan de mast gemonteerd. Daarna de mast zover mogelijk in de rail gezet en toen beide zijstagen afgespannen. Ik hoefde de voorstag niet meer aan te spannen. De mast staat nu rechtop. Bovendien heb ik door achterop te staan zoveel mogelijk water uit het voorste compartiment laten lopen. Waar dat vandaan komt moet ik nog zien te achterhalen.
Alle forumleden bedankt voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 17 mei 2015 14:07 door surfdj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 28 juni 2015 20:50 #639738

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Inmiddels meerdere malen geprobeerd om onder zeil recht in de wind te steken. Alle zeilen los en inderdaad bootje gaat halve wind liggen. Grote windvlaag bootje loeft op en draait met de kop in de wind. Wind valt weg dan gaan we weer halve wind.
Volkomen normaal dus.
Allen bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

om de kont draaien 28 juni 2015 21:06 #639743

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Of de boot is ingewaterd is weet ik niet. Er zit nog wel wat water in het voorcompartiment en dat krijg ik er niet uit.

Hoezo dat krijg je er niet uit? Je hebt toch geconstateerd dat het er in zit? Door door een luikje in dat compartiment te kijken of omdat je het hoort klotsen?

Iig zou ik heel rap zorgen dat ik dat water er uit kreeg als ik jou was want opgesloten water in zo'n ruimte is HET recept voor een verrotte boot binnen nu en een poosje.
Als je er niet bij kunt komen, haal zo'n mooi dekseltje op voor in een luchtkast bij een watersport zaak. Zaag een gat in dat compartiment. Maak het leeg en monteer dat dekseltje er vervolgens in met een beetje kit en een paar schroeven.

A je hebt het water er uit en B mocht je er ooit nog weer water in krijgen kun je het er weer uit halen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl