Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kracht op manouvreerlijn

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 10:24 #671255

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Die 0,8 meter red je echter niet met die rubber dempers hoor. Hooguit een cm of 10..
Ik vindt het trouwens waardeloze dingen want de mijne ( grootste maat) waren na twee jaar uitgescheurd en zwaar door UV aangetast.
Maar dat is bij mijn vaste landvasten en zal bij een manouvreerlijn niet zo'n probleem zijn.
Ik heb nu van die rvs landvastveren en die zijn prima.Moet je wel invetten anders piepen en kraken ze zo.

Ad
De tip en het rekenvoorbeeld hebben niets met elkaar te maken hoor. :(

Als landvastveer gebruiken? Landvastveren, van welk materiaal ook, zijn zowiezo compleet overbodige atributen.

Leg dat eens uit?
Ik heb er in ieder geval veel profijt van bij een storm uit zuitwest tot Noord want dan kan het zelfs op het Schildmeer behoorlijk spoken met brekende korte golven . Niet hoger dan 1/2 meter maar wel al bij BF6 brekers.
En heelaas ligt er geen dichte dam voor de haven maar een halfopen houten beschoeiing. :(

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 10:25 #671256

bertilbeumer schreef :
Die landvastveren kun je ook bij de Welkoop halen voor een tiende van de prijs in de watersportwinkel. Daar heten ze spanveren voor staaldraad


Goede tip!
Sowieso goed om eerst bij de Welkoop te kijken als je iets voor je boot zoekt. Veel dingen die boeren kunnen gebruiken kan je ook voor je bootje gebruiken. En bij de Welkoop betaal je geen watersportbelasting zoals in een watersportwinkel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 14:10 #671282

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Noorderzon schreef :
De stuwdruk van een schroef zou ik ook weer niet overschatten: de schroef maalt in de gegeven situatie alleen maar door 'hetzelfde' water omdat je vrijwel stilligt. De stuwdruk is veel groter (dan wellicht 50 kg/pk) wanneer de schroef zijn druk in het water kwijt kan: vaart makend.

Stil liggend verpompt de schroef water langs de schroef en draait hij niet hetzelfde water.
Trekkracht(Bollard Pull) is bij sleepboten het hoogst als de boot stil ligt te trekken.
Wanneer een boot gaat varen gaat de schroef draaien in water wat verstoord is door de dichtvallende kuil die de boot veroorzaakt heeft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 15:15 #671289

Landvast veren zijn opzich een prima middel om je kikkers of bolders te ontlasten.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 15:21 #671295

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Jeroen-pion schreef :
Landvast veren zijn opzich een prima middel om je kikkers of bolders te ontlasten.
Eens, maar in een "manouvreerlijn" zijn het natuurlijk ondingen. Lusje om een paal gooien is nogal lastig met zo'n ding halverwege je lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 17:22 #671330

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
In tegenstelling tot de mindere geluiden van rubber dempers moet ik zeggen dat de Forsheda dempers die ik hier heb nog steeds goed zijn Na jaren gebruik. Nu niet nodig vanwege een andere ligplaats maar dat kan veranderen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 18:09 #671340

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Proost schreef :
In tegenstelling tot de mindere geluiden van rubber dempers moet ik zeggen dat de Forsheda dempers die ik hier heb nog steeds goed zijn Na jaren gebruik. Nu niet nodig vanwege een andere ligplaats maar dat kan veranderen.

Ik heb dezelfde ervaring, de langwerpige dempers waar je de lijn ronddraait werken goed en blijven goed, ik heb vroeger ook rechthoekige dempers met gaten gehad waar de lijn tussendoor gestoken moet worden.
Die dingen waren na 1 seizoen al gescheurd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 21:29 #671419

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Yellow Boat schreef :
Als die situatie zich werkelijk rondom jou boot voor doet zou ik verhuizen naar een haven.
Of anders gezegd: " waar heb je die mooie prentbriefkaart gekocht"? :)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 22:59 #671425

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb de gegevens van TS even gegooid in de formules van zeekraal. Als ik een boot van 6,5 ton met een snelheid van 1 knoop wil afstoppen binnen 10 cm dan heb ik een lijn nodig die niet breekt bij een belasting van 812,5 kg. Een 8 mm polyester lijn kan deze belasting normaal gesproken prima aan, die breekt pas bij ongeveer 1800 kg (www.lijnenspecialist.nl/splits...ateriaal-constructie).

Dikker is prettiger werken, maar het is ook best wel onnodig. Als je voor de manoeuvreeer-situaties toevallig alleen een 8mm lijn hebt liggen, dan ga je die echt niet breken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 12 okt 2015 07:35 #671454

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Delphi32 schreef :
Ik heb de gegevens van TS even gegooid in de formules van zeekraal. Als ik een boot van 6,5 ton met een snelheid van 1 knoop wil afstoppen binnen 10 cm dan heb ik een lijn nodig die niet breekt bij een belasting van 812,5 kg. Een 8 mm polyester lijn kan deze belasting normaal gesproken prima aan, die breekt pas bij ongeveer 1800 kg (www.lijnenspecialist.nl/splits...ateriaal-constructie).

Dikker is prettiger werken, maar het is ook best wel onnodig. Als je voor de manoeuvreeer-situaties toevallig alleen een 8mm lijn hebt liggen, dan ga je die echt niet breken.

Ik gebruik meestal oude lijnen voor dit soort werk, deze hebben de beste tijd al wel gehad, hun breeksterkte is lang niet meer die van een nieuwe lijn, dus neem ik een dikkere.
Die van 8mm heeft een belasting van 1800 kg als die nieuw is, hoeveel is daar nog van over na 3 jaar ? Een paar knopen en een keer een hard belast te zijn ?
Dan neem ik liever een dikkere lijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 12 okt 2015 07:39 #671456

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Als die situatie zich werkelijk rondom jou boot voor doet zou ik verhuizen naar een haven.
Of anders gezegd: " waar heb je die mooie prentbriefkaart gekocht"? :)

Dat is niet in de haven hoor maar op een andere plek aan het Schildmeer.
Maar als het weer een keer stormt zal ik en foto in de haven maken.
Maar verhuizen naar een andere haven?
Vast niet want nu ben ik wandelend binnen 10 minuten bij mijn boot.
En zo erg is die golfslag echt niet als je er maar rekening mee houd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 12 okt 2015 08:03 #671463

douwe schreef :
Noorderzon schreef :
De stuwdruk van een schroef zou ik ook weer niet overschatten: de schroef maalt in de gegeven situatie alleen maar door 'hetzelfde' water omdat je vrijwel stilligt. De stuwdruk is veel groter (dan wellicht 50 kg/pk) wanneer de schroef zijn druk in het water kwijt kan: vaart makend.

Stil liggend verpompt de schroef water langs de schroef en draait hij niet hetzelfde water.
Trekkracht(Bollard Pull) is bij sleepboten het hoogst als de boot stil ligt te trekken.
Wanneer een boot gaat varen gaat de schroef draaien in water wat verstoord is door de dichtvallende kuil die de boot veroorzaakt heeft.

Bij nader inzien denk ik nu inderdaad dat je een punt hebt voor wat betreft het verpompen van het water. Aan de andere kant denk ik dat de verstoring van de aanstroming van het water onder vaart bij een sleepboot veel meer is als bij een zeiljacht vanwege de verschillen in rompvormen. Een sleepboot heeft na een vierkante bak immers wel een van de meeste slechte vormen qua weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 12 okt 2015 15:48 #671596

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Yellow Boat schreef :
Maar verhuizen naar een andere haven?
Vast niet want nu ben ik wandelend binnen 10 minuten bij mijn boot.

Dat is heel veel waard!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl