Delphi32 schreef :
Ik heb de gegevens van TS even gegooid in de formules van zeekraal. Als ik een boot van 6,5 ton met een snelheid van 1 knoop wil afstoppen binnen 10 cm dan heb ik een lijn nodig die niet breekt bij een belasting van 812,5 kg. Een 8 mm polyester lijn kan deze belasting normaal gesproken prima aan, die breekt pas bij ongeveer 1800 kg (
www.lijnenspecialist.nl/splits...ateriaal-constructie).
Dikker is prettiger werken, maar het is ook best wel onnodig. Als je voor de manoeuvreeer-situaties toevallig alleen een 8mm lijn hebt liggen, dan ga je die echt niet breken.
Ik gebruik meestal oude lijnen voor dit soort werk, deze hebben de beste tijd al wel gehad, hun breeksterkte is lang niet meer die van een nieuwe lijn, dus neem ik een dikkere.
Die van 8mm heeft een belasting van 1800 kg als die nieuw is, hoeveel is daar nog van over na 3 jaar ? Een paar knopen en een keer een hard belast te zijn ?
Dan neem ik liever een dikkere lijn.