boarderbas schreef :
Internet vind dat het een molybdeen is:
CrNiMo 18/8/2
Het wordt aangeduid als vergelijkbaar met 316..
Waar op het internet vind jij dan de aanduiding 18-8-2?
18-8 wel , dat is de 300 serie ( 304 , A2 enz) maar 18-8-2 is nergens te vinden , ook niet bij bekende rvs fabrikanten zoals Outokumpu .
Het zou nog kunnen dat die 2 voor mangaan staat wat ook wel in 304 wordt toegevoegd.
Ik denk echter dat de aanduiding op de boutkop helemaal niet de materiaalaanduiding is maar een (sterkte enz.) oude(?) klasseaanduiding K 18-8-2 o.i.d.wat op veel boutkoppen vorokomt. A4 zegt dan dat het 316 is.
Dat betekent dan wel dat er niks aan de hand is en het gewoon de goede kwaliteit is.
Normaal staat nl. de samenstelling eigenlijk nooit op een boutkop.
@PetervdW;
Molybdeen is een metaal wordt toegevoegd om de bestendigheid tegen chlorides te verhogen . Heeft met vreten niks te maken. Misschien dacht je aan een overeenkomst Molybdeensulfide
Overigens betekent dat nog niet dat rvs met 2% molybdeen ook zeewaterbestendig is bij voortdurende onderdompeling en afwezigheid van voldoende zuurstof.
Daarvoor is nog meer molybdeen nodig zoals in Duplex waar ruim 3% molybdeen in zit en waar ook veel meer Chroom in zit (tot bijna 25%). Maar omdat Chroom en Molybdeen veel duurder zijn dan nikkel wordt dat uiteraard minder vaak toegepast.
Bovendien is Molybdeen lang niet in die mate verkrijgbaar als bijv. Nikkel.
Ad