Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wegtrailer regelgeving

Wegtrailer regelgeving 24 sept 2016 21:39 #770423

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
ISO788 Hans schreef :
De eerste overtreding ( kabel aan een beugel aan de trekhaak) 60 euro
...
Of is deze pennelikker echt doorgedraafd?
Ik heb nog nooit een beugel aan de auto vastgelast gezien, die zitten altijd op de stang waar de kogel ook op vast zit. En als je breekkabel daarop vast zit dan is dat okee. Hij mag niet los over de kogel heen gelegd zijn, moet echt wel aan die beugel vast zitten, maar dat is dan wel voldoende.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 24 sept 2016 21:45 #770424

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Dit is een bekend verschijnsel zo tegen het einde van het jaar. Heeft iets met quota's en promotie te maken. In dit land zijn bekeuringen een alternatieve vorm van belastingheffing geworden. Een diender weet altijd wel een artikel te vinden waarop je bekeurd kunt worden, zoniet dan zoeken ze net zo lang totdat ze wat hebben .......
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 24 sept 2016 21:45 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 24 sept 2016 22:09 #770431

Ja... bizar maar zo staat het wel op de bekeuring... die beugel mag alleengebruikt worden voor een geremde aanhanger...
Maar dat vind ik nog demonstratie bizarre
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 00:30 #770438

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er klopt volgens mij geen moer van wat die agenten zeggen. Waar staat dat je het verlichtingsbord niet aan de boot mag bevestigen? Dit is soms niet anders mogelijk.. Iedere trekhaak heeft daaraan een klikhaakje om het noodkabeltje aan vast te klikken.
Deze zeer kinderachtige controles nemen hand over hand toe, meestal met de BELASTINGDIENST erbij. Vele voertuigen worden het controleterrein opgeleid. Heb je geen Belastingschuld openstaan en kunnen ze je auto niet inbeslagnemen en afvoeren ter plekke, om je te vernederen? Nou, dan gaan de heren agenten even kijken of er zogenaamd niet iets met je aanhangertje is. Heb je geen aanhanger bij je, dan gaan we wel even kijken of je wisserbladen niet versleten zijn, of we gaan even kijken of er geen ster in je ruit zit of hoe je banden zijn. Ja, we kunnen die man echt nergens op pakken, nou dan gaan we in ieder geval heel erg treuzelen om die man zijn rij en kentekenbewijs terug te geven ,zodat het extra lang duurt voordat hij weer zijn weg vervolgen kan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 sept 2016 00:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 06:17 #770444

De bonnen quota zijn sinds een paar jaar gelukkig afgeschaft....

Voor dat trailer verhaal zou ik, als het mij gebeurd was, de trailer bouwer benaderen. De agent heeft kennelijk de wal trailer als lading gezien en niet als onderdeel van de totale trailer zeg maar. Wellicht dat de bouwer meer over deze situatie kan vertellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 06:19 #770446

We zijn het op de club aan het uitzoeken want dat zou nogal wat consequenties hebben. Alle trailers moeten dan verbouwd worden . Ook aan de auto,s moeten wijziging worden doorgevoerd.
Bij kalf trailers gaf men aan dat de nieuwe trailers wel worden voorzien van een verwijderbaarheid frame waar verlichtingsbord aan zit....
Maar het is nieuw voor mij dat wijzigingen in regelgeving dan met terugwerkende kracht voor oudere voertuigen gelden... absurd
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 06:38 #770451

Volgens mij is dat ook niet zo, met terugwerkende kracht voor oudere voertuigen. Maar ik ben geen expert...
Ook bij de politie geldt op persoonsniveau dat de ene interpretatie van de wegen verkeers wet de andere niet hoeft te zijn. Ik zou het dus eerst goed en gedocumenteerd laten uitzoeken via trailer bouwers, RDW of verkeers specialisten van de politie zelf (die zijn er in iedere grotere basiseenheid en zou je ook kunnen bevragen, die willen vaak ook wel eea voor je uitzoeken) voordat er allerlei mensen verbouwingen gaan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 06:52 #770456

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
punt 1 is vreemd de losbreekkabel ( ongeremd < 750 KG) aan de hulpkoppeling op de trekhaak is de enige plek waar je het kabeltje omheen kan krijgen de lengte is doorgaans zo kort dat een vast punt op de auto doorgaans onbereikbaar is, vast deel van de auto is naar mijn mening hierop ook niet van toepassing en de enige eis is dan een hulpkoppeling op de trekhaak.
Tenzij de trailer > 750 KG en geremd is dan hoort de haak van de losbreekrem aan een vast deel van de wagen te zitten, deze kabeltjes zijn ook langer, in de praktijk , bij een afneembare trekhaak oogje op het vaste deel van de trekhaak inrichting.




laten we het nut van deze losbreekkabel ( <750 KG) en de uitvoering van de hulpkoppeling even buiten beschouwing, het nut zit tegen de 0.0% , het vreemde is ook dat naar de staat van de losbreekkbabel nooit wordt gekeken, zwaar verroest maakt niets uit.



punt 3 uitschuifbare verlichting het idee is leuk, de praktijk is teleurstellend, bij de eerste de beste verkeersdrempel ligt de hele zooi er vanaf ivm onvoldoende grondspelling ivm met de lengte, voor een enkel asser geen handige constructie.
Laatst bewerkt: 25 sept 2016 08:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 07:48 #770467

Ik vond onderstaande mbt de trailer
auto-en-vervoer.infonu.nl/tran...ng-aanhangwagen.html

Dat van de halve lengte lijkt dus te kloppen... ik zou dande trailer achter de as met anderhalve metet moeten verlengen om die binnen die 50 % te blijven.. dat stuk doet niks anders dan in de weg zitten.... maar dan voldoe ik iig aan de regels... roodwit bord toevoegen...

Mbt de koppeling hoor juist tegenovergestelde : geremd: breekkabel met een ring aan die beugel...
De ongeremde moet vast aan de auto voor het geval je je trekhaak verliest...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 25 sept 2016 07:58 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 08:01 #770472

Voor een ongeremde aanhanger heet het geen breek kabel maar hulpkoppeling
Hier iets over de regels:
Het Regelement voertuigen is daar redelijk helder over:

Artikel 5.18.34 (losbreekreminrichting)
2. Indien de aanhangwagen of de verwisselbare getrokken machine is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.

Feitcode P 340 b

Artikel 5.18.57 (hulpkoppeling)
De hulpkoppeling van aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 1.500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat deze slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat bij gebruik van de hulpkoppeling de trekboom of koppeling van de aanhangwagen de grond niet raakt.

Feitcode P 570

Enkel over de trekhaak heen leggen is niet toegestaan.

Het mag dus wel aan de trekhaakbeugel....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 25 sept 2016 08:06 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 08:16 #770474

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Zo rijdt toch iedereen.( <750 KG) probeer die maar ergens anders aan het vaste deel vast te maken, dat lukt niet.

Laatst bewerkt: 25 sept 2016 08:19 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 09:31 #770499

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Plaats even een paar fotootjes van je trailer, dan.leg ik het eens voor aan een vriend van mij die bij de verkeerspolitie werkt.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 10:09 #770509

De vraag van de hulpkoppeling heb ik denk ik hierboven weerlegd, daarbij gesteund door de algemene ervaring en standaard uitgeleverde constructie van een beugel aan de trekhaak zelf.
mbt de trailer:

redelijk standaard wegtrailer met een maatwerk waltrailer. Wordt in elkaar geschoven en geborgd met een borgpin.
De trailer komt niet voorbij de as.. maar de boot zou je wellicht kunnen zien als de aanhangerbak: zit vast aan de waltrailer geborgd door spanbanden... Bootje steekt denk ik 2,5 meter uit achter de as.. en dat is een redelijk standaard verhaal volgens mij...

@ Wybe: Voor vragen aan die bevriende politie agent:
er werd tevens gesteld dat de verlichting niet aan de boot gemonteerd mocht zijn (ook al is dat met een standaard koppeling aan het roerbeslag.. dat moet blijkbaar aan de trailer zelf worden gemonteerd
Boot steek meer dan de 50% van de trailerlengte uit achter de as van de wegtrailer.

Wanneer ik de boot mag zien als laadbak ben ik klaar natuurlijk... de mast mag dan maximaal 1 meter uitsteken mits voorzien van een roodwit gevaar bord en de kenteken en verlichtingsplaat moet goed zichtbaar blijven voor achterliggers.
@Wybe2: daarnaast: het kan zijn dat dat nu geldt voor de nieuw toegelaten trailers, geldt dit dan met terugwerkende kracht voor eerder toegelaten trailers?
maw: moet je ieder jaar de nieuwe toelating eisen van de voertuigen uitpluizen om dan vervolgens te checken of je nog wel de weg op mag? lijkt me niet... Auto's worden ook nog steeds gekeurd tegen de toenmalig geldende wet en regelgeving..
@ Wybe3: zou super zijn wanneer je ons hiermee kan helpen..
Efsix heeft denk ik in zijn geheel een veel zwaardere trailer.. maar voor heel veel skiffjes en andere lichte bootjes tref je de hier geschetste situatie.
Alvast dank :-)




"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 10:26 #770510

Tsja... Zo te zien is het idd een bijzondere en exotische constructie. Met name omdat de eigenlijke trailer al stopt bij de achteras kan ik me de verwarring voorstellen.
Nogmaals: leg het voor aan een specialist en probeer bevindingen op papier te krijgen zodat je dat kan laten zien bij een volgende controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 10:42 #770513

Stefanvanvee schreef :
Tsja... Zo te zien is het idd een bijzondere en exotische constructie. Met name omdat de eigenlijke trailer al stopt bij de achteras kan ik me de verwarring voorstellen.
Nogmaals: leg het voor aan een specialist en probeer bevindingen op papier te krijgen zodat je dat kan laten zien bij een volgende controle.

Het is een redelijk standaard constructie voor dinghies...
maar je opmerking neem ik ter harte . Wybe gaat ook even voor mij een licht opsteken. Ik zal zelf ook nog een aantal initiatieven ontplooien en hier delen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 12:09 #770525

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Hans, heb jij om het verhaal compleet te maken Nog een foto vanaf de zijkant genomen waarop je het oversteken van de boot en waltrailer ziet?
En nog een fotootje van de bevestiging van de waltrailer op de trailer en van de verlichtingstak achterop?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 12:11 #770526

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Efsix heeft inderdaad geen losse waltrailer.
Ik heb zelf mijn verlichtingsbalk wel aan de trailer zitten, maar 90% van ons rijdt wel met de verlichting op het roerbeslag.

Oude foto van mijn trailer

Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 25 sept 2016 12:30 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 12:12 #770527

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
henkvd schreef :



laten we het nut van deze losbreekkabel ( <750 KG) en de uitvoering van de hulpkoppeling even buiten beschouwing, het nut zit tegen de 0.0% , het vreemde is ook dat naar de staat van de losbreekkbabel nooit wordt gekeken, zwaar verroest maakt niets uit.



punt 3 uitschuifbare verlichting het idee is leuk, de praktijk is teleurstellend, bij de eerste de beste verkeersdrempel ligt de hele zooi er vanaf ivm onvoldoende grondspelling ivm met de lengte, voor een enkel asser geen handige constructie.


Ik koppel per jaar een paar honderd keer trailers af en aan. Eén keer niet goed vastgeklikt. Ik kan je zeggen dat de losbreekkabel veel ellende heeft voorkomen. Direct nadat de trailer er af was geschoten stond hij stil.
Als je in de fuik rij wordt er wel degelijk opgetreden als je een zwaar verroeste kabel hebt.

Wij trekken altijd een extra touwtje om het uiteinde van de uitschuifbare lichtbalk terug naar de boot. Daarmee voorkom je het zwieperen van de lichtbalk. En inderdaad kan een forse knik in de weg soms betekenen dat de lichtbalk de grond even raakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 25 sept 2016 14:52 #770547

wybeslot schreef :
Hans, heb jij om het verhaal compleet te maken Nog een foto vanaf de zijkant genomen waarop je het oversteken van de boot en waltrailer ziet?
En nog een fotootje van de bevestiging van de waltrailer op de trailer en van de verlichtingstak achterop?

Hoi,
nee ik heb deze ff van internet geplukt.. ik was zelf niet bij de boot. Het betreft identieke trailer en boot...
nog een plaatje dat iets meer toont..

Ik overweeg nu om gewoon een onzin stuk ijzer aan het frame te zetten zodat de gemeten trailer langer wordt en de uitstekende lading minder... maar wat een onzin..
Ik begrijp dat je op een aanhanger geen meters lange lading uit wil steken.. maar dit is juist zoals het bedoeld is door de bouwer...
Bijlagen:
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 25 sept 2016 14:54 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 26 sept 2016 11:41 #770769

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Betreft trailer dan heeft die agent nog nooit aan aanhanger gezien waar een zweefvliegtuig in vervoerd wordt.

Bij mijn trailer en die is nu 2 jaar zit een stalen kabel met smalle lus die moet over de kogel voordat je eerst de koppeling erop doet, deze lus krijg je met veel moeite over de kogel heen.
Het betreft een Mersea trailer in Engeland gebouwd volgens keurmerk, de leverancier heeft mij bevestigt dat dit mag met de breekkabel.

Nog een stuk op de wetgeving de lading mag niet boven de auto hangen in ons geval van de mast, dit heeft te maken van uitsteken in bochten.
bij mij hangt deze precies boven mijn koppeling.




Hier een foto van mijn totale combinatie.
De rode pijl zijn 2 metalen kokers waar ik een lichtbalk in vast zet de blauwe/paarse lijn is wat ik werkelijk over de trailer uitsteek dat is kleiner dan 50%

bij mij kunnen ze vallen over de totale lengte van de combinatie.

Ik heb wel de volgende wijzigingen aangebracht aan de trailer:
Op de blauwe spatbord zit op de foto een oranje reflector dit is nu een reflector met lamp
voorkant van de spatborden zat al een witte lamp/reflector en er hangt nu ook een rode reflector/lamp achter op met spatlappen.

Voor de toekomst een verlichtingsbalk maken die aan het roer beslag hangt, de houten plank heb ik al en deze is knalgeel geverfd.
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 11:42 door Setto. Reden: Verkeerde foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 16 jan 2017 22:56 #800751

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Je wagen is opgebouwd als een copie van een wagen die een type keuring heeft gehad en mag hier niet van afwijken .
Dit wil zeggen dat je aan je auto geen delen mag bijlassen,ook geen kabelbevestiging.
Wat je wel mag is een zware bout van je trekhaak gebruiken als bevestiging van een kabeloog.
Ik ben ooit naar de politierechtbank gemoeten met een oom-agent-allesweter.toen ik over een typekeuring begon kreeg iedereen het wat warmer,zeker de agent want de voorzitter vroeg naar het artikel met betrekking op de veiligheidskoppeling.
Natuurlijk stond hier niets van lassen bij.
Wat de verlichting betreft heb je een mooi voorbeeld aan opliggers die spoelbuizen voor baggeraars vervoeren,
De lading word dan gebruikt als tussenstuk van de voorkant van aanhanger en het achterste stuk van de aanhanger waar de verlichting opzit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 17 jan 2017 09:03 #800787

Mbt de verlichtingsbalk:
Plaatsing achter op de boot is logisch en veiliger en makkelijker maar tegen de wet...
Het moet een vaste verbinding hebben met de trailer.. dus zoals je het nu hebt..
Medezeiler werd van de weg gehaald met zijn laser op een trailer met de verlichtingsplaat aan de boot gehangen. Hij werd verplicht de boot op zijn dak te vervoeren en de verlichting vast aan de lege trailer te monteren... Alternatief: ik meen 500 boete en de combinatie af laten slepen.Hoewel je huidige oplossing minder goed lijkt/ is is deze wel legaal.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 17 jan 2017 10:32 #800808

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik was altijd voornemens , zodra ik een trailer heb aangeschaft, om achterop mij Flytour vaste verlichting en kentekenklemmetjes te monteren die er altijd op blijven zitten, ook tijdens het varen. Dit omdat het bij het traileren altijd zo'n gedoe is om steeds je verlichtingsbalk met kenteken weg te moeten halen. Gewoon een kabeltje door de boot heen wegwerken naar voren toe en een snoer wat er aan de voorkant weer uitkomt wat je dan in de auto stekker zet..
Met vast aan de trailer gemonteerde verlichting en al het water inrijden met de trailer ,is niet aan te raden, dan is deze binnen de korste keren verrot.
Blijkbaar mag het dus weer niet.
Dan maar de uitdaging aangaan om waterdichte verlichting te realiseren aan een evt uitschuifbalk...
Wordt dat vaker gedaan?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 jan 2017 10:36 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 17 jan 2017 10:41 #800810

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Fly-Tour schreef :
Dan maar de uitdaging aangaan om waterdichte verlichting te realiseren aan een evt uitschuifbalk...
Wordt dat vaker gedaan?

Dat is standaard bij vrijwel elke boottrailer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wegtrailer regelgeving 17 jan 2017 11:25 #800822

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Ik begrijp na deze discussie de constructie van de Kalf Laser Combi Light trailer beter.
Het is een trailer waar een trolley op kan. Er zitten onder de boot uitschuifbare 'bomen' met daaraan de kentekenplaat en verlichting. Dat zal met deze regelgeving te maken hebben.

De oudere types trailer waar een trolley op kan hadden die bomen niet, maar een los bord voor de verlichting voor aan de boot.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl