Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Van zoet naar zout in de sluis

Van zoet naar zout in de sluis 11 okt 2016 08:41 #774829

Ik heb ook geen middenbolder, maar gebruik het oog op de genuarail, gaat ook goed.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 11 okt 2016 08:51 #774832

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ankeraar32 schreef :
vergeet niet naar je vaantje te kijken

Naar mijn ervaring is dat in Lauwersoog, waar ik meestal schut, absoluut niet van toepassing. Volkomen ondergeschikt aan de (sterke) stroming. Naar buiten (zout) toe altijd eerst achter vast. Naar binnen toe maakt het niet zoveel uit omdat je op de motor kunt compenseren, maar meestal maken we dan eerst voor vast.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 11 okt 2016 08:57 #774835

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
roozeboos schreef :
Ik heb ook geen middenbolder, maar gebruik het oog op de genuarail, gaat ook goed.

Je fok schootlier doet het ook prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 10:01 #786105

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Ik ben nog nooit van zoet naar zout gegaan, maar ga dit aankomend seizoen wel doen, dus vind dit draadje wel interessant.
Allemaal leuk dat 'eerst achter vast!', maar wát gebeurt er dan als je dit niet doet, maar eerst vóór vast maakt en vervolgens op 't motortje de achterkant naar de kant trekt - zo doe ik het namelijk altijd-?
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 10:02 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 10:09 #786106

In de zoet/zout sluis stroomt het (vaak) van zoet naar zout, door het verschillend soortelijk gewicht van het zoete en zoute water.

Eerst voor vast (van zoet naar zout), betekent dat je door die stroming wordt voortgeduwd, voor zit vast, dus je ligt in no time achterstevoren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 10:39 #786119

It Paradyske schreef :
dus je ligt in no time achterstevoren.

Dat is als je geluk hebt.
Als je pech hebt stroom je overdwars tegen de boot voor je aan, en die wordt dan erg pissig op je en scheldt je uit. :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 10:43 #786121

Laatst in Kormwerd een klipper gezien die deze foute maakte en onder een hoek van 45 graden klem kwam te zitten tussen SB en BB sluiswand. Ik was héél blij dat de sluis (op hem en mij na) leeg was en ik ver naar voren in de sluis lag. Ik had heen kant opgekund.

Met héél veel en langdurig motorgeweld, toen de stroom tijdens het schutten afnam, lukte het hem de kont tegen de stroom in naar de kant te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 10:48 #786125

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
It Paradyske schreef :
In de zoet/zout sluis stroomt het (vaak) van zoet naar zout, door het verschillend soortelijk gewicht van het zoete en zoute water.

Eerst voor vast (van zoet naar zout), betekent dat je door die stroming wordt voortgeduwd, voor zit vast, dus je ligt in no time achterstevoren.

Aha! Kijk, nu snap ik het ;)

Dank, hier kan ik wat mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 11:38 #786146

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Bij het schutten van zoet naar zout zul je merken dat je zonder iets te doen bijna de sluiskolk "ingezogen" wordt. Om de boot bestuurbaar te houden moet je ook nog een beetje voortstuwing hebben, waardoor je, zeker de eerste keer, veel sneller de kolk in vaart dan je denkt dat goed is. Als je dan ook nog eerst voor vastmaakt, moet je vol in de achteruit om de boel tot stilstand te brengen. En dan nog kun je dwars komen te liggen, zoals al werd geschreven.
Ik doe het altijd als volgt: ik vaar de sluis in, geef flink gas in de achteruit totdat de boot (nagenoeg) stil ligt en maak dan achter vast. Door de achterop komende stroom wordt de boot dan netjes tegen de kant geduwd en heb je alle tijd om ook voor vast te maken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 11:56 #786154

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Als toefje op al die goede adviezen:
  1. een landvast mag nooit op spanning zijn als de boot nog vaart (SOG), niet alleen in de sluis maar altijd.
  2. daarmee is in de meeste gevallen de voor/achter/midden discussie geklaard.
  3. komt stroom of wind van achteren, dan moet de achter-of middenlandvast natuurlijk als eerste op spanning
  4. komt de stroom of wind van voren, dan heeft een midden-achterspring de voorkeur, omdat de voortros de boeg naar de kant trekt en het achterschip van de kant af
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 12:50 #786167

ik blijf t zeggen hoor, gewoon middenbolder vastmaken als eerste. gaat altijd goed.
bij mij.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 15:08 #786201

In dit soort sluizen stop ik (net als vroeger op de E22's zonder motor) vaak nog steeds af op een lange achterlijn. Dat gaat heel gecontroleerd en de boot wordt vanzelf recht langs de kant gehouden. Wél de lijn-organisatie op orde hebben en een 15m ofzo landvast gebruiken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 15:36 #786215

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Nachtvlinder schreef :
In dit soort sluizen stop ik (net als vroeger op de E22's zonder motor) vaak nog steeds af op een lange achterlijn. Dat gaat heel gecontroleerd en de boot wordt vanzelf recht langs de kant gehouden. Wél de lijn-organisatie op orde hebben en een 15m ofzo landvast gebruiken...

Met een licht bootje en vieren lukt dat vast wel. Maar anders een onnodige belasting van je kikkers of lieren, zeker als je boot een tonnetje of 7 weegt.

PS en dan niet de bolder missen :blush:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 15:37 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 16:53 #786242

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Hee...er zit weer leven in dit topic. :)

T.a.v. de middenbolder....
Normaliter gebruken wij die in de sluis.
Maar ik weet ook dat met veel stroming of krachtige wind van achteren er fors veel kracht op de
landvast op de middenbolder kan komen te staan. Mijn duifje bemant de middenbolder altijd en ik vrees
dat zij het niet houdt. De boot ligt alsnog schuin en het is verrekte moeilijk om dan het achterschip weer naar de wal te krijgen Onze boot is netto 7000kg. Bruto dus rond de 9 ton. Allemaal helaas al proefondervindelijk vastgesteld. :blush:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 16:54 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zoet naar zout in de sluis 21 nov 2016 17:25 #786261

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
La Mavare schreef :
Als toefje op al die goede adviezen:
  1. een landvast mag nooit op spanning zijn als de boot nog vaart (SOG), niet alleen in de sluis maar altijd.
  2. daarmee is in de meeste gevallen de voor/achter/midden discussie geklaard.
  3. komt stroom of wind van achteren, dan moet de achter-of middenlandvast natuurlijk als eerste op spanning
  4. komt de stroom of wind van voren, dan heeft een midden-achterspring de voorkeur, omdat de voortros de boeg naar de kant trekt en het achterschip van de kant af

Punt 3 klopt bij vaste boegspriet, zoals een zeeschip. In de binnenvaart, zonder stroom!, wil je juist dat je kop naar de wal gaat d.m.v. voorspring, zodat je achter iets verder van je buurman afmeerd ivm privicy en het gemakkelijk overlopen van je gasten voorop.

Bij stroom gelden alle eerder genoemde regels, de middenspring heeft vaak de voorkeur.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl