Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wie kan me helpen met een paar ideeën

Wie kan me helpen met een paar ideeën 24 mrt 2017 11:18 #820271

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
aartman schreef :
lodewijk stegman schreef :
aartman schreef :
Wat een mooi bootje.
Ik heb zelf een 2e hands zonnepaneeltje (eentje maar, op het schuifluik boven de kajuitingang) en een accu geïnstalleerd in een klein kajuitzeilbootje. De accu is zo'n 120Ah.

Je bericht wordt nog informatiever als je meldt hoe groot het zonnepaneeltje is (Wp).

Helaas dat weet ik niet precies. Nieuw deed hij iets van 100Wp, maar ik heb hem samen met de gelaccu 2e hands gekocht, en ik weet ook niet hoe oud hij is. De spullen zijn afkomstig van rijkswaterstaat vertelde de verkoper. Bij dit soort dingen (2e hands spullen) zijn de cijfers niet zo exact en betrouwbaar als sommigen misschien zouden willen.

De opbrengst van zonnepanelen loopt inderdaad langzaam terug, maar van velen wordt gegarandeerd dat ze na 20 jaar nog 80% capaciteit over hebben. Er zal dus al gauw max. 80 Wp uit je paneel komen
Laatst bewerkt: 24 mrt 2017 11:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan me helpen met een paar ideeën 24 mrt 2017 11:30 #820274

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
hscharft schreef :
Op die Draaijer is een 5 tot 6 pk bbm meer dan voldoende. De lichtspoelen van die motoren kunnen de boordverlichting voeden, maar een accu in een kwartiertje weer volledig laden, nadat je 's avonds de lampjes een paar uur aan hebt gehad en de radio hebt laten draaien zal heel moeilijk worden, denk ik. Daar is aanzienlijk langer voor nodig. Als je een paar dagen onderweg bent houd je met lichtspoel de accu niet geladen.

5 a 6 pk voor een Draaijer das niet meer dan voldoende dat is gewoon te VEEL en te zwaar.

3,5 a 4 pk, meer zou ik er niet achter hangen. Je gaat er net zo hard mee op de motor en je kunt er net zo weinig mee beginnen als met een dikke motor in slecht weer.
Wel een Langstaart nemen.

Ik schreef: ruim voldoende. Dat kun je vertalen als: het kan minder.
Eén en ander lijkt me afhankelijk van het vaargebied en de omstandigheden waarmee TS nog vooruit wil kunnen komen. Met een beetje golfslag en recht tegen de wind in varend, is 5 - 6 pk op een Draaier 570 geen overbodige luxe. Don't ask mee how I know; ik heb lang geleden regelmatig met een Draaijer in de Delta gezeild èn gemotord.

Qua gewicht: een Mercury 5 of 6 pk viertakt (ook verkrijgbaar als Mariner of Tohatsu) weegt evenveel als een 4 pk van hetzelfde merk. Daar hoef je het dus niet voor te laten.
Winst qua gewicht is er alleen als je er een 3 pk Malta of iets in die sfeer aanhangt. Maar dat lijkt me voor echt ruim water een beetje te weinig.. Je haalt er ongetwijfeld de rompsnelheid mee, maar bij golfslag en tegenwind wordt het toch wat anders.

Wat ik overigens ook op de Draaijer geleerd heb: als het enigszins mogelijk is, kun je onder dergelijke omstandigheden beter gaan zeilen. De boot doet het goed aan de wind en tegen de wind in motoren met 5 bft in een dergelijke kleine en lichte boot is geen onverdeeld genoegen..
Laatst bewerkt: 24 mrt 2017 11:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan me helpen met een paar ideeën 24 mrt 2017 11:35 #820276

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
maar bij golfslag en tegenwind wordt het toch wat anders.

Wat ik overigens ook op de Draaijer geleerd heb: als het enigszins mogelijk is, kun je onder dergelijke omstandigheden beter gaan zeilen. De boot doet het goed aan de wind en tegen de wind in motoren met 5 bft in een dergelijke kleine en lichte boot is geen onverdeeld genoegen..

My point exactly. Heb 12 jaar waarschip 600 gehad met daarachter een 4pk 2-takt. Een motor is op zo'n soort bootje goed voor in en uit de haven komen en beetje tuffen op klein water. Ga je wat ruimer water op moet je gewoon zeilen want ongeacht hoeveel vermogen je hebt het werkt gewoon niet lekker meer.

En ga je toch er recht in op motorren met de boven genoemde 5 bft, dan word je gewoon zeik en zeiknat van het buiswater dat je over krijgt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan me helpen met een paar ideeën 24 mrt 2017 11:48 #820281

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Toen de Schuttevaer ooit afgelast werd wegens TE veel wind en er in konvooi tegen de storm in teruggevaren werd onder begeleiding van de KNRM, zijn de bootjes met BBM uiteindelijk allemaal gaan kruisen ipv motoren. De langstaart BBM's kwamen als ze al iets deden steeds met de schroef uit het water, terwijl kruisen met zo'n bootje ook met veel wind prima gaat doordat het allemaal makkelijk hanteerbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan me helpen met een paar ideeën 24 mrt 2017 11:58 #820286

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
lodewijk stegman schreef :
plusfast schreef :
Als het gaat om stroom aan boord moet je je niet al teveel zorgen maken. Als het enkel en alleen gaat om verlichting en het laden van je telefoon, en een klein beetje apparatuur dan is een oude auto-accu al voldoende. Haal een gebruikte op de sloop, kost je twee of drie tientjes, en die doet het een paar jaar.

Laden kan vanaf je buitenboordmotor. Die moet dan wel een lichtspoel hebben. Maar als je die hebt dan is een kwartiertje op de motor varen meestal voldoende om je accu bij te laden.

Een accu is wel het laatste wat ik op de sloop zou kopen. En helemaal als dat dan nog 2-3 tientjes moet kosten. Joost mag weten hoe lang die accu al bij de sloper op de plank staat. En je hoeft er ook niet op rekenen dat ie ze regelmaten onder lading zet. Bovendien zijn het allemaal startaccu's. Een paar keer voor 50% ontladen en de accu heeft het loodje gelegd.
Als je er nog een keer 3 tientjes bij legt heb je een nieuwe accu en dan koop je er één met dikke platen die tegen wat dieper ontladen kan.

Op die Draaijer is een 5 tot 6 pk bbm meer dan voldoende. De lichtspoelen van die motoren kunnen de boordverlichting voeden, maar een accu in een kwartiertje weer volledig laden, nadat je 's avonds de lampjes een paar uur aan hebt gehad en de radio hebt laten draaien zal heel moeilijk worden, denk ik. Daar is aanzienlijk langer voor nodig. Als je een paar dagen onderweg bent houd je met lichtspoel de accu niet geladen.

Meneer Stegman, de praktijk heeft anders uitgewezen. Op mijn Kolibri had ik een oude luchtgekoelde Yamaha 5pk tweetakt met een lichtspoel. Daarmee werd de accu altijd ruim voldoende opgeladen om mijn stroomverbruik te compenseren. En die accu van de sloop, daar staat een bouwjaar en maand op, dus je kunt zien hoe oud die is. Je kunt inderdaad niet zien of ie een keer helemaal leeg is getrokken, dat is een risico, maar dat gebeurt niet vaak genoeg om me er zorgen over te maken. Ik had niet veel zin om voor een (zeer) goedkope oude boot veel geld uit te gaan geven. Ook niet voor een accu dus. En die tweedehandse van de sloop heeft het meer dan vier jaar prima gedaan.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan me helpen met een paar ideeën 24 mrt 2017 17:24 #820371

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vergis je niet, een bouwjaar en maand van recente datum wil nog niet zeggen dat die accu lang mee kan, misschien is ie al vern...t. Ja, wanneer je dat ding zo weg zet zonder te gebruiken gaat ie nog lang mee!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan me helpen met een paar ideeën 24 mrt 2017 20:44 #820444

Wegzetten zonder te gebruiken is het slechtste wat je met een accu kunt doen. Zeker wanneer niet vol geladen.

Elf jaar geleden één slechte accu (een cel defect).
Op pad voor drie nieuwe,(de andere zijn dan ook bijna aan hun einde).
Een bedrijf had er nog één van de juiste maat, die bleek slechter dan mijn oude.
Het was de achterste in een rijtje van 5. Telkens 2-3 of 4 accu´s verkocht, nieuwe voorraad er weer voor, nooit naar ladingstoestand gekeken.
Bij een andere leverancier drie echt nieuwe gehaald, die staan na 10 jaar aan boord prima te hebben gewerkt, nu elders nog te werken, worden wel iets minder nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl