hscharft schreef :
Op die Draaijer is een 5 tot 6 pk bbm meer dan voldoende. De lichtspoelen van die motoren kunnen de boordverlichting voeden, maar een accu in een kwartiertje weer volledig laden, nadat je 's avonds de lampjes een paar uur aan hebt gehad en de radio hebt laten draaien zal heel moeilijk worden, denk ik. Daar is aanzienlijk langer voor nodig. Als je een paar dagen onderweg bent houd je met lichtspoel de accu niet geladen.
5 a 6 pk voor een Draaijer das niet meer dan voldoende dat is gewoon te VEEL en te zwaar.
3,5 a 4 pk, meer zou ik er niet achter hangen. Je gaat er net zo hard mee op de motor en je kunt er net zo weinig mee beginnen als met een dikke motor in slecht weer.
Wel een Langstaart nemen.
Ik schreef: ruim voldoende. Dat kun je vertalen als: het kan minder.
Eén en ander lijkt me afhankelijk van het vaargebied en de omstandigheden waarmee TS nog vooruit wil kunnen komen. Met een beetje golfslag en recht tegen de wind in varend, is 5 - 6 pk op een Draaier 570 geen overbodige luxe.
Don't ask mee how I know; ik heb lang geleden regelmatig met een Draaijer in de Delta gezeild èn gemotord.
Qua gewicht: een Mercury 5 of 6 pk viertakt (ook verkrijgbaar als Mariner of Tohatsu) weegt evenveel als een 4 pk van hetzelfde merk. Daar hoef je het dus niet voor te laten.
Winst qua gewicht is er alleen als je er een 3 pk Malta of iets in die sfeer aanhangt. Maar dat lijkt me voor echt ruim water een beetje te weinig.. Je haalt er ongetwijfeld de rompsnelheid mee, maar bij golfslag en tegenwind wordt het toch wat anders.
Wat ik overigens ook op de Draaijer geleerd heb: als het enigszins mogelijk is, kun je onder dergelijke omstandigheden beter gaan zeilen. De boot doet het goed aan de wind en tegen de wind in motoren met 5 bft in een dergelijke kleine en lichte boot is geen onverdeeld genoegen..