Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: INgelaste integrale tank

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 23:08 #896033

Uieraard snap ik de science achter condensatie. De lucht temperatuur in de tank kun je grofweg gelijk stellen aan de temperatuur van de diesel. Diesel welke telkens warmer of kouder word door plaatsing van de tank of invloeden van buitenaf zou daardoor juist erg gevoelig moeten zijn voor condensatie. Maar in 9 jaar tijd heb ik letterlijk nog nooit een druppel uit mijn tank(s) weten te halen, ondanks dat we hier over 1500 liter spreken.
Ik blijf bij mijn stelling dat water in de tank niet door condensatie komt, maar dat het mee naar binnen komt tijdens het tanken, of het tanken van verontreinigde brandstof.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 00:37 #896040

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Erikdejong schreef :
Uieraard snap ik de science achter condensatie. De lucht temperatuur in de tank kun je grofweg gelijk stellen aan de temperatuur van de diesel. Diesel welke telkens warmer of kouder word door plaatsing van de tank of invloeden van buitenaf zou daardoor juist erg gevoelig moeten zijn voor condensatie. Maar in 9 jaar tijd heb ik letterlijk nog nooit een druppel uit mijn tank(s) weten te halen, ondanks dat we hier over 1500 liter spreken.
Ik blijf bij mijn stelling dat water in de tank niet door condensatie komt, maar dat het mee naar binnen komt tijdens het tanken, of het tanken van verontreinigde brandstof.

Dat denk ik toch niet. Het gaat er niet om of de lucht in de tank dezelfde temperatuur heeft als de diesel. Natuurlijk stabiliseert dat. Het gaat erom dat warme vochtige lucht van buiten de tank binnenkomt. Tegen de tijd dat deze de temperatuur van de reeds aanwezige lucht en diesel heeft aangenomen is de waterdamp al (gedeeltelijk) gecondenseerd. Dat jij geen last hebt komt waarschijnlijk vanwege de lagere temperatuur in jouw deel van de wereld en lage relatieve vochtigheid. Je algemene stelling dat water in de tank nooit met condensatie heeft te maken is onjuist. Misschien in Alaska, niet in een tropisch, mediterraan of subtropisch klimaat.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 00:40 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 01:40 #896042

Het punt is dat lucht niet in de tank komt, een tank ademt niet door de beluchter. De lucht is stilstaand en er is geen 'verse' aanvoer van lucht en dus ook niet van vocht, mocht er al wat condenseren, dan gebeuert dat maar eenmalig, en als het weer opwarmt dan vergast het weer.

Ik heb vaak en lang genoeg in (semi)tropisch klimaat gevaren en met schepen gewerkt die in de tropen varen om te weten dat het daar ook geen verschil maakt. In Zuid-Oost Alaska hebben zo ongeveer de hoogste luchtvochtigheid in de wereld, het is hier een temperate regenwoud met gemiddeld 3900mm(!) regen per jaar. Het is hier altijd nat en de gemiddelde temperatuur in dit deel van Alaska is hoger dan in Nederland.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 01:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 07:08 #896053

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Erikdejong schreef :
Het punt is dat lucht niet in de tank komt, een tank ademt niet door de beluchter. De lucht is stilstaand en er is geen 'verse' aanvoer van lucht en dus ook niet van vocht, mocht er al wat condenseren, dan gebeuert dat maar eenmalig, en als het weer opwarmt dan vergast het weer.

Ik heb vaak en lang genoeg in (semi)tropisch klimaat gevaren en met schepen gewerkt die in de tropen varen om te weten dat het daar ook geen verschil maakt. In Zuid-Oost Alaska hebben zo ongeveer de hoogste luchtvochtigheid in de wereld, het is hier een temperate regenwoud met gemiddeld 3900mm(!) regen per jaar. Het is hier altijd nat en de gemiddelde temperatuur in dit deel van Alaska is hoger dan in Nederland.

Ik weet niet wat je met "ademen" bedoelt, maar als je door gebruik van brandstof een vacuum trekt in de tank wordt hetzelfde volume aan lucht aangezogen van buiten door de beluchter. Als die buitenlucht warm is en hoge vochtigheidsgraad heeft, haal je dus ook waterdamp binnen dat condenseert. Niet veel, bij een periode van erg warm weer misschien een paar vingerhoedjes per week. Het punt is dat het niet meer weg gaat want het kan niet meer verdampen. Diesel kan een kleine hoeveelheid water absorberen, maar als het verzadigingspunt is bereikt, komt het water op de bodem van de tank.
Ik ben benieuwd wat je hier tegenin kunt brengen.

Verder heeft het ook niets te maken met materiaal van de tank. Het is simpelweg een gevolg van afkoeling van de lucht, waardoor het minder waterdamp tussen de moleculen kan vasthouden.

Misschien zijn jouw ervaringen anders, so be it en gelukkig voor jou, maar mijn ervaring en die van vele anderen is dat er condensatie optreedt en het is ook nog te verklaren.
Bij een technische discussie technische argumenten, wapenfeiten zijn niet nodig.

Vwb hoge relatieve vochtigheidsgraad in meer temperate streken. Op zich zegt dat niets over de absolute hoeveelheid water in de lucht. De humidity kan hoog zijn, het kan veel regenen en alles kan nat zijn, maar als de temperatuur niet hoog is, is de lucht meer dense en is de hoeveelheid waterdamp daarin veel minder dan bij hoge temperatuur. Als het bijv 10 graden is bij 100% relatieve vochtigheid is dat maar 10gram per m3.

Genoeg hierover, ieder zijn geloof zullen we maar zeggen, al dan niet gesterkt door ervaringen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 07:11 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 07:34 #896059

Je vergeet gemakshalve dat in gebieden met een hoge temperatuur, dus ook absoluut gezien met veel vocht in de lucht, ook de temperatuur van de tank hoog is met dus geringe kans op overschrijding van het dauwpunt.

Bij lage temperatuur geldt vwb de hoeveelheid vocht het omgekeerde. Het dauwpunt zou wellicht eerder bereikt kunnen worden maar dan heb je het over minieme hoeveelheden die waarschijnlijk niet eens kunnen loslaten van de tankwand.

Maar ja, sommigen hebben een condenspomp aan boord en daar is uiteraard geen kruit tegen opgewassen ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 07:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 07:45 #896062

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
De tank warmt niet zo snel op als de buitenlucht. Het gaat over het verschil. Kom met getalletjes.
Blijven die "minieme hoeveelheden" volgens jou voorgoed aan de tankwand hangen? Nieuw fenomeen. Misschien verklaart dat dan weer de roest. ;)
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 08:54 #896075

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Een feit is dat er water in de tank komt. Via de ontluchting of via de diesel zelf.

Voor de overweging wel of geen integrale tank voor diesel maakt het te verwachten gebruik ook uit lijkt me. Bij mij aan boord wordt er zo'n 600L per jaar verbuikt. Dus er is redelijk wat verloop. Eventueel komt er een filter circulatie systeem. Maar in principe wil ik het eenvoudig houden en zal er alleen bij het oppompen (handmatig, t is maar 600L per jaar) naar de dagtank gefilterd worden.

De gele midden tank zal er waarschijnlijk niet komen vanwege de overgang tussen diesel en water. Maar ik ben wel overtuigd van het gebruik van integrale tanks in ieder geval mits:

- Goed geconserveerd met epoxy (cement?)
- Grote mangat deksels die goed bereikbaar zijn.
- Aftap op laagste punt.
- Filter systeem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 09:15 #896078

Dat er ook door condensatie water in de tank komen kan is een feit maar dat is slechts heel weinig....per dag.
Dat water zal ich echter opzamelen onder in de tank en daar nooit meer vandaan komen tenzij er
òf er een bezinkdome onderin de tank zit die regelmatig wordt afgetapt ( wat in dit geval dus niet kan) òf de aanzuiglijp naar een waterafscheider tot onderin de tank wordt doorgetrokken.
En een waterlaag die heel lang onderin de tank blijft zal op een gegeven moment ook de aanszuigpijp bereiken . Alleen zal die laag wel als bron voor bateriegroei en ook corrosie zorgen .
Vandaar dat ik een voorstander ben van een aanzuigleiding tot op de bodem van de tank, zeker als andere mogelijkheden om de waterlaag af te tappen niet goed mogelijk zijn ( zoals ook in mijn Vetus kunststof tank)
Uiteraard wel regelmatig de waterlaag uit het waterafscheider/voorfilter aftappen.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 09:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 10:36 #896102

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Er komt water, maar hoeveel?? Ik heb twee bodemtanks van ieder 500 liter. Die vul ik eens in de twee jaar, maar nog nooit een drup water in de waterafscheider gezien. En dat na 17 jaar.
Zuigleiding op ongeveer een halve centimeter van de bodem.
Corosie is bij mij sowieso geen probleem (aluminium), maar een stilstaand waterlaagje onder de gasolie zal al heel snel geen vrije zuurstof meer hebben, en dus ook geen roest veroorzaken.

Voor bacterie groei maakt het niet uit of je een tank van binnen behandeld of niet. Die beestjes groeien toch wel, al gaat dat hier ook nog steeds goed.

Verder maakt het uit of je schip in het water blijft of de wal op gaat. Ook van belang waar lig je. Aan/op zee zal de lucht temperatuur zelden meer dan 2oC verschillen van de watertemperatuur, met dus minimale condensatie tot gevolg.

Mangaten moeten zoals de naam al zegt 'man'gaten zijn en geen 'hand'gaten, en dan zijn ze nog bijna altijd te klein als je ze nodig bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 01 dec 2017 10:40 #896104

Condensatie in de tank door het in en uitgaan van vochtige lucht is te verwaarlozen.
De theorie klopt perfect, maar de hoeveelheden zijn zo klein dat het niet meetbaar is wanneer er normaal gebruik ven de tank wordt gemaakt.
Jarenlange stilstand in wisselende temperatuur zou tot een meetbare hoeveelheid kunnen leiden.

De rommel komt gewoon mee tijdens het tanken, en is sterk afhankelijk van de leverancier.

Hoe ik dit weet?
Ik tank zeer zelden direct aan een pomp, het wordt altijd gehaald in kannen.
En bij voorkeur bij drukke pompstations met grote doorzet.
Er waren tijden dat dit niet mogelijk was, maar ook dan tankte ik via kannen bij de pompen aan de waterkant. Zolang ik een boot heb.

Die kannen worden niet via de vulslang van de tank toegevoegd, die dop werd bijna niet gebruikt.
De kannen (4 x 25 ltr) staan rustig te bezinken nabij de beluchting van de tank, deze slang hangt erin tot 10 cm boven de bodem, de kan heeft een heel dun beluchtings slangetje.
De brandstof die de motor uit de tank haalt wordt op die manier aangevuld uit de kan.
Alleen de verbruikte hoeveelheid, de hoeveelheid die over motor, filters en tank circuleert is veel hoger.
Wanneer die circulatie klein is zal zich rommel op de tankbodem verzamelen, is die circulatie hoog, dan zal het merendeel in de filters/watervanger belanden.

Een vers aan de waterkant gevulde kan zag er best schoon uit, maar na een aantal dagen ligt er dan toch een laagje vuil en water op de bodem.
Dit komt niet in de tank!
Dat restje vuile diesel werd verzameld en na lang uitzakken werd de schone bovenlaag eraf gehaald.
Het was een behoorlijke hoeveelheid vuil bij de waterkantpompen.
Tegenwoordig haal ik het bij drukke weg stations en er is geen vuil meer aanwezig, een enorm verschil.
Nu weet ik niet of in Spanje ook biodiesel geleverd wordt, dat kan ook een groot verschil maken.

Na al die woeste verhalen over vuil in de tanks op dit forum heb ik toch maar weer eens de tank bijna leeg gedraaid en gekeken door de opening van de niveau meter, ik zag daar twee spikkeltjes zwart liggen, die heb ik er uit gezogen, ook het laagste hoekje meegenomen.
Dit uitgezogen beetje een tijdje laten bezinken in een fles, geen drupje water te bekennen.

Maar nu heb ik de tank door de vulslang moeten vullen, uit kannen die maar korte tijd hebben kunnen bezinken.
Oei.... Oei.... Wat heb ik me aangehaald?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl