Erikdejong schreef :
Het punt is dat lucht niet in de tank komt, een tank ademt niet door de beluchter. De lucht is stilstaand en er is geen 'verse' aanvoer van lucht en dus ook niet van vocht, mocht er al wat condenseren, dan gebeuert dat maar eenmalig, en als het weer opwarmt dan vergast het weer.
Ik heb vaak en lang genoeg in (semi)tropisch klimaat gevaren en met schepen gewerkt die in de tropen varen om te weten dat het daar ook geen verschil maakt. In Zuid-Oost Alaska hebben zo ongeveer de hoogste luchtvochtigheid in de wereld, het is hier een temperate regenwoud met gemiddeld 3900mm(!) regen per jaar. Het is hier altijd nat en de gemiddelde temperatuur in dit deel van Alaska is hoger dan in Nederland.
Ik weet niet wat je met "ademen" bedoelt, maar als je door gebruik van brandstof een vacuum trekt in de tank wordt hetzelfde volume aan lucht aangezogen van buiten door de beluchter. Als die buitenlucht warm is en hoge vochtigheidsgraad heeft, haal je dus ook waterdamp binnen dat condenseert. Niet veel, bij een periode van erg warm weer misschien een paar vingerhoedjes per week. Het punt is dat het niet meer weg gaat want het kan niet meer verdampen. Diesel kan een kleine hoeveelheid water absorberen, maar als het verzadigingspunt is bereikt, komt het water op de bodem van de tank.
Ik ben benieuwd wat je hier tegenin kunt brengen.
Verder heeft het ook niets te maken met materiaal van de tank. Het is simpelweg een gevolg van afkoeling van de lucht, waardoor het minder waterdamp tussen de moleculen kan vasthouden.
Misschien zijn jouw ervaringen anders, so be it en gelukkig voor jou, maar mijn ervaring en die van vele anderen is dat er condensatie optreedt en het is ook nog te verklaren.
Bij een technische discussie technische argumenten, wapenfeiten zijn niet nodig.
Vwb hoge relatieve vochtigheidsgraad in meer temperate streken. Op zich zegt dat niets over de absolute hoeveelheid water in de lucht. De humidity kan hoog zijn, het kan veel regenen en alles kan nat zijn, maar als de temperatuur niet hoog is, is de lucht meer dense en is de hoeveelheid waterdamp daarin veel minder dan bij hoge temperatuur. Als het bijv 10 graden is bij 100% relatieve vochtigheid is dat maar 10gram per m3.
Genoeg hierover, ieder zijn geloof zullen we maar zeggen, al dan niet gesterkt door ervaringen.