Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview)

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 17:07 #901341

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Zeilprutser schreef :
roozeboos schreef :
Overigens bij mijn multiview kan je klikken op een bootje.
Je ziet dat van haar de snelheid en afstand bootnaam en dergelijke.

Wat we proberen duidelijk te maken is dat als je al niet weet wat CPA en TCPA is en geen idee hebt wat de koerslijnlengte betekent, dan heb je er niets aan.

Rooz de ais toevoegen in jouw multi is natuurlijk logisch en staat niet ter discussie. Zou mooi zijn als je de koerslijnlengte functie zou kunnen selecteren/configureren naar wens.

Wat ik de fijnste AIS functie vind heb ik pas sinds ik een Vesper AIS display heb: met een druk op de knop kan ik de situatie oproepen van op het moment van CPA. Daarmee kan ik veel beter dan met koerslijnen en de getallen van TCPA en CPA inschatten of een situatie problematisch wordt. Vooral omdat CPA heel verschillend bekeken moet worden in geval de kruisende boot voor je langs vaart dan wanneer jij voor die boot langs vaart...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 19:25 #901396

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
steef ton schreef :
:laugh: Heerlijk Zeilprutser! Zeiler naar m'n hart. Ik denk er grotendeels precies zo over. Maar zoals m'n onderschrift al laat zien: ik zeil wel vaak en ook heel graag 's nachts.
Keertje op de noordzee dwars over grote rotonde gevaren. Was gelukkig bij volle maan en kon prima om me heen kijken (geen ruimteschip-gevoel dus ;) ). Ik telde 27 grote bakken om me heen! Ok, was wel beetje erg suffig van me :blush: . Had toen nog helemaal geen ais, maar jaartje later, Maasmond voorbij zeilend, wel en vond dat toch wel superhandig.
Radar heb ik niet. Te duur voor mij en te groot, onhandig en te vaak onbruikbaar op mijn kleine scheepje.
Nu wil ik wel een prima ais-transponder. Als iemand me iets kan aanraden? Zit nu toch te denken aan B100, vanwege prijs-prestatie verhouding. Die paar sotdma's die nu in de handel zijn kan bruin eigenlijk niet betalen. Althans, dan moet ik bezuinigen op andere zaken en dat doe ik alleen als strikt noodzakelijk. Graag zoveel mogelijk info, ook als je mijn bezuiniging idioot vind (juist dan graag zelfs!)

waarom denk je nu aan mij?ik heb een behoorlijke uurprijs hoor.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 19:29 #901398

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Maar daar is de prestatie dan ook naar, toch? :lol:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 19:34 #901399

:laugh: :laugh:
b100 schreef :
steef ton schreef :
:laugh: Heerlijk Zeilprutser! Zeiler naar m'n hart. Ik denk er grotendeels precies zo over. Maar zoals m'n onderschrift al laat zien: ik zeil wel vaak en ook heel graag 's nachts.
Keertje op de noordzee dwars over grote rotonde gevaren. Was gelukkig bij volle maan en kon prima om me heen kijken (geen ruimteschip-gevoel dus ;) ). Ik telde 27 grote bakken om me heen! Ok, was wel beetje erg suffig van me :blush: . Had toen nog helemaal geen ais, maar jaartje later, Maasmond voorbij zeilend, wel en vond dat toch wel superhandig.
Radar heb ik niet. Te duur voor mij en te groot, onhandig en te vaak onbruikbaar op mijn kleine scheepje.
Nu wil ik wel een prima ais-transponder. Als iemand me iets kan aanraden? Zit nu toch te denken aan B100, vanwege prijs-prestatie verhouding. Die paar sotdma's die nu in de handel zijn kan bruin eigenlijk niet betalen. Althans, dan moet ik bezuinigen op andere zaken en dat doe ik alleen als strikt noodzakelijk. Graag zoveel mogelijk info, ook als je mijn bezuiniging idioot vind (juist dan graag zelfs!)

waarom denk je nu aan mij?ik heb een behoorlijke uurprijs hoor.

Sterker nog: heb een goedkopere naamgenoot al aangeschaft! ;) :laugh:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 22:08 #901460

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15798
Chris,
Bij Standard Horizon marifoon kan je naar een lijstje met schepen en dan door naar info over 1 schip. Schepen op volgorde van afstand. Das vast niet uniek voor SH, maar wel erg handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 08:57 #901512

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
steef ton schreef :
Dus nogmaals: on topic ook (toch?): Moet ik beter een sotdma ais aanschaffen of is zo'n B100 gewoon helemaal prima?
Zo'n SOTDMA class B lijkt me een hele goede inverstering voor je. :whistle: Als je dan van die B100 afmoet wil ik me voor een zacht prijsje wel opofferen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 09:01 #901513

Mijn oude Raymarine A50 met navionics heeft al 9 jaar net zoiets .
Hier nog maar eens een praktijdkvoorbeeldje.
Je moet natuurlijk wel even wennen an die weergave maar als je het eenmaal door hebt is het erg makkelijk.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 09:21 #901520

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
rooiedirk schreef :
steef ton schreef :
Dus nogmaals: on topic ook (toch?): Moet ik beter een sotdma ais aanschaffen of is zo'n B100 gewoon helemaal prima?
Zo'n SOTDMA class B lijkt me een hele goede inverstering voor je. :whistle: Als je dan van die B100 afmoet wil ik me voor een zacht prijsje wel opofferen. :)

zeg hou es even op :) ik neem aan dat het hier gaat over de amtrak b100 ais transponder.
bij mij aan boord draait de amtrak b100 al een aantal jaren probleemloos 365 dagen per jaar, via usb gekoppeld met mn boordcomputer en werkt perfect met wingps.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 09:41 #901526

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29305
steef ton schreef :
Die paar sotdma's die nu in de handel zijn kan bruin eigenlijk niet betalen.

Welke allemaal?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 10:24 #901554

WADnWIND schreef :
steef ton schreef :
Die paar sotdma's die nu in de handel zijn kan bruin eigenlijk niet betalen.

Welke allemaal?

Valt best mee hoor:
www.milltechmarine.com/AMEC-Wi...ansponder_p_392.html
www.svb.de/de/amec-ais-sotdma-transponder-b600.html
Kun je gelijk zien wat voor verschil er ligt tussen de US prijzen en hier.....
Andere voor Class B kan ik eigenlijk niet vinden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 10:46 #901569

Nou, budgetten verschillen wel, denk ik. Die prijzen zijn vele honderden euro's duurder dan de em-track b100 (incl splitter). Daar kan ik prima mijn starterskit nmea 2k voor kopen.
Of zeggen jullie nu, dat deze goedkoop duurkoop is (niet cynisch bedoeld)?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 11:00 #901583

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29305
Ik vraag alleen welke allemaal??

"Die paar sotdma's"

Overigens kan je prima beginnen met een CSTDMA, als je maar realiseert dat in extreem drukke gebieden het soms wel eens minder zou kunnen werken.
- Rotterdam
- Shanghai

;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 11:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 11:27 #901600

WADnWIND schreef :
{knip} het soms wel eens minder zou kunnen werken. {knip}
dat moet je volgens mij altijd. Open deur, zogezegd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 11:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 15:11 #901680

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Even terug naar waar het begon in de duscussie

Ronaldl het idee om de ringen in tijd neer te zetten is gevaarlijk, de tijd die je presenteerd heeft nml geen enkele relatie met het target tenzij deze stil ligt, in alle andere gevallen hebben je tijdringen dan een verwarrende functie gekregen, feitelijk sugereer je dan door bv te stellen dat een target op 10 min in tijd van je afzit, maar de tcpa bv hiervan maar een fractie hoeft te zijn, daarom maakt die manier van presenteren het gevaarlijk, krijg je alleen maar vervelende misverstanden van.

Als je AIS nuttig zou willen presenteren dan zal je de cpa tcpa moeten berekenen die zou je dan kunnen presenteren in lijst vorm, de targets die binnen de cpa tcpa limits vallen boven aan in de lijst.

bv door de volgende variabelen te presenteren in de lijst

scheepsnaam koers snelheid cpa tcpa
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 15:14 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 18:25 #901730

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Kijk en nu blijkt dat henkvd het verkeerd geinterpreteerd heeft en de discussie moeilijk maakt door te qualificeren i.p.v. quantificeren. Termen als "gevaarlijk" "verwarring" zijn qualificerend, termen als "de cirkel geeft niet de positie van een schip aan" zijn quantificerend. Dan geef je echt je punt aan en daar kan op gereageerd worden.
Henkvd zag over het hoofd het belang van de koerslijn van het andere schip. Bijgaand plaatje geeft de circels en de lijnen aan. Alleen schip A is een aanvarings kandidaat. In 1 oogopslag zie je niet alleen welf schip op ramkoers ligt, maar ook of ie bijna voor je langs gaat of bijna achter je langs gaat, hetgeen vanzelf tot de ingreep, die je zelf zou willen doen, leidt. Beetje BB of een beetje SB of een beetje sneller of langzamer.
Zo heb je de lijsten met CPA niet nodig.
Maar ook belangrijk in deze is dat (als je dit op een kaart geplot ziet) je ziet waar de aanvaring plaats gaat vinden. Aan de situatie op de kaart kan je dan afleiden dat het schip A waarschijlijk zijn koers gaat veranderen als hij in een geul vaart met een bocht. Bijvoorbeeld.
Dat laatste vond ik een nadeel van die presentatie met die relatieve koersvectoren, die niet de aanvaringsplek aangeven (voor zover ik het goed gezien heb, ik kende deze manier niet en moest ff nadenken hierover)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 18:27 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 24 dec 2017 22:52 #901772

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ronald ik zou eerst eens gaan verdiepen in radar plotten , je voorbeeld plaatje is ver van de werkelijkheid, iedere target vector heeft zijn eigen lengte .
Zie eerlijk gezegd niet hier je voorgestelde functie weg gelegt voor de multiview, een plotter doet dit al prima , voor de multiview vreet het rekenkracht en geheugen om de target track uit te voeren.

Dan een “ goed zeemanschap” uitwijken doe je ruim en alleen naar SB, BB sticht alleen verwarring ,scheelt weer een paar zweet druppels bij het koers en vaart houdende schip.
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 23:43 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 25 dec 2017 08:00 #901787

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
henkvd schreef :
Ronald ik zou eerst eens gaan verdiepen in radar plotten , je voorbeeld plaatje is ver van de werkelijkheid, iedere target vector heeft zijn eigen lengte .
Zie eerlijk gezegd niet hier je voorgestelde functie weg gelegt voor de multiview, een plotter doet dit al prima , voor de multiview vreet het rekenkracht en geheugen om de target track uit te voeren.

Dan een “ goed zeemanschap” uitwijken doe je ruim en alleen naar SB, BB sticht alleen verwarring ,scheelt weer een paar zweet druppels bij het koers en vaart houdende schip.

Ik dacht, maak ff snel een plaatje, heb geen screendump van real life voorhanden, dus knip en plak, dit maakt het idee wel duidelijk. Maar je hebt gelijk, na 10 jaar naar zo'n schermpje turen was het me nooit opgevallen dat die vectortjes verschillend van lengte waren.

Het kleinste telefoontje doet dat dus ook al. Als de multiview te kort schiet, dat is dat zo, is er in ieder geval over nagedacht. Maar dat is aan chris natuurlijk.

Als je op zee 5 mijl van te voren je koers zo belegd dat er geen aanvaring komt, is niemand geintereseerd aan welke kant je passeert, want er is geen uitwijkplicht meer. Rustig in de gaten houden dus.

Vrolijke kerst allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 25 dec 2017 11:31 #901869

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Waarom past Yellow Boat zijn koers dan naar bakboord aan? Dat gaat alleen maar verwarring scheppen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 25 dec 2017 11:40 #901875

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27683
henkvd schreef :
Dan een “ goed zeemanschap” uitwijken doe je ruim en alleen naar SB, BB sticht alleen verwarring ,scheelt weer een paar zweet druppels bij het koers en vaart houdende schip.

Waar staat dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 25 dec 2017 12:29 #901888

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
ik net een versper ais ontvanger met display ingebouwd, en moet nog ontdekken dat het nut heeft.
eerst maar eens al die afkortingen maar eens ontcijferen die er gebruikt worden.



hij werkt in ieder geval !

Apparaat zelf is gelukkig makkelijk te bedienen en te begrijpen, dat hebben ze gelukkig goed gedaan !

en zeer energiezuinig !

d
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 25 dec 2017 12:55 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 25 dec 2017 14:16 #901917

Sons schreef :
Waarom past Yellow Boat zijn koers dan naar bakboord aan? Dat gaat alleen maar verwarring scheppen dus.

Heel simpel . Dat grote schip was beduidend sneller (een knoop of 10, ik 5 ) dan ik dus om een aanvaring te voorkomen door de koers naar stuurboord wijzigen had in dit geval niet veel zin gehad . Of ik had bijna parallel aan zijn koers moeten gaaan varen om zodoende achter hem langs te kunnen gaan.
Was hij ongeveer even snel geweest was de zaak uiteraard anders geworden.
Bii het kruisen van een VTS zou dat natuurlijk anders zijn want daar mag je inderdaad niet je koers naar BB wijzigen om uit te wijken.
Bovendien , dat grote schiop had uiteraard ook AIS en kon dus ook duidelijk CPA en TCPA zien ( neem ik tenminste aan).
Dat hij aanvankelijk iets naar stuurboord stuurde was waarschijnlijk omdat ik weliswaar fgrootzeil op had maar onder motor voer. Ik voerde dan ook de kegel maar die zag hij mogelijk niet.
Hij week dus netjes uit volgens de regels "motor wijkt voor zeil" . Direct nadat ik van koers veranderde stuurde hij ook weeer naar zijn oude koers. Dat was een kwestie van misschein 10 seconden of zo.
Ad
Laatst bewerkt: 25 dec 2017 14:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 25 dec 2017 14:23 #901919

peter1 schreef :
ik net een versper ais ontvanger met display ingebouwd, en moet nog ontdekken dat het nut heeft.
eerst maar eens al die afkortingen maar eens ontcijferen die er gebruikt worden.

d

Da's dus een kwestie van "RTFM" en wel meermaals ;)
Trouwens , veel van mogelijkheden van de features kun je eigenlijk pas ontdekken als je daadwerkelijk op groot water bijv. kruisende schepen tegenkomt zoals in mijn voorbeeld. Op papier is dat erg lastig te doorzien. Zelfs Raymarine had in zijn toenmalige manual de nodige fouten staan v.w.b. zaken als bijv. relative course en COG.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 26 dec 2017 11:44 #902073

peter1 schreef :
en zeer energiezuinig !

Verklaar?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 26 dec 2017 12:39 #902078

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Sunday schreef :
Ik vind die radar achtingen view voor ais ook tamelijk on-intuïtief.
He prettigst vind ik zoals inavx dat doet. Veel mooier dan iSailor.
Inavx:


Je bedoelt hier vast Weather 4D 2.0 i.p.v. iNavX.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 26 dec 2017 12:45 #902080

Zeilprutser schreef :
peter1 schreef :
en zeer energiezuinig !

Verklaar?

Wat je maar zuinig noemt inderdaad. Volgens spec 310 milliamp.
Mijn Nasa ontvanger maar 43 milliamp maar die heeft natuurlijk geen beeldscherm dat natuurlijk het grootste deel van de stroom opslokt.
Daarvoor heb ik tenslotte mijn plotter .
De weergave op dat Vesper isplay is sowieso maar behelpen zoals al eerder geschreven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl