Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waterballast

Waterballast 27 feb 2018 22:38 #921296

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ja, een simpel waterballastsysteem bestaat gewoon uit een met water gevulde tank in het midden van de boot. Racers (volgens mij ook de VOR racers) hebben tanks aan weerszijden waarbij de tank aan loef gevuld kan worden om helling te verminderen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 08:10 #921321

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Yes, wat Eclips zegt.

Waterballast in het midden van de boot wordt vaak gebruikt bij trailersailers om ervoor te zorgen dat het trailergewicht lager is, maar je toch een bepaalde stabiliteit kunt halen. Draagt niet bij aan de performance, maar (onder helling) wel aan stabiliteit.

Waterballast op andere plaatsen wordt vaak gebruikt bij wedstrijdboten of shorthanded gezeilde boten. De Volvo Ocean Race-bakken hebben zowel voorin als achterin waterballast. Achterin zit dat aan weerszijden van de boot, onder de boorden. Voorin om in licht weer de kont uit het water te trekken en achterin om met veel wind de neus uit het water te houden en extra stabiliteit te leveren (zie het als extra mannetjes op het gangboord).

Vaak wordt het gewoon heen en weer gepompt, maar er zijn ook veel boten waarop men werkt met de zwaartekracht. Je tank aan loef zit vol en voor de overstag zet je de klep open naar de tank aan lij. Soms gaat alles dan al door de zwaartekracht over, soms moet je nog wat bijpompen om je tank helemaal leeg te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 09:14 #921327

Volgens mij had de beroemde "New Magic Breeze" (± 1987) ook ballast tanks aan SB en BB.
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 09:49 #921333

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Dit mooie bootje zal ook ballasttanks hebben. Aan weerskanten van de kuip, aan de reling geknoopt zie je 2 x 2 stuks zwarte ribbelpijp. Dat zal ontluchting zijn om de de boel snel naar de andere kant te kunnen laten lopen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 10:19 #921345

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Dutch Rose heeft ook ballast tanks. We noemen ze gewoon watertanks want er zit drinkwater in: 2 tanks van 225l elk, onder de bakboord en stuurboord kajuitbank. De setup is zo dat je een keuzeschakelaar om kan zetten, het water stroomt dan vanuit de loef tank naar de lij tank. Meteen daarna overstag en je hebt weer 225l aan de hoge kant. Niet dat het ontzettend nodig is want met 50% ballastaandeel in de kiel ligt zij toch al als een huis, ook aan de wind. Maar goed, als je wedstrijden vaart dan is dit vast meegenomen....
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 10:20 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 10:54 #921353

Ik heb een 500ltr. waterballast tank ingebouwd vlak voor de spiegel, om duikelen tegen te gaan wanneer "the going gets rough". Wordt gevuld vanuit de waterjet en leeggepomp wanneer het niet meer nodig is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 10:58 #921354

ErikSnel schreef :
Dutch Rose heeft ook ballast tanks. We noemen ze gewoon watertanks want er zit drinkwater in: 2 tanks van 225l elk, onder de bakboord en stuurboord kajuitbank. De setup is zo dat je een keuzeschakelaar om kan zetten, het water stroomt dan vanuit de loef tank naar de lij tank. Meteen daarna overstag en je hebt weer 225l aan de hoge kant. Niet dat het ontzettend nodig is want met 50% ballastaandeel in de kiel ligt zij toch al als een huis, ook aan de wind. Maar goed, als je wedstrijden vaart dan is dit vast meegenomen....

Mmm , alleen kun je je dan afvragen of die 225 kg extra waterverplaatsing niet meer snelheid kost dan die verplaatsbare ballast opbrengt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 11:07 #921357

Noballast schreef :
Ik heb een 500ltr. waterballast tank ingebouwd vlak voor de spiegel, om duikelen tegen te gaan wanneer "the going gets rough". Wordt gevuld vanuit de waterjet en leeggepomp wanneer het niet meer nodig is.


Noballast heeft 500ltr ballast aan boord.... Erg leerzaam zo’n forum! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 11:23 #921360

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
keeszeiler schreef :

Noballast heeft 500ltr ballast aan boord.... Erg leerzaam zo’n forum! :)

Logisch toch? No ballast als het niet nodig is... :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 12:35 #921374

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
holtere schreef : Nice! Wat voor bak is dat (of heb ik dat al een keer gevraagd?)?

New Magic Breeze had inderdaad ook flinke waterballast. Laatste keer dat ik hem zag lag 'ie in Antwerpen, naast het MAS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 12:49 #921377

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Dit is een Open class 40 van mevrouw Claire Pruvot
www.clairepruvot.com/medias/
Ze is een Normandische heldin à voile, vroeger in een Figaro en nu heeft ze een nieuw speeltje :P :P :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 12:55 #921379

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
NMB in Antwerpen, de waterballast zit in die 'vleugels'






edit: gefixt
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 13:07 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 13:00 #921380

Rinus schreef :
NMB in Antwerpen, de waterballast zit in die 'vleugels'


edit: hm. scheef.

Eigenlijk is dit een trimaran met ballastkiel en ingebouwde (ipv aangebouwde) drijvers ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 14:24 #921394

Prachtige boten en veel informatie, waarvoor dank. Ik heb de operationele toepassing nog niet helemaal helder. Ik vraag het ook niet zomaar, ik zeil single-handed op een bootje met een ballastaandeel van 25%, het is niet altijd even comfortabel. Mogelijk maakt 100 kilo aan loef al een aangenaam verschil. Als ik nu voor een overstag beide tanks in evenwicht breng, en pas na de overstag de rest overpomp? Of iets met een 3-tank-systeem, BB, SB, en nummer 3 recht boven de kiel. Dan voor een overstag alles naar het midden laten lopen, en na de overstag weer aan loef omhoog pompen. Iemand bekend met zo'n systeem? Zou het werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 14:34 #921398

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Sommige Bestevaer's van K&M in Makkum hebben ook ballasttanks verbonden met slangen van forse diameter waardoor de ballast snel van loef naar lei kan.
voordeel is minder helling en meer snelheid zegt men daar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 14:36 #921400

Zal vast werken . Alleen dat overpompen zal niet echt meevallen. Hie wil je dat doen? Eletrisch of met de hand.
Overigens zal alleen middenballast de boot al een stuk stabiler kunnen maken omdat die middenballast , mits natuurlijk zo laag mogelijk het zwaartepunt omlaag brengt . Het oprichtend moment wordt immers veroorzaakt doordat het zwaartepunt van de boot in het midden blijft c.q. naar loef vershuift en het drukkingspunt ( zwaartepunt verplaatste water) naar lij.Kun je hier bijv. wel wat over lezen.nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsstabiliteit
Ballast naar loef brengen verplaatst het zwaartepunt nog wat verder naar loef en zorgt zo voor extra oprichtend moment.

Waar je wel op bedacht moet zijn is dat de krachten op het tuig kunnen toenemen . Immers , normaliter nemen die krachten af doordat de wind de boot doet hellen. Gebeurt dat laatste niet of minder dan blijft de kracht op het tuig even groot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 14:42 #921404

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Volpompen met elektrische pomp, door dikke buis op zwaartekracht in korte tijd van loef naar lei vlak voor overstag gaan.
Bij langere tochten geen probleem, bij kruisen op kanaaltje natuurlijk minder handig

Edit:
www.kmy.nl/yacht/bestevaer-53st-bestevaer-ii.html
6-8 seconden klettert 1800 liter van loef naar lei
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 14:47 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 14:49 #921407

Mini Transat boten gebruiken tot 400 liter centraal in de boot om de boot voldoende massa te geven t.o.v. de golven. Met de kantelkiel en exorbitant brede en lichte (<900Kg) boten zitten ze al aan de max van wat ze aan stabiliteit mogen hebben, dus de tanks zitten niet SB/BB
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 14:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 14:53 #921408

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Van de Boot schreef :
Prachtige boten en veel informatie, waarvoor dank. Ik heb de operationele toepassing nog niet helemaal helder. Ik vraag het ook niet zomaar, ik zeil single-handed op een bootje met een ballastaandeel van 25%, het is niet altijd even comfortabel. Mogelijk maakt 100 kilo aan loef al een aangenaam verschil. Als ik nu voor een overstag beide tanks in evenwicht breng, en pas na de overstag de rest overpomp? Of iets met een 3-tank-systeem, BB, SB, en nummer 3 recht boven de kiel. Dan voor een overstag alles naar het midden laten lopen, en na de overstag weer aan loef omhoog pompen. Iemand bekend met zo'n systeem? Zou het werken?

Wat voor boot heb je? Mijn boot is 22 voet en voorbereid op waterballast, maar in de praktijk stabiel genoeg om het niet verder te hoeven installeren. Het was ooit bedacht met 38mm (of wat is dat in inch) aansluitingen en een grote handpomp.

Het brengt VEEL installatiewerk met zich mee. Leidingen, kleppen, tanks, beluchting. En alles moet groot als je meer dan 25 liter wil overpompen binnen een paar minuten. Als je korte rakken vaart is waterballast de moeite niet waard. Vaar je meerdere uren over over een boeg, dan is het nog wel te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 15:49 #921418

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Beetje/nogal out of the box....

Een optie is om interieur delen naar loef te kunnen schuiven (mogelijkheden zijn sterk afhankelijk hoe open je interieur is / hoe de indeling is).

Op die wijze zou je een accukist / watertank / proviandkist / keukenkist mbv een talie naar loef kunnen halen en zo je al aanwezige elementen inzetten voor oprichtendvermogen.

Bij een open interieur zou je bijvoorbeeld onder het brugdek een rails kunnen hebben waarlangs je accubak naar de hogekant kan trekken, in de haven zet je hem in rust stand in het midden, zo kun je nog altijd de hondekooi in.

Mja...erg afhankelijk van je indeling, maar geen pomp etc. nodig.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 15:50 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 16:17 #921425

de NMB licht nu in den helder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 17:12 #921445

Antwoorden op de vragen. Als ik het nu voortgekomen 'idee' visualiseer, dan zie ik idd een elektrische pomp. Maar ook afsluiters, dikke slangen en doorvoeren. Het is ondertussen complexer dan ik graag zou willen.

loa 6.50, beam 2.50, draft 0.75
Ballast 200 kg, dit hang dwars onderaan de kiel, het bovenste deel van de kiel is hol.
Displ. 850 kg.
Zeilen 10 m2 + 8 m2

Het onderwaterschip is vlak. De ontwerper zal wel aan planeren gedacht hebben, dit met een jonge fitte bemanning. De huidige schipper is echter al wat ouder, en met beperkingen. Vaargebied, Vinkeveense plassen. Ik heb ook wel eens overwogen om de kiel vol te gooien met stalen ponsdoppen, of om extra ballast te plaatsen, midden op het vlak. Welke oplossing heeft de minste nadelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 17:37 #921452

Je tuigage moet er wel tegen kunnen. Je zult niet de eerste zijn die waterballast toevoegd om vervolgens op het eerste zeetochtje de mast voerboord te zien gaan.

Als je het doet om gebrek aan bemanningsgewicht te compenseren dan zal het wel loslopen, maar ik zou serieus eens kijken of de boot er wel geschikt voor is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 19:04 #921488

Google eens op Sofo scoop. Geen pomp maar een waterinlaat die gevuld wordt door de vaart van de boot door het water.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterballast 28 feb 2018 19:08 #921489

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Sofo scoop werkt pas goed vanaf een knoop of 6 bootsnelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl