Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Misbruik Atis gegevens

Misbruik Atis gegevens 20 aug 2018 20:53 #970464

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
WADnWIND schreef :
Ik snap mensen niet als ze een boot/marifoon verkopen en dan op goed geloof hopen dat de ATIS en/of MMSI gewijzigd wordt?

Als je een auto verkoopt zorg je wel voor een vrijwarings bewijs, dan opeens wel?.....

Die marifoon blijft onder jouw verantwoording vallen zolang de programmering niet gewijzigd is.

Is dat echt zo, of is het vooral vervelend omdat ze bij jou terecht komen, maar is degene is het apparaat in bezit heeft er verantwoordelijk voor?

Als ik een nieuwe marifoon koop en daar xx1234 in programmeer ben jij daar toch ook niet verantwoordelijk voor?

En hoe zit dat als de registratie helemaal opgezegd is? Ben je er dan ook nog verantwoordelijk voor dat het niet meer in apparatuur staat?

Als je er bij de verkoop een grote sticker op plakt met de tekst 'Niet gebruiken tot er een correcte ATIS is geprogrammeerd!' lijkt me dat voldoende duidelijk maken aan de nieuwe eigenaar dat hij daar voor moet zorgen.
Laatst bewerkt: 20 aug 2018 21:31 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 20 aug 2018 21:05 #970470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
En de nieuwe eigenaar doet dat niet, komen ze toch steeds bij jou uit.

Je moet dus zelf zorg dragen, net als een vrijwarings bewijs.

Als je auto gepikt wordt en nooit meer terug gevonden en je krijt geen vrijwartimgsbewijs, zit je er ook onaangenaam lang en moeilijk aan vast.

Enige formele methode is vergunning opzeggen en nieuwe aanvragen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 aug 2018 06:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 20 aug 2018 22:57 #970489

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik heb ooit een marifoon verkocht, en stond erop dat ie door mij rechtstreeks naar een dealer werd gestuurd voor het opnieuw programmeren van ATIS code en MMSI nummer.
De koper deed er wat moeilijk over, maar ging uiteindelijk akkoord.
Niet 100% waterdicht natuurlijk, maar beter dan rechtstreeks naar de particulier met belofte van omprogrammeren.
Laatst bewerkt: 20 aug 2018 22:57 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 21 aug 2018 14:59 #970691

Toen ik onze huidige boot kocht zat er een oeroude marifoon in, met een ingebouwd printje wat de Atis code genereerde.
Deze heb ik gewist met behulp van een hamer :evil:
Later de marifoon maar uit elkaar getrokken en is naar het stort gegaan.

Groeten Jan Willem
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 21 aug 2018 15:08 #970695

  • Andrezeilen
  • Andrezeilen's Profielfoto
Je kunt toch gewoon bij verkoop de vergunning opzeggen bij agentschap telecom met als optie dat de koper deze kan overnemen. De meeste kopers zijn te goeder trouw en opzettelijk atis verwijderen en koper extra tijd en kosten atis programmeren bezorgen lijkt me wat overdreven als het ook anders kan.

Ik heb dit bij verkoop gedaan 5jr geleden en onlangs weer als koper en dat laatste moest inderdaad via digiid maar niet samen of tegelijk met verkoper. De volgorde is natuurlijk wel dat de verkoper eerst zijn vergunning opzegt met optie doorverkoop. Daarna kun je als koper de atis op je naam schrijven (de atis wordt dan niet vrijgegeven en is wellicht ook een bescherming...). Ik kon er ook heel gemakkelijk mijn mmsi bijvoegen die de vorige eigenaar niet had (marcom b)
Laatst bewerkt: 21 aug 2018 15:23 door Andrezeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 21 aug 2018 21:26 #970856

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2061
Ik heb bij de verkoop van mijn vorige boot de marifoon eruit gehaald en in mijn huidige boot gehangen. Bij het agentschap de bootgegevens gewijzigd. Makkelijk, en kost niets.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 22 aug 2018 06:06 #970883

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Kern is dat je zelf je nummer wilt behouden en een marifoon inclusief jouw atis code in andere handen overgaat.
Of er nog een boot aan vast zit maakt niet uit.

Het lijkt me idd je eigen verantwoording om te zorgen dat de code eruit is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 22 aug 2018 09:13 #970946

  • Andrezeilen
  • Andrezeilen's Profielfoto
Dat je je oude atis wilt behouden en niet gewoon een nieuwe verzoekt is je eigen keuze natuurlijk maar persoonlijk vind ik dat je dan ook consequent moet zijn en in je verkoopadvertentie duidelijk moet melden dat de boot geen marifoon heeft. De marifoon opzettelijk onklaar maken uit achterdocht ten opzichte van een koper van je bootje is een beetje sneu vind ik. Voor een koper is het moeten herprogrammeren van atis in veel gevallen qua kosten en tijd voor een 2dehands marifoon dusdanig dat een nieuwe kopen de enige optie is terwijl de verkoper dit perfect kan voorkomen door gebruik te maken van de mogelijkheid tot doorgeven atis.
HPV schreef :
Kern is dat je zelf je nummer wilt behouden en een marifoon inclusief jouw atis code in andere handen overgaat.
Of er nog een boot aan vast zit maakt niet uit.

Het lijkt me idd je eigen verantwoording om te zorgen dat de code eruit is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 22 aug 2018 12:01 #971017

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Andrezeilen schreef :
Dat je je oude atis wilt behouden en niet gewoon een nieuwe verzoekt is je eigen keuze natuurlijk maar persoonlijk vind ik dat je dan ook consequent moet zijn en in je verkoopadvertentie duidelijk moet melden dat de boot geen marifoon heeft. De marifoon opzettelijk onklaar maken uit achterdocht ten opzichte van een koper van je bootje is een beetje sneu vind ik. Voor een koper is het moeten herprogrammeren van atis in veel gevallen qua kosten en tijd voor een 2dehands marifoon dusdanig dat een nieuwe kopen de enige optie is terwijl de verkoper dit perfect kan voorkomen door gebruik te maken van de mogelijkheid tot doorgeven atis.
HPV schreef :
Kern is dat je zelf je nummer wilt behouden en een marifoon inclusief jouw atis code in andere handen overgaat.
Of er nog een boot aan vast zit maakt niet uit.

Het lijkt me idd je eigen verantwoording om te zorgen dat de code eruit is.

Okee, in mijn opinie staat een verkoop van een marifoon los van de vraag of er een boot bij geleverd wordt...
Als ik een marifoon verkoop omdat ik een andere/betere heb aangeschaft ga ik niet mijn callsign meeleveren met de oude als ik de boot behoud en dit nummer op de diverse documenten (en porto en toevallig nog een aanwezige tweede marifoon)voorkomt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 22 aug 2018 12:25 #971027

  • Andrezeilen
  • Andrezeilen's Profielfoto
@hpv, dat zou ik zelf ook zo doen inderdaad alhoewel marktwaarde zo laag is (in mijn geval) dat milieustraat makkelijker is... Ik vervang mijn marifoon volgend seizoen (boot dit jaar gekocht) en de oude gaat naar afval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 22 aug 2018 14:48 #971069

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als de oude het nog gewoon goed doet zeker niet weggooien, kun je toch als reserve gebruiken. ?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 22 aug 2018 19:40 #971159

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
klopt, ik heb zeker zes jaar de oude saitron rt80nog aan boord gehouden voor het geval dat...
nooit meer gebruikt en t ding ging kuren vertonen.
dit voorjaar van boord gehaald, net zoals de navtex.....

Neig er overigens naar een tweede marifoon zonder dsc te nemen, wordt een beetje maf van al die onechte alarmmeldingen of all ships omdat er weer een station een weerbericht wil uitzenden ( oostende radio )
Schrik me elke keer de pest...gelukkig een bediening buiten maar dan nog...
Ben je net ergens druk mee gaat dat kreng weer gillen. Op zee iets anders...

( of eentje waar de dsc is uitgeschakeld, wil niet de huidige marifoon steeds aanpassen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 07:22 #971236

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
HPV schreef :
klopt, ik heb zeker zes jaar de oude saitron rt80nog aan boord gehouden voor het geval dat...
nooit meer gebruikt en t ding ging kuren vertonen.
dit voorjaar van boord gehaald, net zoals de navtex.....

Neig er overigens naar een tweede marifoon zonder dsc te nemen, wordt een beetje maf van al die onechte alarmmeldingen of all ships omdat er weer een station een weerbericht wil uitzenden ( oostende radio )
Schrik me elke keer de pest...gelukkig een bediening buiten maar dan nog...
Ben je net ergens druk mee gaat dat kreng weer gillen. Op zee iets anders...

( of eentje waar de dsc is uitgeschakeld, wil niet de huidige marifoon steeds aanpassen)

Ter aanvulling:
Oostende Radio zend geen bericht uit met DSC melding voor een routine weerbericht, wel voor een nieuw veiligheidsbericht. ( Dat kan een weerbericht zijn als er plotse veranderingen zijn.)
Gisteren een nieuw veiligheidsbericht omwille van een grote rode ton die op drift was geraakt.
En gisteren (22 aug 18) inderdaad verschillende DSC meldingen binnengekregen maar geen navolgend bericht.
Ben wel benieuwt wat er aan de hand was.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 07:34 #971241

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Oostende radio (i.i.g. kan 16 langs Belgie) is wel theater. Verschillende lezers hebben daar zo hun eigen stijl, van werkelijk onverstaanbaar "hoor mij nu eens snel praten" of een met een zoetgevooisde slaapkamerstem of zelfs een uiterst correcte en bijzonder goed te volgen madam die wel onze favoriet is.... :laugh:
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 07:35 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 07:41 #971242

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Bij oostende zat een vent dusdanig in de microfoon te blazen en spugen dat het echt onverstaanbaar was.
Na de zoveelste keer heb ik m per marifoon (uit de haven overigens) opgeroepen en gevraagd of hij zonder in de microfoon te kwatten het bericht wilde herhalen.

Zwaar gelag van verschillende boten in de haven...

Volgens mij (afgelopen weekend gehoord op het IJsselmeer) zit ie er nog steeds en heeft ie er niets van geleerd.
Mailtje sturen maar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 10:35 #971320

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
HPV schreef :
klopt, ik heb zeker zes jaar de oude saitron rt80nog aan boord gehouden voor het geval dat...
nooit meer gebruikt en t ding ging kuren vertonen.
dit voorjaar van boord gehaald, net zoals de navtex.....

Neig er overigens naar een tweede marifoon zonder dsc te nemen, wordt een beetje maf van al die onechte alarmmeldingen of all ships omdat er weer een station een weerbericht wil uitzenden ( oostende radio )
Schrik me elke keer de pest...gelukkig een bediening buiten maar dan nog...
Ben je net ergens druk mee gaat dat kreng weer gillen. Op zee iets anders...

( of eentje waar de dsc is uitgeschakeld, wil niet de huidige marifoon steeds aanpassen)

We raken wat offtopic, maar tijdens onze tocht deze zomer naar de Kanaaleilanden viel me op dat hoe zuidelijker je komt hoe slechter het met de etherdiscipline op VHF 16 is gesteld. Bij Frankrijk werd VHF16 intensief gebruikt voor niet dringende gesprekken tussen schepen onderling en ging de DSC om de haverklap af als de Franse kustwacht of een verkeerspost weer wat te melden had. Dit zou op den duur wel eens averechts kunnen gaan werken als veel watersporters door deze herrie niet meer uitluisteren op VHF 16.

Het was voor ons in dit opzicht een verademing om weer in Britse wateren te arriveren.

Als je even rust aan je hoofd wilt kun je je DSC marifoon ook tijdelijk in de ATIS stand zetten, is meestal een eenvoudige menu keuze.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 14:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 11:50 #971349

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Het zou handig zijn als je een duidelijk onderscheid kon maken tussen distress en niet-distress alarm.

Een instelbaar filter. Zoiets van een piepje of wat -met tussenpozen tot een maximum- of een standaard gilding voor distress calls of zo.

Hoewel dat de valse distress meldingen niet zal verminderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 14:01 #971406

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Hans V schreef :
We raken wat offtopic, maar tijdens onze tocht deze zomer naar de Kanaaleilanden viel me op dat hoe zuidelijker je komt hoe slechter het met de etherdiscipline op VHF 16 is gesteld.

Tsja, vaar eens naar Nigeria...
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 14:48 #971430

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
HPV schreef :
Het zou handig zijn als je een duidelijk onderscheid kon maken tussen distress en niet-distress alarm.

Een instelbaar filter. Zoiets van een piepje of wat -met tussenpozen tot een maximum- of een standaard gilding voor distress calls of zo.

Hoewel dat de valse distress meldingen niet zal verminderen

Buiten het feit dat het wel heél erg off topic is:
Voor zover ik weet heeft eleke marifoon een verschillende alarmpje voor distress en non-distress
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 14:54 #971433

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Hielkoos schreef :
Hans V schreef :
We raken wat offtopic, maar tijdens onze tocht deze zomer naar de Kanaaleilanden viel me op dat hoe zuidelijker je komt hoe slechter het met de etherdiscipline op VHF 16 is gesteld.

Tsja, vaar eens naar Nigeria...

Daar verwacht je dit soort zaken min of meer. Maar het misbruik van kanaal 16 en overdadige gebruik van DSC door de autoriteiten leek sinds ons laatste bezoek aan de Kanaaleilanden in 2015 behoorlijk toegenomen. Ben je toch nog redelijk dicht bij huis...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 15:48 #971444

HPV schreef
Bij oostende zat een vent dusdanig in de microfoon te blazen en spugen dat het echt onverstaanbaar was.
Na de zoveelste keer heb ik m per marifoon (uit de haven overigens) opgeroepen en gevraagd of hij zonder in de microfoon te kwatten het bericht wilde herhalen.

Zwaar gelag van verschillende boten in de haven...

Raar dat sommige Nederlanders een niet zo goede naam hebben in het buitenland... :whistle:

Overigens... gelach is met ch!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 16:50 #971463

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
zuipschuit schreef :
HPV schreef
Bij oostende zat een vent dusdanig in de microfoon te blazen en spugen dat het echt onverstaanbaar was.
Na de zoveelste keer heb ik m per marifoon (uit de haven overigens) opgeroepen en gevraagd of hij zonder in de microfoon te kwatten het bericht wilde herhalen.

Zwaar gelag van verschillende boten in de haven...

Raar dat sommige Nederlanders een niet zo goede naam hebben in het buitenland... :whistle:

Overigens... gelach is met ch!

Ja begrijpelijk, dialecten verschillen en wanneer je dan niet het eigen dorpsdialect praat is het onverstaanbaar ... :P
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misbruik Atis gegevens 23 aug 2018 18:29 #971503

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Een hard gelag ging in het gelach verloren...
Je hebt gelijk. Zetduiveltje....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl