elwood schreef :
paar dingen waar je met een europe mast op moet letten. allereerst is de mast dik en zwaar aan de onderkant en smal en licht aan de bovenkant,redelijk atypisch tov de meeste masten ook omdat het een vrijstaande mast is met en geoptimaliseerde buigcurve. maar vanwege de gewichtsverdeling dus op de trailer moet je de onderkant van de mast aan de maststeun voorop vastmaken, de spiegel van een europe trekt dit niet. verder is het raadzaam om de mast niet in het midden van de spiegel vast te maken maar op de hoek. doe je dat niet, dan leer je dat snel af (kraakt je spiegel).
een mast mag 1 meter uitsteken achter de boot, mits niet buiten het breedste punt. je kan door het met een beetje schipperen met een hoge maststeun voor en dus de mast richting hoek spiegel best ver komen. Europe is3.20 lang, dissel ca 50cm, mast 5,40 stelde je. red je wel of red je net niet.
maar mijn vrouw vervoerd nooit de mast op de europe, altijd op het dak van de auto. dus als je het aan de luifel kunt monteren zou ik dat doen. een stukje regenpijp erop of eronder schroeven om hem in te steken, wat buisisolatie en een paar elastieken en je bent klaar.
wel een heel gaaf bootje!
Wij hebben de trailer/remorqua volledig omgebouwd voor de europe dus vervoer met de auto is totaal geen probleem... maar aangezien we nu in het herfstverlof voor de 1 ste keer weggaan met camper EN europe is het wat zoeken natuurlijk...
Mast is vervaardigd uit carbon dus gewicht valt mee..
Wij nemen alle tips mee en kijken wat het beste is om tot een "ideale" oplossing te komen.komt heel wat denkwerk bij te kijken..ik zal hieronder een foto posten van europe op onze trailer maar weet niet of het duidelijk te zien zal zijn..dit is hoe we de boot zullen vervoeren met de gewone wagen