Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: huiddoorvoer en slang

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 00:51 #998901

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Kuiplozing door huiddoorvoer onder de waterlijn is nooit geweldig. Als het praktisch mogelijk is zou ik zeker overwegen het te veranderen en de afvoer door de spiegel te maken.
Soms is dat onmogelijk, bijv. bij een achterkajuit. Ik had die situatie op een vorige boot.
Daar True design doorvoeren gebruikt en vaste GRP pijpen tussen kuipbodem en rompdoorvoer.
Geen afsluiters. Met epoxy gelijmd en later aan romp/kuip gelamineerd. Helaas geen foto. Nooit meer naar hoeven om te kijken. De kuipafvoer zat wel recht boven de huiddoorvoer, dat is natuurlijk wel een voorwaarde.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 05:09 #998905

Jeroen-pion schreef :
Contra moer eraf en een tule erop draaien

En jij “bouwt onder klasse”? Wat zeggen de specificaties naar waar jij bouwt hierover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 07:42 #998918

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
Contra moer eraf en een tule erop draaien

En jij “bouwt onder klasse”? Wat zeggen de specificaties naar waar jij bouwt hierover?

Dat de kuip lozing zoveel mm2 moet zijn tov inhoud kuip.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 15:01 #999059

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
37south schreef :
Kuiplozing door huiddoorvoer onder de waterlijn is nooit geweldig.
Met welk argument?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 15:16 #999065

er moet water weggedrukt worden, boven de waterlijn niet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 15:21 #999071

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6643
Meer tegendruk dan een open loosgat? En dus minder water dat wegloopt door die afvoer? Meer kans op water dat de kuip in komt bij een golf rond het achterschip?
Maar je hebt er natuurlijk niet bij elke romp gelegenheid voor om het anders te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 15:57 #999081

qua plaatsing loospijp kuip: dit ga ik natuurlijk niet helemaal veranderen op een boot van 44jaar oud. dat zal ook wel loslopen en zulk ruig water zal ik met mijn victoire 22 niet bevaren dus inkomend water zal wel meevallen.

die tule komt er sowieso aan de onderzijde en als dat aan de bovenzijde ook kan, is dat wel een hele goede.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 16:24 #999093

met tule is beter als dat het zat op de foto met die rode slang, maar het heeft best aardig gewerkt schijnbaar.

ik zou de contra moer weglaten, anders heb je maar een paar gangen voor de tule :unsure: als ik dat zo zie en je draait de tule er vergenoeg op is het en tule en contra moer :P

of nieuwe doorvoer, wat je wil natuurlijk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 16:28 #999095

Jeroen-pion schreef :
met tule is beter als dat het zat op de foto met die rode slang, maar het heeft best aardig gewerkt schijnbaar.

ik zou de contra moer weglaten, anders heb je maar een paar gangen voor de tule :unsure: als ik dat zo zie en je draait de tule er vergenoeg op is het en tule en contra moer :P

of nieuwe doorvoer, wat je wil natuurlijk

Die door oer aan de bovenzijde (met het weinige draad) is tevens het “putje” in de kuip. Die kan ik alleen vervangen met flink wat polyesterwerk. Die tule moet wel genoeg zijn.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 16:35 #999096

dat denk ik ook wel :)

schiet de slang in elk geval niet los en de boel....... :S

succes!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 16:55 #999106



Zoiets?? Is een 1 duimer. Heb ik te koop staan in t.k.a.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 17:34 #999113

Apae schreef :
Meer tegendruk dan een open loosgat? En dus minder water dat wegloopt door die afvoer? Meer kans op water dat de kuip in komt bij een golf rond het achterschip?
Maar je hebt er natuurlijk niet bij elke romp gelegenheid voor om het anders te doen.

Wat dat eerste betreft begin ik te twijfelen.Weliswaar wordt in water de uistromende straal afgeremd i.t.t in lucht maar omdat daardoro de snelheid naar nul loopt neemt de stuwdruk af wat de wrijvings en de mengingsweerstand te niet doet . Theoretisch wordt het verschil daardoor nihil maar of dat in de praktijk ook zo is vraag ik me af. Ga het toch eens in een schaalproefje meten. Verder ga ik er maar niet op in maar er is heel veel over te vinden op internet maar niet echt geschikt voor dit forum.

Dat van die golf is wat anders want die veroorzaakt alleen water naar binnen door de gestegen druk van de golfhoogte samen met de golsfsnelheid. En die geldt bij een gat onder water net zo goed .
In feite is dat een afleiding van de wet van de communicerende vaten , samen met de wet van Bernoulli.

Dat laatste is ook maar heel beperkt een probleem. Immers , het hoogteverschil tussen de kuipbodem en de waterspiegel blijft hetzelfde en dat bepaalt de uitsroomsnelheid. Goed , de uitgang boven water betekend een beetje lagere hoogte maar als je dat beperkt houd ( 10 cm of zo) zal dat effect wel meevallen. Behalve natuurlijk al;s de kuipbodem maar weinig boven de waterspiegel ligt zoals ik zelf ervaren heb bij mijn vorige Leisure 23 waar water als de kuip binnenkomt tot een 5cm hoogte als je door de rompsnelheid met de kont in het dal van je boeggolf zakt. Dat lag overigfens ook aan het feit dat ik een (zware) binennboordmotor zodat de boot och al wat dieper achterin lag. Dat zullen andere bezitters van een Leisure 23 of 22 wel kunnen bevestigen denk ik. Ik heb zelf daarom een extra hoog kuiprooster geinstalleerd om droge voeten te houden. ;)

Wat overigens wel belangrijk is en bij vrijwel alle boten niet goed si zijn de veel gebruikte roostertjes in de loosgaten en de kuip. Die veroorzaken al gauw een halvering van de doorlaat met uiteraard een evenredige verlaging van de uitstroomsnelheid. Dus weg met die dingen en gewoon je zakken leeg maken van los geld , sleutels e.d.
Ad
ps. Even een schaalproefje gedaan met een 1,5 liter colafles met een gaatje in de bodem.
Heelaas waren de uitlooptijden voor met de bodem net onderwater en erboven vrij kort zodat een exact tijdverschil lastig te meten was maar veel meer als 25-30% veschil lijkt het niet te hebben ( wat me een beetje tegenvalt eigenlijk). Morgen maar eens met een kleiner gaatje proberen.
Hopelijk merkt de flessenscanner Bij Appie dat gaatje niet op anders kost me het nog geld ook :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 18:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 22 nov 2018 22:51 #999200

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
ilCigno schreef :
37south schreef :
Kuiplozing door huiddoorvoer onder de waterlijn is nooit geweldig.
Met welk argument?

Veel argumenten zijn al genoemd, maar vrnl vanwege ongewenste (grote) gaten in de romp. Afvoeren door de romp zijn daardoor meestal te klein. Grote en daardoor dure afsluiters zoals nodig bij slangverbinding (maar zelden gebruikt). Bij heel diepe kuip op oudere boten zitten de bb en sb afvoeren vaak gekruist, omdat er bij veel helling anders water door de afvoer in de kuip komt.
Ook vaak vervelend "gorgel-geluid" ook wanneer geankerd op wat minder rustig water. In ieder geval bij ons, vroeger.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 22:54 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 23 nov 2018 08:12 #999224

37south schreef :
Bij heel diepe kuip op oudere boten zitten de bb en sb afvoeren vaak gekruist, omdat er bij veel helling anders water door de afvoer in de kuip komt.

Klopt , hebben de kleine Leisures ook maar er zit een drogreden in verstopt.
Als er water in de kuip komt bijv. door een breker(tje) over de kuiprand ( wat aan de wind onder helling niet eens zo heel abnormaal is) of gewoon als het regent terwijl je aan de wind zeilt (heelaas ook niet altijd te voorkomen :( ) kan dat water er door die gekruiste slangen niet (helemaal)uit.Dan zou het omhoog moeten aangezien de loefzijdige slang immers een beetje omhoog loopt. Daarvoor moet je dan een keer de boot recht leggen wat me niet echt de bedoeling lijkt.
Daarom heb ik die kruisende slangen bij mijn vroegere Leisure 23 , ondanks de erg geringe afstand kuipvloer-waterlijn, ook verwijderd en vervangen door vaste en rechte pvc pijpen die voor de sterkte omwikkeld zijn met glas en epoxy. Nooit wat gemerkt van meer en eerder water in de kuip dan toch al gebeurde bij bijv. golven van achteren .
Ad
Laatst bewerkt: 23 nov 2018 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

huiddoorvoer en slang 28 nov 2018 10:09 #1000768

Maar gebruik je nou nog iets als dat witte gasfitterstape als je de afsluiters, tules ed monteerd?? En wat kan ik dan het beste gebruiken??
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl