Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 3D printen toepassingen aan boord

3D printen toepassingen aan boord 22 nov 2018 20:37 #999174

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Daar is hier eerder een draadje over geweest, inclusief printfiles.

Edit: printfile kapje staat in de downloads
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 20:41 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 31 mrt 2019 20:52 #1034152

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Dat draadje kon ik zo snel niet vinden. Maar sinds 2009 print ik al van alles en dus ook voor aan boord.
Het programma om de modellen in te maken wat ik gebruik is OpenScad. Het is een soort van programmeertaal voor cad tekeningen. Van daar uit kan je het model exporteren als STL file waar je dan weer Gcode voor je printer van kan maken.

Een model voor een roerstand gever die precies over de roerkoning van mijn Westerly pentland past. De potmeter van 10k (voor raymarine) is een waterdichte versie die je in een houtje of beugeltje maakt ter hoogte van je roerkoning.
Een foto maakt het vast duidelijker:
[img size=140k]www.jelbert.nl/roerstand%20gever.jpg[/img]
De code om het te maken:
$fn=20;
koning=22;
slag=53;
lager=22;
lagerdikte=7;
lagerrand=3;
rand=10;
schroef=3;
moerx=5.6;
moery=2.7;
dikte=10;
potas=6;
SchroefM8=8;

// de 4 onderdelen van de gever. Je haalt de // weg om het onderdeel te zien of maken.
//roer();
//translate([0,40,0]) pot();
//translate([0,-33,0]) rotate([0,0,90]) ashouder();
//translate([50,-32,0]) rotate([0,0,90]) ashouder();




module ashouder()
{
    union()
    {
        difference()
        {
            union()
            {
            cube([23,46,dikte],center=true);
            translate([0,-23/2,dikte/2-0.1]) cylinder(h=6.5,d=23,center=true); 
            translate([0,0,5]) rotate([270,0,0]) cylinder(h=23,d=20,center=false);   
            }
            translate([0,-23/2,23/2-6.5/2]) cylinder(h=7, d=15,center=true, $fn=6);
            translate([0,-23/2,10]) cylinder(h=30,d=SchroefM8,center=true);
            translate([0,0,5]) rotate([270,0,0]) cylinder(h=30,d=SchroefM8,center=false);
            rotate([0,180,0]) translate([0,15,-7]) cube([13,7,20],center=true);
        }
    }
}

module pot()
{
    difference()
    {
        union()
        {
            hull()
            {
                cylinder(h=dikte,d=potas+rand,center=true);
                translate([slag-rand-lager/2,0,0]) cylinder(h=dikte,d=lager+rand,center=true);
            }    
         lagerAdd(slag-rand-lager/2,0,40);
       
        }
    lagerSub(slag-rand-lager/2,0,40);
    cylinder(h=dikte+5,d=potas,center=true);
    rotate([0,0,-90]) translate([0,-potas/2,0]) rotate([90,0,0]) cylinder(h=dikte+5,d=schroef,center=true);
    rotate([0,180,-90]) translate([0,-potas/2-2,-moerx/2]) cube([moerx,moery,dikte+5],center=true);       
    }
}
module roer()
{
    difference()
    {
    union()
        {    
        lagerAdd(slag-rand-lager/2,0,40);    
        hull()
            {
                cylinder(h=dikte,d=(koning*sqrt(2)+rand),center=true);
                translate([slag-rand-lager/2,0,0]) cylinder(h=dikte,d=lager+rand,center=true);
            }
        }
     rotate([0,0,45]) cube(koning,center=true);
    // translate([slag-rand-lager/2,0,2]) cylinder(h=dikte+1,d=lager,center=true);
    //translate([slag-rand-lager/2,0,0]) cylinder(h=dikte+1,d=8,center=true);   
    lagerSub(slag-rand-lager/2,0,40);
    translate([-10,-10,0]) rotate([90,0,-45]) cylinder(h=dikte*2,d=schroef,center=true);
    rotate([0,180,-45])   translate([0,-koning/2-2,-moerx/2+0.5]) cube([moerx,moery,dikte],center=true);
    rotate([0,0,-90]) translate([-10,-10,0]) rotate([90,0,-45]) cylinder(h=dikte+5,d=schroef,center=true);
    rotate([0,180,-135]) translate([0,-koning/2-2,-moerx/2+0.5]) cube([moerx,moery,dikte],center=true);
    }

}
module lagerSub(x,y,ren)
{
union(){
		translate([x,y,2]){cylinder(r=lager/2,h=8,center=true,$fn=ren);}
		translate([x,y,0]){cylinder(d=9,h=dikte+5,center=true);}
		}
}

module lagerAdd(x,y,ren)
{
difference()
	{
		translate([x,y,2]){cylinder(r=(lager/2)+4,h=8,center=true);}
		translate([x,y,2]){cylinder(r=(lager/2)  ,h=8,center=true,$fn=ren);}
	}

}

zo heb ik ook een behuizing voor de ST4000 van raymarine, maar daar passen alle klokken in. Een behuizing voor de eS75 van Raymarine. Die bestaat uit 2 delen omdat het te groot was voor de printer. Deze zit buiten tegen de bezaan mast. Een houder voor op de mast heb ik ook gemaakt zodat je apparatuur op een O vormige mast kwijt kan.
Een winch hendel. Nee je moet er niet de genua met binnen halen of je moet iets stevigers kinnen printen dan PETG. Ik gebruik hem voor de platte ankerlijn achter:
x=17;
y=17;
z=33;
lh=200;

difference()
{
translate([0,0,15.61]) rotate([0, 4.15,0]) handle();
 translate([-15,-15,-29]) cube([250,30,30]);
}
module handle()
{
difference()
    {
        union()
        {
            translate([0,0,z/2]) cube([x,y,z], center=true);
            translate([0,0,z/2]) rotate([0,0,45]) cube([x,y,z], center=true);
            
                        
                hull()  //handle
                {
                
                 difference()
                    {
                    translate([0,0,-3]) sphere(d=30);    
                    cylinder(10,x,x);
                    cylinder(h=400,d=10,center=true);
                    translate([0,0,-(20+15)]) cube(40,center=true);    
                    }    
                    translate([lh,0,0]) cylinder(10,x*0.6,x*0.6);
                }
                
                    
        }
        //translate([0,0,-5]) cylinder(40,5.5,5.5); //gat center
        cylinder(h=400,d=10,center=true);
        translate([lh,0,-5]) cylinder(40,5.5,5.5); //gat handle
    }
}

Kabel goten zijn handig maar die platte kapjes die er op moeten gaan zoe moeilijk dicht. Dus had ik bedacht om een afvoerbuis in de lengte open te vrezen en dan een paar houders tegen de wand waar de pijp in past. Als ik de gleuf gelijk draai met de opening in de houders dan kunnen er kabels bij. Als ik de gleuf omhoog draai dan zitten de kabels vast in de kabelgoot:
// draaibaar sluitende kabelgoot
//32mm pvcpijp aan een zijde open slijpen zodat je een goot krijgt
//dan beugels maken die aan de voorkant open zijn waar dan de draad in de pijp gelegd kan worden
//door de pijp te draaien sluiten de beugels de pijp af zodat de kabels niet meer uit de pijp kunnen.

pijp=40; //pijp
speling=0.5;
breed=30;
dik=5;
schroef=6;
gleuf=25;
gatY=pijp/2+schroef+5; //de afstand het schroefgat aan de boven en onderkant van het center van de buis
difference()
{
    hull()
    {
      translate([0,breed,0]) cube([pijp+dik*2,breed,pijp+dik*1.5],true);
      translate([pijp/2+dik+schroef/2,breed,0]) cylinder(h=pijp+dik*1.5,d=schroef+dik,center=true);
      translate([-(pijp/2+dik+schroef/2),breed,0]) cylinder(h=pijp+dik*1.5,d=schroef+dik,center=true);
    }
translate([pijp/2+dik+schroef/2,breed,-pijp]) cylinder(h=pijp*2,d=schroef);
translate([-(pijp/2+dik+schroef/2),breed,-pijp]) cylinder(h=pijp*2,d=schroef);
translate([0,0,dik/4]) rotate([-90,0,0]) cylinder(h=breed*2, d=pijp+speling);
translate([0,breed,pijp/2]) cube([gleuf,breed*2,pijp],true);
}


Dan is er ook nog een universele instrument kastjes generator die ik heb gemaakt. Die staat op mijn andere computer en die is in reparatie. Laptops en soep gaat niet zo goed samen om de een of andere reden.
Oh en PLA zou oplosbaar moeten zijn en biologisch afbreekbaar. Maar ik heb een behuizing buiten zitten, bij de stuurstand, en dat spul blijft jaar in jaar uit goed.
Het komt er op neer dat je bijna alles kan maken wat geen exterme krachten hoeft te verwerken. En als je dingen laat printen of je print in was en giet het in aluminium, dan kan je jezelf helemaal uitleven.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2019 20:53 door jelbert. Reden: linkje naar plaatje werkt niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 08 jan 2020 22:09 #1116534

Heb ook een printer besteld.


Huiddoorvoer en driewegklep voor lucht naar kachel, om van buiten aan te zuigen of te recirculeren. Verder paar afdekdopjes, beugeltjes voor zonnepanelen enzo.

Eerste grotere project wordt een lichtgewicht plug om daar omheen met carbon kous een nieuwe helmstok te kunnen maken. Het 25 jaar oude houten gelamineerde ding vind ik oubollig en is aan vervanging toe.

Verder, maar dat wordt een langzaam meerjarenproject, wil ik het (reeds via lijnenplan in Delftship) model van de Loper 1:10 gaan bouwen en dit RC gestuurd maken. Blijft die heerlijke boot toch een beetje in de buurt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 09:56 #1116600

Als je vragen hebt Nachtvlinder , gewoon vragen hoor. Ik print bijna dagelijks.
Ik ontwerp in blender.
nb: Je hebt wel een printer met heated bed nodig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 10:12 #1116603

Dankje. Misschien wil ik tzt wat dingen opmeten bij je aan boord - heb geen goede tekeningen van kuip en opbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 10:17 #1116605

Zou zeker ook Designspark Mechanical uitproberen als ik jou was:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 10:30 #1116607

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Als je student bent of in het onderwijs zit mag je Fusion360 gratis downloaden en gebruiken. Dat is een zeer potent programma. Blender is natuurlijk ook prima. TS zegt dat zijn printer PLA en ABS kan printen. Ik vind geen van beiden erg geschikt voor op de boot. PLA is fantastisch materiaal maar wel organisch en breekt heel langzaam af in zonlicht. Al zijn er mensen die er jaren mee doen. ABS is ongezond om bij het printen te zijn en een drama om in te stellen. Bovendien lijkt het 'taaiheid' te missen. Van zichzelf is het niet UV bestendig, dus ben je afhankelijk van de toevoegingen van de fabrikant.

Ik heb mijn zoon ook voornamelijk beugels laten printen en straks een uitlaatdoorvoer voor mijn BBM.

Wij printen met PETG. Altijd in zwart.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 10:41 #1116610

Ik heb fusion geprobeerd, maar kreeg nog geen lijn op het scherm. Ik heb dat opgegeven.

Blender heeft ook een leercurve hoor, maar gelukkig heb ik een vriend die veel met blender doet die me wilde ondersteunen.
Nu heb ik het aardig door.

ASA filament is uv en water bestendig.
( Vol in de hete zomerzon wordt PLA wel zacht hoor. Ik heb een multiview kapje geprobeerd dit jaar)


Belangrijker is veel spelen en proberen te leren hoe je moet ontwerpen zodat er een bruikbare print uitkomt. Zeker bij ronde vormen.
Je kan niet in de lucht printen, maar soms ook weer wel..

Je hebt dus twee leerprocessen: het juist ontwerpen en het mooi uit te printen. Deze hangen met mekaar samen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 10:46 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 10:43 #1116611

@nachtvlinder, ik kan ook wel wat fotos aan boord maken ook voor je.
Die zip file met loper tekeningen heb je al wel neem ik aan?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 13:04 #1116647

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16775
Mijn neefje is handig en kocht zo'n ding B)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 14:04 #1116660

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Ik heb 2 jaar geleden een plaatje en kastje van PLA gemaakt op de stuur stand. Dat zit alijd in de volle zon en regen. Het is nog net zo goed als toen ik het er op zette. Het was voor mij een experimentje om te kijken hoe goed pla het zou uithouden.
Andere dingen maak in in PETG dat blijft geweldig goed aan het heated printbed zitten waardoor grote vlakken zich er niet af trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 14:29 #1116662

mooi overzicht:
www.matterhackers.com/3d-printer-filament-compare

Ik zal dat PET ook uitproberen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 14:30 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 14:50 #1116667

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Ik heb me altijd afgevraagd of geprinte materialen mechanisch net zo zwaar belast kunnen worden als zaken die uit 1 stuk zijn gefabriceerd...

Even een huiddoorvoer printen en lekker stijf vastschroeven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 15:03 #1116675

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Hoewel ik daar geen bewijs voor heb weet ik vrijwel zeker dat spuitgegoten objecten veel sterker zijn en meestal ook gladder. Je hebt te maken met layer adhesure, adhesie, nou ja, de hechting tussen de lagen dus. Is ook wel afhankelijk van de kwaliteit van je printer. Ik heb beugels voor mijn zonnepaneel laten printen maar ik heb zeker een beugeltje extra gedaan. Ik zou er nooit een doorvoer mee durven printen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 15:42 #1116679

Het antwoord is NEE!

Als je naar heel goede technieken zoals SLS gaat, lukt het met goed tunen om richting de 40% sterkte (tensile) van het basismateriaal te komen.

SLA is vanzelfsprekend niet verzwakt door het proces, maar is van zichzelf niet erg sterk.

Bij printen ben je beperkt door o.a. materiaalkeuze, maar ook de verwerking van de kunststof. Kristallisatiegraden zijn lastig te beïnvloeden voor semikristallijne kunststoffen.

Bij metaal printen kun je thermisch nabehandelen zodat je een matrijsproduct kan benaderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 15:46 #1116681

holtere schreef :
Mijn neefje is handig en kocht zo'n ding B)



Ja joh superhandig ??
Wat is het?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 16:50 #1116691

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16775
Dat komt nog
Uit restjes materiaal geprinte bloempot zullen we maar zeggen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 17:00 #1116692

Voor kritische toepassingen ben ik huiverig uiteraard.

Slicerinstellingen, eigenlijk alle instellingen zijn kritisch voor goede fusie in eerder gepri te lagen. Ik heb breekproeven gezien waar het voorwerp NIET in het XY vlak brak.

Er is ook Nylon-X (Nylon met carbon), maar ook daar lijken juiste instellingen belangrijker dan het materiaal. Echt licht hoeft het wat mij betreft ook niet, dan maar wat dikker, dichtere of slimmer georienteerde infill.

PLA is er ook in minder brosse variant, dan schijn jeongeveer de sterkte van PLA met de taaiheid van ABS te kunnen bereiken. ABS is er ook in tientallen soorten trouwens. Buiten UV coaten is steeds nodig. En natuurlijk de temperatuur limitering.

Heel nieuwe wereld (voor mij) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 17:28 #1116695

Zeilprutser schreef :
Zou zeker ook Designspark Mechanical uitproberen als ik jou was

Dankje, ziet er slim uit!

Heb tot nu toe met Tinkercad gewerkt, een gratis webapplicatie van Autodesk. Wat mij daar aan beviel is dat ik er binnen wen uur behoorlijk mee overweg kon. Echt CAD is het niet denk ik; jouw link lijkt meer mechanisch georienteerd. Maar wat gebruik je voor “organische” vormen zoals een hull met buigpunten en “niet parametrisch te beschrijven vormen”? Bestaat er een 3D versie van splines of bezierkrommen bijvoorbeeld?

Dit “klemschroefkapje” heb ik in mijn eerste middag achter Tinkercad ontworpen. Dat vind ik best knap (niet van mijzelf maar van die intuitieve webapp!) Heb ik laten printen en is onderweg. Komt achterin die buisjes.



Laatst bewerkt: 09 jan 2020 22:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 21:32 #1116766

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Dat komt dan wel overeen met het gevoel dat ik er bij heb. Het zijn heel veel plekken waar verbindingen minder goed kunnen uitpakken. Blijft niettemin wel prachtige techniek en nog lang niet uit ontwikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 09 jan 2020 22:35 #1116789

Er zijn veel hobbyisten bezig om inzicht te krijgen in de mechanische eigenschappen van geprinte onderdelen: Hier iemand die print temperatuur heeft gevarieerd en vele samples met een zelfbedachte testbank test.

Op z’n best haalt PLA in de Z-richting zo’n 70% van de sterkte in de XY-richting. Wel consistent in zijn testen. Daar kun je rekening mee houden, net zoals je dezelfde onderdelen in verschillende orientaties kunt printen. Of gewoon zwaarder/groter maken als het sterker moet ;)





In de XY richting zit de door hem gemeten sterkte behoorlijk in de buurt van het spul zoals dat op de spoel zit (65 MPa):

Laatst bewerkt: 09 jan 2020 22:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 10 jan 2020 06:45 #1116807

Ja dat zal allemaal vast zo zijn. Maar in de basis worden er meestal geen wegwerpartikelen geprint, maar "engineered parts". Een engineer gebruikt daar "engineering plastics" voor. Neen je een gevuld nylon (PA66), een low grade engineering plastic, dan heb je het al snel over meer dan de dubbele sterkte van PLA. Ga je naar de middenmoot, dan zit je net onder de sterkte van aluminium (~200 MPa), ga je naar de ether ketone's en de imides, dan gaat het nog wat hoger.

Een leek ziet een spuitgegoten stukje plastic als een plastic massa, maar constructief gebruikte plastics zijn vaak gehaaid ontworpen, gebruik makend van de vullings- en moleculaire oriëntatie in het proces. Dat is met 3d printen niet mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 10 jan 2020 07:39 #1116815

Nachtvlinder schreef :
Maar wat gebruik je voor “organische” vormen zoals een hull met buigpunten en “niet parametrisch te beschrijven vormen”? Bestaat er een 3D versie van splines of bezierkrommen bijvoorbeeld?

Dat heb ik nog niet nodig gehad! moest zelfs googlen voor de betekenis B)
Door gebrek aan alle basiskennis die nodig is voor het tekenen maak ik zelf veel gebruik van youtube als ik niet weet hoe ik het moet tekenen. Ik verbaas me elke keer weer hoe snel ik het voor elkaar heb.
Tip Designspark is een uitgeklede versie van Spaceclaim beide termen gebruik ik in zoekopdrachten.

Designspark is prima voor 3D printen (STL files) maar helaas kun je geen STEP/STP file maken die bij andere machine bewerkingen vaak gewenst is. Hiervoor moet je dan duur betaald upgraden naar Spaceclaim. Ik heb iemand die voor mij die files kan omzetten indien nodig. Mocht je step files nodig hebben dan moet je daar dus rekening mee houden.

Mbt jouw vraag kreeg ik van google deze antwoorden:
designspark.zendesk.com/hc/en-...es-using-plot-points
help.spaceclaim.com/dsm/2012.1/en/Splines.htm
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 07:40 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 10 jan 2020 08:43 #1116834

Dankje ZP

BB: eens. Daarom niet voor kritische toepassingen. Wel heel handig voor niet-kritische custom dingetjes die in de handel niet bestaan (of het goedkoper of leuker is om zelf te maken).
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 08:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3D printen toepassingen aan boord 10 jan 2020 08:53 #1116839

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16775
Mijn ervaring met mijn neefjes machien:

Veel meer dan de beperkingen in stevigheid en duurzaamheid gaat het vooral om vaardigheden met technische tekenprogramma's. Dat helpt enorm om een succesvol printje te maken.
Verder zijn er tijdens het printen nogal wat hobbels die overwonnen moeten worden. Scheeftrekkken, scheuren, rommelig oppervlak als resultaat. Kleinere dingen zijn simpel maar bij grote dingen gaat het allemaal wat lastiger worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl