Joop66 schreef :
Boarderbas,
je lijkt op de hoogte te zijn van eea.
Ik volg wel eens wat ja
Daarom de volgende vragen:
1: voor die brandstofcellen zijn zeer zeldzame metalen nodig, voor zover ik begrijp. Hoe zit t daar inmiddels mee? Zijn die voldoende voorradig in de wereld?
Dat volg ik niet zo...
2: Hoe kun je van de gemaakte ammoniak weer energie maken? En hoe is het rendement daar weer van? En evt nadelen aan bijprodukten?
Amoniak kun je verbranden. Word het stikstof en waterdamp van. Verder een verbrandingsproces, dus gewoon onderhevig aan thermodynamische wetten en dus ~50% rendement.
Natuurlijk kun je voor Amoniak ook een brandstofcel ontwikkelen, maar dat is besides the point. Met name het synthetiseren van amoniak is efficiënter (78%) tov methaan (54%) (uit mijn hoofd, ik laat het aan Ad om dat te verbeteren)
3: Hoe kun je waterstof op een wat prettiger manier opslaan dan onder hoge druk/lage temperatuur? en kennen deze methoden ook een lek?
Je kunt het opslaan in hydrazines (metaalverbindingen), adsorberen aan actieve koolstof, of opslaan in de vorm van poeder. Dat is dan NaBH4. In aanraking met een zuur komt daat waterstof uit vrij. De uitgewerkte poeder kun je regenereren. Er zijn legio mogelijkheden. Antieke principes komen soms in flitsende nieuwe jasjes weer langs, maar het neemt niet echt een vlucht. Waterstof is een energiedrager, geen energiebron. Het moet concurreren met andere dragers (accu's, andere brandbare gassen en vloeistoffen, etc)
Inderdaad had ik me niet gerealiseerd dat je met waterstof in een motor, ook gewoon NOx maakt. Waarschijnlijk ietsje minder dan met een benzine/diesel, omdat de verbranding wat koeler zal zijn.
Dat heb je helemaal goed volgens mij!
Fundamenteel zal het zeker zo zijn dat alle principes voorradig zijn. Aan de andere kant ben ik dan ook benieuwd naar de praktische haakjes over de gehele levencyclus van alle spullen. Zomaar een voorbeeld: de accubranden van Li-accu's en hoe snel die uit de klauwen kunnen lopen. Voor waterstof weten we dat ook niet precies.
@Vinni over explosieve brandstoffen: Dit geldt ook voor benzine, en in mindere mate voor diesel. En natuurlijk het kookgas. Daarvan hebben we de risico's schijnbaar in de hand, en/of geaccepteerd. Aan accu's zijn we aan het wennen. Maar je hebt in die zin gelijk: risicovrij is het niet.
Heel goed punt! Wij trappen onze kar ook gewoon naar volstrekt dodelijke snelheden in het blinde vertrouwen dat er geen schapen op de snelweg lopen. Iets wat ZF ongetwijfels ter berde had gebracht als we een snelweg voorgesteld hadden.
Bottomline, is dat er ook in het wegvervoer, de strijd tussen accu's en waterstof nog lang niet gestreden is.
Precies. Zolang de energiedrager de energoedrager is, is er niet een doorslaggevend voordeel voor het een of het ander, zolang de energiebron nog het grootste euvel is.
Als we allemaal op gesynthetiseerde diesel zouden rijden en de bron er van was geheel groen, dan mochten we er vast weer Amsterdam mee in