4hoeve schreef :
Hoi Blue Ocean,
Ik haal de te verwarmen lucht uit de kajuit, was wel weer een gat extra, maar leek mij wel sneller warm worden.
Dat is natuurlijk zo logisch als 1+1=-2.
Immers , om lucht van , zeg nul graden op te warmen naar bijv. 40 graden ( met die overtemperatuur van 20 graden t.o.v. de gewenste kajuittemperatuur van bijv. 20 graden compenseer je dan de isolatieverliezen van je kajuit naar buiten) kost maar liefst twee keer zoveel KW als van die 20 graden naar 40 graden en dat kan de kachel waarschijnlijk helemaal niet meer leveren als het buiten echt flink koud wordt.
Wat je alleen nooit moet doen is de vebrandingslucht ( die aanvoer naast de verbrandingsgassenafvoer) van binnen aanzuigen , want dat geeft een groot risico voor koolmonioxide vergiftiging.
Nog beter is het om een driewegklep te installeren zodat je ook een beetje buitenucht kunt aanzuigen voor de nodige ventilatie aar dat kan natuurlijk ook met bijv. een kleine dekventilator.
Ad
Ik begrijp je antwoord niet. De te verwarmen lucht haalt hij uit de kajuit zegt hij, je geeft aan dat dat logisch is omdat die veel warmer is en dan later geef je aan dat dit ivm koolmonoxide niet slim is. Ik weet zeker dat ik t verkeerd begrijp, dus zou je t nog een keer op een andere manier kunnen uitleggen YB?