Scherp Bas! VB aanwezig maar niet aan gedacht.
Voor ons nieuwe “sportboten register” (<20m cq “klein schip”) zou dus de botencategorie opgenomen moeten worden:
<15m (lengte moet je nu al opgeven)
<20km/u (naar snelheid wordt nu niet gevraagd)
Je vaarbewijs geeft dan aan waarvoor je dat mag gebruiken.
Na registratie nu:
Bepalingen snelle motorboot
Het enkele feit van registratie zou nu de boot dus officieel “snel” maken, hetgeen pas weer herkenbaar is als je daadwerkelijk de stickers gaat plakken, hetgeen na registratie verplicht is.
Je moet dus oa een dodemanskoort hebben en je mag nergens sneller dan 20km/u (11kn, lijkt geen probleem, maar vóór de wind kom je daar net) tenzij aangegeven. Veel boten gaan daar overheen (@AndreAzuree).
Zonder deze registratie geldt deze beperking voor zeilboten niet.
Eea eens ingevuld (“kajuitboot”) en aanvraagformulier ontvangen.
Bij het aanvragen wordt geen snelheid gevraagd. Zolang je het motorvermogen niet terugbrengt, kom je niet in een schrappingsverplichting (is wel gek, @freriks92).
Aanvragen nu zou leiden tot een kentekenverplchting en officiele registratie van eigendom gekoppeld aan het WIN nummer. Dat zou fijn zijn en precies wat ik wil.
Vervolgens moet de geldigheid nog wel uitgebreid worden tot meer landen.
De beperkingen waaronder dodemanskoort en VB voor de andere schipper van de boot maken dat ik dit proefje vooralsnog niet zomaar ga uitvoeren. Eerst maar verder lezen richting details en uitzonderingen.
Jammer, want het is de eenvoudigste registratie die we hebben en maakt gebruik van het bestaande van origine aanwezige WIN brandmerk. Het zou zo eenvoudig kunnen.
Op dit moment wordt mijn eigendom alleen bepaald “op mijn woord” en het ontbreken van een claim van een ander. Deze RDW registratie rammelt daar ook. De eerste verkoper zou de eerste registratie moeten doen.