Cavitatie en loslating van de stroming zijn wel andere dingen.
Cavitatie treed op wanneer lokaal de druk onder de dampspanning komt, dat gebeurt niet zo snel bij een zeilschip. bij windsurfers weet ik het niet zeker.
www.surfer.com/blogs/design-fo...getting-up-to-speed/
Een engineer van het Oracle team heeft het over 50 mph voor zeilboten in dit artikel. Lijkt me dus niet voor ons van toepassing.
Wat er in de meeste gevallen gebeurt is dat aan de lage druk zijde van de roerblad de stroming snel los laat (niet meer netjes het profiel volgt) en er daar wervels ontstaan. Die vroege loslating zorgt voor een sterk verminderde lift van de blad en voor veel weerstand. Doordat je roer minder lift genereerd wordt het loevend moment door de zeilen (vooraal grootzeil) veel minder tegengegaan en draait de boot de wind in. Soms kun je dat volledig loeven nog wel voorkomen, maar remt de boot wel sterk door de toegenomen weerstand van het blad.
De oorzaak van de te vroege loslating ligt in het krachtenspel tussen de zeilen en het roerblad en in de aanstroomhoek en snelheid van de het water op het blad. Bij een te grote kracht van het grootzeil kan het roerblad gewoon dwars door het water worden getrokken wat resulteert in een groot loslatingsgebied.
Of de roerstand wordt te snel veranderd waardoor de aanstroomhoek te groot wordt. Uiteraard is het zo dat wanneer je sneller vaart je de roerstand ook sneller kunt veranderen.
Beide dus de te grote kracht en het veranderen van aanstroomhoek spelen uiteraard vaak tegelijekrtijd.
Ook bij lage snelheden kan het voorkomen dat je uit je roer loopt. wanneer, alser genoeg (zeer afhankelijk van de situatie) wind staat en je weinig snelheid hebt, je je grootzeil te snel dichtrekt kan de kracht te groot worden en draait de boot de wind in ongeacht je roerblad.
Uiteraard is dit alles volledig afhankelijk van de rompvorm, roerblad vorm/opp, zeiloppervlakte, windsterkte etc..