Earik schreef :
Dag Robert,
Ondanks je afsluiting heb ik toch nog wat info.
De Dufour T7 is gemaakt om droog te vallen en te stranden. Vandaar is er van het begin af aan gezocht naar een versterkte bodem of zool die bescherming biedt tegen schuren, schaven, klappen opvangen op zand en schelpen etc.
Vanaf '81 is Dufour begonnen met een RVS zool plaat, snel later een gegalvaniseerde plaat. Dit beviel niet door aanzienlijke kans op lekkage bij de bouten die de boel vasthouden. Zeker als de boot dagelijks droogvalt aan een ankerboei (Frankrijk) heeft de romp zwaar te lijden onder grote temperatuurschommelingen. Droogliggen, warm en bakken. Nat koud en koel. De uitzetting van de verschillende materialen (staal/polyester) zorgt dan voor vervelende rek en krimp bij de bouten.
Al in het eerste productiejaar is de werf overgegaan op een dubbele polyester laag op de zool met een rode gelcoat laag er tussen als waarschuwing dat de extra beschermingslaag is versleten en eventueel bijgelamineert moet worden. Het moet wel heel wild gaan wil je deze laag verslijten. Met de dubbele polyester zool of vlak waren de rek en krimp problemen opgelost. Dit is tot het eind van de productie doorgezet.
Als je de plaat terugzet kijk dan eerst of het RVS of gegalvaniseerd is. RVS zou fijn zijn en als het gegalvaniseerd is kijk of dat nog voldoende beschermt. Zorg vervolgens bij montage voor voldoende inbedding met kit om lekkage in het vervolg te voorkomen.
Bronnen: Bateaux No 278 '81, PBO JUNE '81
Op het blog van de DT7 Astree zie je de plaat ook (geknikt, pas daar dus voor op bij demontage), zie foto
(www restauration-bateau.blogspot punt com)
Groet,
Earik
Aha, degene die de mooie tekeningen van de T7 in het boek van de Waterkampioen heeft gemaakt.
En nu met hele nuttige info.
Nu snap ik ook dat ik geen eenduidige antwoorden van andere T7 bezitters heb gekregen.
Die bouten door de romp is ook precies het bezwaar dat ik heb om de plaat weer terug te zetten, en de reden dat ik de vraag hier gepost heb.
Aan de andere kant heeft het wel zeker 30 jaar zonder problemen gezeten, en als ik de bouten weer netjes in de kit zet en de plaat goed kan laten aansluiten op de romp zal het zeker weer een hele tijd goed gaan.
Toch overweeg ik om de plaat weg te laten en een dikke slijtlaag aan te brengen. Hoe ik dit het beste kan doen moet ik nog uitzoeken. Ik heb wel wat ervaring met epoxy, maar niet hoe je een dikke laag opbouwt. Misschien gewoon een plaat slijtvast materiaal met epoxy erop lijmen.