Eind jaren ´60 Had dhr. Joris een houten zeilscheepje van 24(?) voet, hij vond de binnenruimte klein in verhouding met de buitenmaten.
Er werd met van der Stad gesproken en daar kwam de Etap 22 uit, een bakdekker met veel meer en handiger binnenruimte.
De onbereikbare ruimtes werden gevuld met schuim, wat zorgde voor de onzinkbaarheid en veel handiger gevormde bergruimtes.
Men vond die eerste Etaps maar lelijk met dat bakdek, maar toen eenmaal die binnenruimte ontdekt was veranderde dat snel.
Op de Hiswa waar Etap aanwezig was, stond daar een in lengte doorgezaagde boot waar alles duidelijk zichtbaar was.
Dit vreselijke gebeuren kwam over de hele wereld in het watersportnieuws.
Op de vraag waarom zo'n mooie boot door te zagen: "Wel dit is de eerste waar wat aanpassingen gedaan zijn, en overal is nu de naam bekend.
Dit zonder ook maar één advertie, en DAT is een enorme uitgave die we niet hoeven te doen."
Op een volgende Hiswa met natte plaatsen, werd de brandweer uitgenodigd om de Etap tot zinken te brengen, dat lukte niet.
De naastliggende scheepjes protesteerden tegen de spatten die op hun scheepjes vielen.
De uitnodiging van de brandweer om hen ook gratis te testen werd afgeslagen.
Maar Etap haalde weer de publiciteit zonder advertentiekosten
Bavaria was de eerste die copieëerde, dat ging mis. Het schuim werd na afbouw ingespoten met gevolg dat de boot barste.
Het is misschien wel hierdoor dat Bavaria wat bekritiseerd wordt.
Anderen leerden hiervan en maakten betere copiën.
Er zijn meerdere zeilende oversteken vanuit Nieuwpoort naar Engeland geweest met alle afsluiters open zonder slangen eraan.
De zitbanken net nog boven het water in de boot.
Toen de explosieve groei in de watersport ontstond en Bavaria in grote series ging bouwen, aan Joris gevraagd waarom hij niet uitbreidde.
Het antwoord: "Dit is tijdelijk tot de markt oververzadigd is.
Het is beter om overuren te maken dan overcapaciteit ongebruikt te hebben.
Beter een (korte) wachtlijst dan stilstaande overcapaciteit."
Ik heb ooit TWEE Etaps op voorraad gezien, voor één week.
Van die raadgeving heb ik veel geleerd en daar in mijn werkzame leven veel aan gehad.
Etap stond ook open voor commentaren vanuit de kopers, daar werd aandacht aan besteed en goede ideeën werden toegepast.
In de huizen bouw was Etap ook sterk aanwezig met isolatie en energy besparing.
En wat het logo betreft, de naam Etap bestond al, wanneer er een bootje met die naam een logo krijgt kom je al snel op EEND uit.
Een eend drijft en duikt maar moeilijk onder water en de beginletter is de al aanwezige E in de firma naam.