Nachtvlinder schreef :
Je kent mijn situatie niet van destijds, Wadloper. Het gaat te ver om die uit te leggen; mijn punt is dat het op dat moment handig was dat er mensen van vlees & bloed zaten om een niet-standaard verzoek te kunnen vervullen.
Dat "mensen van vlees en bloed" geeft al aan dat je verhaal niet consequent is. Want de situatie in de shipping lane (die overigens vèr buiten het zeegat ligt en dus buiten de verantwoordelijkheid van de Brandaris valt) is, zonder AIS, ook nu alleen maar uit te vinden als je een internetverbinding hebt en zelfs dan heeft wat je ziet waarschijnlijk de nodige minuten achterstand t.o.v. de werkelijkheid.
Sommige zaken zijn gewoon niet te digitaliseren als er snel moet worden gereageerd op allerlei calamiteiten. Zo'n Brandaris kijkt niet alleen op een raderscherm. Men kijkt ook gewoon naar buiten en er is niet zoveel binnen straal van pakweg vijf mijl dat de mensen op de vuurtoren ontgaat. Bij allerlei grotere en kleinere incidenten, zoals de recente aanvaring tussen de veerboot en de watertaxi, overziet de Brandaris als één van de eersten de situatie en kan er met die kennis iets worden gedaan bij het organiseren van hulpdiensten.
Het gemiddelde marifoonverkeer tussen de Brandaris en de verschillende deelnemers aan het scheepsverkeer rond Terschelling is 99 % van de tijd niet zo opwindend, maar dat jij daaruit distilleert dat de bezetting van de Brandaris door mensen totaal uit de tijd is, is een behoorlijke misvatting.
Voor de rest volstaat een bandje dat remote wordt ingesproken, een paar keer per dag. Wat kun je niet online vinden, wat de Brandaris herhaalt? Het primaire doel van een verkeerscentrale is hier verworden tot een waterstandjes automaat. Dat kun je gewoon door een call-center laten overnemen. Of een internetpagina.
Je snapt natuurlijk al dat ik met mijn opmerkingen hiervoor het gras al redelijk voor je voeten heb weggemaaid. En ongelukje op het Wad of in het zeegat ziet een bandje niet.
Ik zou ook niet één-twee-drie weten wat het dag- of weekschema van de schietoefeningen op de Vliehors is; heb jij een linkje?
Qua functie als verkeerspost (daar bijt je jezelf nogal in vast) is de Brandaris misschien niet zo essentieel als Sector Dordrecht, maar als je het marifoonverkeer tuseen die post en de binnenvaart zou horen, zou iemand als jij zomaar dezelfde conclusie kunnen trekken. Temeer omdat op kanaal 79 de schippers ook veel onderling regelen.
Nostalgie is niets mis mee verder, maar doe nou niet of de Brandaris essentieel is.
Je zal wel niet van gedachten zijn veranderd, maar ik hoop dat wat ik hier schrijf, toch duidelijk maakt dat een bemande Brandaris van een zeker belang is. Dit even om een defintie van "essentieel" te vermijden; dat laat ik graag aan jou over.