Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu kabels dikte

Accu kabels dikte 02 feb 2024 09:51 #1538741

Dat klopt , maar de electronica in de Cyrix houdt dat in de gaten .

Het is dus een relais met wat electronica erin .

En niet zoals beweert wordt een simpel relais wat de accu's altijd parallel zet .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 10:20 #1538753

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30022
Dat "startaccu eerst" bij een Cirix is bijna volledig flauwekul.
Een start accu is vrijwel altijd tjokvol.
Starten is 3 seconden 200A? (1,9Kw = 160A). Starten kost dus maar 0,16 AH uit je accu. Dus waar heb je het over?

Flauwekul dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 feb 2024 10:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 10:59 #1538761

Precies, bovendien reageert die Cytrix op klemspanning tijdens laden, niet in rust. Klemspanning tijdens laden zegt weinig over de laadtoestand en zal bij een al bijna volle startaccu meteen triggeren.

Wordt meer als een motorloop-detectie gebruikt, niet als een laadtoestand monitoring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 12:01 #1538777

Hang nu eens een half lege eraan en kijk eens wat er dan gebeurt.

Wel eens gedaan en simpel kijken , heb op de start accu en de service accu een monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 13:46 #1538798

Het ding triggered niet op een vaste klemspanning, maar kijkt naar de trend in een bepaalde range. Aan de hand van die trend zal ie detecteren dat de motor gestart/gestopt is.

Maar vóórrang aan de startaccu? Dat ding weet niet eens welk van de aangesloten accu's de startaccu is - schakeling is symmetrisch.



De Cyrix-ct 12/24 kijkt naar de algemene trend (verhoging of verlaging van de spanning) en
past de meest recent uitgevoerde actie alleen aan als de trend tijdens een bepaald tijdsbestek veranderd is. De tijdsvertraging is afhankelijk van de spanningsafwijking van de trend
Laatst bewerkt: 02 feb 2024 13:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 14:22 #1538808

Het ding hoeft ook niet te weten wat de start accu is . Dat is al bepaald hoe hij aangesloten zit en ook op welke terminal de start accu moet en welke terminal de service accu . Dat is niet pak maar welke je uitkomt .

Die loopt ook helemaal niet via de cyrix , zie installatie schema wat erbij hoort .

Victron heeft hier best goed over nagedacht , en denken jullie echt dat het hun niet was opgekomen alle opmerkingen over de laad spanning ?

Ps net als bij een shunt staat aangegeven waar de accu zijde zit en waar de load , anders kan hij niets bepalen omtrent laden en ontladen . Daarom staat het er ook op . Die shunt weet niets dat is een dom ding .


Laatst bewerkt: 02 feb 2024 14:30 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 14:37 #1538809

Dat ze bij Victron echt niet helemaal dom zijn blijkt uit deze een Victron smart BMS alleen geschikt voor hun smart LFP accu’s .

De zekering hier heeft 2 functies, zekeren uiteraard maar ook de Max laadstroom dynamo bepalen .
Nu dacht ik in de eerste instantie hoe wil je dat doen ????? Nou zo dus ;


Wat ze doen is een shunt meting over de zekering en die bepaald intern de laadstroom . Hier getoonde pcb met 2x 30 A geeft dat de dynamo met maximaal 40A zal gaan laden





Geen domme jongens naar mijn bescheiden mening bij Victron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 18:04 #1538861

Je laatste post is off-topic. Niemand zegt dat Victron dom is...

Je post daarvoor wordt te ingewikkeld verder met je op te nemen en zal uitmondden in spraakverwarring. Zullen we het er voor nu op houden dat het een prima product is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 18:16 #1538864

Weer een hoop verwijten (helaas) richting mij ; maar ik zei niet "Maar vóórrang aan de startaccu? Dat ding weet niet eens welk van de aangesloten accu's de startaccu is - schakeling is symmetrisch."

Daar wordt het onduidelijk van vandaar het schema . Het ding weet dus wel wat de service accu is en de startaccu, mits goed aangesloten. Dat hij bi directioneel is voor de start assist is totaal wat anders ;)

Wel eens 2 van die dingen geïnstalleerd , startaccu -> service dan van de service naar de boegschroef accu .

Eerst start accu laden , dan service accu en daarna de boegschroef (die in de praktijk nog te weinig krijgt maar goed niet mijn boot ) Toch werkt het als bedoeld prima . pas als de servicebank weer geladen is voor het grootste gedeelte komt de boegschroef accu aan de beurt .

Een prima product is het zeker beter dan geklungel met diode blokken :)
Laatst bewerkt: 02 feb 2024 18:16 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 02 feb 2024 18:31 #1538867

Jeroen-Pion schreef :
Een prima product is het zeker beter dan geklungel met diode blokken


Mooi, dan zijn we dáár uit. De rest is de discussie niet waard zoals ik al zei.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 03 mrt 2024 16:17 #1544434

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5441
Calidris schreef :
Waarom snap ik het niet?
Waterblok heeft een al een laadrelais (niks mis mee) en wil dat vervangen door een Cirix?

Een Cirix IS een laadrelais, mogelijk een solidstate en inteligenter.

Vanwaar dit idee?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik heb gemist dat hier antwoorden kwamen...
Mijn bestaande laadrelais meet ik maar 12+ voltjes aan de serviceaccu.
Ik gooi de verbinding servicegroep laadrelais dynamo eruit.
En installeer de Cyrix. Een relatief eenvoudige oplossing voor het probleem van inferieure verbinding.
De laadstroom naar de startaccu zal nu via de Cyrix naar de servicegroep gaan.
Bijkomend voordeel is dat mijn acculader via een keuzeschakelaar startaccu of servicegroep laadde.
Nu zullen beide geladen worden door de Cyrix (die is bidirectioneel) de keuze schakelaar is niet meer van belang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 04 mrt 2024 14:50 #1544658

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30022
Wat is het verschil in verbindingen tussen je oude laadrelais en de cyrix?
Dat ook gewoon ogen met boutjes.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 05 mrt 2024 11:21 #1544792

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1439
Ik weet dat ze duurder zijn, maar ik prefeer toch een ArgoFet boven een Cyrix.
Realiseer je wel dat een Cyrix je accu's gewoon parallel zet als de dynamo stroom levert.
Je koelkast leegt dus zowel je startaccu als je motoraccu.

De 'slimmigheid' is dat als de dynamostroom minder wordt dan je verbruikers nemen, de Cyrix weer afschakelt.
Maar echt mooi is het niet.

Ik heb een ArgoFET. Dat vind ik een fraaiere oplossing, en werkt ook voor zonnepanelen bijvoorbeeld.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 05 mrt 2024 11:31 #1544793

""Realiseer je wel dat een Cyrix je accu's gewoon parallel zet als de dynamo stroom levert.
Je koelkast leegt dus zowel je startaccu als je motoraccu.""

Dan zou ik m'n dynamo of koelkast na laten kijken , want dat zou niet mogen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kabels dikte 05 mrt 2024 11:33 #1544795

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5441
Calidris schreef :
Wat is het verschil in verbindingen tussen je oude laadrelais en de cyrix?
Dat ook gewoon ogen met boutjes.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Nu twee draden van dynamo naar relais, een om te schakelen en een voor de laadstroom, van relais een draad naar hoofdschakelaar servicegroep. Die kunnen allemaal weg en daar zit ergens iets mis.
Dynamo zit BB accu's staan SB dus nogal lengte.
De laadstroom gaat voortaan via de bestaande originele kabel die tot nu alleen de startaccu laadde.
De Cyrix installatie is vlak bij de accu's met korte kabels.
De acculader zit daar ook.

Ik had dus een laadkabel voor startaccu en een voor servicegroep vanaf dynamo, nu gaat alles via de startaccukabel en wordt door de cyrix verdeeld.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2024 11:34 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl