Ko
madoc schreef :
Reed schreef :
Uiteraard is het midden het mooiste maar er is helemaal niets mis mee wanneer de motor (ver) uit het midden wordt aangebracht. Sterker, vroeger werden er wel hulp-motoren naast of aan de romp geplaatst om allerlei redenen en dat ging ook. Manoeuvreren is dan lastiger, maar je komt er goed mee vooruit.
Sommige Ifks wedstrijd skutsje en afremmen met een puts. Nu nog steeds.
Madoc, ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt hier
Bij de IFKS mogen skûtsjes een ingebouwde motor hebben, bij de SKS niet. SKS-skûtsjes zie je daarom buiten de wedstrijden wel eens met een bbm aan het roerblad of naast de romp inderdaad. Daar kunnen ze ook prima mee afremmen hoor. Die puts wordt vaker gebruikt tijdens de wedstrijden, om bijvoorbeeld net even te remmen voor een benedenwindseboei.
Paar keer bemand op een If8ks Skutsje en daar hadden we geen motor maar idd een Bb motor aan de zijkant en voor de sluis van Staveren moesten we remmen met de puts. Eenmaal onderzeil werd de motor weggenomen en in de kajuit opgeborgen. Het afremmen bij een boei om ruimte te creëren is me ook bekend.Ik haal dus niets doorelkaar maar put uit eigen ervaring.