Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe een relais aan de alternator aansluiten.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 11:06 #116991

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Erhm, mis ik iets of...

Relais parr. schakelen aan het laadstroom lampje...Dan ben je er toch?? Als je dan een relais neemt met maak/verbreekcontact (zijn ze vaak allemaal geloof ik) dan ben je er. Dat is dus aansluiting op D+. Maar dan op de + en niet aan massa. Misschien dat er net niet voldoende stroom kan lopen om een relaitje te bekrachtigen, anders even een transistorschakelingetje in elkaar draaien.

Of denk ik nou te makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 02 mrt 2010 11:19 #116993

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Dan gaat het relais dus ook uit als je het contact van de motor afzet. Het lampje gaat dan immers ook uit. Dus dan laadt zijn schroefasdynamo alleen als de motor uit is maar het contact aan staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 03 mrt 2010 05:29 #117107

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hier zijn we terug met een update, geen van de alarmen - temperatuur , oliedruk enz. is bruikbaar voor het sturen van het relais. Ze geven zowel met ingeschakeld sleutelcontact als zonder ingeschakeld allemaal volledige spanning door.
Tja , hoe dat komt weet ik niet , mogelijk wordt er via via altijd wel een massa (negatieve pool) gevonden zodat het relais steeds blijft bekrachtigd,....niet bruikbaar dus.

@ Sjaap,

met uw voorstel begon ik namelijk de vraagstelling in eerste instantie.
De D+ is een optie , maar de 10 punten vraag blijft wel of een aftakking daarop (en bijgevolg via het relais een afleiding naar de massa) de sturing van de alternator niet beinvloed.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 04 mrt 2010 13:55 #117306

sailbleu schrijft:
Free Bird schrijft:
Als ik het gezever er uit zeef is de vraag waar een relais op moet worden aangesloten zodat dit bekrachtigd wordt als de motor draait?
B+ dus en massa.



Hi free Bird , maar daar zit dan ook een probleem.
Ik beschreeef het eerder al , op de B+ meet ik continue minstens 10 volt , en dat is al genoeg om het relais aan te trekken.
Ik weet dat dit normaal niet kan omdat er een diodebrug tussen de alternator en de accu staat , maar het is nu eenmaal zo.

Daarom dacht ik aan D+ , maar ik las her en der al dat je voor die optie gebruik moet maken van diodes.

Excuus, excuus.

D+ en massa, zo zit het bij mij zonder verdere diodes o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 04 mrt 2010 17:15 #117329

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Olie druk sensor is een breek contact, hier schakel ik regelmatig relais mee.

Neem dit bosch relais.
Je kunt hiermee zowel afvallend of opkomend schakelen via de contacten 87 of 87a.
Schakelt ook bij 10V.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 05 mrt 2010 14:37 #117473

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ron , het probleem is niet het type relais , maar een aftakpunt vinden om dit relais te activeren.
Zoals ik eerder zei , het oliedruk contact en andere geven langs alle kanten door.
Waarmee ik wil zeggen dat het geen verschil uitmaakt of ik nu het contact van de motor mbv de sleutel opzet of niet , al die dingen blijven overal stroom geven zodat het relais steeds aangetrokken zal blijven en dus de schroefasgenerator buiten strijd legt.

Ik weet dat dit onbegrijpelijk is , maar ik heb alles verschillende keren doorgemeten van links naar rechts en van onder naar boven , en ik begrijp het ook niet meer.
geen van de contacten , oliedruk , temperatuur enz. zijn bruikbaar.

Zo lijkt D+ de enige optie.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 05 mrt 2010 16:46 #117498

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ok, eerst even kijken wat voor type oliedruksensor we hebben,

A-

of

b-

Bij A gaat het werken, is een aan massa schakelende sensor, als motor loopt contact breekt.

Bij B gaat het niet zomaar, is een sensor met ohmse weerstand om een meter mee aan te sturen.
Deze blijft dus geleidend.

Welke hebben we ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 05 mrt 2010 17:00 #117501

En als de oliedrukmeter 'aanslaat' valt je relais af.....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 05 mrt 2010 19:11 #117519

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Blijf toch een beetje met die spanning op B+ zitten. Is in het diodeblok niet een diode kapot (of beide)?

Voor alle zekerheid. Je schrijft dat de diverse sensoren "langs alle kanten doorgeven". Is het nu zo dat als je meet tussen het schroefje op de sensor (ga even van de bovenste foto uit) en de massa, je dan altijd de accuspanning meet of het kontakt nu aanstaat of uit? En blijft die spanning als je oliedruk hebt?

Het lijkt er op dat de omweg van het draadje toch de kortste weg wordt. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 06 mrt 2010 07:17 #117551

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
ron b schrijft:
Ok, eerst even kijken wat voor type oliedruksensor we hebben,

A-

of

b-

Bij A gaat het werken, is een aan massa schakelende sensor, als motor loopt contact breekt.

Bij B gaat het niet zomaar, is een sensor met ohmse weerstand om een meter mee aan te sturen.
Deze blijft dus geleidend.

Welke hebben we ?




Ron , het is het type B.

Maar bij het lezen van de laatste reacties werd het me duidelijk dat ik enkel een goede meting op het oliedruk contact kan uitvoeren wanneer de motor draait natuurlijk.Pas dan is dat electrisch contact geactiveerd.
Heeft dus geen zin om met sleutelcontact aan of uit te meten omdat daarbij op dat moment de olieswitch nog niet ' meespeelt '
Bij draaiende motro kan ik meteen ook de D+ en B+ doormeten en een geschikte keuze maken.

Ok , dan weet ik genoeg.
Alle bedrading ligt gereed en dit klusje kan op zich laten wachten tot de boot terug in het ligt.

Volgende week kunnen de testen met de schroefasgenerator beginnen , alle foto's zijn in de loop van het ontwikkelingsproces gemaakt en na de resultaten van de rendementstesten (met ook enkele foto's) is het enkel nog een gepaste tekst toevoegen om de bijdrage te posten.

Wordt vervolgd.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 06 mrt 2010 07:19 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 06 mrt 2010 08:46 #117567

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Kleine tip.
Meet niet met een universeel meter voor 12 volt spanning.
Waarom?
Als er een grote overgangs weerstand zit ( slecht contact) meet je altijd met een universeel meter 12 volt spanning.

De inwendige weerstand van een univ. meter is hoog, minimaal 1 megaohm.
Hierdoor gaat het af en toe fout en word dit niet meer begrepen immers ik heb toch spanning en werkt toch niet?

Pak een lampje (meet schroefendraaier met lampje) geschikt voor 12 volt en zet op de gewenste onderdeel.
Dan kan je probleem loos zien of de spanning juist is.
Overgangs weerstand hoog (lampje uit) (universeel 12 volt)
overgangs weerstand laag (lampje aan) (universeel 12 volt)

Hoezo op het verkeerde been gezet worden.
Kleine bijdrage over meten


groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 06 mrt 2010 18:12 #117642

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ Sailbleu

Zender B is niet geschikt, dit is geen alarm contact maar een druk sensor, deze is voor de smeerolie druk meter en niet voor het alarm.
Verder zoeken of je nog een sensor op de motor hebt zoals foto a.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe een relais aan de alternator aansluiten. 07 mrt 2010 06:23 #117690

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik zal zeker alle suggesties en opties ter harte nemen.

Bedankt allen voor de feedback.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl