zeehond schrijft:@ Erik,
Als je de schroefasgenerator belast. Dan neem ik aan dat de schroefas een hoeveelheid energie levert. Dat lukt toch alleen maar als het toerental terugloopt.
Heb je daar rekening mee gehouden?
Ik herinner me een artikel van iemand die een wasmachinemotor gebruikte als schroefasgenerator. Dit was juist vanwege het toerental en het probleem van een te grote poelie op de schroefas. Ik moet eens zoeken of ik dat artikel nog ergens terug kan vinden.
Ik weet niet helemaal zeker of ik je vraag goed begrijp.
Als ik zeilend vaar is er een x aantal rpm de dynamo (110A x 24 volt = 2.64 kW = 3pk) remt de schroefas af, daar heb ik inderdaad rekening mee gehouden, maar daar kan de dynamo leverancier meer over zeggen, in mijn geval (26" fixed propellor met 4 bladen) is de terugloop in toeren nauwelijks tot niet merkbaar.
Tijdens het varen op de motor heb ik er geen rekening mee gehouden. Bij 1900 rpm (motor) is het vermogen ongeveer 60-65 pk en vaar ik 7,3 tot 7,5 knopen. Of de dynamo wel of niet meedraaid kan ik daarbij niet merken en verwaarloos ik dus ook. Ook in brandstof verbruik kan ik het nauwelijks merken.
Tijdens het varen op de motor draaid mijn dynamo ongeveer 2x zo snel als tijdens het zeilen. Ik heb de dynamo geoptimaliseerd voor het zeilen, daar is hij voor mij het meeste van nut. Maar je moet er wel rekening meehouden dat hij tweemaal zo snel draaid en dus ook een hoger elektrisch vermogen levert dan wanneer hij langzaam draaid, je accu's en laad regelaar moeten daarop wel afgesteld zijn.
gr
Erik