Giel schrijft:In de auto vind ik het anders, die gebruik ik elke dag.
Behalve als je met de boot weg bent of op andere manieren op vakantie. Of zoals ik een paar hobby barrels erbij hebt - een auto die maandenlang stilstaat is voor mij de normaalste zaak van de wereld. Accu wordt alleen afgekoppeld als ik van tevoren weet dat ik de auto langer dan 2 maanden niet zal gebruiken, en de
enige reden is dan het behoud van de accu. In het seizoen komt dat met de boot eigenlijk nooit voor. Goed, dat er soms een reparatie "wat" uitloopt...
maar dat valt niet onder "van tevoren weten".
De oudjes (auto's) die de hele winter ongebruikt blijven, gaat de accu helemaal uit, om binnen bij constante temperatuur opgeslagen te worden. Dat doe ik sinds afkoppelen in de winter nauwelijks bleek te helpen. Doe ik met de boot trouwens ook, accu's van boord in de winter.
Het wantrouwen tegen de electrische installatie aan boord wordt soms wel wat overdreven hoor.
Alles moet liefst via drie verschillende schakelaars, driemaal gezekerd en tweemaal uitgeschakeld, elk lampje of apparaatje krijgt z'n eigen zekering (hoezo "groepen" ?) en er mag geen nano ampere lopen als men niet aan boord is.
Beetje overdreven hoor... in een auto zit er ook genoeg aan permanente plussen zonder hoofdschakelaar. In groepen, alles gezekerd op de startmotor (en soms de dynamo) na. En dat zonder volt/ampere meters.