Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diepontlading voorkomen

Re:Diepontlading voorkomen 15 okt 2010 15:54 #155002

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6322
Hoi Kees,

Ah, op die manier. Ik vaar ook regelmatig tochten alleen, en zoals Stegman en Speed20 al hebben gezegd, is een stuurautomaat echt heel heel heel fijn ;) Want veel boten raken van koers af als je het roer loslaat.

Ik heb een 105ah accu in de boot waar alles aan vast zit. De koelbox die op langere tochten ook meegaat alleen niet, die gaat pas aan als ik aan de walstroom lig. Normaal gesproken blijft de koelbox (staat in een bakskist) redelijk koel tijdens het varen, we hebben immers niet altijd 30 graden+ zoals afgelopen zomer.

Verder gebruik ik tijdens het varen weinig stroom: marifoon op standby, GPS, dieptemeter/log, en de stuurautomaat tijdens zeilen hijsen/strijken/trimmen, koffiezetten, naar de wc, broodje smeren, kaart erbij pakken, zeilpak aantrekken, noem maar op. Voor mij in ieder geval veel belangrijker dan de koelbox aan hebben tijdens het varen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 16 okt 2010 07:54 #155109

  • keesk
  • keesk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Als ik op de Waal, Maas, Volkerak of Hollands diep vaar heb ik weinig zin om de kajuit in te gaan, ook al is mijn boot maar 27 ft. En ja, je hebt vaak best wel even tijd, want het gaat ook niet van het ene op het andere moment fout met de accu, maar ik wil die sores niet (keuze) en er zijn betaalbare technische oplossingen voor, zoals eerder aangegeven is.
In het begin van de discussie heb ik aangegeven, dat mijn accu zo'n 6 uren stroom kan leveren buiten de gevarenzone. Dan moet hij wel in prima conditie zijn en volledig opgeladen.
In de praktijk komt het bij mij nog weleens voor dat als je als passant ergens in een haven overnacht de euro naar mijn gevoel in de ene jachthaven meer elektriciteit oplevert dan in de andere haven of dat 's morgens blijkt dat het walstroomsysteem is uitgevallen. Het meest extreme maakte ik dit jaar mee: 's nachts had een andere passant mijn stekker uit het walstroomstation gehaald.....
Groet,
Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 16 okt 2010 08:40 #155118

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Keesk,
Is het mogelijk om er een extra accu bij te zetten.
Ik denk dan aan een 70 A/H accu voor de laptop alleen en/of koelbox.
Dan verspreid je de stroom afname en gaan je accu's ook langer mee.
Een accu op het kritsche spannings nivo leeg trekken is niet zo problematisch!
De spanning is dan 12,1 volt, dus 60% leeg getrokken.
veel verder zou ik niet gaan.
80% leeg is 11,88 volt. stop met verbruikers.

Direct bij de wal weer opladen met een goede accu lader.
Laat je de accu leeg staan dan kan je deze na 1 week bij het afval zetten.

Een andere accu keuze is ook mogelijk, zodat je deze verder leeg kan trekken.

Kijk hier eens naar:

Absorbed Glass Mat
AGM staat voor Absorbed Glass Mat, wat verwijst naar het scheidingsmateriaal dat gebruikt wordt tussen de positieve en negatieve accuplaten in de accu’s welke tegelijkertijd het elektrolyt (water en zwavelzuur) absorbeert. Het belangrijkste verschil met een gelaccu is de scheiding van de platen, wat middels glasfibermat gebeurt met de geabsorbeerde elektrolyt.

Deze accu's zijn wel prijziger maar zijn ook beter.


groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 16 okt 2010 09:06 #155129

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Kees,

Ik zie het eigenlijk zo:
Je hebt of (1) te weinig accucapaciteit, _of_ (2) je verbruikt te veel stroom voor het soort tochten dat je maakt. Nou kan ik me voorstellen dat je op een 27 voeter niet zomaar een extra service-accu bij kan plaatsen, dus heeft het zin om wat aandacht aan het stroomverbruik te besteden. Een diepontladingsbescherming of accu-alarm is in mijn ogen alleen een laatste redmiddel.

Ik weet niet precies wat voor laptop of koelbox je hebt, maar ik vind het verbruik dat jij hebt opgegeven erg hoog liggen. Wat jij zou moeten nagaan (meten) is of je laptop werkelijk continu 4A vraagt, en je koelbox continu hetzelfde. Om je een idee te geven: onze boordlaptop gebruikt gemiddeld ongeveer 1,5 tot 2A en onze goed geisoleerde (compressor) koelkast gemiddeld zelfs minder dan 1A als 'ie op temperatuur is gekomen. Wij hebben dezelfde accucapaciteit (105Ah) maar kunnen gemakkelijk meer dan 24 uur overleven zonder walstroom, waarbij de koelkast uiteraard gewoon blijft aanstaan.

Heb je trouwens een (stroomvretende) thermo-elektrische koelbox of eentje met een compressor? Dat laatste type is echt vele malen zuiniger.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 17 okt 2010 19:08 #155350

  • keesk
  • keesk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Waarschijnlijk ter afsluiting. Alle suggesties zijn waardevol, alleen heb ik eerdere keuzes gemaakt en daar ga ik eerst maar mee door. De koelbox verbruikt volgens de producent 50W en mijn mini-laptop 40-45 W, gemeten met een vermogensmeter. Daar zit dus niet zoveel rek in. Volgend jaar ga ik in ieder geval kijken of de koelbox snel in temperatuur oploopt. Zoniet, dan gaat ie eraf. Bijplaatsen van een derde accu heb ik wel overwogen, maar voorlopig niet opgepakt. Kost toch weer kostbare ruimte en centen, nietwaar.
Ik ga ook eens verder kijken of ik mast- en zeiltrim beter kan krijgen, dat de loefgierigheid van de boot afneemt.\Nogmaals, iedereen bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 17 okt 2010 19:30 #155360

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Nog even dit.
Een koelbox neemt niet konstant 50 watt op.
Oftewel een goede 4 ampere.
Deze slaat aan en weer uit.
Dus misschien wel 25 watt over een heel uur gemeten.
Op mijn dehler heb ik veel en ingrijpende installatie verandering toe gepast.
Waar onder ook een 3e accu en alles apart geschakeld
Bevalt prima met een nasa accu montor.

sucses en groet Jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 17 okt 2010 20:06 #155373

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Er zijn zeker koelkastjes die gemiddeld(!) 50 watt verbruiken. Zeker flinke absorbsie koelkastjes. En koelkastmakers geven juist erg positieve waarden op: gemiddeld verbruik met een inhoud dat er koud is in gegaan en een omgeving temp. van 18 graden of zo. Meeste koelkasten verbruiken juist in de praktijk meer dan ze beloven. Hou dus maar zeker rekening met 50 watt als dat in de folder staat, minder is eventueel mooi mee genomen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 04 dec 2010 19:12 #164321

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Diep-ontlading beveiliging voor 12V lood-zwavelzuur accu's (budget model)

Je wilt je service accu beveiligen tegen geheel ontladen. Dan moet je er voor zorgen dat de accuspanning tijdens belasting niet onder de 11,8V komt (geldt voor gel-accu's, voor semi-tractie is 12,2V beter). Bij een doorlopende meting van de spanning door een elektronische schakeling is een kritisch omklappunt vast te leggen.

Hele erge EDIT:

De schakeling werkt niet zoals gepland (zie opvolgende posts).

Ik pas de schakeling aan en post hem dan opnieuw!

Sorry voor de dode mus :( , maar er komt een goede!
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 05 dec 2010 07:12 door Peper. Reden: schakeling werkt niet naar behoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 04 dec 2010 20:09 #164326

Maar heb je hem ook zelf getest?
Er lijken wat foutjes in de schakeling te zitten, de zener heeft een spanningsval van 12V, de transistor is geschakeld als emittervolger, dus ik zie niet zo snel 12V op die emitter komen.....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 04 dec 2010 20:35 #164328

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Yes, getest.

Ik snap wel wat je bedoelt, de meeste schakelingen hebben de zener in de emitter zitten en dan is de transistor geschakeld als stroombron om de stroom door de zener (en daarmee de spanning) constant te houden. Dit is hier niet zo gebruikt.

Doordat er een bleeder van 100k in de emitter zit, kruipt de spanning op de emitter omhoog tot de bijna de collectorspanning. ongeveer 0,1V lager dan de zenerspanning van 12V. Dit is ruim boven de threshold van de BUZ11, die bij 12V >30A doorlaat.

Zakt de spanning onder de referentie van de zener dan is er geen basisstroom meer en gaat de transistor dicht. De lekstroom van deze transistor is ongeveer 100nA. Deze lekt weg via de bleeder. De gatespanning daalt naar <0,1V als de paracitaire capaciteiten van de BUZ11 en C1 zijn leeggelopen.
Ik heb ook andere transistoren geprobeerd voor Q1 en dan heb je soms een bleeder van 100k nodig om de lekstroom van de zener naar de nul af te voeren. Maar bij de meeste transistoren was dit niet nodig, de basis emitter junctie trekt zich van 1uA niet veel meer aan. Misschien hadden die andere transistoren een extreem hoge hFE bij een lage basisstroom.

De transistor BC337 werkt dus op de grens van dicht en bijna dicht. Hierdoor krijg je een hele scherpe knik als referentiespanning.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 04 dec 2010 21:56 #164332

Peper schrijft:
Yes, getest.

Ik snap wel wat je bedoelt, de meeste schakelingen hebben de zener in de emitter zitten en dan is de transistor geschakeld als stroombron om de stroom door de zener (en daarmee de spanning) constant te houden. Dit is hier niet zo gebruikt.

Doordat er een bleeder van 100k in de emitter zit, kruipt de spanning op de emitter omhoog tot de bijna de collectorspanning. ongeveer 0,1V lager dan de zenerspanning van 12V. Dit is ruim boven de threshold van de BUZ11, die bij 12V >30A doorlaat.

Zakt de spanning onder de referentie van de zener dan is er geen basisstroom meer en gaat de transistor dicht. De lekstroom van deze transistor is ongeveer 100nA. Deze lekt weg via de bleeder. De gatespanning daalt naar <0,1V als de paracitaire capaciteiten van de BUZ11 en C1 zijn leeggelopen.
Ik heb ook andere transistoren geprobeerd voor Q1 en dan heb je soms een bleeder van 100k nodig om de lekstroom van de zener naar de nul af te voeren. Maar bij de meeste transistoren was dit niet nodig, de basis emitter junctie trekt zich van 1uA niet veel meer aan. Misschien hadden die andere transistoren een extreem hoge hFE bij een lage basisstroom.

De transistor BC337 werkt dus op de grens van dicht en bijna dicht. Hierdoor krijg je een hele scherpe knik als referentiespanning.

Je gebruikt de lekstroom van de zener??? Dus daar iets een afwijking in en de transistor die een iets hogere of lagere versterkingsfactor heeft, en het werkt niet meer?
Klinkt als een elektuur schakeling. Die waren vroeger bij ons op de developmentafdeling nou niet bepaalt populair...
Beter een transistortje meer dus voor een goede werking..
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 05 dec 2010 07:07 #164358

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@ It Paradyske
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
Het werkt wel, maar het blijkt niet te werken zoals ik had uitgevogeld.
Voor de test gebruikte ik een acculader en een stevige regelweerstand in serie en een 21W knipperlicht als belasting.
Door de hoge weerstanden rond de transistor blijven de stromen klein (en het eigen verbruik van de schakeling klein) en hebben lekstromen een grote invloed. Bij deze lage stroomsterkten is de versterkingsfactor van de BC337 heel hoog (specs geven aan tot 600!) en gaat de zaak oscilleren!
Had ik de metingen gedaan met mijn oude scope, dan had ik dat gezien. De frequentie van de oscillatie schopt de sampler van mijn DVM geheel in de war, vandaar dat ik maar 0,1V over de BC337 meet. Dat had mij op het idee moeten brengen dat er iets doorheen 'roeide' want hoe kan die spanning lager zijn dan de saturatiespanning van een silicium transistor (tussen 1,0 en 1,4V)?
Als er een beetje stroom door de zener loopt, oscilleert het en als de zener 'dicht zit' stopt de oscillatie. Het is dus kennelijk de oscillatie die de BUZ11 open houdt.

Dit kan zo niet en ik haal mijn post weg en verander de schakeling.

Bedankt voor je inbreng!
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 05 dec 2010 11:14 #164381

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Volgens mij hebben jullie het over een leuk schakelingetje.
Ik kan het alleen zelf niet vinden. Dat zal wel aan mij liggen maar toch......... waar?
Grt,Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diepontlading voorkomen 05 dec 2010 21:16 #164477

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Nee, het ligt niet aan jou, de schakeling heb ik weggehaald omdat het niet betrouwbaar en op de goede manier werkte. Niet wanhopen, het komt terug en beter.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl