Wallaby schreef :
Mijn service accu is een Calcium-accu (deep cycle), mijn start accu een lood-accu. De externe regelaar is een HC Cargo, 14V (productcode 130679). Deze is de vervanger van mijn oude Hüco 14V (productcode 130723. De draden D+ (van contact naar regelaar), DF+ (van regelaar naar F dynamo) en E (van E dynamo naar massa motor) zijn allen nieuw, 2.5 mm2. De enige draad die nog oud is is de min draad van de regelaar. Ook de laadkabel van de dynamo naar het diodeblok is nieuw (25 mm2).
Wat betreft het bedrijf, dat vertrouw ik echt wel zoals alle autobedrijven, botenbedrijven en andere bedrijven die enigzins te maken hebben met 6V, 12V of 24V techniek hier in de omgeving. Als iedereen hier komt zal het aan de kennis denk ik niet ontbreken.
Wat me trouwens verbaasd, als over een diodeblok een spanningsverlies van 0.6 - 0.7V optreedt zou ik toch ook een lagere spanning verwachten, toch?
Rest mij denk ik het volgende te doen:
1. Met mijn multimeter nog een keer alles nameten tijdens het laden
2. De min draad van de regelaar vernieuwen voor alle zekerheid en alles nameten
Mis ik nog wat?
Meet eerst de uitgangspanning avn de regelaar zelf goed na, ook bij verschillende toerentallen. Meet daarna de spanning achter het diodebloke. Als het een -echt- diodeblok is zal de spanning daar 0,7V lager moeten liggen, als het een FET-blok is dan heb je geen spanningsverlies.
En wat zegt de documentatie van de externe regelaar over de uitgangsspanning? Is die regelbaar of is dat een vast ingestelde waarde?