mailman schreef :
Die nieuwe accu is wel echt een mooie oplossing: 4 dagen heb ik de koelkast aan gehad, zonder ook maar 1x van de walstroom te hebben gebruikt. Nee, ik heb niet heel veel op de motor gevaren. Alleen de haven even in en uit, dus dat viel best mee. Na 4 dagen heb ik 12,64V op de polen gemeten in rust.
Ook heb ik Dekker even gebeld en die gaf aan dat ik met 13,8V moet laden, omdat het een gesloten accu is en voor 8 uur zou voldoende moeten zijn. Hij vond het wel vreemd dat de acculader niet zelf bepaalde hoe lang deze moest laden op basis van de status van de accu.
Deze 13,8V is dus wel tegenstrijdig met wat ik over deze accu op internet had gelezen, maar Dekker was heel stellig dat ik 13,8V moest aanhouden.
Lastig, zoveel verschillende meningen. Wil natuurlijk de accu een zo goed mogelijke kans geven voor een lang leven.
13,8 Volt is de druppelladingspanning voor lood/zuur accu's/
14,3-14,4 volt is de hoofdlaad spanning.
Ik denk dan Dekker beide door elkaar haalt 9
.
Mijn automatische lader (Ctek)die ik al jaren gebruik begint met 14,4 Volt en eindigt met 13,6-13,8 Volt (ingesteld op lood/zuur accu).Ook de regelaar van mijn zonnepaneel regelt met dezelfde spanningen.
13,8 Volt bij de normale hoofdlading is definitief te laa om de accu echt 100% te krijgen. Bij de autodynamo's staat die trouwens wel op 13,8 Volt afgeregeld. De dynamo's , sorry alternators van scheepsmotoren staan altijd afgeregeld op 14,3-14,4 Volt.
Ad