Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: actuele capaciteit van de accu

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 10:36 #196820

Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
het amperage
is dat hetzelfde als het stroomage? groet t
Ja, en het bepaalt de capacitage.
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 10:37 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 10:39 #196822

Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
het amperage

is dat hetzelfde als het stroomage?
groet
t

Dat woord bestaat niet maar goed "stroomsterkte" dan. :dry:
Net zoiets al het stortbad i.p.v. de douche .
Je bent toch geen Belg hè... :lol: :laugh:
Trouwens "amperage" kennen ze in WIKI wel : nl.wikipedia.org/wiki/Amperage

Ad
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 10:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 11:08 #196828

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
YELLOW BOAT schreef :
Trouwens "amperage" kennen ze in WIKI wel : nl.wikipedia.org/wiki/Amperage
Nou ja... zelfs Wiki weet dat amperage niet klopt...

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 11:08 #196829

YELLOW BOAT schreef :
Hij meet nl niet het amperage (kan ook niet met alleen aansluitingen aan plus en min van de accu) wat toch eigenlijk wel erg fijn is bij een "echte" accumonitor.
Licht eraan wat je wil weten. Hoe vol is je accu of hoe groot is de ontlading. Een ""echte" accumonitor" is eigenlijk alleen maar een stroom/tijd teller. Zie eerdere post.

Let op: Van deze monitor zijn er 3 types: 1 voor deep cycle natte accu's, 1 voor deep cycle AGM en 1 voor startaccu's. Die voor startaccu's is een stuk goedkoper (40$) en meet alleen als de motor wordt gestart. De beide deep cycles meten continu.

Meten met shunts begrijpt iedereen dus dan zal het wel goed zijn. Dus niet. Google eens naar het vervangingsschema van een lood accu (er is veel onderzoek naar gedaan met veel verschillende schema's als gevolg) en het wordt duidelijk dat stroom/tijd meten een leuke indicatie geeft, maar niet nauwkeurig is.

Vaak is een indicatie bij benadering goed genoeg (nauwkeuriger zal ook lastig worden) dus waarom dan een ingewikkelde shunt installatie? Omdat we het al 50 jaar zo doen en de installateur het begrijpt (en uren kan schrijven)?
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 11:10 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 11:10 #196830

Dat het in Wikipedia staat zegt niets, wordt ook maar gevuld door goedwillende amateurs.
Amperage is net zo krom als grammage, meterage, je kan er nog meer verzinnen. Allemaal de schuld van de Amerikanen (footage) ;)

Ik hoop niet dat deze discussie het Celsiage laat oplopen, want dat is die niet waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 11:15 #196832

zeil_dude schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Hij meet nl niet het amperage (kan ook niet met alleen aansluitingen aan plus en min van de accu) wat toch eigenlijk wel erg fijn is bij een "echte" accumonitor.
Licht eraan wat je wil weten. Hoe vol is je accu of hoe groot is de ontlading. Een ""echte" accumonitor" is eigenlijk alleen maar een stroom/tijd teller. Zie eerdere post.

Let op: Van deze monitor zijn er 3 types: 1 voor deep cycle natte accu's, 1 voor deep cycle AGM en 1 voor startaccu's. Die voor startaccu's is een stuk goedkoper (40$) en meet alleen als de motor wordt gestart. De beide deep cycles meten continu.

Meten met shunts begrijpt iedereen dus dan zal het wel goed zijn. Dus niet. Google eens naar het vervangingsschema van een lood accu (er is veel onderzoek naar gedaan met veel verschillende schema's als gevolg) en het wordt duidelijk dat stroom/tijd meten een leuke indicatie geeft, maar niet nauwkeurig is.

Vaak is een indicatie bij benadering goed genoeg (nauwkeuriger zal ook lastig worden) dus waarom dan een ingewikkelde shunt installatie? Omdat we het al 50 jaar zo doen en de installateur het begrijpt (en uren kan schrijven)?

nou om eerlijk te zijn, dertig jaar geleden deden we het gewoon met een volt en ampere metertje en gezond verstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 12:18 #196846

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Free Bird schreef :
Allemaal de schuld van de Amerikanen (footage)
Footage is dan wel weer een correct engels woord... maar dat heeft helemaal niets met de eenheid 'foot' van doen!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 08:38 #197083

zeil_dude schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Hij meet nl niet het amperage (kan ook niet met alleen aansluitingen aan plus en min van de accu) wat toch eigenlijk wel erg fijn is bij een "echte" accumonitor.
Licht eraan wat je wil weten. Hoe vol is je accu of hoe groot is de ontlading. Een ""echte" accumonitor" is eigenlijk alleen maar een stroom/tijd teller. Zie eerdere post.

Let op: Van deze monitor zijn er 3 types: 1 voor deep cycle natte accu's, 1 voor deep cycle AGM en 1 voor startaccu's. Die voor startaccu's is een stuk goedkoper (40$) en meet alleen als de motor wordt gestart. De beide deep cycles meten continu.

Meten met shunts begrijpt iedereen dus dan zal het wel goed zijn. Dus niet. Google eens naar het vervangingsschema van een lood accu (er is veel onderzoek naar gedaan met veel verschillende schema's als gevolg) en het wordt duidelijk dat stroom/tijd meten een leuke indicatie geeft, maar niet nauwkeurig is.

Vaak is een indicatie bij benadering goed genoeg (nauwkeuriger zal ook lastig worden) dus waarom dan een ingewikkelde shunt installatie? Omdat we het al 50 jaar zo doen en de installateur het begrijpt (en uren kan schrijven)?

Die shuntloze accumonitoren beloven veel, maar doen ze ook wat ze beloven? Ik zie ze nog nauwelijks op de markt. De monitoren met shunt (Ah-tellers) hebben zo hun beperkingen, maar daar valt mee te leven.

Probleem is vaak dat mensen hun accu's mishandelen. Ze gaan ervan uit dat het onfeilbare opslagbanken van electrische lading zijn, waar je eindeloos stroom in kunt stoppen en weer uit kunt halen. Ze laten hun accu de hele winter aan boord staan zonder te laden en zijn dan verbaasd dat hij aan het eind van de winter leeg én kaduuk is.
Als je behoedzaam met een normale natte loodaccu omgaat en het ding zoveel mogelijk geladen houdt (zo weinig mogelijk cycles), dan doe je er vaak jaren mee. Dan spaar je geld uit door geen dure gel- of AGM- deepcycle accu's te kopen. (Dat geld kun je beter besteden aan een wat grotere capaciteit, imho).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 08:51 #197087

Hen3 schreef :
Free Bird schreef :
Allemaal de schuld van de Amerikanen (footage)
Footage is dan wel weer een correct engels woord... maar dat heeft helemaal niets met de eenheid 'foot' van doen!
Dat klopt, maar wel met de eenheid feet :laugh:
Laatst bewerkt: 26 mei 2011 08:55 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 09:03 #197088

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Smooth Operator schreef :
[..]
Als je behoedzaam met een normale natte loodaccu omgaat en het ding zoveel mogelijk geladen houdt (zo weinig mogelijk cycles), dan doe je er vaak jaren mee. Dan spaar je geld uit door geen dure gel- of AGM- deepcycle accu's te kopen. (Dat geld kun je beter besteden aan een wat grotere capaciteit, imho).
Niet helemaal mee eens. AGM en Gel accu mag je een stuk verder ontladen dan een reguliere loodaccu. Dus als je je lampjes even lang wilt laten branden MOET je wel grotere 'gewone' accu's kopen. Per effectieve Ah zijn ze nauwelijks duurder dan gewone semi-tractie's.

Mishandelen mag met geen enkele accu, ook bij AGM of Gel verkort je daar de levensduur mee. Dus ook daar moet je behoedzaam mee omgaan, en dat gaat inderdaad gemakkelijker met een accumonitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 14:22 #197200

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jullie doen allemaal veel te moeilijk over accu's ;-)
ik let nooit op het verbruik,
en ik heb ook geen accumonitor
en geen lelijke dure zonnecellen.
de koelkast staat hele dagen aan,
ik heb 20 halogeentjes van 20 watt elk, jawel, 33A
het motorcontact laat ik altijd aan á 0,8 A,
ik heb een 4*75 watt versterker achter de cd-speler/radio hangen,
altijd de PC aan, en de 2e PC om TV te kijken,
en heel veel instrumenten en een Webasto kachel.
Mijn gel-accu's (3*105Ah) zijn nu aan hun 10e (TIENDE) seizoen bezig en hebben mooie groene oogjes! Niets te merken van enig capaciteitsverlies!

allemaal omdat de Mastervolt lader zomer en winter aan de walstroom hangt ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 14:26 #197201

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7173
bis bis
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 14:33 #197203

wat zou het mooi zijn dat ze naar jou luisteren, maar iedereen geeft liever geld uit voor valse zekerheid die ze hopen te hebben maar echt niet krijgen.

vrij naar sietse :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 18:40 #197278

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Capolavoro schreef :
jullie doen allemaal veel te moeilijk over accu's ;-)
ik let nooit op het verbruik,
en ik heb ook geen accumonitor
en geen lelijke dure zonnecellen.
de koelkast staat hele dagen aan,
ik heb 20 halogeentjes van 20 watt elk, jawel, 33A
het motorcontact laat ik altijd aan á 0,8 A,
ik heb een 4*75 watt versterker achter de cd-speler/radio hangen,
altijd de PC aan, en de 2e PC om TV te kijken,
en heel veel instrumenten en een Webasto kachel.
Mijn gel-accu's (3*105Ah) zijn nu aan hun 10e (TIENDE) seizoen bezig en hebben mooie groene oogjes! Niets te merken van enig capaciteitsverlies!

allemaal omdat de Mastervolt lader zomer en winter aan de walstroom hangt ;-)

groet
t

En als je nou een oversteek naar Engeland maakt, heb je dan nog genoeg?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 26 mei 2011 21:24 #197303

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Capolavoro schreef :
... Niets te merken van enig capaciteitsverlies!
allemaal omdat de Mastervolt lader zomer en winter aan de walstroom hangt ;-)

Dag én nacht of zeil je ook wel eens...
;)
Laatst bewerkt: 26 mei 2011 21:25 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 27 mei 2011 05:21 #197323

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
wow, 3x105 ah.. zal best wat wegen..

Ik heb ook geen accumonitording, wel wil ik een digitale voltmeter opnemen van 20 euro in m`n paneel. Bij twijfel even de zuurweger erbij en je weet hoe je accu ervoor staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 27 mei 2011 05:30 #197327

Het grammage van 3 van die accu's is 80,7 kg, valt mee dus.
Een voltmeter geeft niet heel veel informatie. Tijdens gebruik kan je zien of er wordt geladen en na een rustperiode kan je grofweg de lading inschatten. Voor een eurage van 20 best aardig eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 27 mei 2011 05:33 #197328

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7173
ik heb 4 maal 75 ah aan boord weegt 104 kilo plus nog een startaccu van 80 ah.
natuurlijk heb ik ook allerlei elektrieke speeltjes aan boord maar zelfs na een lang weekend zonder laden merk ik niet echt iets.
alleen na een paar dagen merk ik wel dat mn motortoerental iets terug loopt als ik de dynamo inschakel om de boel bij te laden :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl