hypervisor schreef :
kroonsteentjes... rommel... dingen corroderen als ze vochtig worden. en vormen 9 van de 10 x het probleem in de installatie wanneer er spanningsvallen of problemen zijn.
gewoon doorsolderen en een stukje krimpkous er om tegen het vocht. en als je dat niet hebt zelf vulcaniserende tape
je kunt ook die geknepen stekkers gebruiken al vind ik dat ook al van hetzelfde gehalte als kroonstenen want het blijven onbeschermde corrosie gevoelige verbindingen.
Toch hebben kroonsteentjes wel hun plaats aan boord. Onder een paar voorwaarden: probeer te voorkomen dat ze vochtig worden (bijv met vaseline of WD40 oid in combinatie met zelfvulcaniserende tape), pas altijd adereindhulzen toe zodat de uiteinden van de kabels niet wegrotten onder een schroefje, en pas ze toe op plekken waar ze gemakkelijk te controleren zijn. Op die manier kunnen ze echt vele jaren een betrouwbare verbinding vormen.
Solderen is ook geen ideale oplossing. Je krijgt er namelijk een onbuigbare verbinding door die 9 van de 10 keer net na het vertinde stukje afbreekt. Als je het goed wil doen moet je de kabel fixeren zodat de soldeerverbinding niet meer kan bewegen.
Verder heb ik aan boord op een paar plekken ook WAGO verbindingsklemmen gebruikt (met zo'n hefboompje):
Jeroen.
@jeroen: kanje daar ook gewone draadjes in kwijt, of moet het met zo'n massieve kern zijn?