Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nooit meer kroonsteentjes!

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 19:35 #324204

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26259
hypervisor schreef :
bijvoorbeeld van die ogen die je op je accukabels zet. die knijp ik niet die soldeer ik door.
Tja. Daarvan (accukabels) wordt nu juist weer beweerd dat het solderen de kabel op de overgang schoen-vrije kabel stijf en daardoor gevoeliger voor breuk maakt. Deskundigen zijn het er, geloof ik, wel over eens dat 'krimpen' met de goede soort en maat tang het beste is.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 27 sept 2012 20:16 #324214

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Dat klopt, het is juist bij accukabels sterk af te raden te solderen. Solderen heeft twee grote nadelen:
1) Het maakt de kabel 'hard' en daardoor gevoeliger voor breuk. Het is niet voor niets dat het aan boord niet toegestaan is om draad met massieve kern te gebruiken;
2) De soldeertin wordt zacht bij warmte, en de kans dat bij hoge stroomsterktes (startmotor!) de draad bij de klemverbinding warm wordt is groter dan ergens midden in de kabel. Nu zal de verbinding misschien niet direct uit elkaar vallen, maar hij kan wel ongemerkt steeds losser gaan zitten.

Aansluitingen op accu's moeten daarom altijd geklemd of geperst worden. Het meest betrouwbaar zijn goede perskabelschoenen:

met daar overheen verlijmde krimpkous:

Het monteren kan je laten doen, of zelf met deze (gehuurde of geleende) tang:

De klemming van deze tang is 6-zijdig en redelijk onverwoesbaar.

Voor de volledigheid nog even de voordelen van het toepassen van krimpkous, zoals op de foto:
1) Geeft een mooie geleidelijke overgang van de soepele kabel naar de harde perskabelschoen;
2) Sluit de kabel waterdicht af, het voorkomt vochtindringing in de mantel en de persing, zeker als er verlijmde krimpkous gebruikt wordt (sterk aan te bevelen);
3) Geeft extra mechanische treksterkte. Al is dat niet nodig, de persing is zó sterk dat de krimpkous niet veel extra zal doen;
4) Het maakt het blootliggende deel waar spanning op staat zo klein mogelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 20:40 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 04:11 #324234

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb voor het persen van de vele kabelschoenen op mijn boot een hydraulische pers met kracht tot 16 ton gekocht op eBay, voor ik geloof €68,-.
De echte proff merken kosten vele honderden tot meer dan duizend, maar deze Chinese merklozen dus slechts enkele tientjes.
Ik kocht m omdat ik bij de aanleg van mijn electrische systeem (electrische aandrijving, veel accu's) erg veel kabelschoenen moest aanleggen, ook voor 12,5mm dikke kabel.
Hij is te leen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 04:25 #324235

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Als die tang ook geschikt is om verstaging met zo een pershuls er om af te persen is het voor mij gelijk verantwoord om er zelf een aan te schaffen want ik wil nieuwe stagen door mijn zeerailing.

Laten maken kost me meer en als ik het zelf doe kan ik het bestaande beslag behouden. Totaal net zo duur als die tang anders.

Goed gereedschap is het halve werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 04:25 #324237

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
mooi draadje aan het worden :laugh:

Ik kocht bij de electronica specialist een assortimentsdoosje van Velleman, met verschillende maten krimpkous met lijm. 19,-- Het doosje was per meter een stuk goedkoper dan dezelfde krimkous in hele meters. Ik kan geen art. nr vinden op het doosje maar google met "Heat shrinkable tube kit" en Velleman moet wel een hitje opleveren.


Ondertussen ben ik zeer geinteresseerd geraakt in de rijgklemmen met dinrail. Heb nog een klusje waar ik zoiets kan gebruiken ;) Waar koop ik zoiets? Geschikt voor montage op de boot, natuurlijk.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 04:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 04:38 #324238

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Heren,

Met veel aandacht volg ik dit draadje.

Dank jullie voor de zeer waardevolle informatie!

Ik wil anderen zeker niet tekort doen.....maar met name de bijdragen van ilCigno wil ik toch wel even noemen. Deze blinken uit van kennis en professionaliteit.

Dank!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 04:39 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 05:00 #324243

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ja die bijdrages waardeer ik ook heel erg.

zeker omdat het aan dat toen ik dit nog als vak had 12 jaar terug de denkwijze heel anders was. ook is het gereedschap en dhet materiaal allemaal mooier geworden. dan zie je opeens hoe snel kennis verouderd en hoeveel papieren zeggen.

dit zijn de topics waar we iets aan hebben! tnx voor alle inbreng
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 05:01 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 05:23 #324247

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Nog iets wat raakt aan dit gebied en misschien interessant is: ikzelf heb bijna overal vertinde kabel gebruikt met een zeer dunne maar extreem steek isolatiemateriaal: "tefzel", wat lijkt op teflon.
Vertinde kabel moet in Amerika standaard worden toegepast, in Europa doet men dat niet. Het voordeel van vertind is de veel geringere kans op corrosie.
Ik vind het altijd gek dat het nauwelijks verkrijgbaar is hier in watersprotzaken.
Ik kocht dat in Amerika bij SteinAir.com, die het verkoopt voor in vliegtuigen.

Omdat ik wegens vele dikke accukabels (immers electrische voortstuwing) gewicht wilde sparen gebruikte ik "Aluminum Fatwire" van grote dikte (ongeveer 13mm dikke kern) met tefzel isolatie. Dit is met koper beklede aluminium die in bijvoorbeeld Airbus gebruikt wordt. Het is echt superlicht vergeleken met koper.
Natuurlijk gebruikte ik na het persen van kabelvoeten dikke krimpkous met lijm, om het geheel goed tegen vocht te beschermen.

Oh ja.. Bedacht me dat ik in mijn speurtocht naar kabel ook nog een speciale VHF kabel kocht: lichter en beter: RG+142tm
Hier de Specs
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 05:40 door Sunday. Reden: Specs toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 05:36 #324252

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
copper clad aluminium zoals dat heet passen wij in de it niet toe omdat dat te grote verliezen geeft. is na 40 meter al geen snelheid meer over te halen. met de meter die we gebruiken om het door te meten is het ook niet te certificeren. ook geeft het bij korte stukjes (als patch kabel) al veel problemen met packet loss.

kort samen gevat de cca netwerk kabels voldoen niet aan de specificaties waarop het verkocht wordt. misschien leuk voor thuis, maar als een verbinding betrouwbaar moet zijn is het geen optie.

wat voor problemen het geeft in een gewone zwakstroom installatie weet ik niet. alleen zal de weerstand (ohm) van die kabels groter zijn als van een koperen kabel dus zal je de kabel nog dikker moeten uitvoeren.

edit: tegenwoordig duikt er ook copper clad iron op en dat houdt met 10 meter al op :) dat is helemaal troep
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 05:46 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 05:45 #324254

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
ilCigno schreef :

Aansluitingen op accu's moeten daarom altijd geklemd of geperst worden.
Het monteren kan je laten doen, of zelf met deze (gehuurde of geleende) tang:

De klemming van deze tang is 6-zijdig en redelijk onverwoesbaar.

Ik heb een tang die lijkt op deze maar heeft zwarte benen, ipv gele en de kop waar je de kabelschoen in kan doen ziet er anders uit.
wel van 10 tot 50mm²
kan ik die dan ook gebruiken ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 07:26 #324290

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
hypervisor schreef :
zeker omdat het aan dat toen ik dit nog als vak had 12 jaar terug de denkwijze heel anders was. ook is het gereedschap en dhet materiaal allemaal mooier geworden. dan zie je opeens hoe snel kennis verouderd en hoeveel papieren zeggen.
Hoorde toevallig eergisteren nogmaals dat als je een HBO-opleiding volgt, dat alles wat je in het eerste leerjaar hebt gehad al is verouderd voordat je je opleiding hebt afgerond.

Mijn ETS (MTS-E) tijd is nog ietsje langer geleden, meer dan 25 jaar. Ik moest van meneer van Treijen nog die ouderwetse 'draai-lasdoppen' gebruiken want die moderne 'insteekdingen' waren niet betrouwbaar. En ik zal maar niets zegen over de data opslag met ponsbanden....

In de elektrotechniek in de automotivebranche is trouwens ook zo'n enorme evolutie geweest. Vreemd als je dan bij die serie op Discovery Channel (dacht ik?) over Westcoast Customs ziet dat ze draadjes vertinnen voordat ze die in een schroefklem steken. Een kabelschoentang werkt stukken sneller.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 07:30 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 07:29 #324292

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
koko schreef :
Ondertussen ben ik zeer geinteresseerd geraakt in de rijgklemmen met dinrail. Heb nog een klusje waar ik zoiets kan gebruiken ;) Waar koop ik zoiets? Geschikt voor montage op de boot, natuurlijk.

Ik heb ze destijds bij www.dewatersportwinkel.nl besteld.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 07:30 #324293

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Over de Wago klemmen, wat adviseren de geleerden hier, wel of geen adereindhulzen gebruiken met deze klemmen?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 07:52 #324303

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
monreve schreef :
Over de Wago klemmen, wat adviseren de geleerden hier, wel of geen adereindhulzen gebruiken met deze klemmen?

Stan
Ik ben geen geleerde maar heb wel goede ervaringen met deze klemmen. Ze zijn gemaakt om zonder adereindhulzen te gebruiken. Ik betwijfel zelfs of je een kabel met adereindhuls ver genoeg in de klem krijgt om hem vast te zetten.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 08:00 #324306

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3080
monreve schreef :
Over de Wago klemmen, wat adviseren de geleerden hier, wel of geen adereindhulzen gebruiken met deze klemmen?

Stan

Beetje geleerde ;-)

GEEN.

*Edit mits je de juiste gebruikt natuurlijk. (die met een handel dus.)
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 08:01 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 08:11 #324312

Accukabels kun je ook gewoon op maat online bestellen bijv. hier accuweb.nl/accu-toebehoren/accu-kabel/ of hier: www.marine-energyshop.nl/shop/home.php?cat=57
In Duitsland zie je trouwens dat diverse grote watersportwinkel;s deze service aanbieden ( bijv. AWN en SVB ). Waarom eigenlijk niet bij die in Nederland (of ken ik ze alleen niet)
Ad
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 08:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 08:47 #324326

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
monreve schreef :
koko schreef :
Ondertussen ben ik zeer geinteresseerd geraakt in de rijgklemmen met dinrail. Heb nog een klusje waar ik zoiets kan gebruiken ;) Waar koop ik zoiets? Geschikt voor montage op de boot, natuurlijk.

Ik heb ze destijds bij www.dewatersportwinkel.nl besteld.

Stan

Top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 09:53 #324359

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Zeg die DIN-rail rijgklemmen waar de botenwereld zo gek op is...

Als ik de 'cutaways' goed bekijk, mis ik een vorm van trekontlasting? Het enige wat er beter aan is dan aan kroonstenen, is dat de schroef niet meer rechtstreeks op de draad draait. Toegegeven: dat scheelt een stuk.

Gebrek aan trekontlasting hoeft geen probleem te zijn als de kabelbomen die erheen geleid worden, netjes gebundeld en vastgemaakt worden, maarja, dat geldt dus voor de betere kroonkeien ook... (die de draad tussen plaatjes klemmen, ipv met een draaiende schroef de adertjes te vermalen zoals in een 'gewone' kroonkei ;))



Of gebruik gewoon adereindhulsjes met de goedkoopste kroonsteentjes die je kan vinden :laugh:
Da's nogal wat compacter dan die DIN-rail dingen...

[/knuppel in hoenderhok modus] ;)
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 10:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:03 #324364

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Effectief doen dit soort strips hetzelfde, zolang er een ring of plaatje tussen schroef en draad ligt:



Maar: ook deze hebben dus geen trekontlasting. Als je vervolgens goed aangeknepen kabelschoentjes gebruikt heb je zelfs trekontlasting...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:14 #324370

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
ik zal me er ook maar even mee bemoeien

tis nie zo moeilijk

dikke accu kabels kabelschoenen er op persen met een pers tang
(hoop dat het goed gaat het was namelijk niet precies zo;n tang als was vermeld hier die je MOEST gebruiken)



Andere verbindingen met etage klemmen met nummers
Ook de inkomende kabels ( komen van schakelpaneel) genummerd.
en uiteraard ook de afgaande kabeld
Alle aders voorzien van adereindhulsen.




een verbinding tussen twee aders in elkaar draaien (lengte richting)
solderen en isoleren met krimppkous ( van te voren over de aders schuiven natuurlijk)
Krimpkous koop je behoorlijk voordeling bij dealextreme.com


oja nog even dit
krimpkous laat je krimpen door hele lucht uit bv een fohn, natuurlijk niet met open vlam!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 10:15 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:18 #324375

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Sprokkie schreef :
krimpkous laat je krimpen door hele lucht uit bv een fohn, natuurlijk niet met open vlam!
Want? Zolang je het niet TE heet stookt natuurlijk... (ok, dat zal het wel zijn dan, dat het met een fohn makkelijker is om de warmte te doseren)
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 10:22 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:23 #324379

ja meer dan wel met niet roestende onderdelen en daar gaat het vooral ook om.
Die dingen voor thuis ( waar overigens de installateurs ook alleng geen kroonsteentjes meer gebruiken) hebben schroefjes en moertjes die aan boord "roesten waar je bij staat".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:26 #324381

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
sprokkie, ziet er goed uit, kan niet anders zeggen, maar ik heb wel een op/aanmerking

de afstand tussen jou positieve en negatieve rails waar de accukabels samen komen vind ik erg klein.

wat nou als hier dus wel kortsluiting ontstaat als in je bent bezig om een van de accudraden los te halen, en je laat per ongeluk je steeksleuteltje op die railsen vallen...

aangezien dit je hoofdrailsen zijn en je van daar af naar de rest van je systeem gaat vermoed ik dat je er geen vorm van zekeringen tussen hebt staan.

gezien de hoeveelheid kabels heb je een redelijk amperage aan accu's er aan hangen, die sleutel wordt dus binnen no time roodgloeiend.. om het over je bekabeling en accu's maar niet te hebben.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 10:30 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:31 #324383

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
hypervisor schreef :
sprokkie, ziet er goed uit, kan niet anders zeggen, maar ik heb wel een op/aanmerking

afstand tussen jou positieve en negatieve rails waar het samen komt vind ik erg dicht op elkaar liggen.

wat nou als hier dus wel kortsluiting ontstaat als in je bent bezig om een van de accudraden los te halen, en je laat per ongeluk je steeksleuteltje op die rails vallen...

aangezien dit je hoofdrailzen zijn en je van daar af naar de rest van je systeem gaat vermoed ik dat je er geen vorm van zekeringen tussen hebt staan.


komt door het perspectief van de foto.
Buiten dat het is een aparte ruimte en het zwarte blokje wat je daar boven ziet is een hoofdzekering.
ik heb ongeveer 12 cm niet gezekerd aan boord dat is van de accu naar de hoofdzekering


Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 10:31 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nooit meer kroonsteentjes! 28 sept 2012 10:32 #324387

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3080
Sprokkie schreef :
een verbinding tussen twee aders in elkaar draaien (lengte richting)

Misschien vanzelf sprekend maar toch:
soepele aders zitten altijd al gedraaid in de isolatie (vaak rechtsom) als je twee draden in elkaar wilt draaien doe dit dan altijd met de "richting" mee.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl