Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 18 mrt 2013 06:37 #379688

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
lodewijk stegman schreef :
Die radarreflector is er overigens wèl en die had ik 25 jaar geleden ook al.

--
stegman

Vreemd: je vind dus in het geval van AIS het uitzenden van een signaal niet nodig want het is jouw verantwoordelijkheid om voldoende je ogen open te houden wat er om je heen vaart.
Maar je hebt wel een radar reflector die maakt dat andere boten jou goed kunnen 'zien'?
Dan zou ik zeker ook een AIS transponder aanschaffen, die vergroot de zichtbaarheid aanzienlijk, want zelfs met radar reflector zijn wij toch met onze bootjes maar slecht zichtbaar voor een zeeschip.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 18 mrt 2013 07:17 #379702

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
lodewijk stegman schreef :
Ronaldl schreef :
Transponder of alleen aanhoren? Hangt ervan af waar je vaart. Als ik de Eurogeul oversteek voor Hoek van Holland, en er komt een reeks zeeschepen de haven uit opstomend naar weet ik niet waar, dan is het een prima gedachte dat Eurocontrol mijn naam kent en mij specifiek op kan roepen in plaats van :"dat jachie daar buiten". Zomaar uit de praktijk.
Bij het oversteken van de Eurogeul is het een goede gewoonte om jezelf vooraf te melden bij VHF3 Maasmond. Als je bij benadering je positie geeft, zien ze je op de radar en ben je ook bekend.
Ik weet nu ineens waar je naar mijn idee de meerkosten van een transponder beter aan kunt besteden. Een goede radarreflector. En dan bedoel ik gewoon een 51 cm druppelvanger. Hou je nog steeds geld over.
Maar, zoals ik al eerder zei: mijn $ 0.02..

--
stegman

Kijk en dat is nu echt de praktijk.
Uiteraard had ik me netjes gemeld, 2x zelfs, en andere vrachtschepen in de buurt ook, maar Maasmond reageerde niet. Nou, dan wachten ze maar even, ze hebben het blijkbaar druk. Toch weten zij jou dan netjes op te roepen als zij dat nodig vinden. En dat kan alleen maar met AIS.
In een ander topic is redundantie aan de orde geweest, maar dat ging over een boot die naar Aruba of zo voer. Op het gebied van navigatie is redundantie ook van nutte: AIS trandponder helpt mee aan die redundantie, wetende dat ook dat geen zekerheid geeft dat er niks mis kan gaan. We blijven opletten dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 18 mrt 2013 07:58 #379713

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Even buiten de discussie “transponder / alleen receiver” om (want daar gaat deze draad helemaal niet over):
Ook met een stand-alone transponder heeft een marifoon met AIS scherm (GX2000) of AIS scherm plus ontvanger (GX2100) nog wat voordelen:

• Direct kunnen oproepen van bootjes die je op je AIS ziet
• AIS gegevens via scherm marifoon ook als je laptop uit staat (minder nuttig als je AIS via je plotter of dedicated scherm hebt),
• Met een buitenbediening heb je meteen een (klein) AIS scherm buiten, kan ook handig zijn als je daar geen plotter-met-ais-overlay hebt.
• Met de GX2100 naast een transponder heb je een extra ontvanger aan boord. Redundantie zonder extra antennes of splitters, als je AIS ontvangen héél erg belangrijk vind.

Of het de (geringe) extra kosten (150 euro meen ik?) tov een normale marifoon met buiten bediening waard is moet je zelf maar bepalen.
Voor mij zonder plotter buiten wel dus heb ik voor die SH GX2100 gekozen, die transponder komt TZT wel als ik meer op zee ga varen en tot die tijd heb ik in ieder geval een ontvanger.

Verder is standard-horizon (Yaesu dochter! ) op het gebied van marifoons gewoon een goed A-merk wat zich prima kan meten met vergelijkbare typen van Icom, daar zou ik me geen zorgen over maken.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2013 08:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 18 mrt 2013 08:27 #379716

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
snelem schreef :
lodewijk stegman schreef :
Die radarreflector is er overigens wèl en die had ik 25 jaar geleden ook al.
Vreemd: je vind dus in het geval van AIS het uitzenden van een signaal niet nodig want het is jouw verantwoordelijkheid om voldoende je ogen open te houden wat er om je heen vaart.
Maar je hebt wel een radar reflector die maakt dat andere boten jou goed kunnen 'zien'?
Dan zou ik zeker ook een AIS transponder aanschaffen, die vergroot de zichtbaarheid aanzienlijk, want zelfs met radar reflector zijn wij toch met onze bootjes maar slecht zichtbaar voor een zeeschip.
Nogmaals: het is een keus.
Een passieve radarreflector is goedkoop en werkt in principe altijd. Houtje-touwtje techniek. De zichtbaarheid laat in bepaalde condities te wensen over; dat weet ik ook.
Het redundantieverhaal vind ik prachtig, maar ik houd één stap eerder op dan zij die wèl een transponder aanschaffen. Dat is alles.
Het budget speelt ook een rol en ook het stroomverbruik.
Het gaat helemaal niet over gelijk hebben. Ik geef slechts aan wat mijn keus is en de overwegingen daarbij. Als ik over 10 jaar weer wat geld over heb, koop ik misschien alsnog een transponder. De techniek heeft zich dan inmiddels bewezen (of niet; misschien is er wel weer iets anders op de markt verschenen), of het is verplicht geworden.
Voorlopig vind ik dit veiligheid genoeg.

Uiteindelijk komt gelazer met jachten bijna altijd voort uit een gebrek aan zeewaardigheid of goed zeemanschap van de bemanning. Zelden uit het ontbreken van één bepaald stukje apparatuur.
Het is ook een bekend gegeven dat met het toenemen van de technische veiligheidsvoorzieningen de grenzen door de schippers ook steeds verder worden verlegd. Vaak ten koste van dat goede zeemanschap. Laten we zeggen dat ik dat op deze manier probeer te bestrijden bij mezelf.

Wie al een transponder heeft aangeschaft hoeft zich door mijn ideeën helemaal niet in de wiek geschoten te voelen. Het is je eigen keus en je hoeft jezelf in ieder geval niet te verwijten dat je er niet alles aan gedaan hebt om het zo veilig mogelijk te maken. Zeker als je ook je zeemanschap op peil houdt.

Excuses voor het off-topic gehalte van één en ander. Dit is mijn laatste pots hierover. Ik was overigens niet degene die begon..

--
stegman
Laatst bewerkt: 18 mrt 2013 08:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 18 mrt 2013 08:37 #379717

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Lodewijk,
je hebt helemaal gelijk en dat houdt in dat anderen ook gelijk hebben, ieder heeft zijn eigen afwegingen te maken, zonder anderen te "beoordelen", maar wel om je eigen afwegingen te melden zodat we van elkaar kunnen leren.
Daar is dit forum voor.
En soms komt het voor dat ik mijn eigen gelijk moet bijsturen, dat wat anderen aan argumenten geven is soms aanleiding nog eens na te denken en te zeggen: phoe he, dat had ik al jaren verkeerd gezien.
Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 19 mrt 2013 20:57 #380473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
lodewijk stegman schreef :
Die AIS-ontvanger heb ik eigenlijk maar om twee reden aangeschaft:
1. Op een oversteek kun je in de mist verzeild raken. Ik wil dan kunnen zien wie er om me heen zitten en hoe ik ze uit de weg kan blijven.
2. Ook een schip waarvan je de naam (nog) niet door de kijker kan lezen, kun je oproepen, als je twijfelt over z'n bedoelingen.
--
stegman

En wat wil je dan doen?
Hard wegvaren met 5-6Kn terwijl dat schip 15-24 Kn loopt?

Naar mijn mening kan je op zee beter zorgen dat het grote schip met 1 graad koerswijziging om je heen gaat als hij je op tijd kan zien.

Dit horen we van vrijwel ieder jacht op zee dat dit gebeurd.

Het is nu eenmaal de wet van de remmende voorsprong om tegen te zijn.
Nu wil niemand door het leven zonder:
- Auto
- computer
- GSM
- GPS

Daar komt AIS gewoon bij...........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 19 mrt 2013 21:30 #380485

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Die AIS-ontvanger heb ik eigenlijk maar om twee reden aangeschaft:
1. Op een oversteek kun je in de mist verzeild raken. Ik wil dan kunnen zien wie er om me heen zitten en hoe ik ze uit de weg kan blijven.
2. Ook een schip waarvan je de naam (nog) niet door de kijker kan lezen, kun je oproepen, als je twijfelt over z'n bedoelingen.
En wat wil je dan doen?
Hard wegvaren met 5-6Kn terwijl dat schip 15-24 Kn loopt?
Geen onzin kletsen, Duck. Hoezo, hard wegvaren? Zo'n toer is het nu ook weer niet om de grote vaart uit de weg te blijven. Hij komt ècht niet achter me aan, of zo iets. Wel op tijd anticiperen, natuurlijk.
Naar mijn mening kan je op zee beter zorgen dat het grote schip met 1 graad koerswijziging om je heen gaat als hij je op tijd kan zien.
Het leuke van AIS is natuurlijk dat je een schip dat op een kruisende koers ligt, al lang van tevoren in beeld krijgt. Je kunt ook zien of je op ramkoers ligt. Je hebt hebt behoorlijk wat tijd om te anticiperen. Als je anticipeert, is een kleine koerswijziging van jezelf, of wat snelheid terugnemen voldoende om er achter langs te gaan. Dan is het toch onzin om erop aan te sturen dat de grote jongen moet uitwijken, ook al is het maar één graad?
Dit horen we van vrijwel ieder jacht op zee dat dit gebeurd.
Prima. Good for them. Je mag het arrogant vinden, maar ik houd het liever in eigen hand. Dat ben ik op de rivieren hier in de omgeving al jaren gewend en daar ben ik erg tevreden mee.
Het is nu eenmaal de wet van de remmende voorsprong om tegen te zijn.
Ik ben helemaal niet tegen. Ik schaf alleen voorlopig nog geen transponder aan.
Daar komt AIS gewoon bij...........
Ongetwijfeld. Ik ben al halverwege. Gun me nou even de tijd om eraan te wennen..

Nu ik je toch even spreek: wat mij hier in de omgeving bij AIS op binnenvaartschepen opvalt, is dat er nogal wat rondvaart dat alleen een MMSI-nummer, snelheid en koers toont. Geen scheepsnaam, geen vhf-roepnaam, geen verdere aanvullende info. Is dat sufkipperigheid van de schippers of is dat wrakke, c.q. verouderde apparatuur?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 19 mrt 2013 21:39 #380489

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
lodewijk stegman schreef :
Nu ik je toch even spreek: wat mij hier in de omgeving bij AIS op binnenvaartschepen opvalt, is dat er nogal wat rondvaart dat alleen een MMSI-nummer, snelheid en koers toont. Geen scheepsnaam, geen vhf-roepnaam, geen verdere aanvullende info. Is dat sufkipperigheid van de schippers of is dat wrakke, c.q. verouderde apparatuur?

--
stegman

Gewoon de windows versie van Opencpn gebruiken, zie je wel de namen :)
Het duurt altijd 6-12 minuten voordat je alle namen in beeld hebt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 19 mrt 2013 21:41 #380491

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik stel voor om weer even terug te gaan naar marifoonkeuze.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 19 mrt 2013 21:50 #380496

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Die AIS-ontvanger heb ik eigenlijk maar om twee reden aangeschaft:
1. Op een oversteek kun je in de mist verzeild raken. Ik wil dan kunnen zien wie er om me heen zitten en hoe ik ze uit de weg kan blijven.
2. Ook een schip waarvan je de naam (nog) niet door de kijker kan lezen, kun je oproepen, als je twijfelt over z'n bedoelingen.
En wat wil je dan doen?
Hard wegvaren met 5-6Kn terwijl dat schip 15-24 Kn loopt?
Geen onzin kletsen, Duck. Hoezo, hard wegvaren? Zo'n toer is het nu ook weer niet om de grote vaart uit de weg te blijven. Hij komt ècht niet achter me aan, of zo iets. Wel op tijd anticiperen, natuurlijk.
Naar mijn mening kan je op zee beter zorgen dat het grote schip met 1 graad koerswijziging om je heen gaat als hij je op tijd kan zien.
Het leuke van AIS is natuurlijk dat je een schip dat op een kruisende koers ligt, al lang van tevoren in beeld krijgt. Je kunt ook zien of je op ramkoers ligt. Je hebt hebt behoorlijk wat tijd om te anticiperen.
--
stegman

Als je de route wil oversteken, kan je moeilijk anticiperen. Een schip wat net in beeld komt op de AIS kan jij niet voor oversteken vanwege onze collectieve slakkengang.
Zo dacht ik, geheel illegaal ik weet het, "even" de route schuin over te steken met 30+ Kn. Ik kwam maar niet af van een groot containerschip schuin achterme. Totdat ik realiseerde dat het schip ruim 24 kn liep.
Wij vonden ons al heel wat mans met 30Kn.
media.dorusrijkers.nl/foto1414
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 20 mrt 2013 11:05 #380631

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Faran schreef :
Ik stel voor om weer even terug te gaan naar marifoonkeuze.
Ik stel voor om de discussie met FSD voort te zetten onder een ander kopje:'mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS'.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 20 mrt 2013 17:31 #380718

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hehe Lodegelijk Pechman, liet mijn topic al links liggen.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 17:32 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 20 mrt 2013 17:51 #380727

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
jouzers schreef :
Hehe Lodegelijk Pechman, liet mijn topic al links liggen.
Wat ben je toch een zonnetje in huis, Jouzers.
Je bent aardig bediend toch, qua marifoonkeus? Jouw topic is allang af. Of ben je er nog steeds niet uit?

Nait soezen, jongen. voorwaarts en niet vergeten!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 20 mrt 2013 18:56 #380737

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
jouzers schreef :
Hehe Lodegelijk Pechman, liet mijn topic al links liggen.
Wat ben je toch een zonnetje in huis, Jouzers.
Je bent aardig bediend toch, qua marifoonkeus? Jouw topic is allang af. Of ben je er nog steeds niet uit?

Nait soezen, jongen. voorwaarts en niet vergeten!

--
stegman

Dat bedoel ik ouwe haha :laugh: .

Ik ben er nog niet uit, had graag nog wat ervaringen en tips gelezen, maar door al het off-topic zat dat er niet meer in.
Heel vreemd dat degene die daar het voortouw in heeft voor TS bepaalt dat een topic af is...

Dus blijf nou maar gewoon weg uit mijn topics, zit niet op je advies te wachten en zeker niet op je offtopic gelijk krijgerij, laatste woord enzo.


Maarja jou kennende :silly: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Icom m505, standard horizon gx2100, garmin 200i 20 mrt 2013 19:14 #380745

Misschien dat TS eerst eens voor zichzelf duidelijk krijgt wat ie met de marifoon beoogd. Beetje op 77 ouwehoeren? Of als OSC zich met reddingsacties bemoeien? :laugh:
Dan kan er ook gerichter antwoord gegeven worden... :S ;)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl