WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Die AIS-ontvanger heb ik eigenlijk maar om twee reden aangeschaft:
1. Op een oversteek kun je in de mist verzeild raken. Ik wil dan kunnen zien wie er om me heen zitten en hoe ik ze uit de weg kan blijven.
2. Ook een schip waarvan je de naam (nog) niet door de kijker kan lezen, kun je oproepen, als je twijfelt over z'n bedoelingen.
En wat wil je dan doen?
Hard wegvaren met 5-6Kn terwijl dat schip 15-24 Kn loopt?
Geen onzin kletsen, Duck. Hoezo, hard wegvaren? Zo'n toer is het nu ook weer niet om de grote vaart uit de weg te blijven. Hij komt ècht niet achter me aan, of zo iets. Wel op tijd anticiperen, natuurlijk.
Naar mijn mening kan je op zee beter zorgen dat het grote schip met 1 graad koerswijziging om je heen gaat als hij je op tijd kan zien.
Het leuke van AIS is natuurlijk dat je een schip dat op een kruisende koers ligt, al lang van tevoren in beeld krijgt. Je kunt ook zien of je op ramkoers ligt. Je hebt hebt behoorlijk wat tijd om te anticiperen. Als je anticipeert, is een kleine koerswijziging van jezelf, of wat snelheid terugnemen voldoende om er achter langs te gaan. Dan is het toch onzin om erop aan te sturen dat de grote jongen moet uitwijken, ook al is het maar één graad?
Dit horen we van vrijwel ieder jacht op zee dat dit gebeurd.
Prima. Good for them. Je mag het arrogant vinden, maar ik houd het liever in eigen hand. Dat ben ik op de rivieren hier in de omgeving al jaren gewend en daar ben ik erg tevreden mee.
Het is nu eenmaal de wet van de remmende voorsprong om tegen te zijn.
Ik ben helemaal niet tegen. Ik schaf alleen voorlopig nog geen transponder aan.
Daar komt AIS gewoon bij...........
Ongetwijfeld. Ik ben al halverwege. Gun me nou even de tijd om eraan te wennen..
Nu ik je toch even spreek: wat mij hier in de omgeving bij AIS op binnenvaartschepen opvalt, is dat er nogal wat rondvaart dat alleen een MMSI-nummer, snelheid en koers toont. Geen scheepsnaam, geen vhf-roepnaam, geen verdere aanvullende info. Is dat sufkipperigheid van de schippers of is dat wrakke, c.q. verouderde apparatuur?
--
stegman