Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 24 volt systeem bijladen

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 05:30 #387966

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Ik heb hier geen praktische ervaring mee, maar ik heb een hele tijd naar je schema zitten kijken en volgens mij klopt het niet: of de accu's staan parallel of je hebt kortsluiting. Op je boordnet kun je zo niet meer dan 12 V hebben.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 05:51 #387970

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Niet doen!!!
Monteer een 24 volt dynamo, dat is de enige goed manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 06:17 #387976

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Klinkt mij ook als een ingewikkelde constructie om iets op elkaar te laten passen wat eigenlijk niet past.

Welke delen op je boot draaien op 24v? Wat zou het kosten om dat om te zetten naar 12v? Startmotor is een kostbaar grapje schat ik zo in.

Wat zou een 24v alternator kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 06:23 #387977

Buiten het feit dat je gewoon een 24v dynamo moet gebruiken ,zit er vlg mij een fout in je schema.

Bij serie schakelen accu's verbind je de min van de ene met de plus van de ander. Op de vrije polen heb je dan 24 v
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 06:25 #387979

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
dehler schreef :
Niet doen!!!
Monteer een 24 volt dynamo, dat is de enige goed manier.

Inderdaad Het enige juiste antwoord.
bespaar jezelf ellende en rampspoed, want het werkt niet.

@flytour
Ik begrijp je niet? Als je toch nog een dynamo moet aanschaffen, waarom dan niet gewoon een 24 volt dynamo?
Elke vrachtwagen garage heeft ze, evenals dynamo herstel bedrijven.
Joe hoft dan maar één dynamo te kopen ipv. 2.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 06:33 #387981

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
@TS:
Zoals jij het wilt doen gaat het niet. Je kunt niet met 1 dynamo 'parallel laden' en 'serieel gebruiken' tegelijk.
Je zou 2 dynamo's kunnen gebruiken op voorwaarde dat zij nergens 'aan massa liggen' of een verbinding met het metaal van de motor of het schip hebben. Bij de meeste dynamo's of alternatoren is dit het geval en gaat de vlieger niet op. Je kunt een constructie maken om de dynamo's elektrisch te scheiden van de motor, maar dat is een hele klus.
Het zou wel kunnen met 2 zonnepanelen. De laadstroom is dan beperkt en niet 'altijd'. Is mogelijk niet wat je zoekt.
Het zou wel kunnen met een 24V zonnepaneel en de bijbehorende regelaar. De laadstroom is dan beperkt en niet 'altijd'.
Het zou kunnen met een 24V windmolen. Ook dan is de laadstroom beperkt en niet 'altijd'.
Het zou kunnen met 2 acculadertjes van de Gamma of Aldi enz. Deze zijn galvanisch (elektrisch) van elkaar gescheiden. Dan moet je aan de walstroom kunnen en de regeling van deze ladertjes is vaak niet bijzonder slim, ze zouden de accu's kunnen overladen.
Iets wat een interessant alternatief kan zijn, is een (voor accu's laden) geregelde spanningsverdubbelaar. Dan maak je van 12V 24V en kun je de accu's in serie laden en tegelijk in serie gebruiken.
Nu haal jij een 'gemenigheidje uit' (wat ik in jouw geval ook zou doen :whistle: ) door één van de accu's door de marifoon te ontladen. Deze accu levert daarmee het halve energie verbruik van het boordnet en het energieverbruik van de marifoon. Jouw accu's worden dus niet gelijkmatig ontladen en zullen dus ook niet gelijkmatig geladen moeten worden want dan is er 1 al vol terwijl de ander nog 'ruimte' over heeft. Je zult elke accu apart moeten laden met een eigen laadregelaar. De constructie van 2 zonnepanelen met elk een eigen regelaar voor een accu, wordt dan interessanter! Het blijft zijn beperkingen hebben en het ligt eraan hoeveel je uit die accu's verbruikt en hoe groot de accu's (capaciteit in Ah) zijn en hoe vaak je ze gebruikt (vaar je alleen in de weekeinden of 24/7).
Je kunt ook 2 schakelende omvormers voor acculaden gebruiken, zij zetten 11 - 15V om naar een geregelde laadspanning, maar dan moet je zeker weten dat de geregelde uitgang 'zwevend' is en niet ergens met massa is verbonden! Anders: kans op sluiting en brandgevaar! (wil je echt niet in de machinekamer)
Je hebt al twee druppelladers op 230V voor de accu's. Als je die eens aansluit op een 250W sinus omvormer van 12V naar 230V, ben je dan ook niet klaar? (even zien of de druppelladers genoeg hebben aan 250W!) Je werkt dan niet veel anders dan je bent gewend en de voor en nadelen zijn dan ook niet veel anders dan nu. Je hoeft het grote aggregaat niet te starten en een omvormer maakt geen geluid. Kost iets meer dan een paar draadjes aanleggen, maar minder dan 2 zonnepanelen met lader. Is ook minder 'gedoe', je vind in de machinekamer vast nog wel een 'gaatje' voor de omvormer en de druppelladertjes.
Sluit de omvormer 'achter het contactslot' aan, zodat er niet 'eeuwig' spanning op staat, want anders is eeuwig beperkt geworden door de tijd van het leeglopen van je start accu. Dat wil je niet. Is dit iets?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 06:51 #387989

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Of, zoals al vaker gezegd, haal een 24v dynamo van de vrachtwagensloop en gebruik de VHF met een spanninsomvormertje 24-12v.

Waarom zo moeilijk al het ook (heel) simpel kan :S

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 07:34 #388000

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13661
@Fly tour
TIP; zoek het draadje van Erik de Jong eens op
exact hetzelfde verhaal is toen uitgebreid aan bod gekomen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 07:40 #388006

De enigste 24 Volt ervaring die ik heb is met een vrachtwagen, maar daar hadden we dus 2 x 12 Volt die opgeladen werden door een 24 Volt Dynamo en het 12 Volt gedeelte werd rechtstreeks van 1 accu afgepakt niks geen omvormer.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 09:02 #388022

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Rev schreef :
De enigste 24 Volt ervaring die ik heb is met een vrachtwagen, maar daar hadden we dus 2 x 12 Volt die opgeladen werden door een 24 Volt Dynamo en het 12 Volt gedeelte werd rechtstreeks van 1 accu afgepakt niks geen omvormer.

Ja en na verloop van tijd 1 accu naar de kl*ten.
Fijn advies!

Nooit en werkelijk nooit iets aansluiten op 1 van de 12 volt accu's in een 24 volt systeem. De ontlading uit die ene 12 volt accu wordt nooit meer bijgeladen.

Niet sjoemelen:
1x 24 volt dynamo en 1x 12 volt omvormer voor de elektronica, zoals eerder genoemd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 09:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 09:15 #388026

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
WADnWIND schreef :
Rev schreef :
De enigste 24 Volt ervaring die ik heb is met een vrachtwagen, maar daar hadden we dus 2 x 12 Volt die opgeladen werden door een 24 Volt Dynamo en het 12 Volt gedeelte werd rechtstreeks van 1 accu afgepakt niks geen omvormer.

Ja en na verloop van tijd 1 accu naar de kl*ten.
Fijn advies!

Nooit en werkelijk nooit iets aansluiten op 1 van de 12 volt accu's in een 24 volt systeem. De ontlading uit die ene 12 volt accu wordt nooit meer bijgeladen.

Niet sjoemelen:
1x 24 volt dynamo en 1x 12 volt omvormer voor de elektronica, zoals eerder genoemd.
Waarom niet? Als de beide accu's die dus in serie staan opgeladen worden door een 24 volt dynamo, ''dan worden ze toch weer opgeladen''.
Het schema klopt overigens wel, want ik heb de ''draden bij de accu'' getekend alsof ze in serie staan, zo werkt het bij ons aan boord ook nu. Het enigste wat ontbreekt is een goede 24 volt dynamo.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 09:19 #388028

ALs ik jou was zou ik nog maar even goed opzoeken wat een serie schakeling precies is. Want op jou tekening staan beide accu's parallel en waarschijnlijk ook nog met de plus van de ene accu op de min van de andere accu al heb je niet aangegeven wat de plus en min is op de accu.



Links serie, rechts paralel
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 09:21 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 09:31 #388029

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Christiaan 676 schreef :
ALs ik jou was zou ik nog maar even goed opzoeken wat een serie schakeling precies is. Want op jou tekening staan beide accu's parallel en waarschijnlijk ook nog met de plus van de ene accu op de min van de andere accu al heb je niet aangegeven wat de plus en min is op de accu.



Links serie, rechts paralel

Het gaat mij er in dit onderwerp eigenlijk alleen om hoe je de accu's weer op kunt laden, en hoe je 12 volt zou kunnen krijgen, de officiele manier was dus een omvormer, oke..



Kijk, dit geeft misschien meer duidelijkheid van hoe het systeem in elkaar zit, ik heb op de tekening alle draden een kleur gegeven.




:laugh: Wie was dat nou die zei dat je alles wel om kon bouwen naar 12 volt?
Best veel werk op deze boot:


(Het hele schip is afgestemd op 24 volt, in de machinekamer zijn alle dingen 24 volt, de verlichting, de overige toepassingen. Ook de walstroom trafo geeft 24 volt, Deze geeft 24 volt en is tevens een druppellader die gaat werken zodra je de accu hoofdschakelaar aanzet, zolang die uit staat geeft de trafo constant 24 volt wat direct naar het boordnet gaat.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 09:47 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 10:01 #388037

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Peper schreef :
@TS:
Zoals jij het wilt doen gaat het niet. Je kunt niet met 1 dynamo 'parallel laden' en 'serieel gebruiken' tegelijk.
Je zou 2 dynamo's kunnen gebruiken op voorwaarde dat zij nergens 'aan massa liggen' of een verbinding met het metaal van de motor of het schip hebben. Bij de meeste dynamo's of alternatoren is dit het geval en gaat de vlieger niet op. Je kunt een constructie maken om de dynamo's elektrisch te scheiden van de motor, maar dat is een hele klus.
Het zou wel kunnen met 2 zonnepanelen. De laadstroom is dan beperkt en niet 'altijd'. Is mogelijk niet wat je zoekt.
Het zou wel kunnen met een 24V zonnepaneel en de bijbehorende regelaar. De laadstroom is dan beperkt en niet 'altijd'.
Het zou kunnen met een 24V windmolen. Ook dan is de laadstroom beperkt en niet 'altijd'.
Het zou kunnen met 2 acculadertjes van de Gamma of Aldi enz. Deze zijn galvanisch (elektrisch) van elkaar gescheiden. Dan moet je aan de walstroom kunnen en de regeling van deze ladertjes is vaak niet bijzonder slim, ze zouden de accu's kunnen overladen.
Iets wat een interessant alternatief kan zijn, is een (voor accu's laden) geregelde spanningsverdubbelaar. Dan maak je van 12V 24V en kun je de accu's in serie laden en tegelijk in serie gebruiken.
Nu haal jij een 'gemenigheidje uit' (wat ik in jouw geval ook zou doen :whistle: ) door één van de accu's door de marifoon te ontladen. Deze accu levert daarmee het halve energie verbruik van het boordnet en het energieverbruik van de marifoon. Jouw accu's worden dus niet gelijkmatig ontladen en zullen dus ook niet gelijkmatig geladen moeten worden want dan is er 1 al vol terwijl de ander nog 'ruimte' over heeft. Je zult elke accu apart moeten laden met een eigen laadregelaar. De constructie van 2 zonnepanelen met elk een eigen regelaar voor een accu, wordt dan interessanter! Het blijft zijn beperkingen hebben en het ligt eraan hoeveel je uit die accu's verbruikt en hoe groot de accu's (capaciteit in Ah) zijn en hoe vaak je ze gebruikt (vaar je alleen in de weekeinden of 24/7).
Je kunt ook 2 schakelende omvormers voor acculaden gebruiken, zij zetten 11 - 15V om naar een geregelde laadspanning, maar dan moet je zeker weten dat de geregelde uitgang 'zwevend' is en niet ergens met massa is verbonden! Anders: kans op sluiting en brandgevaar! (wil je echt niet in de machinekamer)
Je hebt al twee druppelladers op 230V voor de accu's. Als je die eens aansluit op een 250W sinus omvormer van 12V naar 230V, ben je dan ook niet klaar? (even zien of de druppelladers genoeg hebben aan 250W!) Je werkt dan niet veel anders dan je bent gewend en de voor en nadelen zijn dan ook niet veel anders dan nu. Je hoeft het grote aggregaat niet te starten en een omvormer maakt geen geluid. Kost iets meer dan een paar draadjes aanleggen, maar minder dan 2 zonnepanelen met lader. Is ook minder 'gedoe', je vind in de machinekamer vast nog wel een 'gaatje' voor de omvormer en de druppelladertjes.
Sluit de omvormer 'achter het contactslot' aan, zodat er niet 'eeuwig' spanning op staat, want anders is eeuwig beperkt geworden door de tijd van het leeglopen van je start accu. Dat wil je niet. Is dit iets?
Groeten, Peper.

Nee, we hebben maar een grote druppellader welke op 230 werkt en 24 volt geeft, deze gaat ''druppelladen zodra je de boornet ''hoofdschakelaar omzet'', je hem dus met de accu's koppelt.
Zet je deze trafo aan en schakel je het boordnet van de accu's af, dan krijgt het boordnet van de trafo constante stroom. Walstroom dus, en de accu's worden dan niet verbruikt. Je kan ook van de accu's verbruiken en de druppellader aan hebben, alleen flikkert het licht dan de hele tijd feller en zwakker.
In de trafokast zit tevens een voltmeter.



Ik heb verder jouw hele stuk zitten lezen, ik denk dat we het maar simpel moeten houden. Gewoon een 24 volt dynamo laten meedraaien op de motor. We hebben een aantal grootverbruikers aan boord (elektronische kleppen in het Hydr. stuursysteem) welke niet genoeg hebben aan een zonnepaneeltje, en nog meer dingen, we moeten simpelgezegd een behoorlijke laadstroom hebben. Voor de marifoon en misschien nog wat andere 12 volt toepassingen kopen we dan zo'n 24-12 omvormertje, dan worden de accu's niet ongelijk belast, zoals velen mij hier afraden. Ik rijdt wel langs de lokale vrachtwagen garage en ga horen voor een 24 volt dynamo. Ik ga tevens zo'n omvormertje regelen.

Maar nu voor tijdelijk laten we marifoon nog even op een accu meedraaien, want we hebben hem wel nodig. Hij verbruikt niet zoveel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 10:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen 14 apr 2013 10:11 #388039

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13661
ik zal je helpen met zoeken, bij deze;
www.zeilersforum.nl/index.php/...natoren-een-24-maken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen 14 apr 2013 10:12 #388040

je schema klopt Echt niet hoor. De accus staan anti parallel.
je mag er van vinden wat je wilt, maar sluit het in vredesnaam niet zo aan.

Het draadje van de bovenste accu plus linksboven naar de onderste accu min rechtsonder Moet eruit.
Plus links boven is dan +24 volt
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 10:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 10:14 #388041

Fly-Tour schreef :
Christiaan 676 schreef :
ALs ik jou was zou ik nog maar even goed opzoeken wat een serie schakeling precies is. Want op jou tekening staan beide accu's parallel en waarschijnlijk ook nog met de plus van de ene accu op de min van de andere accu al heb je niet aangegeven wat de plus en min is op de accu.



Links serie, rechts paralel

Het gaat mij er in dit onderwerp eigenlijk alleen om hoe je de accu's weer op kunt laden, en hoe je 12 volt zou kunnen krijgen, de officiele manier was dus een omvormer, oke..



Kijk, dit geeft misschien meer duidelijkheid van hoe het systeem in elkaar zit, ik heb op de tekening alle draden een kleur gegeven.



Nu je de plus en de min aangegeven hebt bevestig je mijn verhaal hierboven. Als je het zo aansluit is de spanning van het boordnet en de accu's snel 0V.

Bijlagen invoegen werkt niet?? maar de verbinding tussen de plus van de bovenste accu en de min van de onderste moet je verwijderen. Dan kloppen je verdere beschrijvingen.

Om 12V uit de accu's te krijgen zal je de spanning van één accu moeten aftappen. Maar zoals gezegd zal dit voor een onbalans zorgen tussen de accu's wat niet goed is. Andere opties is een nette DC/DC omvormer van 24V naar 12V dan heb je geen last van het onbalans in het systeem.

Opladen met een 12V dynaamo gaat niet, of je moet een speciale laad regelaar hiervoor vinden die de spanning van de dynaamo omzet naar 24V. Maar ik betwijfel of die bestaan.
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 10:16 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen 14 apr 2013 10:15 #388042

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
roozeboos schreef :
je schema klopt Echt niet hoor. De accus staan anti parallel.
je mag er van vinden wat je wilt, maar sluit het in vredesnaam niet zo aan.
Het zit zo... Sorry chris, ik had het idd. verkeerd getekend.
Het zit dus zoals onderstaand.:


Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 10:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen 14 apr 2013 10:15 #388043

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13661
De accus staan anti parallel;
ik noem dat een KORTSLUITING :sick:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen 14 apr 2013 10:17 #388044

Fly-Tour schreef :
roozeboos schreef :
je schema klopt Echt niet hoor. De accus staan anti parallel.
je mag er van vinden wat je wilt, maar sluit het in vredesnaam niet zo aan.
Het zit zo...
We krijgen gewoon 24 volt.....
De accu's staan in serie, waar dus 24 v uit komt.
kan niet. :), alleen als je een draadje weghaalt, dan klopt het.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 10:17 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen 14 apr 2013 10:25 #388050

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
roozeboos schreef :
Fly-Tour schreef :
roozeboos schreef :
je schema klopt Echt niet hoor. De accus staan anti parallel.
je mag er van vinden wat je wilt, maar sluit het in vredesnaam niet zo aan.
Het zit zo...
We krijgen gewoon 24 volt.....
De accu's staan in serie, waar dus 24 v uit komt.
kan niet. :), alleen als je een draadje weghaalt, dan klopt het.

Sorry chris, het zit inderdaad niet zo, ik had een draad te veel getekend. :bonk
Zie hieronder. Zo klopt het wel..

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 10:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen 14 apr 2013 10:37 #388052

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Fly-Tour schreef :
roozeboos schreef :
Fly-Tour schreef :
roozeboos schreef :
je schema klopt Echt niet hoor. De accus staan anti parallel.
je mag er van vinden wat je wilt, maar sluit het in vredesnaam niet zo aan.
Het zit zo...
We krijgen gewoon 24 volt.....
De accu's staan in serie, waar dus 24 v uit komt.
kan niet. :), alleen als je een draadje weghaalt, dan klopt het.

Sorry chris, het zit inderdaad niet zo, ik had een draad te veel getekend. :bonk
Zie hieronder. Zo klopt het wel..


Zo zou het dus moeten worden:

De rode draad stelt de serie-verbindingsdraad voor

De blauwe draden geven 24 v aan een omvormer die 12v output heeft.


De groene draden zijn de dynamo draden.

De bruine draden zijn de boordnet draden, 24 volt.


Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 10:43 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 15:57 #388101

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Fly-Tour schreef :
WADnWIND schreef :
Rev schreef :
De enigste 24 Volt ervaring die ik heb is met een vrachtwagen, maar daar hadden we dus 2 x 12 Volt die opgeladen werden door een 24 Volt Dynamo en het 12 Volt gedeelte werd rechtstreeks van 1 accu afgepakt niks geen omvormer.

Ja en na verloop van tijd 1 accu naar de kl*ten.
Fijn advies!

Nooit en werkelijk nooit iets aansluiten op 1 van de 12 volt accu's in een 24 volt systeem. De ontlading uit die ene 12 volt accu wordt nooit meer bijgeladen.

Niet sjoemelen:
1x 24 volt dynamo en 1x 12 volt omvormer voor de elektronica, zoals eerder genoemd.
Waarom niet? Als de beide accu's die dus in serie staan opgeladen worden door een 24 volt dynamo, ''dan worden ze toch weer opgeladen''.
Het schema klopt overigens wel, want ik heb de ''draden bij de accu'' getekend alsof ze in serie staan, zo werkt het bij ons aan boord ook nu. Het enigste wat ontbreekt is een goede 24 volt dynamo.

De cappaciteit die je verbruikt uit één 12 volt accu in een 24 volt systeem kan nooit meer goed bijgeladen worden, anders moet de volle accu stevig overladen. je brengt de boel dus uit balans, wat altijd tenkosten gaat van 1 accu.

Tja, het zijn jullie accu's en ik verkoop ze niet (te zwaar).

Oja, het forum is niet verantwoordelijk voor zelf uitgevoerde handelingen! Het forum geeft goede adviezen, kom dus niet achteraf klagen als je het beter wist.

Bij twijfel een vakman raadplegen, is achteraf altijd goedkoper.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 16:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 17:25 #388145

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
WADnWIND schreef :
Fly-Tour schreef :
WADnWIND schreef :
Rev schreef :
De enigste 24 Volt ervaring die ik heb is met een vrachtwagen, maar daar hadden we dus 2 x 12 Volt die opgeladen werden door een 24 Volt Dynamo en het 12 Volt gedeelte werd rechtstreeks van 1 accu afgepakt niks geen omvormer.

Ja en na verloop van tijd 1 accu naar de kl*ten.
Fijn advies!

Nooit en werkelijk nooit iets aansluiten op 1 van de 12 volt accu's in een 24 volt systeem. De ontlading uit die ene 12 volt accu wordt nooit meer bijgeladen.

Niet sjoemelen:
1x 24 volt dynamo en 1x 12 volt omvormer voor de elektronica, zoals eerder genoemd.
Waarom niet? Als de beide accu's die dus in serie staan opgeladen worden door een 24 volt dynamo, ''dan worden ze toch weer opgeladen''.
Het schema klopt overigens wel, want ik heb de ''draden bij de accu'' getekend alsof ze in serie staan, zo werkt het bij ons aan boord ook nu. Het enigste wat ontbreekt is een goede 24 volt dynamo.

De cappaciteit die je verbruikt uit één 12 volt accu in een 24 volt systeem kan nooit meer goed bijgeladen worden, anders moet de volle accu stevig overladen. je brengt de boel dus uit balans, wat altijd tenkosten gaat van 1 accu.

Tja, het zijn jullie accu's en ik verkoop ze niet (te zwaar).

Oja, het forum is niet verantwoordelijk voor zelf uitgevoerde handelingen! Het forum geeft goede adviezen, kom dus niet achteraf klagen als je het beter wist.

Bij twijfel een vakman raadplegen, is achteraf altijd goedkoper.
Je moet beter lezen ;) , je praat hier alsof ik eigenwijs loop te doen, ik wacht rustig jullie reacties en adviezen af. ;) :)
Het wordt dus gewoon een 24v dynamo (zoals dringend geadviseerd werd). Er komt dan ook een omvormer op de accu's bij voor 12 volt. Zoals ook aangeraden werd.
Ik houd jullie op de hoogte. Als ik met mijn blik en toereikende kennis hierop kijk, lijkt mij het dan helemaal in orde.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 17:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 volt systeem bijladen met normale 12 v dynamo. 14 apr 2013 19:22 #388188

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Fly-Tour schreef :
WADnWIND schreef :
Fly-Tour schreef :
WADnWIND schreef :
Rev schreef :
De enigste 24 Volt ervaring die ik heb is met een vrachtwagen, maar daar hadden we dus 2 x 12 Volt die opgeladen werden door een 24 Volt Dynamo en het 12 Volt gedeelte werd rechtstreeks van 1 accu afgepakt niks geen omvormer.

Ja en na verloop van tijd 1 accu naar de kl*ten.
Fijn advies!

Nooit en werkelijk nooit iets aansluiten op 1 van de 12 volt accu's in een 24 volt systeem. De ontlading uit die ene 12 volt accu wordt nooit meer bijgeladen.

Niet sjoemelen:
1x 24 volt dynamo en 1x 12 volt omvormer voor de elektronica, zoals eerder genoemd.
Waarom niet? Als de beide accu's die dus in serie staan opgeladen worden door een 24 volt dynamo, ''dan worden ze toch weer opgeladen''.
Het schema klopt overigens wel, want ik heb de ''draden bij de accu'' getekend alsof ze in serie staan, zo werkt het bij ons aan boord ook nu. Het enigste wat ontbreekt is een goede 24 volt dynamo.

De cappaciteit die je verbruikt uit één 12 volt accu in een 24 volt systeem kan nooit meer goed bijgeladen worden, anders moet de volle accu stevig overladen. je brengt de boel dus uit balans, wat altijd tenkosten gaat van 1 accu.

Tja, het zijn jullie accu's en ik verkoop ze niet (te zwaar).

Oja, het forum is niet verantwoordelijk voor zelf uitgevoerde handelingen! Het forum geeft goede adviezen, kom dus niet achteraf klagen als je het beter wist.

Bij twijfel een vakman raadplegen, is achteraf altijd goedkoper.
Je moet beter lezen ;) , je praat hier alsof ik eigenwijs loop te doen, ik wacht rustig jullie reacties en adviezen af. ;) :)
Het wordt dus gewoon een 24v dynamo (zoals dringend geadviseerd werd). Er komt dan ook een omvormer op de accu's bij voor 12 volt. Zoals ook aangeraden werd.
Ik houd jullie op de hoogte. Als ik met mijn blik en toereikende kennis hierop kijk, lijkt mij het dan helemaal in orde.

Doel bereikt :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl