Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: nasa gerepareerd

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 05:18 #391185

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Erikdejong schreef :
Hanno: Ik heb ook VDO klokken gezien die na 2 seizoenen helemaal weggeroest waren op de chromen behuizing, toegegeven, ze werkten nog wel, maar het zag er allemaal niet meer uit. Ik ben daar dus ook niet echt kapot van moet ik zeggen.

VDO klokjes met roestige chromen randjes werken 30+ jaar in de buitenlucht. Althans de motor instrumenten. (bijna de hele chartervloot voer/vaart ermee.

Buiten het feit dat VDO prima en duur was in die tijd, waren er gewoon geen spareparts meer te krijgen van de plastic klokken en gevers.

hoeveel onderdelen heb je nodig?
ik heb veel winset en log spare parts
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 05:20 #391187

Na al dat gefoeter op Nasa ook maar eens een positief bericht.
Ik gebruik al Nasa instrumenten sinds begin 90er jaren toen dat soort instrumenten door hun betaalbaar werd ( ze zijn begonnen in 1990) en heb er nog nooit problemen mee gehad, behalve dan het een paar keer vervangen van het schoepenwieltje van de log en een keer van de windmeter.
Alleen mijn eerste Navtex ( die overigens uiteraard vinnen zit) heeft een keer de geest gegeven na een jaar of 5.
Wel zitetn de buiteninstrumenten altijd onder de buiskap en kunenn ze binnen ventileren op de manier die duidelijk in de handleidingen staat.
Ook zelden last van een heel klein beetje condens op het e\nstertje maar dat is , als ik de verlichti ng aanzet, in een half uurtje weer weg ( dat aanzetten van de verlichting als er condens is staat dacht ik trouwens ook in de handleiding.
Overigens ben ik ook heel tevreden met hun service. Ze hebben me al eens een update chip voor mijn AIS gestuurd voor een prikje en geven ook altijd vrij snel antwoord op vragen.

Kortom,
Heel tevreden met Nasa en voor mij geen duurdere apparaten.
Heelaas hebben ze geen AIS transponder of plotter of stuurautomaat in hun assortiment anders had ik die ook van Hun.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 07:20 #391214

Wanneer ik het goed lees, toch wel 5 keer een probleem waar het nul hoort te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 08:00 #391229

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Saeftinghe schreef :
Wanneer ik het goed lees, toch wel 5 keer een probleem waar het nul hoort te zijn.

Ach, da's natuurlijk grote onzin. Ook bij elk ander merk zijn wel voorbeelden te vinden dat iets niet goed werkt.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 08:24 #391236

Precies , als voorbeeld de toch echt niet goedkope S1 wheelpilot van Raymarine ( voorganger van de SPX5).
De verbinding van de roerstandmelder met het quadrant is bij die dingen uitgevoerd met slecht klemmende goedkope plastic kogelkoppelingen.
Moest al een keer midden op zee de boel "repareren" met een suk dik elastiek waarmee ik de verbindingen heb verstevigd.
Op zich geen grote klus ware het niet dat ik nogal het e.e.a. moest slopen om er waar bij te komen.
Doet het nu nog steeds maar ik wil die kogelkoppelingen nog een keer vervangen door stevige metalen exemplaren.
En hoewel ik dit probleem toen ( drie jaar geleden, direct heb gemeld aan Raymarine zijn hun roerstandmelders nog steeds hetzelfde ( gammel) uitgevoerd.
Maar verder werkt de stuurautomaat prima.

En overigens , ook de als waterdicht ( geschikt voor stuurkolom montage) te boek staande Raymarine A50 plotter heeft , vooral als het 'smorgens erg koud is , wel eens last van een beslagen beeldscherm.
Maar ook daar staat in de manual dat dat , als je de backlight op maximaal zet , vrij snel weggaat. En dat klopt ook , net als bij de Nasa's.
Vandaar dat ik , in ieder geval bij de Nasa instrumenten de backlight altijd aan laat staan , behalve als het erg mooi weer is. Gebruikt wel iets meer stroom maar kan wel schade door condens voorkomen.
Om eenzelfde reden zit trouwens in industriele instrumenten voor buitenopstelling vaak een klein verwarmingselement dat automatisch bij temperaturen onder een graad of 10 gaat werken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 08:25 #391238

overigens verbaasd met dat wel van bcklight aanzetten. In de target tenminste zitten twee kleine 3 mm ledjes tegen de witte reflector aan te schijnen. Dat lijkt me nou niet echt veel warmte te produceren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 08:54 #391244

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Klopt, dat heeft mij ook wel verbaasd! Maar kennelijk geven die Ledjes toch voldoende warmte...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 09:48 #391262

Als je last hebt van condens achter een display, wat ik op mijn bootje nog nooit mee heb gemaakt, zou ik een zakje met silica gel in het instrument plaatsen. Nooit meer last van vocht in het instrument... :cheer:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 26 apr 2013 10:24 #391276

Belerion II schreef :
Als je last hebt van condens achter een display, wat ik op mijn bootje nog nooit mee heb gemaakt, zou ik een zakje met silica gel in het instrument plaatsen. Nooit meer last van vocht in het instrument... :cheer:

Maar dat helpt op den duur alleen als het instrument helemaal luchtdicht is.
Anders "zuigt" de silicagel ook vocht van buiten aan en raakt het verzadigd.

Overigens verbruikt de verlichting van de Nasa instrumenten volgens de info ca. 25mAmp wat dus ongeveer o,3 watt is.
Weliswaar maar een deel (+/- 50%) warmte maar toch iets van 0,15 Watt.
Bbest veel voor een kastje van iets van 250 cc inhoud.
Zou omgerekend op een huis van 300 M3 een verwarming van maar liefst 180 KW betekenen!
En dan te bedenken dat voor een goed geisoleerd huis 10-15 KW ruim genoeg is.
Die 0,15 Watt is op zo'n kleine inhoud best veel dus.
Maar dat moet ook omdat het verlies van een klein voorwerp naar verhouding veel groter is .
Ad

haha , leuk die sommetjes..... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 27 apr 2013 05:51 #391449

Gisteravond de instrumenten weer geplaatst, en natuurlijk meteen even in het zonnetje een rondje gezeild om te testen, en ze doen het beide weer uitstekend! ik ben weer helemaal blij!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nasa gerepareerd 24 mei 2013 13:39 #399466

  • Floris1
  • Floris1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Hallo Hanno,

Heb je toevallig nog een verbindingskabel voor de gever met de meter liggen met zo'n grijs vierkant stekkerblokje? Ik moet vooral het vrouwtje hebben met ca. 10 meter kabel plus aan de andere kant een rond metalen stekkertje met drie pootjes. DIe laatste heb ik nog wel in goede staat.
En heb je toevallig een tip hoe ik de meter en de gever door moet meten om te kijken of en water kapot is? Het gaat om VDO Sumlog uit 1989, analoog dus.

bij voorbaat dank,

Floris van Bentum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl