Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accumonitor in combinatie met accurelais

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 07:27 #545862

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
plus 1 voor hen3
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 07:38 #545866

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8012
Precies, zo heb ik het ook gedaan met 4 accu lichtaccu's. Je monitort dan alleen die lichtaccu's, de startaccu valt geheel buiten beschouwing van de monitor in dat is prima.

Het enige dat je dan niet meet is de verliezen door vereffeningsstroompjes tussen de lichtaccu's onderling. Maar als het goed is zou dat moeten meevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 08:11 #545871

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Ik schreef al;

"De minnen kan je altijd veranderen, maar je ziet nu nog even hoe?"

;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 aug 2014 08:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 08:24 #545874

WADnWIND schreef :
Ik schreef al;

"De minnen kan je altijd veranderen, maar je ziet nu nog even hoe?"

;)

Jaja, wrijf het maar in. Ik was nog niet wakker...
Wacht jij maar eens tot op de trimclinic, dan ga ik de slimme opmerkingen maken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 aug 2014 08:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 08:57 #545883

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Ik schreef al;

"De minnen kan je altijd veranderen, maar je ziet nu nog even hoe?"

;)

Jaja, wrijf het maar in. Ik was nog niet wakker...
Wacht jij maar eens tot op de trimclinic, dan ga ik de slimme opmerkingen maken ;-)

En ik bnen nog heel netjes, wat er achter stond heb ik niet herhaald?

(ik ben waarnemer :whistle: )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 10:56 #545912

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Baasklusje schreef :
waarom wil nu niemand het begrijpen.... ;-)

de situatie is dat er :
- soms 204 Ah is geinstalleerd (relais open), soms 306 AH (relais gesloten)
- er is maar 1 min-leiding (altijd) en daar zit de shunt in
- de lader laadt aldtijd via de shunt, ook de startaccu.
- de alternator ook, die gaat ook via de shunt.

Omdat het relais bij hogere spanning sluit dan opent zal het laden en ontladen niet symmetrisch zijn: laden gebeurt (vrijwel) altijd tegen 304 Ah, ontladen gebeurt een tijdje uit 304Ah en als het relais losgaat uit 204Ah.

Het relais eruit halen kan niet, want dan laadt de alternator nooit meer de lichtaccu op.

Nou jullie weer.

Domme accumonitoren ook, kunnen geeneens rekenen met twee hoeveelheden :lol:
Snappen jullie dat nou? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 14:48 #545976

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hallo,

Ik ben eveneens een en ander aan het voorbereiden mbt vernieuwing van het boordnet. Kan iemand met kennis van zaken een lichtje laten schijnen op schema in bijlage aub? Zitten er ergens blunders in, is het compleet en zijn er bijkomende tips?

Zeer bedankt!

Zeppos
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 27 aug 2014 14:54 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 15:07 #545981

Ik vind het geen erg overzichtelijk schema.

Wat me zo direct opvalt is dat er een schakelaar in de lijn startmotor/generator naar de accu zit.
Lijkt me een risico dat de generator een keer z´n stroom niet kwijt kan en defect raakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 15:10 #545982

een aanvulling: voor noodgevallen
(kapot relais, heb ik gehad)
(lege startaccu, heb ik gehad)

een extra schakelaar (een gewone sleutelschakelaar net als de hoofdschakelaars) tussen de aflopende kanten van beide plussen na de schakelaars. Staat altijd open, maar igv nood erg handig!
Groen toegevoegd aan je schema.

Bijlage Naamloos_2014-08-27.png niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 15:12 #545984

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Een extra verbinding kan, maar ik heb gewoon twee startkabels aan boord liggen, dan kan ik altijd een verbinding maken tussen de accu's (of een andere, geleende accu bijvoorbeeld).
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 15:16 #545988

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Waarom heb je geen massaschakelaar? Dat is toch wel standaard volgens mij. Schakelpaneel schakelt de plus van de individuele verbruikers, massaschakelaar de min van alle gebruikers. Op die manier zijn de verbruikers geheel losgekoppeld van het net.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 15:48 #546002

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Wel even goed nadenken of je echt wel alles wilt uitzetten ! b.v. je zonpanelen werken dan ook niet meer maar is natuurlijk geen verbruiker in die zin.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 15:58 #546010

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zonnepanelen zet ik rechtstreeks via de laadregelaar aan de accu's. Geen schakelaar die dat onderbreekt.

Heeft Thomas wel zonnepanelen?. :unsure:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 23:28 #546135

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Zeppos schreef :
Hallo,

Ik ben eveneens een en ander aan het voorbereiden mbt vernieuwing van het boordnet. Kan iemand met kennis van zaken een lichtje laten schijnen op schema in bijlage aub? Zitten er ergens blunders in, is het compleet en zijn er bijkomende tips?

Zeer bedankt!

Zeppos

Prima!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 27 aug 2014 23:32 #546137

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Koezt schreef :
Waarom heb je geen massaschakelaar? Dat is toch wel standaard volgens mij. Schakelpaneel schakelt de plus van de individuele verbruikers, massaschakelaar de min van alle gebruikers. Op die manier zijn de verbruikers geheel losgekoppeld van het net.

Er zitten toch direct hoofdschakelaar in de plus bij de accu's? lijkt me verder niet zinvol voor de rst van het systeem.

Een massa/werkschakelaar is primair bedoeld voor werkzaamheden aan de motor. De monteur kan rustig sleutelen zonder kortsluit problemen aan het motorblok of romp en heeft de sleutel op zak uit veiligheid.
Dat is volgens de wet de bedoeling in de regels. Een massa schakelaar heeft dus geen extra voordeel boven een hoofdschakelaar in de plus voor het elektrisch systeem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 28 aug 2014 07:42 #546177

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Baasklusje schreef :
een extra schakelaar (een gewone sleutelschakelaar net als de hoofdschakelaars) tussen de aflopende kanten van beide plussen na de schakelaars. Staat altijd open, maar igv nood erg handig!
Groen toegevoegd aan je schema.

Dank voor de toelichting, maar op de Cyrix heb je de mogelijkheid om de batterijen tijdelijk parallel te schakelen dmv 85 en 87 met een drukknop even te sluiten.
In nood is Hen3's startkabel-oplossing ook een zeer goeie tip - waarvoor dank!



Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 28 aug 2014 08:04 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 28 aug 2014 07:50 #546184

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Merci WADnWIND,

Wat denk je van de respectievelijke kabeldoormeters dewelke ik denk te gebruiken?
Ik heb geen zware toestellen aan bood (radio, marifoon, Bidata en autohelm) en de pruttel is een 10pk Nanni...

Bedankt!

Z
Laatst bewerkt: 28 aug 2014 07:51 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 28 aug 2014 07:53 #546188

Zeppos schreef :
op de Cyrix heb je de mogelijkheid om de batterijen tijdelijk parallel te schakelen

oh ja, was ik even vergeten. mijn Scheiber relais kan dat niet....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 28 aug 2014 08:17 #546205

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Zeppos schreef :
Hallo,

Ik ben eveneens een en ander aan het voorbereiden mbt vernieuwing van het boordnet. Kan iemand met kennis van zaken een lichtje laten schijnen op schema in bijlage aub? Zitten er ergens blunders in, is het compleet en zijn er bijkomende tips?

Zeer bedankt!

Zeppos

Ik mis volgens mij het vermogen van de acculader en de diameters die je vanaf de acculader denkt te gaan gebruiken.

Er bestaan rekenmodellen op internet om de juiste diameter van de bekabeling te berekenen aan de hand van de lengte en de stroomsterkte. Daarmee zou je alles nog eens na kunnen rekenen, maar, op voorhand lijkt het redelijk goed gedimensioneerd wat mij betreft. Wat evt. nog een discussie zou kunnen opleveren is de lengte vs. de diameter naar je zekeringpaneel (stroomkastje).
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor in combinatie met accurelais 28 aug 2014 11:12 #546288

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Zeppos schreef :
Merci WADnWIND,

Wat denk je van de respectievelijke kabeldoormeters dewelke ik denk te gebruiken?
Ik heb geen zware toestellen aan bood (radio, marifoon, Bidata en autohelm) en de pruttel is een 10pk Nanni...

Bedankt!

Z

De diameters zijn helemaal goed (natte vinger + onderbuik gevoel).
persoonlijk zou ik voor de startmotor bekabeling 352 of meer kiezen.
162 naar kajuit kastje is prima, zolang je geen zware dingen daar doet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor in combinatie met accurelais 08 sept 2021 11:30 #1323137

  • Koentje
  • Koentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 180
Met welke vraag je ook zit, goede kans dat ie al eens eerder is gesteld en beantwoord hier :)

Wij blijken een soortgelijke situatie te hebben als TS in 2014. Wij hebben 2 identieke 70 Ah accu's waarvan we één als serviceaccu en één als startaccu beschouwen. We dachten altijd dat we deze schakelden met een handmatige (1/2/1+2/off-)schakelaar, maar het viel me onlangs op dat de spanning op beide accu's vrijwel altijd identiek was. Onze acculader (TBC Prof 300) blijkt een ingebouwd relais te bevatten dat bij 13.2 sluit en de accu's bij ca. 12,5 V ontkoppelt.

Tot dusver hebben we altijd vertrouwd op een voltmeter om de status van de accu's te zien, door ons beperkte verbruik en zonnepanelen is die spanning vrijwel altijd > 12,5V dus in de praktijk hebben we een enkele 140 Ah accu. Om wat meer inzicht te krijgen in de lading van de accu's en het verbruik van bepaalde apparaten overweeg ik toch een accumonitor te monteren.

Ik twijfel over drie opties, geef ik de voor- en nadelen correct weer? Advies is zeker welkom, maar ik vraag dit met name om te controleren of ik het snap...

1) Shunt van de accumonitor monteren op de gezamenlijke min van beide accu's
+ accurate meting van verbruikers
+ accurate meting van SoC van beide accu's samen zolang parallel geschakeld
- geen goede meting SoC zodra de accu's losgekoppeld worden bij lage spanning
- startstroom loopt door de shunt (schadelijk? De Victron SmartShunt is rated voor 500A)

2) Shunt monteren op de min van alleen de verbruiksaccu
+ accurate meting van SoC van deze accu
- Geen accurate meting van de verbruikers zolang de accu's parallel geschakeld staan (helft van de stroom komt dan uit de andere accu)

3) Shunt monteren op de min van de verbruiksaccu. Acculader loskoppelen van de startaccu om het relais buiten werking te stellen en handmatig gaan schakelen tussen de accu's.
+ accurate meting status lichtaccu én accurate meting van verbruik
+ altijd 100% volle startaccu
- geen gemak meer van het automatische relais
- inleveren capaciteit omdat de startaccu helemaal niet wordt benut voor verbruikers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor in combinatie met accurelais 08 sept 2021 11:35 #1323139

Koentje schreef :
Onze acculader (TBC Prof 300) blijkt een ingebouwd relais te bevatten dat bij 13.2 sluit en de accu's bij ca. 12,5 V ontkoppelt.

...door ons beperkte verbruik en zonnepanelen is die spanning vrijwel altijd > 12,5V dus in de praktijk hebben we een enkele 140 Ah accu

Dit zou betekenen dat het relais ook mag sluiten indien er geen walstroom aanwezig is. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk en onwenselijk. Kun je dat hard maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor in combinatie met accurelais 08 sept 2021 11:38 #1323140

  • Koentje
  • Koentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 180
Yes, handleiding van de lader.

EDIT: pdf invoegen lukt niet...

Laatst bewerkt: 08 sept 2021 11:48 door Koentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor in combinatie met accurelais 08 sept 2021 11:44 #1323142

Dan zou ik eerst bepalen of je wel verder wilt met die lader. Ik zou 'em eruit gooien. Als nu 1 accu onderuit gaat, wordt de andere mee getrokken.

Als je dit accepteert en daarmee 1 grote accu OK vind, dan zou ik beide accu's parallel zetten en voeden met de lader. Het shunt probleem lost zich dan ook op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl