Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bliksem geleiding

Bliksem geleiding 07 sept 2015 12:40 #659119

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
ben39 schreef :
Ik geloof niet dat je bliksem op je mast kunt afleiden, zonder schade aan boord te krijgen.
Ik denk dat het beter is om je mast en boot niet interessant voor de bliksem te maken.
Het product van fore spare de forespare lightning-master claimt dit te doen.

Rond Singapore is de bliksem inslag kans behoorlijk groot, ik heb van een aantal boten die daar een inslag hadden gehad gegevens verzameld, en bleek dat dit product erg goed presteerde.
Een voorbeeld een stalen boot met een hogere mast naast een polyester boot in een haven. De bliksem sloeg in op de polyesterboot, naast de hogere mast met Fore spar lightning protector.

De werking samengevat: De lucht tijdens onweer wordt geioniseerd. Geioniseerde lucht geleid beter. De bliksem gaat de weg met de minste weerstand.
De forespare lightning-master deioniseerd de lucht rond je mast top en boot, zodat je mast niet interessant is voor de bliksem.
De 4 jaar in Azie geen bliksem inslag gehad, of het echt werkt?? Voor deze kleine investering is het, het proberen waard.

bijkomend voordeel minder vogels op de top van de mast.
www.forespar.com/products/boat...tic-dissipater.shtml

Lijkt mij een goedwerkend product.
Alleen onprofessioneel bevestigd in de top van de mast in lasnaad van de top plaat. Het product ligt niet vlak tegen de mast! Hier zorgt de bout voor aarding wat niet wenselijk is. Net geplaatst heb je waarschijnlijk een goede aarding, echter na een jaar op zout water zal in de opening tussen rvs stang/boutje en rond het aluminium de galvanische corrosie optreden. Waarschijnlijk heb je na een jaar een te grote overgangsweerstand, dan staat ie daar nutteloos.

Het doel van de bevestiging is om aarding tot stand te brengen en te behouden.
Beter is het voetstuk plat tegen de mast te plaatsen en zodat contactvlak voor aarding zorgt. Je werkt met RVS (er vanuit gaande dat die Forcespar van RVS is) op aluminium mast, corrosie gevoelig vooral op zeewater.
Plaats hem ook lager en buig een lichte knik in de stang zodat ie vrij blijft van de topplaat. Bevestig hem c.f. blz 8 zoals een bonding jumper wordt geplaatst op een aluminium plate. Controleer de ohmse weerstand na plaatsing en kit boutkop en contactnaden goed af zodat er geen openingen meer zijn en geen luchtbellen er in zitten. Voorbeeld geeft een aluminium alloy srew aan maar kan ook een RVS boutje zijn, dan mag je de AN960 steel washer onder de lock washer weglaten. Op deze wijze gemonteerd heb je jaren plezier van.

Maak niet de denkfout indien je een Forcespar plaatst in de mast top dat ie het ook opneemt voor de NMEA instrumenten in de top en marifoon antenne. Zorg ervoor dat deze ook geaard geplaatst zijn. Plaats een Forcespar ook niet aan één van deze instrument brackets maar los daarvan. Dient zelfstandig te zijn.
Laatst bewerkt: 07 sept 2015 14:48 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 sept 2015 16:56 #659206

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
henkvd schreef :
De radio staat ook nog in verbinding met de buitenwereld zoals antenne, speaker draden en voedingslijnen, die zijn verder niet beschermd.

Nu heb ik best wel de nodige bliksem inslag resultaten gezien op schepen, de resultaten zijn soms verbazend, een sat-C antenne waar niets meer aan te zien valt dan een verdampte schroefkop en een brandspoortje in de verf van de pijp waar hij op gemonteerd zat, schade antenne defect, coax OK en terminal defect waar verder niets toasted aan zichtbaar was.
Gespleten VHF antenne, de coax kabel na 1,5m een gaatje en een brandvlekje op de mast vlak bij de coax, vhf niet toasted wel defect ( geen enkele print heel)
Gespleten MF/HF antenne, antennecoupler toasted en een verder niets mankerende transceiver.

SAT_C in HF dichte behuizing, kooi van Faraday
VHF in HF dichte behuizing kooi van Faraday
MF/HF transceiver HF dichte behuizing kooi van Faraday

Allemaal directe inslagen met andere uitkomsten, buiten de voltreffer verder geen enkele schade.
Maar ook zonder enige waarneembare inslag plekken, veel schade.

Da’s niet best allemaal. Een full hit is niet mis op die swiepende antennes. Het gekke is dat in de luchtvaart zelden die schade oplopen wordt. Toch zit de romp vol met antennes zoals UHF,VHF, IFF transponder, ILS, Tacan, GPS (plat gemonteerd bovenzijde romp zo groter als een etensbord) en diverse vaantjes en probes die op de romp bevestigd zijn. Daarnaast sensoren voor o.a. radar hoogtemeters, een grote nose radar radome, diverse navigatie verlichtingen e.d. Allemaal stuk voor stuk geaard zodat bij een inslag de opvang direct afgevoerd wordt.

Met de scheepvaart zie je vaak lange antennes die her en der op b.v. een beugel, stuurhut of mast staan. Dan zijn natuurlijk mooie bliksem vangers. Ik wil hier niet pretenderen wat de oplossing hiervoor is. Ik ben geen bliksemafleider specialist zoals ik al eerder op het forum aangegeven hebt. Maar ik weet wel hoe die technieken in de luchtvaart uitgevoerd zijn.

Ik vraag me dan ook vele dingen af die hier mogelijk van belang kunnen zijn. Zit er boven de antennes zo’n ragelbol? (Forespar achtig iets). Hoe zijn de antennevoetstukken uitgevoerd? Is die voet geheel van metaal en omringd ie ook het onderste stuk van de antenne (afvang)? dus niet alleen een platte plaat. Of is ie van kunststof? Hoe is de aarding hiervan uitgevoerd tussen die voet en bevestigingsplaat/beugel? Hoe is de aarding van die bevestigingsplaat/beugel naar het frame van het schip uitgevoerd? Is die ohmse weerstand ooit wel eens gemeten? Zit er een kabel afvang op, waarop de doorvoer connector van de kabel geaard is? Hoe is met de sets binnen, staan die vrij of zijn die geaard? We weten dat bij een onderbreking het tot knallen komt, dan blijft er al gauw weinig van over.

Waarschijnlijk heb je het over beroepsvaart, zijn daar installatie protocollen/standaards t.a.v. bliksem geleiding? Je ziet er zijn vele factoren die hierin meespelen. Als het beroepsvaart is valt het me tegen omdat het lijkt dat er geen of nagenoeg geen rekening mee gehouden is. Misschien wel bewust?
Laatst bewerkt: 07 sept 2015 19:50 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 sept 2015 17:09 #659211

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
OK nog één keer dan.

Potentiaal vereffenen.

En als toevoeging: Overspanningsbeveiliging daartussen (van grof naar fijn)

Google is your friend.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 sept 2015 17:40 #659236

Jemig wat een vermoeiend topic met zowel veel zinnige antwoorden als ook complete onzin. Ik heb het genoegen gehad om jaren werkzaam te zijn geweest bij Van der Heide bliksembeveiliging te Kollum.

Het draait eigenlijk om twee zaken als je het goed wilt doen.
  1. het afleiden van de bliksem
  2. het toepassen van potentiaalvereffening en overspanningsbeveiligingen

De grillige vorm van de bliksem onstaat doordat de bliksem steeds sprongen maakt van ongeveer 50meter. Als jouw mast zich binnen die 50meter bevindt is het een potentieel doelwit voor de bliksem. Ook als de bliksem niet inslaat is het mogelijke onstaan van een vanglading een risico voor schade aan de elektrische installatie van de boot. :silly:

Bij potentiaalvereffening en overspaningsbeveiliging zorg je ervoor dat je de minpool van je installatie naar het zelfde nivo brengt als de bliksemspanning en de plus dus nog 12/14Volt hoger. Zie het als de vogels die op een hoogspanningskabel zitten. Daarnaast voorkomt het ook opbouw van inductie spanningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 sept 2015 21:20 #659377

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ha ex-collega!

Ik was bedrijfsleider en ontwerper bij Heringa en Wütrich afd. Bliksembeveiliging.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 sept 2015 21:29 #659380


Da’s niet best allemaal. Een full hit is niet mis op die swiepende antennes. Het gekke is dat in de luchtvaart zelden die schade oplopen wordt. Toch zit de romp vol met antennes zoals UHF,VHF, IFF transponder, ILS, Tacan, GPS (plat gemonteerd bovenzijde romp zo groter als een etensbord) en diverse vaantjes en probes die op de romp bevestigd zijn. Daarnaast sensoren voor o.a. radar hoogtemeters, een grote nose radar radome, diverse navigatie verlichtingen e.d. Allemaal stuk voor stuk geaard zodat bij een inslag de opvang direct afgevoerd wordt.

Weet niet veel van luchtvaart, alleen dat piloten graag om een onweers bui heen vliegen, en dat zal niet zijn voor een zeldzaam fenomeen of overdreven risico management ...... :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 sept 2015 21:30 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 08 sept 2015 08:23 #659478

Toch denk ik dat de angst voor blikseminslag bij een zeilboot vaa nogal overdreven is.
Ik heb het in de havens waar ik de laatste 40 jaar gelegen heb nooit meegemaakt.
En bij mijn huidige ligplaats is blikseminslag in de omgeving bepaald geen zeldzaamheid ( woon er 700 meter vandaan) en ook daar in 31 jaar nooit van bliksemschade gehoord .Wel twee keer een boerderij in de omgeving afgebrand door blikseminslag .

Maar ja , als je het een keer meemaakt........ :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 08 sept 2015 11:31 #659533

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Yellow Boat schreef :
Toch denk ik dat de angst voor blikseminslag bij een zeilboot vaa nogal overdreven is.
Ik heb het in de havens waar ik de laatste 40 jaar gelegen heb nooit meegemaakt.
En bij mijn huidige ligplaats is blikseminslag in de omgeving bepaald geen zeldzaamheid ( woon er 700 meter vandaan) en ook daar in 31 jaar nooit van bliksemschade gehoord .Wel twee keer een boerderij in de omgeving afgebrand door blikseminslag .
Ad

Zoals ik eerder aangaf gaat het mij over de technische mogelijkheden. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl