Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Home made hybride

Home made hybride 30 juli 2015 17:59 #647863

En het verlengen van de schacht is een fluitje van een cent.
Andere schroef monteren ook. De goedkopere motortjes lopen trouwens alleen efficiënt als ze vol vermogen draaien. Bij half vermogen wordt er namelijk gewoon een weerstand voorgezet die elektrische energie omzet in warmte voor de vissen :sick:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 30 juli 2015 18:54 #647882

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
@peper, je link doet het niet, bedoelde je de comex?


Het is een spitgatter, met doorgestoken roer, dus iets aan de zijkant hangen en met kabels of stangen bedienen is denk ik alleen mogelijk door kabels door de romp onderdeks naar buiten te halen...dat is ook weer zo wat.

Bovendeks aan helmstok verbinden betekent m'n favoriete zitplek opofferen, en een lange afstand overbruggen....klinkt me ook niet fraai in de oren.

Ebbm verlengen is misschien wel een optie, heeft denk ik 50 cm nodig.
Zou ik hem zelfs aan m'n zwemtrap kunnen freubelen denk ik voor het experiment.
Dan heb ik geen koppeling met roer, maar dat wil prima denk ik.

@koek...denk dat volgas sowieso de enige stand wordt voor het arme ding aan een lm :)

Doorzagen, pijp d'r op lassen en kabels herstellen?

...of terug naar oorspronkelijke plan....ik weet het ff niet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 30 juli 2015 19:43 #647904

Ha... Peper,prima omschreven, goede uitleg, maar toch één (beetje flauw) :) vraagje.

Hoe weet de schroef dat hij wordt aangedreven door een elektro motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 30 juli 2015 21:31 #647937

Geheel ongespeend van kennis zou ik denken aan een verdtande aandrijfriem met aandrukrol.

Door een brede riem te kiezen kun je veel vermogen overbrengen en door een vertande riem ipv een v-snaar te gebruiken zijn de dwarskrachten op je schroefas en lagers lager.

Een x Kw brusless motor, waarbij je even moet rekenen wat het toerental van je schroef is bij die kw's en je bent een heel eind.

Electronische motorregelingen zijn er veel en goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 30 juli 2015 21:48 #647945

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
boarderbas schreef :
Geheel ongespeend van kennis zou ik denken aan een verdtande aandrijfriem met aandrukrol.

Door een brede riem te kiezen kun je veel vermogen overbrengen en door een vertande riem ipv een v-snaar te gebruiken zijn de dwarskrachten op je schroefas en lagers lager.

Een x Kw brusless motor, waarbij je even moet rekenen wat het toerental van je schroef is bij die kw's en je bent een heel eind.

Electronische motorregelingen zijn er veel en goedkoop.
Zo breed hoeft dat niet te zijn. Kijk maar naar een distributieriem van een auto. Die brengt zeker meer dan 2 kw over en is maar heel smal.

Waarom wordt heier trouwens gezegd dat je iets met de energie moet doen als je accu's vol zijn? Een dynamo van een auto blijft toch ook gewoon meedraaien als de accu vol zit zonder dat dit een probleem oplevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 06:31 #647963

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
in theorie is een dump load niet nodig in deze opzet.
verschil met een windmolen is dat een windmolen zodra de laadregelaar niets meer naar de accu laad geen belasting meer heeft. De bladen en regelaar zijn berekend op een minimale belasting

zodra de belasting weg is kunnen ze vrij draaien. het toerental zal dan heel hoog oplopen en daarbij zal het voltage stijgen.

bij ons hebben we een schroef en een rompsnelheid plus eventuele stroming. daardoor is het toerental die de as kan draaien beperkt. zodra het voltage lager is als de max van de gekozen diodes of fets dan blijft de boel heel. gaan we er overheen dan gaan ze defect.

bij een dynamo op een automotor hebben we dat ook. Door de poelie die je er op zet kan je het max toerental bepalen. het max toerental van de motor staat namelijk vast.

een windmolen zonder dump load is als er geen lading meer geaccepteerd wordt met de eerste storm defect.

voordeel van een dump load in ons geval zou kunnen zijn dat we er als de accu's vol zijn eventueel warm water mee kunnen maken voor comfort of verwarming als we zeilen. als je het warmte element d.m.v. pwm aanstuurt is het traploos mogelijk om het opgenomen vermogen van de schroef te bepalen zodat je het door de zeilen opgewekte vermogen wat meer is als nodig voor de rompsnelheid op die momenten in warmte om kan zetten.
Laatst bewerkt: 31 juli 2015 08:24 door Mephisto. Reden: spelvaudjus weggehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 06:41 #647964

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Helemaal duidelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 09:19 #647997

Ejob schreef :

@koek...

Doorzagen, pijp d'r op lassen en kabels herstellen?

Ja, dat is het wel ongeveer. 2 of 3 kabeltjes door een hol pijpje. Lijmen ipv lassen kan evtl ook nog als je een overlappende pijp hebt.

De in serie geplaatste weerstand dient trouwens in eerste instantie voor het verlagen vd spanning. Lagere spanning betekent minder rpm. Nadeel van zo een bizar simpele methode is dus dat het veel vermogen moet omzetten in warmte. Vermogensregeling met PWM (puls breedte modulatie) is veel mooier, maar ook duurder.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 09:41 #648003

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
valt best wel mee wat een pwm vermogens regeling kost.
vermogens weerstanden zijn ook niet goedkoop.

feitelijk is het dezelfde regeling als waar je een enkelfasige motor mee aan stuurt.

Een potmeter, een paar fets, een pulsgenerator (bijvoorbeeld een NE555)en een hand weerstanden en condensatoren zijn echt niet zo duur meer tegenwoordig.

Daarna kan je er gewoon een hitte element aan hangen die je kan regelen met de potmeter.

Een chinese kloon van een IRF250 (de IRFP250N) kost nog geen euro per stuk en kan 30A continu sturen. 4 stuks is dus 120A en je kan ze in principe gewoon doorstapelen mits ze uit dezelfde batch komen.

120A bij 36 volt is 3,6 Kw.
120A bij 24 volt is 2.88 Kw
120A bij 12 volt is 1,44 Kw

gepulst mogen ze 120A per stuk schakelen.
Dat betekend dus dat je met 4 stuks voor 120A heel erg veilig zit maar ook redelijk weinig weg gooit

zie www.taydaelectronics.com/datasheets/A-091.pdf
Laatst bewerkt: 31 juli 2015 09:58 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 09:48 #648005

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
@Saeftinghe:
Nee, de schroef hoeft niet te weten of door een elektromotor wordt aangedreven, de elektromotor moet weten dat die een schroef aandrijft! :silly:

@Ejob:
De link verwijst naar de Taobao website (een soort van Chinese marktplaats) www.taobao.com en als je electric oar intypt als zoekwoord, kom je ze wel tegen tussen de hits. Het zijn vaak goedkope, maar ook lelijke dingen.

Sunday heeft ook een spitsgatter en heeft een vaste motor opstelling voor zijn 2kW Torqeedo op 24V aan iets wat ik een outrigger zou noemen. Het kost hem geen plaats in de kuip. Zijn motor stuurt niet mee, die zit gewoon vast.
Ja, je zou het ding kunnen doorzagen, maar dan ben je ook dat leuke motortje voor de volgboot kwijt, want deze heeft dan een veel te lange 'staart'. In jouw geval zou ik de bevestiging iets naast de boot maken in de ronding van het 'spitsgat' en dan lager zodat de motor echt buiten boord hangt en net niet buiten de rechthoek valt waarbinnen de boot past.
Aan je zwemtrap hangen is ook een optie, maar kan de zwemtrap daar wel tegen? Een elektrische bbm stuwt meer dan één met een verbrandingsmotor.

@C Koek:
Zeker niet regelen met een serieweerstand! Dat is leuk voor borstelmotoren. De EBBM's zijn nagenoeg allemaal 'brushless' en laten zich met FETbruggen heel mooi regelen. Ik kan mijn Torqeedo per 10W regelen met de controller. Dat lukt je nooit met een 4takt en ook niet met een serieweerstand.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 10:08 #648010

Peper schreef :

@C Koek:
Zeker niet regelen met een serieweerstand! Dat is leuk voor borstelmotoren. De EBBM's zijn nagenoeg allemaal 'brushless' en laten zich met FETbruggen heel mooi regelen. Ik kan mijn Torqeedo per 10W regelen met de controller. Dat lukt je nooit met een 4takt en ook niet met een serieweerstand.

Groeten, Peper.

Is ook niet mijn advies om te gaan regelen met een serieweerstand. Dat is hoe het bij veel goedkope ebbms werkt. De goedkope ebbms waarvan ik de werking heb bekeken waren allemaal brushed. Is ook wel wat op het net over te vinden.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 12:13 #648036

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7593
Hier een test met electrische aandrijving zonder batterijen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 12:18 #648037

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Buurman, dan moet er wel ergens een metaal 'in oplossing gaan'!
Heb jij voor TS nog ergens een foto van de Torqeedo montage aan jouw boot? Dat zou voor hem verhelderend zijn.
Groeten, buurman Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 12:33 #648038

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7593
Mijn Torqeedo 2kW achter marsvin 22 ft van 1200kg leeg, 1500vol gewicht.
Met 400 watt vaar ik 3,5 knoop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 31 juli 2015 12:59 #648039

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Dank buurman Sunday!
@Ejob: een plaatje vertelt meer dan duizend woorden! Op deze manier moet het toch ook mogelijk zijn aan een LM27 een ebbm te hangen zonder gaten in de romp te boren! Als je al van plan was op de schroefas tandwielen te gaan plaatsen, dan is deze beugel aan je boot easy piezie toch?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 02 aug 2015 21:10 #648364

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
@peper, dit is idd veel makkelijker dan het oorspronkelijke plan.

Echter, de lm is een langkieler met relatief klein roer. Manoeuvreren wil prima als je beetje slim gebruik maakt van schroefwater langs je roer, maar ik ben bang dat met een aandrijving die niet langs het roer gaat een boxje indraaien een fikse uitdaging wordt.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het dus of inboard, of bbm die meestuurt of bestuurbaar is.
Als een ebbm van een paar honderd euro verlengen een goede optie is, evt icm met een beugel als deze, is dat misschien wel de kortste klap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 03 aug 2015 06:37 #648391

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Ik weet het. Mijn 24 ft €Xr is ook bepaald geen 'ballerina' met 2 1,50m lange kimkielen. Met een vaste motor was het nog wel eens kritisch om de box in en uit te komen. Sinds de motor mee stuurt is het een eitje!
Of dit ligt aan het door de schroef langs het roer 'geperste' water... Ik twijfel eraan omdat het door de snelheid langsstromende water (als de boot iets vaart heeft) veel meer besturing oplevert dan een dikke waterstraal van de schroef. Hier komen dan ook nog andere vectoren bij zoals 'wieleffect'. Hier heb ik geen studie van gemaakt, dus ik heb geen ervaringen die voor en nadelen met elkaar kunnen vergelijken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 04 aug 2015 10:16 #648704

Rikken schreef :
....
Zo breed hoeft dat niet te zijn. Kijk maar naar een distributieriem van een auto. Die brengt zeker meer dan 2 kw over en is maar heel smal.
....

Dat zijn veel hogere toerentallen. Als je twee keer zo snel draait halveert de kracht om hetzelfde vermogen over te brengen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl