Je hebt gelijk dat de grootste capaciteit tussen 3,4 en 3,2V zit. Je kunt het gebied tussen 3,2V en 3,0V beslist gebruiken voor een complete cyclus. Bij 3,0V is de cel nog steeds goed te laden (dit is ca 30% SOC of 70% DOD zo je wilt). Het laden kan problematisch worden als je onder de 2,5V komt. Er is echter ervaring met een cel die vanaf 40mV moest worden opgeladen en dat is gelukt (okee, er moest wel een truckje aan te pas komen met tijdelijk een boost in de laadspanning).
3Noreen gebruikt zijn accu tussen 3,00V en 3,25V omdat de levensduur van de cellen in dit gebied het langst is.
Ik zie het gebruik onder de 3V als een reserve waarbij je alle verbruikers afschakelt en de resterende lading nog kunt gebruiken voor noodoproepen via de marifoon en eventueel nood flits-licht. Door de lage weerstand kun je met de lading onder de 3V ook een diesel generator starten om de accu weer te laden. Dit is dan meer voor de 'elektroschippers' die geen verbrandingsmotor aan boord hebben en toch energie willen hebben voor de lange afstand op de motor.
Er zijn grafieken die suggereren dat de 'kleinste cyclus' de geringste slijtage oplevert en er zijn meldingen dat je die kleinste cyclus tussen 3,2 en 3,4V moet leggen, maar je kunt waarschijnlijk net zoveel grafieken vinden die de cyclus tussen 3,0 en 3,2V leggen voor de langste levensduur. De 'geleerden' zijn het er niet over eens.
Groeten, Peper.