Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 14:00 #775554

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Zij zien jou zeker niet op 40 mijl met je lage antenne.

Leg uit ;-)

als mijn antenne die van de ander ziet, ziet de antenne van de ander mijn antenne dan niet ?????
Alleen voor andere schepen met een erg lage antenne ben ik wellicht wat later zichtbaar.

Dat "hun" zendvermogen redelijk 12,5 Watt (dikke coax) is en jou zendvermogen <2 watt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 14:02 #775555

die zagtie niet aankomen :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 14:20 #775561

En zou het vermogen hoger worden als de antenne hoger staat? :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 14:36 #775569

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Baasklusje schreef :
En zou het vermogen hoger worden als de antenne hoger staat? :evil:

Nee, maar wel het zicht vrijer. Dat jij op enkele meters hoogte 40 mijl ver ontvangt zijn marginale toevals treffers bij knap weer. Met zeegang of hondenweer kan dat al snel minder worden.
Om meer marge in die afstand te krijgen is hoogte toch te verkiezen boven extra coax verliezen.

Een aparte lage antenne geldt natuurlijk wel als prima backup!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 14:55 #775572

[Offtopic over zichtbaarheid van jachten met AIS vanaf beroepszeevaart:]
In de praktijk valt het mij als beroepsvaart regelmatig tegen hoe slecht (lees: hoe laat) jachten pas zichtbaar zijn op AIS (hoewel nog steeds meestal wel eerder als op Radar). Vaak is die ontvangst bij normaal weer nog wel ongeveer 6 mijl, maar dat is wel veel later als dat beroepsvaart zichtbaar wordt op AIS.

Dit zorgt voor het volgende scenario: de officier kijkt regelmatig (niet continue) of er nog wat potentieel gevaarlijks in de omgeving vaart (bijvoorbeeld binnen een range van 12 mijl, waar de radar op zee vaak op staat afgesteld). Beroepsvaart is op die range meestal wel zichtbaar op AIS en radar, zodat de officier in zijn hoofd een beeld heeft van de situatie (navigational awareness) om hem heen.

Maar dan opeens dat jacht dat op 6 mijl recht vooruit opduikt! "Heb ik dat !*(^%$#@-ding nou de hele tijd over het hoofd gezien??" Nee dus, hij komt nu pas in beeld. Ik maak regelmatig mee (met minder mooi weer) dat jachten pas op een 2-4 mijl zichtbaar worden op AIS of radar. Een gevaar is dat de officier minder alert wordt wanneer hij op radar en AIS helemaal geen schepen denkt te hebben binnen een range van 12 mijl en zich daardoor vrij van gevaren waant.
Laatst bewerkt: 13 okt 2016 14:56 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 15:02 #775576

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Nou ja, mijn ervaringen (die natuurlijk alleen voor Dutch Rose gelden) zijn toch anders: ik roep regelmatig beroepsvaart op ergens tussen de 5 en 10 mijl, juist omdat ze dan nog tijd hebben om iets te doen. Ik krijg eigenlijk altijd het antwoord dat ze me al gezien hebben en iets voorstellen om elkaar te ontwijken.
Mijn AIS antenne zit op de hek, op ongeveer 3,5 m.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 16:11 #775591

WADnWIND schreef :
Dat jij op enkele meters hoogte 40 mijl ver ontvangt zijn marginale toevals treffers bij knap weer. Met zeegang of hondenweer kan dat al snel minder worden.
Om meer marge in die afstand te krijgen is hoogte toch te verkiezen boven extra coax verliezen.

40 mijl is vrijwel altijd het geval, behalve in volle jachthavens tussen een paar honderd masten. Dan is het ca 25 mijl.

Vorig jaar hebben de diverse wal-ontvangers (marinetraffic etc) de boot de gehele 24uurs kunnen volgen; dan zaten we toch soms meer dan 15 mijl van de wal.

Ik zal het eens bekijken hoe ver we te zien zijn.
In geval van nood: ik heb de bekabeling al erin liggen om via de splitter in de CTRX de masttopantenne te gebruiken. Twee coaxen omstekkeren....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 okt 2016 16:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 17:22 #775608

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
ErikSnel schreef :
Nou ja, mijn ervaringen (die natuurlijk alleen voor Dutch Rose gelden) zijn toch anders: ik roep regelmatig beroepsvaart op ergens tussen de 5 en 10 mijl, juist omdat ze dan nog tijd hebben om iets te doen. Ik krijg eigenlijk altijd het antwoord dat ze me al gezien hebben en iets voorstellen om elkaar te ontwijken.
Mijn AIS antenne zit op de hek, op ongeveer 3,5 m.

Dan ben ik zeker een uitzondering, de meeste zeeschepen geven niet thuis als ik ze oproep, pas als er gedreigd wordt met doorgeven van dit gedrag wordt er soms gereageerd. En van uitwijken hebben de meeste ook nooit gehoord, wat ik eigenlijk ook wel normaal vind omdat je met je jachie makkelijker wijkt dan een zeeschip of een ferry met plm.31 knoop speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 18:56 #775634

Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Dat jij op enkele meters hoogte 40 mijl ver ontvangt zijn marginale toevals treffers bij knap weer. Met zeegang of hondenweer kan dat al snel minder worden.
Om meer marge in die afstand te krijgen is hoogte toch te verkiezen boven extra coax verliezen.

40 mijl is vrijwel altijd het geval, behalve in volle jachthavens tussen een paar honderd masten. Dan is het ca 25 mijl.

Het lijkt mij meer relevant op welke range ik álle AIS zendende schepen/jachten ontvang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 19:03 #775635

ja dat lijkt me een goede stelling Noorderzon.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 20:12 #775663

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
grover schreef :
ErikSnel schreef :
Nou ja, mijn ervaringen (die natuurlijk alleen voor Dutch Rose gelden) zijn toch anders: ik roep regelmatig beroepsvaart op ergens tussen de 5 en 10 mijl, juist omdat ze dan nog tijd hebben om iets te doen. Ik krijg eigenlijk altijd het antwoord dat ze me al gezien hebben en iets voorstellen om elkaar te ontwijken.
Mijn AIS antenne zit op de hek, op ongeveer 3,5 m.

Dan ben ik zeker een uitzondering, de meeste zeeschepen geven niet thuis als ik ze oproep, pas als er gedreigd wordt met doorgeven van dit gedrag wordt er soms gereageerd. En van uitwijken hebben de meeste ook nooit gehoord, wat ik eigenlijk ook wel normaal vind omdat je met je jachie makkelijker wijkt dan een zeeschip of een ferry met plm.31 knoop speed.

Tja, ik weet niet of jij de uitzondering bent, misschien even aan de beroeps op dit forum vragen. Wellicht dat de manier waarop je oproept uitmaakt? Ik weet wel dat het pas goed werkt sinds ik op AIS de naam kan noemen van de boot die ik oproep, daarvoor werkte het totaal niet. En het is nog veel beter geworden sinds ze mij ook zien op AIS.
Mijn ervaring over uitwijken is overigens juist andersom, ze stellen heel vaak voor dat zij een paar graden uitwijken. En verkijk je er niet op, juist als je harder gaat en de afstand is voldoende (>5mijl) dan is het voor de grote jongens een fluitje van een cent, een paar graden hooguit, en ze gaan ruim om je heen. Ook heb ik het idee dat ze het waarderen dat ik oproep en dus op soortgelijke manier met ze omga als ze onderling doen. Door op tijd op te roepen en te overleggen voorkomen we samen moeilijke situaties waar zij ook echt niet op zitten te wachten.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 23:08 #775683

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Mijn ervaringen zijn gemixed. Ik zie regelmatig dat zeeschepen een tikkeltje hun koers verleggen voor mij. Ben dus kennelijk goed zichtbaar op de AIS (antenne op 13m hoogte). Aanroepen gaat meestal prima, maar er zijn er ook die categorisch negeren. De ferry Brittanica bijvoorbeeld die uit Harwich kwam antwoordde mij pas na herhaalde oproepen en pas toen hij zowat naast me voer. Ik had ze achteraf even via de DSC wakker moeten schudden, toen niet aan gedacht helaas.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 06:44 #775703

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
ilCigno schreef :
Ik had ze achteraf even via de DSC wakker moeten schudden, toen niet aan gedacht helaas.
Mijn ervaring is dat dit ook niet echt helpt, beroepsvaart heeft bij mij tot nu toe nog niet gereageerd op een DSC call. Andere jachten wel.

En dat (even deze zij-discussie ontopic maken) terwijl dit één van de super-functies is van zo'n gecombineerd apparaat: het direct kunnen selecteren en oproepen van AIS targets. Dat werkt echt heerlijk.

Overigens ontvang ik AIS via de antenne in de mast op 15m hoogte (via de SH2100) en zend ik via de dedicated transponder-antenne achterop de antenne paal op 3-4 meter boven water. Het plan is om in ieder geval het ontvangst via deze verschillende wegen eens goed te vergelijken met openCPN of zo.
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 06:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 07:46 #775714

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Als ik dit allemaal zo lees dan is m'n voorlopige conclusie dat het ivm eigen zichtbaarheid beter is om de antenne in de masttop te delen met de marifoon t.o.v. een dedicated AIS antenne op de hekstoel.
Reden: gezien worden op grotere afstand is beter voor de veiligheid.
Zijn jullie het daarmee eens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 07:55 #775720

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Nou, dat is niet mijn ervaring, ik word uitstekend gezien met de AIS antenne op de hekstoel op ~3,5m.
En ik zie er ook een stukje extra veiligheid in: je hebt gescheiden systemen, wat minder kans op fouten geeft.
En tenslotte: mocht mijn mast overboord gaan, dan heb ik een kort kabeltje liggen waarmee ik de marifoon in plaats van de AIS kan schakelen en daarmee een goede backup marifoonantenne voorziening.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 08:04 #775723

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
XanderB schreef :
Als ik dit allemaal zo lees dan is m'n voorlopige conclusie dat het ivm eigen zichtbaarheid beter is om de antenne in de masttop te delen met de marifoon t.o.v. een dedicated AIS antenne op de hekstoel.
Reden: gezien worden op grotere afstand is beter voor de veiligheid.
Zijn jullie het daarmee eens?

Ja. Je kunt altijd nog een losse (reserve) antenne meenemen voor het geval dat je mast er af gaat.
Zeker op zee, met flinke zeegang, heb je een flinke paal nodig (radar oid) om een beetje bereik te hebben.
Het extra bereik is een stukje veiligheid wat je in feite (bijna) niks extra kost...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 08:17 #775726

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
ErikSnel schreef :
Dan ben ik zeker een uitzondering, de meeste zeeschepen geven niet thuis als ik ze oproep, pas als er gedreigd wordt met doorgeven van dit gedrag wordt er soms gereageerd. En van uitwijken hebben de meeste ook nooit gehoord, wat ik eigenlijk ook wel normaal vind omdat je met je jachie makkelijker wijkt dan een zeeschip of een ferry met plm.31 knoop speed.

Tja, ik weet niet of jij de uitzondering bent, misschien even aan de beroeps op dit forum vragen.

Wat de beroeps betreft ik zelf heb jaren terug gevaren als stuurman kleine handelsvaart en heb twee zonen die nu als stuurman varen met de vaarbevoegdheid alle schepen, dus ik weet hoe het momenteel is op de brug van een zeeschip.
De manier van aanroepen is altijd professioneel en beleefd maar ongeveer 70% van de wachtlopers geven niet thuis bij het aanroepen en zoals blijkt uit verschillende reacties ben ik dus geen uitzondering.
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 11:15 door ilCigno. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 09:08 #775739

ErikSnel schreef :
Tja, ik weet niet of jij de uitzondering bent, misschien even aan de beroeps op dit forum vragen. Wellicht dat de manier waarop je oproept uitmaakt? Ik weet wel dat het pas goed werkt sinds ik op AIS de naam kan noemen van de boot die ik oproep, daarvoor werkte het totaal niet. En het is nog veel beter geworden sinds ze mij ook zien op AIS.
Beroeps gaat niet bewust jachten overvaren. Wel is het zo dat sommige beroepsvaart zich stoort aan het nodeloos oproepen. Met nodeloos bedoeld men dan (ik ook): als jij en ik de regels in acht nemen gaat alles goed. Meer dan genoeg CPA, geen reden elkaar op te roepen. Helemaal als het op een VHF kanaal een beetje druk is, is het nog meer nodeloze drukte veroorzaken niet verstandig. Houdt dan liever zelf vrij als je onzeker over de situatie bent.
Vaak hoort beroeps aan de intonatie van de oproeper wat voor 'partij' het aan de andere kant van de lijn betreft (VTS, beroeps, plezier). Of dat altijd een voordeel is betwijfel ik omdat pleziervaart niet echt serieus bezig is maar meer zichzelf vermaakt met plezier(varen) op zee. Ik geef toe dat dit als pleziervaarder niet fijn is: ik merk duidelijk dat het moeizamer communiceert wanneer ik vanaf mijn plezierbootje iemand (een VTS ofzo) oproep of wanneer ik als beroeps iemand oproep. Tegelijk geloof ik dat pleziervaart daar zelf ook debet aan is vanwege het veel voorkomende onprofessionele gedrag.
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 09:11 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 09:27 #775751

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Duidelijk. Ik zal idd niet oproepen als er voldoende speling is. Als je dat wel doet, of op een onzekere manier oproept, zal dat ongetwijfeld leiden tot meer irritatie.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 10:46 #775775

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Noorderzon schreef :
ErikSnel schreef :
Tja, ik weet niet of jij de uitzondering bent, misschien even aan de beroeps op dit forum vragen. Wellicht dat de manier waarop je oproept uitmaakt? Ik weet wel dat het pas goed werkt sinds ik op AIS de naam kan noemen van de boot die ik oproep, daarvoor werkte het totaal niet. En het is nog veel beter geworden sinds ze mij ook zien op AIS.
Beroeps gaat niet bewust jachten overvaren. Wel is het zo dat sommige beroepsvaart zich stoort aan het nodeloos oproepen. Met nodeloos bedoeld men dan (ik ook): als jij en ik de regels in acht nemen gaat alles goed.
Noordeloos, zou ik dit draadje mogen (mis)bruiken om wat situaties van afgelopen pinkstertrip voor te leggen, gewoon ter leerling en vermaak en omdat ik van een beroeps weleens zou willen horen van deze wijze van communiceren op prijs gesteld wordt of juist niet.

Situatie 1:

Uit varend aan het einde van het route naar Harwich (dus weer richting nederland) ongeveer op het punt dat de vaargeul afbuigt naar sb (zuiden).
Wordt ik opgelopen door een hopperzuiger waarvan ik verwacht dat deze bb uit gaat (naar het noorden), daar wil ik ook heen. Ik roep hem dus op om zijn bestemming te achterhalen en mijn bedoeling , gelijk met hem de bocht nemen, te vertellen.
De hopper antwoord direct, vriendelijk en zegt geen problemen met mijn plannen te hebben.

Alternatief voor het oproepen zou zijn geweest om in de wind te draaien en zeg 10 tot 15 min te wachten totdat hij gepasseerd zou zijn.

Situatie 2:

Stukje verder, geen duidelijke vaargeul of route, mijn koers kruist die van een erg groot container schip waarvan de snelheid en koers regelmatig veranderd.
Ik roep hem op om te vragen of ik koers en snelheid kan behouden, hier wordt snel en vriendelijk bevestigend op gereageerd.

Alternatief zou zijn omdraaien/ wachten totdat het schip gepasseerd zou zijn.

Situatie 3:

Halverweg de noordzee later op die dag een cpa van ongeveer 0 met een visserschip.
Ik wil best uitwijken voor een visserschip, maar die dingen hebben de onhebbelijke neiging plotsklaps van koers te veranderen (zijn net plezier jachten :woohoo: ) dus wil even overleggen over zijn bedoelingen.
Reageert niet op mijn herhaaldelijke oproepen, pas na een DSC call wordt er geïrriteerd en slaperig gereageerd en veranderd het visserschip van koers.

Ben benieuwd ;)

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 10:49 #775776

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Vinni schreef :
Ter verduidelijking....,het betreft de GPS-antenne die dedicted moet zijn.

Vinni

Dat kan ook technisch niet anders. GPS zijn hele andere frequenties dan VHF en AIS, bovendien is polarisatie van GPS anders als van VHF/AIS.

En als er Wi-Fi in zou zitten er op letten dat het ook als Wi-Fi client kan werken en niet alleen als Wi-Fi acces point. Als Wi-Fi client kan je iets anders, bijvoorbeeld je 4G smartphone als access point (ook naar internet) gebruiken en alle Wi-Fi apparatuur aan boord via dat access point benaderen en eventueel gebruik maken van internet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 11:27 #775789

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
PvO schreef :
Ben benieuwd
In de situaties die je beschrijft volkomen juist om even te overleggen. Niets mis mee, had hetzelfde gedaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 11:48 #775793

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
WindVector schreef :
Vinni schreef :
Ter verduidelijking....,het betreft de GPS-antenne die dedicted moet zijn.

Dat kan ook technisch niet anders. GPS zijn hele andere frequenties dan VHF en AIS, bovendien is polarisatie van GPS anders als van VHF/AIS.
Er wordt vooral mee bedoeld dat de AIS-transponder een eigen GPS-antenne moet hebben, positie-data uit een NMEA-netwerk is niet voldoende. De AIS-transponder gebruikt namelijk niet alleen de positie, maar heeft ook de precieze klok van de GPS nodig voor de timing van het AIS-signaal.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 11:48 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 14:49 #775830

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
WindVector schreef :
Vinni schreef :
Ter verduidelijking....,het betreft de GPS-antenne die dedicted moet zijn.

Vinni

Dat kan ook technisch niet anders. GPS zijn hele andere frequenties dan VHF en AIS, bovendien is polarisatie van GPS anders als van VHF/AIS.

En als er Wi-Fi in zou zitten er op letten dat het ook als Wi-Fi client kan werken en niet alleen als Wi-Fi acces point. Als Wi-Fi client kan je iets anders, bijvoorbeeld je 4G smartphone als access point (ook naar internet) gebruiken en alle Wi-Fi apparatuur aan boord via dat access point benaderen en eventueel gebruik maken van internet.

Even goed de voorafgaande reacties in hrt topic lezen.
Het ging niet om één antenne voor zowel GPS als AIS.
Die verschillen zijn echt wel,duidelijk.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 14 okt 2016 16:01 #775845

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Als jachtschipper roep ik alleen op
- als mij niet duidelijk is wat zeevaart van plan is (normaliter zijn dat vissers)
- als ik me afvraag of ik gezien wordt (AIS, RADAR) bij slecht weer
De reacties zijn dan of positief of 25% niet (niet alleen vissers).

Als stuurman zeilvaart (draai bijna altijd 0-4 en 12-16 wacht) wordt ik zelden opgeroepen door jachten of motorvaart. AIS en zicht maakt kennelijk duidelijk dat ze voor dat groene gevaar uit de weg moeten.
Als ik zelf oproep dan wordt er bijna altijd greageerd. Vissers hebben kennelijk hun rust nodig.
In Biscaye ging er eentje heen en weer en toen ik dacht ik draai dan maar 10 graden weg over BB, schoof die weer terug voor mijn boeg en moest ik even later vol SB uit om hem te ontwijken. Reageerde ook niet op de marifoon.

Wat me wel af en toe ergert, is dat veel jachten af en toe erg dichtbij komen, waarschijnlijk om foto's te maken. En net als ik me zorgen begin te maken draaien ze weg. Maar dat zal voorcontainerbakken geen probleem zijn, denk ik.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl