De vraag van de TS is stel dat zijn diesel motor end of life is. En motivatie heeft om voor elektrisch te gaan ivm de genoemde voordelen. De nadelen neemt hij dan ook voor lief.
Maar stel dat jou diesel motor end of life is. Dan is de vraag waar ga je jou geld in investeren? Een nieuwe diesel motor of een nieuwe elektrische aandrijving. Een bijkomend voordeel van de laatste is dat de kosten kan verspreiden en eventueel later je systeem kan upgraden dmv meer accu's of een generator of omvormer voor meer comfort aanboord. Dit is natuurlijk voor iedereen anders en je zou dus bij een beperkt budget korte middel en lange termijn doelstelling kunnen formuleren. De investering in de boot doe je altijd voor jezelf. De verkoop waarde van je boot zal door een nieuwe motor E of D nooit stijgen in verhouding tot de investering die je doet.
Het probleem is als je het niet zelf doet je best veel moet betalen voor een compleet systeem. Vaak zijn de individuele componenten goedkoper. Het prijs verschil zit natuurlijk in service en marketing en ontwikkeling. Als je zelf meer nadenkt (ontwikkeld) en het zelf samen stelt uit betrouwbare electo componenten (geen marketing wel service op component niveau) is het niet heel ingewikkeld om een compleet systeem te maken en uit te voeren. Er van uit gaande dat je ook comfortabel zelf je diesel motor zou vervangen. Er zijn ons veel meer mensen voor gegaan dan we denken echter is er geen comunitie zoals b.v voor het ombouwen van auto's. Waar 1000 mensen hun ervaring en gebruikte componenten delen. Op ZF zijn denk ik wel genoeg mensen die je in de goede richting kunnen duwen.
Om het voor de TS wat concreter te maken zal ik proberen een duwtje te geven:
Is een E motor installatie zoveel duurder dan een D motor? We gaan uit van het vervangen van een EOL diesel motor van rond de 10KW door of een E of D motor. Ik ga uit van in NL gevestigde bedrijven aangeboden componenten.
Voor 1500 euro heb je een 10KW motor en controller. Deze heeft een toerental van 2000 rpm. We hebben dus een kleine reductie nodig en een frame om de boel in te bouwen. Kosten rond de 250 euro inclusief stuwdruk lager. Goede lader er bij 500 euro. Let vooral op de output van de lader deze gaat namelijk bepalen hoe hard je kan varen op een generator als de batterijtjes leeg zijn mocht dat een wens zijn. Zo niet dan betekend het dat je langer moet wachten tot de batterijtjes vol zijn. Tellen we dit op dan kost het mechanische deel 2250 euro en kunnen we op een generator of lang verlengsnoer varen. Een 10 KW diesel motor met KK kost met niks erbij rond de 5000 euro. In deze vergelijking ga ik er vanuit dat inbouwen in beide gevallen zelf gedaan word en er geen aanpassingen gedaan worden aan de schroefas installatie. Ga je dit wel doen dan kost dat in beide gevallen het zelfde dus laten we buiten beschouwing.
Dus wat hebben we bij een elektrische aandrijving over tov een D motor? 5000-1500-250-500= 2750 euro voor accu's.
Voor 2750 euro kan je veel pb batterijen kopen iets minder AGM batterijen en nog wat minder LiFePo batterijen.
Omdat we kiezen om zo gewicht neutraal mogelijk om te bouwen kunnen we enkel kiezen voor LiFePo accus. AGM zou rond de 500KG gaan wegen. Onderstaand wat je in Praag kan halen voor rond de 2750 euro. Compleet kopen kan ook maar is 2x zo duur of je je range word de helft

100 amps 48 volt 4,8 kw(bruikbaar vermogen)
item Aantal prijs Totaal
Accu cellen 100Ah 16 105 1680
Accu connectoren 14 4,75 66,5
Batterij protect
high voltage 1 60 60
batterij protect
low voltage 1 110 110
BMV (Monitor) 1 150 150
Blue tooth kabel 1 50 50
Zekering+houder 1 30 30
Diverse 1 214,65 214,65
Accu 1746,5
Rand apparatuur 614,65
Totaal 2361,15
Ik noem hier geen kosten voor schroeven en bedrading omdat bij het vervangen van een diesel deze kosten ook niet bij de motor prijs inzitten vaak moet dit als nog en dat kost ook een lieve duit. De kosten van een e-aandrijving zijn echt niet veel hoger als je insteek is veel zelf te doen en zelf de ontwikkeling te doen. Ik durf te beweren dat in 90% van de gevallen een 10KW d-motor vervangen kan worden door een 5KW E-motor. Met soms kleine plussen en soms kleine minnen in de prestatie.
Mijn eigen Sloep vaart met 2.8 kw romp snelheid. Met 1.8 kw vaar ik 90% romp snelheid. En met 1.2 kw 80%. Er zat een goede 2 cilinder kubota in van 14 pk. Mijn sloep weeg door dat er ooit ballast in de skeg en romp is gegoten rond de 2 ton en heeft een slechte lengte breedte ratio. Een zeilboot van pakweg 2.5 tot 5 ton kan goed met een elektromotor van rond 5 kw uit de voeten en zal niks of bijna niks onderdoen voor de dieseltjes van rond de 10 tot 15 pk. Besef dat veel zeilboten vaak naast de mogelijkheid van een inboord diesel de mogelijkheid hadden om met een BBM rond varen van tussen de 6 tot 8 pk op de spiegel wat ook “maar” 4,4 tot 5.8 kw is.
Wil je zelf niet het risico lopen op een slecht uitgevoerde (ontwikkelde) ombouw dan is volgens mij de Torqueedo pod dive een van de goedkopere alternatieven.
Pod 4 KW 3600 euro, 2x accu 2550 (100Ah 48volt)en lader 400 (niet van torqueedo) totaal 9100 euro dit zijn de katalogus prijzen inclusief BTW. Alle zekeringen en kabels van de motor naar de accu zijn er bij. Enkel nog van de accus onderling en je kan dus varen. Klapschroefje er bij 700 euro dit kan je in mijn optiek beter investeren in een zonnepaneel en mppt lader en dan de motor gewoon in zijn voorruit zetten met minimale wattage om zo min mogelijk weerstand te hebben tijdens het zeilen. Mooi energy balans in de plus en als de boot in de box ligt worden je accus weer vol.
mvg FKZ