Apae schreef :
Peper schreef :
Het heeft zin om het paneel goed te koelen. Een aluminium achterkant is een goede geleider voor warmte.
Je wilt de panelen nu op hout of kunststof 'plakken'. Dat zijn geen goede warmte geleiders en daardoor zal het paneel bij optimale zon instraling warmer worden en aan rendement verliezen.
Betekent dat, dat een paneel op een houten of polyester boot altijd minder efficient is? Of alleen, dat je er dan een metalen plaat tussen moet zetten? In het laatste geval: hoe fors moet zo'n koellichaam dan worden, wil je het geheel direct op je kajuitdak monteren? Is daar iets over te zeggen?
Ja, een flexibel paneel direct op het kajuitdak (of op hout of thermisch isolerende kunststof) is minder efficiënt. Een stijf paneel op 5cm vanaf het kajuitdak is even efficiënt als een stijf paneel in vrije opstelling. (Dan wordt het even goed of slecht gekoeld).
Buurman Sunday stelde ooit een klein pompje voor dat zijn energie betrekt van het paneel en dat dan water oppompte en over het paneel liet lopen om de temperatuur te laten dalen. Geen zon, dan ook een lagere spanning van het paneel en dan hoefde het pompje ook niet te lopen. Veel zon, dan was er ook genoeg energie om het pompje te laten werken.
In dat geval laat je dan zout water (op zee) over het paneel lopen en dat is een belasting voor de corrosiebestendigheid van het paneel. Maak je daarentegen een vloeistof gekoelde achterkant (alleen voor freaks zoals ik!) van ongeveer 20mm dik, dan kun je het geheel wel weer plat op het kajuitdak monteren (of op hout of kunststof) en kun je koelen voor een betere opbrengst.
Is een dergelijke constructie zinvol? In Nederland waarschijnlijk niet. In Mediterraan gebied en de Cariben waarschijnlijk wel en er zal een kantelpunt zijn afhankelijk van het paneeloppervlak en het geïnstalleerde vermogen (een 20Wp paneeltje koelen zet geen zoden aan de dijk).
Een flexibel of een stijf paneel moeten voor een goede opbrengst worden gekoeld door langsstromende wind. Direct op het kajuitdak (of op hout of kunststof) gemonteerd betekent geen langsstromende koelwind en daarmee op zonnige dagen verminderde prestaties. Maak je koelvingers onder een paneel, dan neemt de koeling door langsstromende wind toe en zijn de prestaties op zonnige dagen beter. Je kunt waarschijnlijk tot 5-10% van het nominale vermogen winnen (alleen op zonnige dagen!) met een vloeistof gekoeld paneel. Met verbetering van de luchtkoeling zul je misschien 2 tot 3% winnen. Door het paneel direct op een isolerende onderlaag te leggen, zal een afname van rond de 5% maximaal opleveren indien de zon het paneel opwarmt en het paneel deze warmte niet kwijt kan.
De hier genoemde getallen (behalve die met betrekking tot de vloeistof koeling) komen voort uit mijn observaties van mijn PV-installatie thuis. In mei is de hellingshoek van de panelen optimaal en is het maximaal afgegeven vermogen 1,5kWp om 13.30 bij een wolkenloze hemel. Komt er van 12.00 een wolk voor de zon die er om 13.00 wegschuift, levert de installatie 1,65kWp op (nominaal vermogen). De installatie heeft dan de tijd gehad af te koelen en heeft in het begin een hoger rendement. Dit is ook bekend bij de 'zonnepanelen installateurs', de panelen moeten op een minimale afstand van het dak worden gemonteerd om te worden gekoeld door een convectiestroom achter de panelen langs.
Flexibele panelen direct op het kajuitdak geven een verminderd rendement. Is dat erg... dat maak je zelf uit!
Groeten, Peper.