Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De startaccu er uit! (?)

De startaccu er uit! (?) 30 mrt 2018 13:05 #931070

Inderdaad ben benieuwd naar je ervaringen :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 30 mrt 2018 13:10 #931071

Hoe ga jd die aansluiten en weer laden Bas?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 30 mrt 2018 13:18 #931074

Ach , wedstrijden doe ik sowieso ziet en die paar kg op 3000 kg maakt hooguit de wortel van het relatieve verschil uit. Dus 30 kg scheelt theoretisch ca. 0,5% .
In een wedstrijd van 8 uur best veel (iets van bijna 2,5 minuut) maar onderweg bij 5 knopen of zo merk je er niks van ( 0,025 knoop).
Dan zou er wel meer overboord moeten :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 30 mrt 2018 13:56 #931083

Ad: jij moet zo’n accu ook niet kopen; dat stelde niemand voor toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 02 apr 2018 08:53 #931784

Het eerste wat mij opvalt is dat er staat 72wh @12 volt = 20AH ?????????????
Gezien het gewicht van 1,3kg lijkt mij de 72wh/12V = 6AH iets waarschijnlijker.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 02 apr 2018 09:00 #931788

boarderbas schreef :
Dat gewicht is "geinig". Maar wat ik mooier vind is dat je die 1,5 kilo gewoon hoog en droog ergens wegbeugelt en het niet in je bilge staat.

Tja, waarom zou je t draadje volgen als je zo ruim in je aannames zit hè... :dry:


@ zeilprutser, ze hanteren een "vergelijkbaar met". Lekker subjectief, maar als je even het draadje er op naslaat hoe de accu geselecteerd is, zie je dat het niets met de capaciteit te maken heeft..
Laatst bewerkt: 02 apr 2018 09:02 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 02 apr 2018 11:21 #931832

Maar je ging er toch een diesel mee starten?
Dat ga je dan doen met een (volgens mij is de nominale spanning 12.8V) 5,6ah lifepo4 pack?
Als je die met meer dan 56a belast ben je de cellen al aan het overbelasten, dat zal wel even goed gaan maar die 2000 keer zie ik je dan niet halen.
Nu bestaat dat pack ook nog eens uit 14 cellen of zo, mijn ervaring is dat dat niet lang goed gaat.
Het zou wel goed kunnen gaan als ze per cell gebalanceerd zouden worden maar ze worden per cluster
gebalanceerd.
Deze cellen worden ook op deze manier in de elektrische fietsen gebruikt, daar worden ze ze zelfs minder belast, dat ze daar toch allemaal kapot gaan kon je zien op de wintermeeting, daar had ik 2 dozen met deze zooi vol staan gratis mee te nemen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 03 apr 2018 09:28 #932075

Ik neem aan dat je nu de spec in twijfel brengt?

Ik ga er even van uit dat hij zijn spec haalt. Het is niet echt een oplichterswebsite lijkt me? Gezien de vele uitroeptekens op de site dat deze enkel voor het starten van motoren gebruikt mogen worden, zullen er wel geen generieke cellen in zitten.
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 10:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 03 apr 2018 15:12 #932177

Omdat ik geen fatsoenlijke datasheet kan vinden van de bewuste accu heb ik net maar even met Landport gebeld. Ze konden me weinig informatie geven behalve dat de accu alleen geschikt is voor motorfietsen en scooters ter vervanging van een 20ah loodaccu.
Naar hun mening is deze accu niet geschikt voor het starten van een dieseltje.
Mbt de genoemde 360A CCA dat kan natuurlijk nooit met een 6ah Lifepo4 accu die mag nooit meer dan 10C belast worden voor 10 seconden dat is in dit geval dus 60A. CCA betekend een belasting van 30 seconden dus dat kan nooit.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 03 apr 2018 17:16 #932225

Das maf. Word op 2 grote accusites aangeboden als 360CCA.

High discharge LiFePo4 kan tot 50C. Ik heb de verkoper om toelichting gevraagd.

Ik wil het best proberen. Per slot van rekening is een CCA rating van een loodaccu een "mate" van in elkaar mieteren van de klemspanning. Daar hebben LiFePo4's niet zo veel last van. Gemeten trekt starten zo'n 60 Amp..
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 17:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 03 apr 2018 18:19 #932247

Wat gebeurt er als je zou overbelasten? Gewoon “kapot” of gecombineerd met vuurwerk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 03 apr 2018 19:39 #932279

Vuurwerk niet. Hooguit inzakkende spanning en korte levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 04 apr 2018 08:27 #932384

boarderbas schreef :
Das maf. Word op 2 grote accusites aangeboden als 360CCA.
High discharge LiFePo4 kan tot 50C. Ik heb de verkoper om toelichting gevraagd.

Wel jammer dat de verkopers niet kunnen rekenen: 50CX6Ah=300A? dat is geen 360!
Ik heb trouwens nog geen enkele datasheet van een cell fabrikant gevonden die die 50C discharge ondersteund?
CCA betekend voor een duur van 30 seconden!

Het is geen bewuste oplichting het is verkooppraat.
Men neme de absolute technische gegevens van een cell stop er een aantal bij elkaar in een doosje vermenigvuldig de specificaties en je hebt de mooie specs.
Op zich zou het dan wel moeten kunnen, maar ik verwacht dat ze geclusterd in het doosje zitten en niet per cell worden gebalanceerd, omdat je ze wel belast met het starten is de balancing echt nodig.
Dat wil niet zeggen dat je misschien wel makkelijk de 500 keer starten haalt, maar die 2000????
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 04 apr 2018 09:42 #932398

Prutser, geheel in traditie lees je weer véél te veel tussen de regels.

De verkoper heeft gisteren niks gezegd. Ik heb alleen wat gevraagd.

Zojuist heb ik de -waanzinnig vriendelijke- verkoper aan de lijn gehad. Is direct met mij aan de lijn door t bedrijf gelopen om de onderste steen boven te krijgen. Ze duikelden aanvankelijk een spec van 330CCA op, afgegeven door de fabrikant. Er was direct een gesprek mogelijk om dan de "30 AH" variant te sturen.

Na wat meer speurwerk werd de volledige spec gevonden en bleek de 330CCA ISO te zijn en de 360CCA EN (en 400CCA SAE), gewoon door de fabrikant afgegeven. Ze waren zelf ook bezig met een ontwikkeling op dit gebied en konden flink inhoudelijk meepraten.

Ze vonden het een goede en leuke vraag en vroegen mij om zéker nog een keer terug te bellen hoe het gelukt was en gaven aan dat mocht het niet lukken ik de accu -gebruikt- mocht retourneren.

Overigens zitten er balancers in de accu. 500x starten is voor mij 10 jaar. Tegen die tijd ligt er vast een micro-stellerator in mn boot ;)
Laatst bewerkt: 04 apr 2018 09:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 05 apr 2018 06:13 #932631

Ik ben ook heel vriendelijk, zelf ook bezig met ontwikkeling op dit gebied, kan inhoudelijk meepraten, helaas een slechte verkoper, met mij is direct een gesprek mogelijk, alleen wil ik voorkomen dat ik een accu moet opsturen ter vergoeding naar Curacao of Nieuw Zeeland. En slaap ik al slecht bij alleen al de gedachte wat er zou kunnen gebeuren als bij een klant de motor midden in de nacht niet wil starten als het anker is gaan krabben omdat het onverwacht harder is gaan waaien.

jammer dat de vragen gesteld moeten worden omdat er nergens een fatsoenlijke datasheet is te vinden en dat we die nu nog steeds niet hebben.
Zoals ik al zij natuurlijk zitten er balancers in om precies te zijn 4 stuks, maar er zitten meer cellen in die per cluster zijn samengepakt, door jouw startstroom van 10C = 60A zal er tussen de cellen in de clusters onbalans optreden en daarom zal de accu snel degraderen.
Deze techniek wordt ook bij de elektrische fietsen gebruikt en daar zien we al accu packs terugkomen binnen een half jaar.

In jouw toepassing zou het best zo kunnen zijn dat hij het lang genoeg naar wens volhoud en dat jij uiteindelijk heel tevreden bent met jouw aanschaf, ik kan het echter aan niemand aanbevelen die zich niet heeft verdiept in deze materie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 05 apr 2018 08:11 #932655

Goed, dan stellen we vast dat jij je van aanbeveling onthoudt ;)

De mannen aan de andere kant van de telefoon waren geen verkopers. E'n was van de expeditie en de ander van inkoop. Ze belden namelijk omdat er een spelfout in mn postcode zat. Natuurlijk is het voor jou veilig om aan te nemen dat het om een verkoper ging, maar ik had het idee dat ik met twee gasten sprak die dit niet gaan vergeten en het een gaaf experiment vinden. Op de vraag of we de deal zouden cancellen was het "nee joh, eerst eens proberen, wij zijn ook benieuwd, en bel ons alsjeblieft nog eens op hoe het bevalt"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 05 apr 2018 08:48 #932663

boarderbas schreef :
Goed, dan stellen we vast dat jij je van aanbeveling onthoudt ;)

De mannen aan de andere kant van de telefoon waren geen verkopers. E'n was van de expeditie en de ander van inkoop. Ze belden namelijk omdat er een spelfout in mn postcode zat. Natuurlijk is het voor jou veilig om aan te nemen dat het om een verkoper ging, maar ik had het idee dat ik met twee gasten sprak die dit niet gaan vergeten en het een gaaf experiment vinden. Op de vraag of we de deal zouden cancellen was het "nee joh, eerst eens proberen, wij zijn ook benieuwd, en bel ons alsjeblieft nog eens op hoe het bevalt"

Dat zijn de beste verkopers! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 13 juli 2018 09:17 #959692

Mij loodaccu lijkt het loodje gelegd te hebben. Gisteren dus eens geprobeerd. Er zaten nog kabels van de cyrix in de mltorruimte met de juiste oogterminals. Dus plus van de loodaccu af, lithium aangesloten en bidden!

Het werkt!

Weliswaar net zo overtuigd als de loodaccu, maar starten lukt.

Ik ga even een setje goede kabels regelen om te zien of het wat overtuigender kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 02 aug 2018 13:59 #965207

The verdict is out!

Met verse kabels en opgeschoonde contacten startte ze er redelijk mee.

Na 2 uur varen en dus laden start de tuf overtuigender dan ooit!

Accu blijft mooi koel bij het laden. Met 35 andere alternatief die netto vast maar 20 zal doen is bijladen minuten werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 05 feb 2021 12:13 #1250763

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1592
@Boarderbas
Ik ben met iets vergelijkbaars bezig voor minder (trailer-)gewicht en meer autonomy (lange oversteek):
272Ah LFP (inkoop @Nardus) als boordaccu voor alles
Handstart als backup
Tot nu toe een Startbooster aansluiting als tussen oplossing gedacht: als de boordaccu leeg of buiten werking is zal je ook wel moe zijn.

Vragen:
-Hoe bevalt deze 72Wh als "20Ah" Lithium startaccu nu na 2,5 seizoen?
-Ik begrijp dat je deze gewoon als "drop-in" direct aan de dynamo zonder aanpassingen oplaadt?

Ik overweeg een alternatief gebruik: 278Ah voor alles en deze accu als reserve accu (zeg maar, als vaste startbooster die nooit gebruikt wordt maar ook niet stiekum voor wat anders). Dat betekent bijna geen cycles:
-Zou ik dan een qua starten nog met een nog kleinere (lichtere) uit kunnen?
(die gaat dan minder cycles mee, maar dat is dan toch een bootleven lang (ik verwacht 1 testcycle en max 1 keer gebruik/jaarx2: 100 cycles max).

Ik begreep dat jij ook kan handstarten.
-Kan jij dat ook terwijl er geen enkele accu live is (niet door een bms uitgeschakeld)?

Groet Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl