Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschillende apparaten aan elkaar knopen.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 10:28 #1030947

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Fijn dat ik volgers heb ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 10:34 #1030951

holtere schreef :
Fijn dat ik volgers heb ;)

Ik zou daar toch iets kieskeuriger in zijn :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 10:34 #1030952

als je er geen goede kennis van hebt zou ik de hele boel niet aan elkaar knopen, dan heb je nog een kans een voorkomende probleem onderweg te kunnen oplossen. hooguit gps aan een dsc marifoon hangen.

op die manier kan je fijn zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 10:56 #1030956

Trimmer32 schreef :
als je er geen goede kennis van hebt zou ik de hele boel niet aan elkaar knopen, dan heb je nog een kans een voorkomende probleem onderweg te kunnen oplossen. hooguit gps aan een dsc marifoon hangen.

op die manier kan je fijn zeilen.

Een windmeter aan een marifoon is natuurlijk onzin maar een windmeter aan een stuurautomaat of aan een plotter , of een dieptemeter aan een plotter die dat weer kan geven is ook best leuk hoor . Maar of het ook echt zinvol is moet iedereen zelf maar bepalen.
En het nut van ais weergave op een plotter staat uiteraard buiten kijf want het vergroot de mogelijkheden ermee echt enorm .
Ad
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 10:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 10:59 #1030959

Yellow Boat schreef :
Een windmeter aan een marifoon is natuurlijk onzin

Ben ik niet met je eens.
Als ze gekoppeld zijn kan de marifoon zelf de luidspreker harder zetten als het flink waait!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 10:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 11:01 #1030960

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Alleen jammer dat er voor zover ik weet geen marifoons bestaan die dat kunnen :unsure: .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 11:01 #1030961

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Oh ja nu weet ik weer waarom ik jou niet volg :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 17:04 #1031046

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
MvdLans schreef :
Bonjour!
Op dit moment zit de marifoon aan de kaartplotter gekoppeld via een NMEA 0183 verbinding.
Als ik de windmeter en de stuurautomaat ook op de kaartplotter wil aansluiten moet ik dan een soort splitter inbouwen?
Merci!

Handig wellicht als je even vermeld welke aparaten je in je boot hebt en wat je er van verwacht.
Volgens mij wil je alleen je route naar je stuurautomaat sturen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 17:28 #1031048

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Trimmer32 schreef :
als je er geen goede kennis van hebt zou ik de hele boel niet aan elkaar knopen, dan heb je nog een kans een voorkomende probleem onderweg te kunnen oplossen. hooguit gps aan een dsc marifoon hangen.

op die manier kan je fijn zeilen.

Waarschijnlijk het meest zinnige advies. Mocht je echt zonder veel kennis alles aan elkaar willen knopen is nmea2000 veruit een betere oplossing. Maar zonder de elektronische humbug is het nog prima te doen om leuk te zeilen. Daarbij kijken naar het water en de zeilen leer je veel meer van zeilen dan van staren naar klokkies.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 18:24 #1031057

Oh dus TS mag geen info zien op zijn plotter? Omdat je dan niks leert van het zeilen?
Wat een betuttelende en neerbuigende onzin. Bah.
Laat TS in zijn waarde svp.

Je geeft als tip om nmea2k te gebruiken. Daar kan je nog over discussiëren ( over the top naar mijn mening)
Als je nou de rest van de regels weghaalt ziet het er in ineens veel anders uit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 18:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 18:26 #1031058

Dat ben ik geheel met Chris eens. Van kijken naar de juiste klokjes (windset, performance-meter) leert je de echte fijne kneepjes van het zeilen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 18:43 #1031062

Daar gaat t toch helemaal niet om. Het is wat je hier zo vaak ziet. Er wordt een nette vraag gesteld, en het antwoord is dat het de verkeerde vraag is. En de TS wordt afgebrand.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 20 mrt 2019 19:25 #1031078

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
roozeboos schreef :
Daar gaat t toch helemaal niet om. Het is wat je hier zo vaak ziet. Er wordt een nette vraag gesteld, en het antwoord is dat het de verkeerde vraag is. En de TS wordt afgebrand.
Krijg niet de indruk dat ts wordt afgebrand.
Maar om ts van goed advies te voorzien, zal ts met nog wat meer informatie moeten komen.
Daar is ook al door diverse personen om gevraagd.
Tot die tijd vermaken de meeste zich met het berijden van stokpaardjes.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 12:15 #1031232

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Zie ook:

XY Problem

Geen forum ontkomt eraan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 16:01 #1031313

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
Nou ik maak weer heel wat los.... :laugh:

Over de apparaten:

Een Garmin Echomap 42CV
Marifoon Standard Horizon GX2200
Stuurautomaat Navico TP5500
En een VDF windmeter (ook een héiééééle oude net als de stuurautomaat maar het werkt allemaal nog prima).

De windmeter hoeft er niet per sé aan. Maakt het alleen leuker en gemakkelijker 's nachts af te lezen.

Ik zou de stuurautomaat wel erg graag aan de plotter rijgen. Dan koerst die vanzelf (ook vooral 's nachts).
Zeilprutser schreef :
Je wilde toch naar Sardinië? Wens je geen AIS?
Heb je de NMEA0183 van de Tillerpilot TP5500 nu aan de praat?

De marifoon ontvangt AIS. Ik heb geen AIS transponder, vind ik te kostbaar voor die paar weken op zee. Ik heb een dikke vette radarreflector aan de hekstag hangen, voldoet ook.

Ben nog aan het prutsen, heb net alle bekabeling opnieuw aangebracht. De log verplaatst, verschillende huiddoorvoeren opnieuw afgekit/ herplaatst, kiel geschilderd. Verschillende lijnen vervangen. Een héiééééééle hoop splitsen dan wel niet met rvs oog geknoopt, zelf soft shackles gemaakt. Bootje wordt als nieuw!! B)

Nu dus de verschillende elektronische apparaten aan elkaar knopen.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Laatst bewerkt: 21 mrt 2019 19:20 door MvdLans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 17:41 #1031341

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Even een tussen vraagje. Waarom heb je de marifoon aan de plotter gekoppeld ? Zover ik kan achterhalen zou dat voor de volgende data zijn; DSC Digital selective calling information DSE Expanded digital selective calling. Vind je dat nuttig en gebruik je dat ?
Of werkt de ingebouwde gps van de plotter niet ?
Het lijkt een gewone 4800 baud verbinding waar de AIS data niet over verstuurd wordt.

Als je de verbinding marifoon -> plotter niet nodig hebt zou je die kunnen gebruiken voor de wind set.
Een verbinding plotter -> stuurautomaat zou moeten werken.
Je hebt dan geen extra hardware nodig. Behalve wat draadjes.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 21 mrt 2019 17:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 18:25 #1031351

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
3Noreen schreef :
Even een tussen vraagje. Waarom heb je de marifoon aan de plotter gekoppeld ?

Voor het AIS alarm en de info die je krijgt over de schepen in de buurt op het scherm vd plotter.

En verder kan ik de plotter buiten aflezen, de marifoon zit binnen. Het gaat om een 22 voeter hè, je hebt buiten in de cockpit meer ruimte dan binnen! :laugh:

(Heb aan het einde vd middag wel de RAM3 module, soort handheld, aangesloten op de marifoon zodat communiceren in de cockpit een stuk gemakkelijker wordt).
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 18:54 #1031358

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
MvdLans schreef :
3Noreen schreef :
Even een tussen vraagje. Waarom heb je de marifoon aan de plotter gekoppeld ?

Voor het AIS alarm en de info die je krijgt over de schepen in de buurt op het scherm vd plotter.

En verder kan ik de plotter buiten aflezen, de marifoon zit binnen. Het gaat om een 22 voeter hè, je hebt buiten in de cockpit meer ruimte dan binnen! :laugh:

(Heb aan het einde vd middag wel de RAM3 module, soort handheld, aangesloten op de marifoon zodat communiceren in de cockpit een stuk gemakkelijker wordt).

Ok DSC en DSE werkt en is nuttig. Daarmee is de ingang van de plotter bezet. Als je meer info, van bijvoorbeeld de windmeter naar de plotter wilt krijgen heb je een multiplexer nodig. In het licht van je reactie op de prijs van een AIS transponder misschien niet wat je wilt.
Het moet wel mogelijk zijn om de uitgang van de plotter te verbinden met de stuurautomaat. Van de plotter de zwarte en de blauwe draad. In theorie en waarschijnlijk de praktijk zal de stuurautomaat op een waypoint kunnen sturen. (niet op windhoek) Wel alleen als je op de plotter een waypiont activeert.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 21 mrt 2019 18:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 18:55 #1031359

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
De handleiding van de Echomap is er niet erg duidelijk over, maar voorzover ik kan zien geeft die geen AIS targets weer. De NMEA ingang lijkt me ook een gewoon 4800 baud exemplaar, en de GX2200 stuurt alleen AIS informatie uit op hoge snelheid (38400 baud). Dus dat zou dan niet met elkaar praten. Dan zou de koppeling van marifoon en plotter alleen werken voor DSC informatie zoals 3noreen al suggereert, en je kunt je afvragen hoe nuttig dat is, zeker nu je een RAM3 in de kuip hebt die dat ook allemaal weergeeft.

Dus om het simpel te houden zou je kunnen volstaan met aansluiten van de winddata op de ingang van je plotter, en de stuurautomaat op de uitgang. Jammer genoeg stuurt de Echomap de winddata niet door naar de uitgang, anders had je die ook nog op de stuurautomaat kunnen gebruiken. Als je dat toch zou willen, dan lijkt een multiplexer wel nodig.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 21 mrt 2019 18:57 door Knoet. Reden: fyptout verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 20:26 #1031382

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Ben geen expert, maar zie deze NMEA devices toch regelmatig voorbij
komen op het forum.

www.yakbitz.com/

Misschien een budget oplossing voor TS ?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 21:06 #1031388

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
Knoet schreef :
De handleiding van de Echomap is er niet erg duidelijk over, maar voorzover ik kan zien geeft die geen AIS targets weer.

De handleiding is idd niet heel erg duidelijk. De plotter communiceert wel met de marifoon want hij geeft de AIS signalen aan (plus alle andere info, dsc etc).

Alleen lees ik dus dat de Echomap 42CV géén stuurautomaat functie heeft want die gebruikt een NMEA2000 netwerk en dat heb ik niet. De mijne praat, ontvangt alleen in NMEA0183. Beetje balen als die twee dus toch niet kunnen communiceren. Ik kon de functie vanmiddag al niet vinden toen ik op de boot aan het pielen was.
Beetje balen. Ik probeer de stuurautomaat toch nog wel aan te sluiten op de plotter maar veel kans dat het gaat lukken heb ik dus niet... :unsure: :angry:
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 21 mrt 2019 21:35 #1031392

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
MvdLans schreef :
Alleen lees ik dus dat de Echomap 42CV géén stuurautomaat functie heeft want die gebruikt een NMEA2000 netwerk en dat heb ik niet. De mijne praat, ontvangt alleen in NMEA0183. Beetje balen als die twee dus toch niet kunnen communiceren. Ik kon de functie vanmiddag al niet vinden toen ik op de boot aan het pielen was.

Waar maak je dat uit op? Volgens mij gaat dat wel degelijk over NMEA0183 (support.garmin.com/support/man...nguage=nl&country=NL). Alleen de TP5500 (www.simrad-yachting.com.au/Roo...5500-User-Manual.pdf) schijnt een JB5000 Junction Box nodig te hebben om NMEA0183 te kunnen ontvangen. Heb je die?
Dan is het verder een kwestie van je GPS op een waypoint instellen, en dan stuurt die de data uit die je stuurautomaat nodig heeft. Er is geen sprake van een speciale "stuurautomaat-functie" op je GPS.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 21 mrt 2019 21:39 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 07:25 #1031423

@TS:Je hebt het over een log verplaatsen maar die staat niet in je lijstje?
Heb je geen diepte meter?
Heb je nu wel of niet die JB5000 junction box? zo niet hoe wil je die TP5500 dan gaan aansluiten?

Je plotter zend gewoon de XTE (Cross track error) uit over de NMEA0183 die je volgens de manual van de TP5500 nodig hebt.

Met wat je nu hebt kun je de windmeter niet aansluiten op de plotter omdat de NMEA0183 ingang al is bezet door de Marifoon. Maar heeft de windmeter wel een NMEA0183 uitgang?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 07:26 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 07:42 #1031427

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
It Paradyske schreef :
As schreef :
Oh jee, de jochies hebben weer eens mot en gooien met modder naar elkaar :woohoo:
Nee hoor, valt wel mee.

Waar valt het dan niet mee? ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschillende apparaten aan elkaar knopen. 22 mrt 2019 07:45 #1031428

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
Een windmeter aan een marifoon is natuurlijk onzin

Ben ik niet met je eens.
Als ze gekoppeld zijn kan de marifoon zelf de luidspreker harder zetten als het flink waait!

Ik zou de windmeter koppelen aan de dieptemeter....... ;)

:laugh:

Volgt u vooral het ongevraagde dwingend advies van ZF waar u niet op zat te wachten :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl