Wat mij vooral duidelijk is geworden in de vele lange discussies op ZF over LiFePo accu's, na het doorlezen van de vele ellenlange draadjes, dat vooral de angst regeert boven praktische kennis. Niet zelden gevoed door forumleden. Ook is er een hele groep die de internet guru's aanhangen en daarbij zweren. Als je deze 2 groepen naast elkaar zet is er maar een hele smalle corridor, zo smal dat menigeen er vanaf ziet.
Ik waardeer wel de, ondertussen, rijke ervaringen van diverse ZF leden, maar dat zijn er maar een paar. vele lopen exact in de ganzepas van internet of de angst. Op zich mag dat, ik heb er geen last van, maar het levert wel heel véél leesstof op met weinig waarde op en vooral gekissebis tot op de millivolt of milliampere. Doorladen of niet of 10-90% of 0-100% laden
Er zijn maar een paar simpele heldere getuigenissen van mensen die niet zo moeilijk gedaan hebben en blijkt al jaren te werken.
Het meest lachwekkende is wel of je nu 2000 of 4000 laadcycli hebt met een millivolt meer of een ampere minder, dat levert clowneske discussies op. Met 2000 cylci zou ik al heel erg blij zijn, dat is al ver over mijn graf denk ik. (stel 1 cyclus per week = 38 jaar).
Kortom, al dat micro geneuzel is van lage waarde, het enige dat telt zijn de absolute grenswaarden ter voorkoming van snelle destructie.
Na 2 jaar prakkedenken zijn de volgende zaken belangrijk:
- Niet overladen (voor mij persoonlijk is 3,4-3,42V per cel is prima of 13,6-13,7V totaal)
- Niet te diep ontladen
- Niet laden < 0 graden celsius.
- Stevig inpakken
- Goed afzekeren
- spannings monitor per cel
- 1x per jaar mogelijk balanceren, verder niet. Afhankelijk van onbalans op monitor.
Er is héél nadrukkelijk niet gekozen voor een BMS, bij eventuele bliksem ontladingen in de buurt kan door inductie de BMS beschadigd worden en heb je niks meer. Ik weet het, conservatief gedacht, maar een eenvoudige zekering is wel heel goed oplosbaar onderweg. Een defecte BMS is dat niet. Als er een laadbron uit valt zijn er nog 2 andere mogelijkheden, redundancy.
Volgens anderen zal ik wel paranoia zijn, dat is dan maar zo
, ik voel me er goed onder.
De overspanning beveiliging is het aangegeven ALI printje van Walt (49 south)
De 230 lader is voor nood en is dus altijd uit, de TS800 kan volledig geprogrammeerd worden.
Sorry dat het ondertussen minder low-level geworden is, maar het bootje is ook minder low-level geworden.