Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar LiFePO4

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 09:31 #1121048

Accus hangen ook onder autos natuurlijk. Maar dan in een metalen doos.
In de kiel kan wel , maar dan waterdicht.
Ik snap het gewicht voordeel, maar het zou mijn keuze ook niet zijn.

Ik heb mij accu's verdeeld. Moest ook wel anders kan ik niet meer bij de aandrijving.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 09:40 #1121057

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ik heb mijn accu in de stuurstand. Dat is relatief hoog. Des te fijner dat ik dit voorjaar omschakel van lood naar Lithium.
Heel andere vraag? Volgens mij hebben bijna alle LiFePO4 cellen aluminium terminals (soms gedeeltelijk). Er worden dus verbindingen gemaakt tussen aluminium, koper en (meestal roestvrij) staal. Ik heb echter nog nooit ergens iets gelezen over (voorkomen van) galvanische corrosie. Hoe zit dat?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 09:48 #1121065

Siliconenvet er tussen doen.
Verkrijgbaar bij bouwmarkt, ik geloof dat het bij t sanitair hangt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 09:51 #1121067

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Da's geen uitleg, maar wel een goede tip. Siliconenvet heb ik hier nog wel een potje van staan. Ik wist niet dat dat spul goed geleidt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 10:57 #1121087

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Eclips schreef :
Heel andere vraag? Volgens mij hebben bijna alle LiFePO4 cellen aluminium terminals (soms gedeeltelijk). Er worden dus verbindingen gemaakt tussen aluminium, koper en (meestal roestvrij) staal. Ik heb echter nog nooit ergens iets gelezen over (voorkomen van) galvanische corrosie. Hoe zit dat?

Zonder vocht geen probleem. Twee verschillende metalen die droog tegen elkaar aanzitten gebeurt in theorie niks mee. Beetje geleidend medium waar ionen zich in kunnen verplaatsen (elektrolyt) erbij - lees: water met wat verontreiniging - en dan heb je een batterij gemaakt en krijg je galvanische corrosie.
Net zo (maar niet relevant voor een batterij aansluitling): twee verschillende metalen in een elektrolyt die niet geleidend met elkaar verbonden zijn is geen probleem: wel een weg voor ionen (door het elektrolyt) maar niet voor de elektronen (geen elektrische verbinding).

Volgens mij doet t siliconenvet niks anders dan het water weghouden. Het is niet elektrisch geleidend voor zover ik weet. De mecahnische verbinding op de accucel 'wint het' van het siliconenvet: daar waar het nog zit zou ook water kunnen zitten, daar waar het weggeperst is maak je een goed contact.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 10:58 door Twist. Reden: t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 11:00 #1121089

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Silicone vet geleidt geen elektriciteit, wel warmte. Silicone vet is onbrandbaar. Door het afsluiten van de contacten door het vet wordt de toegang van water en zuurstof uit de lucht onmogelijk. Silicone vet bevat geen zuren, silicone kit daar en tegen wel (azijnzuur).
De -pool van een LFP cel is van koper in een aluminium 'moer'. Elektrolytische corrosie is mogelijk, vooral als er vocht bijkomt.
De 'moer' houdt de pool op zijn plaats en er is geen spanningsverschil en daardoor geen ionen/elektronen transport. Daarmee is een corrosie stroom onwaarschijnlijk. Maar... bij vocht tussen de koperen aansluiting van de cel en de aluminium moer kan er wel elektrolytische corrosie plaatsvinden.
Groeten, Peper.

EDIT: Twist zegt precies hetzelfde.
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 11:03 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 18:20 #1121240

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Zeilprutser schreef :
ReneK schreef :
Dit is de temp in de ‘tropen’ , en ze blijven tussen de 28-30 graden , daar is helaas weinig aan te doen omdat het de omgevings / water temp is :(

Ik denk dat dat helemaal geen probleem is, uit veiligheid proberen onder de 35 graden te blijven.

Wat is het maximum (in C) hoe je het pakket kunt belasten? Constateer je interne temperatuurverhoging als je dat doet?

Op dit moment gaat mijn inverter in de stress bij hogere belastingen (interne warmte beveiliging) ik laat het je weten als ik de multiplus 120/3000/16 heb geinstaleerd, dan de watermaker aan (70A) en de wasmachine op 60 graden (80-100A) totaal 2200W , ik verwacht geen verhoging van temp omdat dit nog steeds maar 0.25-0.3C is

Tijdens laden met 170A zie ik ook geen temp verhoging , met de 120A multiplus erbij ga ik dat ook weer meten , dan is de max laadstroom van alles bij elkaar rond de 300A (zon , generator + multiplus en 2x alternator) maar ook dit is ‘maar’ 0.5C en verwacht ik geen problemen mee
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 18:27 #1121246

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Eclips schreef :
Ik heb mijn accu in de stuurstand. Dat is relatief hoog. Des te fijner dat ik dit voorjaar omschakel van lood naar Lithium.
Heel andere vraag? Volgens mij hebben bijna alle LiFePO4 cellen aluminium terminals (soms gedeeltelijk). Er worden dus verbindingen gemaakt tussen aluminium, koper en (meestal roestvrij) staal. Ik heb echter nog nooit ergens iets gelezen over (voorkomen van) galvanische corrosie. Hoe zit dat?

Even een tubetje ‘dielectric grease’ halen , dat is speciaal voor dit soort toepassingen gemaakt, polen licht opschuren en grease smeren , dan eea in/opelkaar schroeven en je hebt geen kans op corrosie en overgangsweerstanden meer
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 18:47 #1121251

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29247
Dielectric grease van Molykote is gewoon taai siliconenvet. Ik gebruik dat offshore regelmatig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 24 jan 2020 22:13 #1121323

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
accupoolvet?
dat spul gebruikte ik op de motor altijd.
eshop.wurth.nl/Product-categor...rAttribut=%255B%255D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 25 jan 2020 12:28 #1121442

Ratman schreef :
Freetime1970 schreef :
Dat temperatuur verhaal word wel beter natuurlijk als je de accu's in de biels op kan slaan zonder dat je las hebt van de gassen die je met natte loodzuur accu's wel hebt. Die plaats je niet zomaar ergens. In mijn geval heb ik in de kiel 80 liter diesel 200l drinkwater 104liter zwartwater en nog mogelijkheid voor rond de 150 kg overige. Stel dat ik die nieuwe type accu's zou gaan gebruiken. Zou ik een nieuwe 24v bank uit 8 van die blokken op bouwen a 150 of 200 ah stuk. Dan gaat er zon 24 kg de kiel in, neem je het zelfde inloop zuur wordt dat ineens 140 tot 180 kg en het.gewicht zou dan netjes in de midden van mijn bootje komen in plaats van de geventileerde accu bak aan stuurboord zijde naast de motor. Nu alleen het prijsplaatje nog wat voordeliger zien te krijgen. Ik vind die dingen nog knap prijzig voor mijn budget! :blush:

In bilge heb je bij lekkage als eerste plek wateroverlast, Lithium en water zijn geen vrienden. Eigenlijk hoort geen enkel elektrische apparaat in de bilge behalve een paar tanksensors en bilgepompen. Ik zou nooit accus in de bilge plaatsen en zeker ook geen BMS en andere elektronische zaken.

Wat de prijs betreft komen de chinese LFP accus dichtbij de prijs van een goede GEL accu, Bij kleiner accubanken kan de BMS nog wel flink meetellen maar deze cellen worden prijstechnisch zeer interessant. Als ik dan naga dat laatst 4x semitractie accus heb weggebracht van 4 jaar oud dan ben ik wel een beetje klaar met die loodzuur dingen.
Als voorbeeld neem ik een pakket van 12V 190Ah voor 575 euro, vergelijk het eens met een Gel accu met 70% DOD. Ik denk dat de LFP een absolute winner is als je de vordelen bij elkaar optelt.

Ik snap wat je bedoeld, ik heb daar ook over na gedacht. Ik zou eigenlijk ook niet over biels moeten spreken maar misschien beter over kelder compartimenten :P De kiel van mijn cummulant is meer een soort van hele grote langwerpige stalenbak onder de romp. Met op de bodem beton. En verdeeld in een 7 tal aparte compartimenten tot op de bodem van de kiel. Het scheepje kan hier op staan en droog vallen. Je begrijpt misschien nu als daar dus in dat compartiment water komt te staan. Dat iets aan de hand is waardoor er andere zorgen zijn dan een setje huishoud accu's droog te houden, die natuurlijk zowiezo in een andere gesealde bak komen te staan. Blijft dat 30 kg ten opzichte van 120 tot zeg maar 160 kg aan loodzuur best een heel interessante optie is mooie plus is dan nog de hoeveelheid laad en ontlaad cycles.

Ik volg dit onderwerp met veel belangstelling heb dan ook nog geen definitief besluit genomen. En zou zomaar kunnen dat ik het nog een seizoen uitstel. ;)
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 15:16 #1121722

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Nu maar weer verder over de BMS, wat betreft de de te koop zijnde units lijkt me de REC active het meest interessant. Hoe dit werkt staat ook beschreven in dit document:
www.infineon.com/dgdl/Circuit_...a650012a47601ad02bc6
Dit is ook een aardige leidraad voor zelfbouw.
Voordelen van deze opzet is dat de de energie die bij een iets te volle cel wordt weggehaald ten gunste komt van de rest en niet wordt opgestookt in weerstanden of zo.
Het werkt bi directioneel en kan dus zowel top als bottom balancing doen, bij het laatste wordt een wat zwakkere cel juist extra aangevuld via de rest.
Eigenlijk kan er continu gebalanceerd worden onafhankelijk van de ladingstoestand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 15:33 #1121726

actieve bms heet dat. Complex hoor.
En als je goed laadt hoeft de hele schakeling nooit van zijn levensdagen iets te doen...

Passief lijkt mij persoonlijk een betere oplossing. Dat wordt ook gebruikt in electrische auto's overigens.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 jan 2020 15:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 18:41 #1121783

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Inderdaad: veel te ingewikkeld.

Ben van plan zelf een BMS te ontwerpen.

Eerste bouwsteen is de balancer: analoog, ben nu eenmaal een analoog ontwerper.
Dit ideetje kreeg ik: nog ruwe versie, niet getest, niet geoptimaliseer, misschien werkt het niet eens :laugh:



Idee erachter is dat er met zachte hand op de lange termijn de zaak in balans wordt gehouden. Niets geen top of bottom balancing, gewoon met maximaal zo'n 20 m.a. maximaal, constante bijsturing.

De 100K weerstanden moeten 0,1% worden. Tot mijn ontsteltenis ben ik net erachter gekomen dat % in mijn SCH editor wordt vervangen door ???. (?!) (dus niet in het schema aangegeven)
Laatst bewerkt: 26 jan 2020 18:44 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 20:00 #1121804

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6775
Idee is wel leuk, maar zelf zou ik het dan doen met meekoppeling en een kleine hysteresis inbouwen. Dan is als alles goed is de stroom overal nihil.
Een ander probleepje dat ik jouw voorstel zie is de ongelijkheid. Als ieder Opamp ideaal is en de uitgang kan van 0 tot 12V, dan is voor de onderste cel wel een 'flinke' extra laadstroom mogelijk, maar de ontlaadstroom is een stuk kleiner. Voor de bovenste cel geld precies het omgekeerde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 20:10 #1121808

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
rooiedirk schreef :
Idee is wel leuk, maar zelf zou ik het dan doen met meekoppeling en een kleine hysteresis inbouwen. Dan is als alles goed is de stroom overal nihil.
Een ander probleepje dat ik jouw voorstel zie is de ongelijkheid. Als ieder Opamp ideaal is en de uitgang kan van 0 tot 12V, dan is voor de onderste cel wel een 'flinke' extra laadstroom mogelijk, maar de ontlaadstroom is een stuk kleiner. Voor de bovenste cel geld precies het omgekeerde.

Hysteresis zou in een later stadium moeten blijken of dit nodig is of niet. Ik houdt de schakeling liever zo eenvoudig mogelijk. Uit wat ik zo lees op het internet vermoed ik dat hysteresis niet nodig zou zijn bij 4 stuks gepaarde cellen. Als de eigenschappen teveel uit elkaar lopen zou in inerdaad marginaal wat vermogen kunnen sparen, maar of dat nu de moeite waard is? (de eigenschap van de lineaire werking is dat de stroom zeer beperkt blijft bij kleine verschillen in spanning)

Qua laadstroom heb je het schema niet goed bestudeerd. De twee linkse opamps worden gevoed met 2 cellen, de rechtse met 4 stuks. De stroombegrenzing middels weerstand in te TK (tegenkoppeling) heb ik hier op aangepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 21:20 #1121820

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
De analoge en passieve oplossing is leuk voor niet al te grote accu pakketten, in mijn geval gaat het om 24V 750Ah en dan moet je bij onbalans wel iets meer je best doen. Als we uitgaan van een spreiding van 10% dan moet je in een laadproces al 75A bij spijkeren, zo erg zal het dan niet zijn maar een balanceerstroom van 5A is lijkt me toch geen overbodige luxe.
Ook bij de 12 Bank van 190Ah met maximaal 30A laadstroom is het wenselijk om iets meer dan enkele 10 tallen mA te hebben aan balancering.

DE complexiteit van het eerdere voorbeeld valt eigenlijk best wel mee, als je de celspanning wilt monitoren dan zit je al vast aan een microcontroller, er zitten verder nog wat toeters en bellen aan wat het complex maakt maar puur voor de cel belancing zie ik maar een mosfet per cel en nog een paar primair. Het meten en monitoren van de celspanning en automatische uitschakeling van Load en Charger is ook nog een ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 21:26 #1121822

Ten onrechte word gedacht dat balancers erg actief zijn.

Mijn standaard 1,4A balancers bordjes doen het na een week gebruiken van de accu's en dan een keer flink doorlaten ongeveer 30 seconden bij het aftoppen van de accu's. Dat is de onbalans die er dan word opgestookt.

Bij een goede accuset is jaarlijks balanceren ruim voldoende.

Die balancers zijn meer een achtervang voor mócht er een cel gek gaan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 21:41 #1121829

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Bij mij nog een heel stel vragen.
Hoe is de balancering na 10 jaar gebruik?
wat is een goede balanceerstroom in verhouding tot het aantal Ah?
Wat is de goede belanceerstroom in verhouding tot de laadstroom?

het gaat mij erom om een zo hoog mogelijk rendement te behalen, en... het is ook hobby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 22:19 #1121841

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Metingen in de praktijk aan mijn eigen 4x260Ah cellen laten zien dat de cellen tijdens het laden:
(1) niet monotoon in spanning stijgen, maar soms even dippen (het gaat over enkele milivolts dan (en ja, mijn multimeter heeft zulke specs), terwijl de rest wel doorstijgen. Ze gaan dus niet allemaal even hard en tegelijk in spanning omhoog.
(2) de cel met de hoogste spanning is niet per se als eerste vol. De cel die in mijn setje nu telkens als eerste vol zit, is de cel met de op een na laagste spanning tijdens het laden over het grootste deel van de SOC. Pas aan het eind ‘sprint’ hij de andere 3 voorbij.

Balanceren met opamps over de hele range heen lijdt wmb dus nergens toe (behalve extra verlies).

Ik geloof dat je beter kan kijken naar elke cel afzonderlijk. Degene die als eerste door je gekozen grenswaarde heen gaat stopt de laadfase.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 26 jan 2020 22:21 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 26 jan 2020 23:12 #1121847

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29247
Ratman schreef :
accupoolvet?
dat spul gebruikte ik op de motor altijd.
eshop.wurth.nl/Product-categor...rAttribut=%255B%255D

En wat denk je wat het is?.................. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 06:50 #1121860

Ratman schreef :
Bij mij nog een heel stel vragen.
Hoe is de balancering na 10 jaar gebruik?
wat is een goede balanceerstroom in verhouding tot het aantal Ah?
Wat is de goede belanceerstroom in verhouding tot de laadstroom?

het gaat mij erom om een zo hoog mogelijk rendement te behalen, en... het is ook hobby.

Meestal word er een lader gebruikt met een Voltage waarde waarop hij stopt met laden. Die stel je af op de Max waarde die je wilt hebben. Bij onbalans kan het zo zijn dat een cel vooruit loopt. Ipv 4x3,5V is het dan 3x3,4 en één keer 3,8. Die laatste cel ondervind daar dan schade van.

Een balancer haalt het teveel geladen uit een cel.

Ik zou zelf tenminste 100mA per 100Ah willen, maar meer is beter.
Ik heb 1,4A op 200Ah
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 09:05 #1121882

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Meer is beter dus en dan kom ik voor de 24V bank al snel op 800mA minimaal maar liever 3 tot 5A, daar verstook je ca 10 a 15 Watt.... dan heeft de actieve versie wel mijn voorkeur.
Minder warmte ontwikkeling bij de accubak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 09:44 #1121888

Ik dacht toch echt dat ik een postje geplaatst had, even opnieuw dan maar.

Vergeet niet dat wanneer het fout gaat met je BMS je een paar dure cellen kan vernielen.
Zeker als je hardware 5 Ampere kan balanceren gaat het hard hoor. Zonder dat je het nog merkt ook.
Zeker bij het maken van een prototype gaan er nu eenmaal dingen fout. bij mij wel tenminste, en het vaakst nog door domme fouten waar je gewoon overheen kijkt. En je hebt hardware met firmware erin.

Daarom heb ik het op mijn 55 volt blobk draadloos gedaan. Er zitten 14 blokken in serie. Door de draadloze verbinding zijn er geen kabelbomen of kabels door de boot. Alleen dus 14 bordjes met plus en min aansluiten op de cel en de temperatuursensor klemmen. De bordjes verbruiken een paar microamperes.
De draadloze data wordt weergegeven op de multiview en 1x per etmaal verzonden naar mijn gsm.
Dat geeft een hoop rust in deze wintermaanden. En ik zie dat er 0,0 ontlading is.

Maar je moet natuurlijk vooral zelf weteen wat je gaat doen. Er zijn meerdere oplossingen in deze.
KISS lijkt me wel aan te bevelen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 09:45 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 10:37 #1121904

Vraag 1 moet zijn is balanceren nodig?
Hierboven krijg ik de indruk dat we over het algemeen nu wel over eens zijn van niet.
Door de reactie van Twist raak je aan het twijfelen maar hij heeft het over millivolts niet erg relevant dan natuurlijk.
Zijn conclusie is dan ook dat hij het niet nodig vindt en het laden stoppen op basis van het hoogste voltage van een cel hem voldoende beveiliging lijkt.
Daar ben ik het mee eens, je bent zonder extra elektronica wel beveiligd, en geen extra risico dat de anders toe te voegen elektronica juist een storing kan veroorzaken.
Ik zou op cel niveau wel monitoren en een melding wensen bij onbalans.

De risico's bij roozeboos zijn installatie zijn natuurlijk veel groter, door de toegepaste cellen, de complexiteit van zijn systeem en de veel grotere belasting.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 10:41 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl