Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afzekeren

Afzekeren 31 mrt 2020 11:38 #1140906

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Zekering tussen regelaar en accu iets van 15-16A. 150watt / 12 = 12,5A maximaal. Dit kan met een MPPT regelaar mogelijk nog iets stijgen.

Zekering omvormer ongeveer 50A
400 / 0,8 (rendement) = 500 watt / 12 = 42A.

Zekering verlichting staat in de handledeiding van de regelaar, wordt bepaald door inwendig relais.

Zekering automaat solar is meer een schakelaar, maar 16A is voldoende.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 11:40 #1140909

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2323
Ik geloof dat goed gebruik is om te zekeren in de plus. Op je tekening zeker je af en toe ook in de min.

En zekeren doe je om doorsmelten van de draad te voorkomen. De zekering moet dus kleiner zijn dan de maximale stroom die door de draad kan lopen. Je moet dus per draad uitrekenen aan de hand van lengte en doorsnede hoeveel stroom er max doorheen kan en daar de zekering op aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 11:53 #1140916

  • Danny O
  • Danny O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Bedankt voor de snelle antwoorden . Mvg
Beginner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 12:18 #1140922

Het is al vaak gezegd hier , de zekering beschermt de kabel.

Je bedrading moet zo dik zijn dat bij sluiting de zekering eerst gaat en niet je bedrading doorbrandt.
Zodoende heb je nog een boot na de sluiting.

Je bedrading moet ook zo dik zijn dat je niet teveel spanningsval krijgt tijdens normaal gebruik. Bij hogere vermogens dus grotere diameter.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 12:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 13:16 #1140942

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
roozeboos schreef :
Het is al vaak gezegd hier , de zekering beschermt de kabel.

Je bedrading moet zo dik zijn dat bij sluiting de zekering eerst gaat en niet je bedrading doorbrandt.
Zodoende heb je nog een boot na de sluiting.

Je bedrading moet ook zo dik zijn dat je niet teveel spanningsval krijgt tijdens normaal gebruik. Bij hogere vermogens dus grotere diameter.


Begrijp ik het goed dat de lengte van de kabel voor de afzekering verder niet uitmaakt, de zekering dus enkel afhangt van de dikte van de kabel? Stel je zekert een 20A kabel van 2m lengte af met 15A, als je nu de kabel langer maakt blijft de 15A zekering de veilige keus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 15:18 #1140981

  • Danny O
  • Danny O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
WADnWIND schreef :
Zekering tussen regelaar en accu iets van 15-16A. 150watt / 12 = 12,5A maximaal. Dit kan met een MPPT regelaar mogelijk nog iets stijgen.

Zekering omvormer ongeveer 50A
400 / 0,8 (rendement) = 500 watt / 12 = 42A.

Zekering verlichting staat in de handledeiding van de regelaar, wordt bepaald door inwendig relais.

Zekering automaat solar is meer een schakelaar, maar 16A is voldoende.

Is dit model op de plus voldoende ? Dit voor zekering tussen zonnepaneel en laadregelaar .

Daar waar de tekst breaker staat .

Beginner
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 15:25 door Danny O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 15:51 #1140992

Je kabel van je MPPT naar je accu is sowieso te dun. Daar heb je minimaal 6mm2 maar beter is 10mm2. De 6mm is dan gebaseerd dat je nooit 20Amp input gaat leveren. Dus beter 10mm2. Je zekering of breaker zal dus ook minimaal 20A moeten zijn, maar als je 10mm2 doet, kan je zeker ook 50A doen. Dit voorkomt "nuisance tripping".
BTW ik zou tussen de MPPT en je accu een breaker doen, dan kan je, in geval van onderhoud, ook je MPPT uitzetten.

De zekering voor je omvormer moet boven de 400/12=33Amp zijn. Hoeveel hoger hangt af vd dikte vd kabel.

Handig vuistregeltje om te bepalen hoeveel AMP een draad kan hebben is AMP/3=draaddoorsnede (in mm2)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 16:15 #1141002

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
costijn schreef :
roozeboos schreef :
Het is al vaak gezegd hier , de zekering beschermt de kabel.

Je bedrading moet zo dik zijn dat bij sluiting de zekering eerst gaat en niet je bedrading doorbrandt.
Zodoende heb je nog een boot na de sluiting.

Je bedrading moet ook zo dik zijn dat je niet teveel spanningsval krijgt tijdens normaal gebruik. Bij hogere vermogens dus grotere diameter.


Begrijp ik het goed dat de lengte van de kabel voor de afzekering verder niet uitmaakt, de zekering dus enkel afhangt van de dikte van de kabel? Stel je zekert een 20A kabel van 2m lengte af met 15A, als je nu de kabel langer maakt blijft de 15A zekering de veilige keus?

Nee dat begrijp je verkeerd.
Met een zekering bescherm je de kabel, dit betekend dat de zekering waarde altijd kleiner moet zijn dan de maximale stroom door de kabel.
Wordt de kabel te lang, dan wordt de spanningsval over de kabel zo groot dat er niet voldoende stroom kan lopen om de zekering binnen acceptabele tijd te laten aanspreken.
De stroom die er moet lopen om de zekering (snel) te laten aanspreken is veel groter dan de zekering waarde.
Voor een standaard automaat zoals thuis veel wordt toegepast is dit 5-10x de zekering waarde.

Concreet betekend dit bij een zekering waarde van bijvoorbeeld 6A, dat je de spanningsval over de achterliggende kabel moet uitrekenen bij 30-60A.
Als de spanningsval dan niet groter is dan ongeveer 6V (bij een 12V installatie), zal er bij sluiting genoeg spanning overblijven om de zekering snel te laten aanspreken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 16:16 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 16:23 #1141006

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Dewindhoos schreef :
Je kabel van je MPPT naar je accu is sowieso te dun. Daar heb je minimaal 6mm2 maar beter is 10mm2. De 6mm is dan gebaseerd dat je nooit 20Amp input gaat leveren. Dus beter 10mm2. Je zekering of breaker zal dus ook minimaal 20A moeten zijn, maar als je 10mm2 doet, kan je zeker ook 50A doen. Dit voorkomt "nuisance tripping".
BTW ik zou tussen de MPPT en je accu een breaker doen, dan kan je, in geval van onderhoud, ook je MPPT uitzetten.

De zekering voor je omvormer moet boven de 400/12=33Amp zijn. Hoeveel hoger hangt af vd dikte vd kabel.

Handig vuistregeltje om te bepalen hoeveel AMP een draad kan hebben is AMP/3=draaddoorsnede (in mm2)

Hij heeft eem PWM, geen MPPT.
Hij vraagt niets over draaddiktes of maximale stromen in een draadje. Hij vraagt een praktische handwijzing wat te doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 16:24 #1141007

  • Danny O
  • Danny O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Dewindhoos schreef :
Je kabel van je MPPT naar je accu is sowieso te dun. Daar heb je minimaal 6mm2 maar beter is 10mm2. De 6mm is dan gebaseerd dat je nooit 20Amp input gaat leveren. Dus beter 10mm2. Je zekering of breaker zal dus ook minimaal 20A moeten zijn, maar als je 10mm2 doet, kan je zeker ook 50A doen. Dit voorkomt "nuisance tripping".
BTW ik zou tussen de MPPT en je accu een breaker doen, dan kan je, in geval van onderhoud, ook je MPPT uitzetten.

De zekering voor je omvormer moet boven de 400/12=33Amp zijn. Hoeveel hoger hangt af vd dikte vd kabel.

Handig vuistregeltje om te bepalen hoeveel AMP een draad kan hebben is AMP/3=draaddoorsnede (in mm2)

Beste laadregelaar is pwm . Paneel 150watt/12 is 12,5 ampere . Ik krijg toch nooit belasting 20 ampere. Trouwens de klemmen laadregelaar kunnen waarschijnlijk geen 10mm2 opvangen ( opening ingang klemmen )
Beginner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 16:25 #1141009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Danny O schreef :
WADnWIND schreef :
Zekering tussen regelaar en accu iets van 15-16A. 150watt / 12 = 12,5A maximaal. Dit kan met een MPPT regelaar mogelijk nog iets stijgen.

Zekering omvormer ongeveer 50A
400 / 0,8 (rendement) = 500 watt / 12 = 42A.

Zekering verlichting staat in de handledeiding van de regelaar, wordt bepaald door inwendig relais.

Zekering automaat solar is meer een schakelaar, maar 16A is voldoende.

Is dit model op de plus voldoende ? Dit voor zekering tussen zonnepaneel en laadregelaar .

Daar waar de tekst breaker staat .



Die 40A breaker is natuurlijk flauwekul (als zekering). Als "werkschakelaar" prima.
Windhoos merkt wel terecht op dat de bekabeling tussen solar en regelaar best van redelijke doorsnede mag zijn.
Alleen in de plus zekeren en schakelen in over het algemeen voldoende op een jacht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 17:33 #1141031

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
PvO schreef :
costijn schreef :
roozeboos schreef :
Het is al vaak gezegd hier , de zekering beschermt de kabel.

Je bedrading moet zo dik zijn dat bij sluiting de zekering eerst gaat en niet je bedrading doorbrandt.
Zodoende heb je nog een boot na de sluiting.

Je bedrading moet ook zo dik zijn dat je niet teveel spanningsval krijgt tijdens normaal gebruik. Bij hogere vermogens dus grotere diameter.


Begrijp ik het goed dat de lengte van de kabel voor de afzekering verder niet uitmaakt, de zekering dus enkel afhangt van de dikte van de kabel? Stel je zekert een 20A kabel van 2m lengte af met 15A, als je nu de kabel langer maakt blijft de 15A zekering de veilige keus?

Nee dat begrijp je verkeerd.
Met een zekering bescherm je de kabel, dit betekend dat de zekering waarde altijd kleiner moet zijn dan de maximale stroom door de kabel.
Wordt de kabel te lang, dan wordt de spanningsval over de kabel zo groot dat er niet voldoende stroom kan lopen om de zekering binnen acceptabele tijd te laten aanspreken.
De stroom die er moet lopen om de zekering (snel) te laten aanspreken is veel groter dan de zekering waarde.
Voor een standaard automaat zoals thuis veel wordt toegepast is dit 5-10x de zekering waarde.

Concreet betekend dit bij een zekering waarde van bijvoorbeeld 6A, dat je de spanningsval over de achterliggende kabel moet uitrekenen bij 30-60A.
Als de spanningsval dan niet groter is dan ongeveer 6V (bij een 12V installatie), zal er bij sluiting genoeg spanning overblijven om de zekering snel te laten aanspreken.

Ja, dat begrijp je goed. Ik kan het goed bedoelde verhaal van PVO ontzenuwen, maar goed, dat is me ff teveel werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 17:36 #1141032

goh dat had ik nou ook, alleen PVO dacht daar per pb toch anders over, en ik denk dat we TS meer het riet ondertussen insturen dan aangeven ; leg het zo aan dan is het goed.

De cursus electra kan later ook wel. :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 18:49 #1141065

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Airgead schreef :
PvO schreef :
costijn schreef :
roozeboos schreef :
Het is al vaak gezegd hier , de zekering beschermt de kabel.

Je bedrading moet zo dik zijn dat bij sluiting de zekering eerst gaat en niet je bedrading doorbrandt.
Zodoende heb je nog een boot na de sluiting.

Je bedrading moet ook zo dik zijn dat je niet teveel spanningsval krijgt tijdens normaal gebruik. Bij hogere vermogens dus grotere diameter.


Begrijp ik het goed dat de lengte van de kabel voor de afzekering verder niet uitmaakt, de zekering dus enkel afhangt van de dikte van de kabel? Stel je zekert een 20A kabel van 2m lengte af met 15A, als je nu de kabel langer maakt blijft de 15A zekering de veilige keus?

Nee dat begrijp je verkeerd.
Met een zekering bescherm je de kabel, dit betekend dat de zekering waarde altijd kleiner moet zijn dan de maximale stroom door de kabel.
Wordt de kabel te lang, dan wordt de spanningsval over de kabel zo groot dat er niet voldoende stroom kan lopen om de zekering binnen acceptabele tijd te laten aanspreken.
De stroom die er moet lopen om de zekering (snel) te laten aanspreken is veel groter dan de zekering waarde.
Voor een standaard automaat zoals thuis veel wordt toegepast is dit 5-10x de zekering waarde.

Concreet betekend dit bij een zekering waarde van bijvoorbeeld 6A, dat je de spanningsval over de achterliggende kabel moet uitrekenen bij 30-60A.
Als de spanningsval dan niet groter is dan ongeveer 6V (bij een 12V installatie), zal er bij sluiting genoeg spanning overblijven om de zekering snel te laten aanspreken.

Ja, dat begrijp je goed. Ik kan het goed bedoelde verhaal van PVO ontzenuwen, maar goed, dat is me ff teveel werk.
Je maakt me wel nieuwsgierig...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 19:00 #1141072

Een kabel berekenen je op max 10% spanningsval, rest is onzin.

Dat bepaalt de dikte van de ader , niks meer en niets minder.

voorbeeld ik ga een pomp aansluiten van 12v die 10A trekt ;
bereken de ader doorsnede , de pomp staat 10 metet van de accu ;

door de calculator halen krijg je dit ;

De keuze van de juiste draaddoorsnede wordt door een aantal factoren bepaald.
Enerzijds is dat de maximale stroom die we door de draad willen sturen. De draad mag immers niet te warm worden.
Anderzijds is dat het spanningsverlies dat ontstaat ten gevolge van de stroom die door de draad gaat en de weerstand in die draad.

We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 12V voedingspanning slechts 1.2V.
Bij een stroom van 15A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 0.080Ω.
Een draaddoorsnede van 2.5mm2 had gebruikt kunnen worden voor een stroom van 15A.
Echter, de berekende draad weerstand bij 10 meter kabel (bevat 2 draden, dus 20 meter draad) van 2.5mm2 is al 0.138Ω en dus hoger dan de vereiste maximum weerstand van 0.080Ω.
Ons spanningsverlies zou daarom bij een stroom van 15A al 2.06V zijn, dat is 17.20%, dus meer dan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
Natuurlijk zou de stroom door die draadweerstand ook wel afnemen en zou tevens de lichtopbrengst van de LED-strip afnemen.
Daarom moet de toe te passen draaddoorsnede voor 15A bij een lengte van 10 meter kabel tenminste 4.30mm2 worden, dus kiezen we het beste 6mm2.
De berekende draad weerstand bij 10 meter kabel (bevat 2 draden, dus 20 meter draad) van 6mm2 is dan nog maar 0.057Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 0.080Ω.
Ons spanningsverlies wordt nu 0.86V en komt overeen met 7.2%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 6mm2.
De diameter van deze draad is 2.8 mm.


bij de kabel lengte, voltage en stroom past deze ader.

goed de zekering ; 10A trok de pomp, naja 15A kan, ik zou 20A nemen prima voor de kortsluitstroom.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 19:08 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 19:29 #1141084

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Jeroen-pion schreef :
Een kabel berekenen je op max 10% spanningsval, rest is onzin.

Dat bepaalt de dikte van de ader , niks meer en niets minder.

voorbeeld ik ga een pomp aansluiten van 12v die 10A trekt ;
bereken de ader doorsnede , de pomp staat 10 metet van de accu ;

door de calculator halen krijg je dit ;
Omdat je volgens mij stiekum toch wel wilt weten hoe het wel zit, probeer ik hieronder aan te tonen waarom die zekering van 20A misschien toch niet zo'n goed idee is.

Als ik bovenstaande gegevens door mijn calculator haal, krijg ik iets andere waarden, maar dat doet er voor het principe niet zoveel toe.
Eerst maar eens even de spanningsval tijdens normaal gebruik:



Voor dit voorbeeld ga ik er even vanuit dat er voor een zekering met C-karakteristiek is gekozen.
In onderstaande grafiek kan je aflezen dat, als je snel wilt afschakelen, je minimaal een kortsluitstroom nodig heb van 5-10 X de zekeringwaarde.



De gekozen zekering is 20A, we moeten dus een kortsluitstroom van 100-200A hebben.
Dit ingevuld levert het volgende spanningsverlies op:



Conclusie, die 200A gaat er niet lopen, hoeveel wel? dat hangt af van diverse overgangsweerstanden.
Er is dus niet met zekerheid te zeggen hoe snel de zekering aanspreekt.
Wellicht pas naar 10 seconden, al die tijd loopt er wel een te grote stroom.

Als ik iets over het hoofd zie, hoor ik het graag.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 19:41 #1141086

Nou uhm dat je accu stuk is of leeg .......die piek loopt er met gemak Daarom is zekeren zo belangrijk, we zekeren niet zorgvuldig af om dat het er toch niet loopt of gaat lopen .

Dan konden we de zekeringen wel thuis laten
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 19:47 #1141087

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Typisch weer een ZF draadje met ongevraagde adviezen en leergangen....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 20:01 #1141092

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
WADnWIND schreef :
Typisch weer een ZF draadje met ongevraagde adviezen en leergangen....
Mijn welgemeende excuses hiervoor, maar Costijn trok naar mijn mening een foute conclusie.
Het was mijn bedoeling hem hierop te wijzen.
Als onbedoeld gevolg hiervan heb ik wat pbtjes gehad van Jeroen.
Om zijn vragen te beantwoorden heb ik geprobeert het een en ander toe te lichten.
Nogmaals mijn excuses hiervoor, het zal niet meer gebeuren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 20:08 #1141093

En TS moet het nu snappen? :unsure: Dat was de strekking van mijn pb's om hier verder niet al te uitwijden, zodat TS het hier gaat snappen wat hij moet doen.

Dat lijkt de laatste tijd steeds moeilijker te gaan in verschillende draadjes merk ik , een antwoord, niet gooi al uw kennis op mijn bord en ik snap het als TS helemaal niet meer.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 22:11 #1141119

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
ok, sorry jongens, mijn fout.
bedankt voor de reacties, ga het even goed lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 31 mrt 2020 23:52 #1141138

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
O.K. hier dan wat uitleg.

"De zekering moet gedimensioneerd zijn op het beveiligen van de kabel"

Ja, dat geld in een huis waar de verbruikers kunnen varieeren van lamp tot stofzuiger.
Dit principe kan ook in de boot worden aangehouden voor de kabels naar het schakelpaneel.

Voor verdere distributie vanaf het schakelpaneel naar individiduele vaststaande belastingen is het fraaier maar ook veilger om de zekering te baseren op de bekende belasting.

Wat kan er mis gaan in dit laatste geval waarvoor een zekering is bedoeld, wat speelt er?

Meest basaal is beveiliging van de bedrading zelf dat ie niet te heet wordt. Daarbij maakt de lengte niet uit: langere kabel meer dissipatie echter verdeeld over evenredig grotere lengte.
De zekering garandeerd dat er niet teveel stroom loopt, dus "als de draad te lang is en dus de weerstand te hoog waardoor de zekering er niet uit piept" is er niets aan de hand qua bescherming van de kabel, immers de maximale stroom wordt niet overschreden.

Echter: waarom de zekering waarde hoger nemen dan nodig is bij vaststaande maximale belasting?
Hier komen de andere scenario's om de hoek kijken: een sluiting hoeft niet 0 Ohm te zijn, niet totaal te zijn maar een bepaalde overgangsweerstand hebben. Juist in deze overgangsweerstand is er sprake van warmte ontwikkeling. Met andere woorden: bij een stroom die lang niet hoog genoeg is dat de dissipatie van de kabel een probleem is kan er al een onveilige situatie ontstaan.

Tweede scenario: de AIS trekt maximaal bijvoorbeeld 3A maar er is gedeeltelijk sluiting in een elco en trekt nu 5A. Als de draad is afgezekerd met 10A "omdat het kan" terwijl deze net zo goed, nee beter had kunnen worden afgezekerd met 4A piept de zekering er niet uit. Ware deze lager gekozen maar nog steeds groot genoeg qua waarde om bij normale omstandigheden er nooit uit te gaan, dan was de zekering wel eruit gegaan.

Kort samengevat: in een huis is afzekeren met een waarde zekering die dient als beveiliging van de bedrading de standaard die logisch volgt uit het niet vooraf bekend zijn van de verbruikers.

Bij een boot is de maximale belasting van de verbruikers wel grofweg bekend en dit betekent dus aangepaste waarde van zekeringen.

Voor de bulktoevoer naar het schakelpaneel kan in feite het beste ook grofweg de zekering worden gedimemsoneerd in de trant van maximale belasting van de dikke bedrading die zo is gekozen om de spanningsval te beperken is 200A, maar het totale verbuik ligt in het meest ongunstige geval op 80A, gooi er een zekering in van 120A.

Ik hoop hiermee duidelijkheid te hebben gegeven. Ik heb even niet de standaardreeks van waarde van zekeringen opgezocht, maar het verhaal lijkt me zo duidelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 01 apr 2020 05:41 #1141151

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Danny O is al lang gillend weggelopen of heeft een afspraak met zijn zieleknijper gemaakt... :whistle:

ZF leert het nooit.. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 apr 2020 05:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 01 apr 2020 09:28 #1141308

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
WADnWIND schreef :
Danny O is al lang gillend weggelopen of heeft een afspraak met zijn zieleknijper gemaakt... :whistle:

ZF leert het nooit.. :(

Hij kan natuurlijk ook gewoon een vakman inhuren....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzekeren 01 apr 2020 13:30 #1141408

PVO,

Naar aanleiding van dat zekering schema kom ik tot een andere ervaring.
Uitgeprobeerd en de zekering tript vrijwel exact op de aangegeven waarde en heel direct.

Een ankerliertje dat 60Ampere kan afnemen, heb ik met 40A gezekerd.(Ik probeer altijd wat afstand te bewaren tot de uitersten, dan gaan spullen doorgaans véél anger mee.)

Wanneer ik het laat draaien met het anker tegen het boegbeslag aangedrukt tript het onmiddelijk.
Normale stroomaafname is zo´dikke 30A wanneer ik het schip zonder motor aandrijving met de lier vooruit trek, bij het anker uitbreken hoor ik even het zwaarder trekken.
Een heel enkele keer tript op dat moment de zekering, niet vaak genoeg om iets aan te passen.

De zekering is een automaat die, zover ik kan beoordelen, als eerste tript op de stroom door een spoeltje dat bij die 40A onderbreekt.

Daarnaast zit er ook een temperatuur beveiliging in, die bij langdurige stroomafname in de buurt van die 40A, op warmte afschakelt.
Dat kan enige tijd duren verwacht ik.
Nog niet meegemaakt.


De 300W omvormer naar 230V~~ is op dezelfde manier gezekerd met 25A.
Die wordt regelmatig overbelast en ook daar tript de automaat direct, vóór de beveiliging van de omvormer zelf in actie komt.

Het zijn automaten van enkele Euro´s, uit een winkel vergelijkbaar met de Gamma in NL.

Wat maakt ze verschillend van wat jij omschrijft? En waarom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl